Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door koowl
Hallo allemaal,

Sinds maandagavond (vorige week) heb ik een asielhondje geadopteerd. Hij woont hier nu dus een week. Op aanraden van eigenaren met hondjes die ook leishmania hebben, besloten hem op barf te zetten ipv brokken. Sinds dinsdag ben ik hem dus barf gaan voeren. Eerst op natuurlijk. Hij at het met plezier op. Poepte goed. (1x op de dag)

Daarna aan zijn 10% vis voldaan, wat ie met lange tanden at. Maar de helft ervan heeft hij gegeten. De volgende dag eend. Vond hij niks en dus de hele dag niets gegeten. (Mocht er iemand in de buurt van Helmond wonen en baat hebben bij zo'n 750gram eend, kom het maar ophalen!)

Hij heeft sinds zijn 'vis'-dag niet meer gepoept. Dus nu 2 dagen niet. Vandaag heb ik hem maar een andere variatie gegeven van barf. En dat at hij wel gewoon op. Dus hij heeft weer gegeten.

Hij heeft verder geen aandrang tot poepen, is heel gelukkig. Speelt, plast en doet zoals hij normaal doet.

Is dit gewenning of moet ik me zorgen gaan maken? Mijn vorige hond kreeg diarree de gewenningsdagen. Maar wellicht is dit ook een 'bijwerking' van het overgaan van het goedkoopste voer naar barf qua verteerbaarheid oid?

Uiteraard wacht ik niet te lang en kijk ik vandaag nog aan. Poept hij niet. Dan gaan we vanavond of morgenvroeg meteen naar de dierenarts. Spreekt voor zich :-).

Zijn er ook suggesties voor een goede brok evt mocht barf niet werken voor hem op wat voor manier dan ook? Een brok dat een laag purinegehalte heeft ivm leish?
Door KimikŌji
Wij voeren ook BarfMenu van Tinlo.
Onze Kimi kwam ook van een baggerbrok af en het was voor ons toen...ruim 3 jaar geleden...echt even omschakelen. Haar drolletjes waren zo klein t.o.v. de hopen die ze bij de brok eruit drukte dat ik dacht: Dat zit allemaal vast in haar darmen joh! haha
Eend was voor haar ook even een moeilijke smaak. Die moest ze echt leren eten. Kip en de Natuurlijke variant gingen er het beste in en in een maandje of 2 hebben we dit uitgebouwd naar 4 of 5 smaken. Ik zou dus tot het beestje zit helemaal goed voelt bij jullie echt niet te moeilijk doen en de "Natuurlijk" blijven geven. In die korte tijd is het heus niet zo erg dat je geen 4 of 5 diersoorten voert. Vergeet niet dat het beestje nu al aan zoveel veranderingen blootstaat.
2 dagen niet ontlasten is zo heeeeel heftig nog niet denk ik...Is er inmiddels al iets uit gekomen? :)
Laatst gewijzigd door KimikŌji op ma 06 mar 2017, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door pluk
Om te beginnen: je schrijft "besloten hem op barf te zetten". Barf is echt iets anders. Barf is het zelf samenstellen van een menu obv vleesbot, orgaan en spiervlees.
Wat je voert is kvv, verwarrend genoeg heeft deze de merknaam barfmenu.

Hoe dan ook; barfmenu staat bekend om het hoge percentage bot in hun mixen. Dit kan leiden tot harde ontlasting en ontlastings problemen. Ik zou je willen aanraden om op korte termijn elke dag wat los spiervlees toe te voegen. Denk aan kipfilet, riblappen, etc. Elke diersoort is goed behalve varkensvlees. Als je een leverancier in de buurt hebt kun je daar eventueel wat spiervlees halen, dat zal wat goedkoper zijn.
Hou als richtlijn even 10% aan. Dus als je nu 500 gram voert, voer dan 50 gr spiervlees en 450 gram barfmenu.
Door koowl
Hoi,

Ja ik weet het verschil inderdaad. Kvv. Barfmenu. Ik bedoelde er gewoon het barfmenu mee. Hij krijgt (vooralsnog) geen echte barf. Voorheen 'maakte' ik zelf echt de snacks voor mijn hond en droogde ik ook eea. Maar leek mij verstandiger hier mee te beginnen :).

De kip en natuurlijk hou ik voor nu dan aan. Ik heb nog lam en hert gekocht dus even kijken waar hij goed op gaat. Hij heeft vandaag ook een rauw eitje gekregen en wat olijfolie kreeg ik als tip. Pens kreeg ik ook als tip wat zou moeten stimuleren evt. Mee eens?

Hoelang kan deze gewenningfase zijn dan? Na hoeveel dagen moet ik me wél zorgen gaan maken? Hij heeft nog niet gepoept vandaag. Maar gedrag is nog altijd goed, geen aandrang, eet vandaag weer goed. Speelt. Drinkt en plast :). Hij lijkt vooralsnog dus super happy.
Door koowl
pluk schreef:
Hoe dan ook; barfmenu staat bekend om het hoge percentage bot in hun mixen. Dit kan leiden tot harde ontlasting en ontlastings problemen. Ik zou je willen aanraden om op korte termijn elke dag wat los spiervlees toe te voegen. Denk aan kipfilet, riblappen, etc. Elke diersoort is goed behalve varkensvlees. Als je een leverancier in de buurt hebt kun je daar eventueel wat spiervlees halen, dat zal wat goedkoper zijn.
Hou als richtlijn even 10% aan. Dus als je nu 500 gram voert, voer dan 50 gr spiervlees en 450 gram barfmenu.

Dank je! Ga ik doen :)
Door pluk
koowl schreef:Hoi,

Ja ik weet het verschil inderdaad. Kvv. Barfmenu. Ik bedoelde er gewoon het barfmenu mee. Hij krijgt (vooralsnog) geen echte barf. Voorheen 'maakte' ik zelf echt de snacks voor mijn hond en droogde ik ook eea. Maar leek mij verstandiger hier mee te beginnen :).

De kip en natuurlijk hou ik voor nu dan aan. Ik heb nog lam en hert gekocht dus even kijken waar hij goed op gaat. Hij heeft vandaag ook een rauw eitje gekregen en wat olijfolie kreeg ik als tip. Pens kreeg ik ook als tip wat zou moeten stimuleren evt. Mee eens?

Hoelang kan deze gewenningfase zijn dan? Na hoeveel dagen moet ik me wél zorgen gaan maken? Hij heeft nog niet gepoept vandaag. Maar gedrag is nog altijd goed, geen aandrang, eet vandaag weer goed. Speelt. Drinkt en plast :). Hij lijkt vooralsnog dus super happy.
Pens zou ook kunnen hoor. Mijn voorkeur heeft spiervlees omdat dit doorgaans van mindere kwaliteit in kvv zit.
Olijfolie kan helpen om de boel wat makkelijker naar buiten te krijgen maar om het hoge percentage bot te compenseren (dus feitelijk verlagen) zou ik spiervlees (of orgaan) toevoegen.

Zolang er geen aandrang is, dus je hond gaat niet persen, en hij verder zich niet ziek gedraagd zou ik me geen zorgen maken als het een paar dagen duurt.
En als ik het goed lees heeft je hond na de laatste keer poepen een paar dagen heel slecht gegeten? Als er niks is ingegaan komt er ook niks uit natuurlijk ;)
dus het zou zomaar kunnen dat er eigenlijk niets aan de hand is
Door koowl
pluk schreef:
Zolang er geen aandrang is, dus je hond gaat niet persen, en hij verder zich niet ziek gedraagd zou ik me geen zorgen maken als het een paar dagen duurt.
En als ik het goed lees heeft je hond na de laatste keer poepen een paar dagen heel slecht gegeten? Als er niks is ingegaan komt er ook niks uit natuurlijk ;)
dus het zou zomaar kunnen dat er eigenlijk niets aan de hand is
Klopt inderdaad. En toch.. zorgen maken doe je toch wel haha. Maar inderdaad, twee dagen niet/slecht eten en ontgiften. Het kan. Ik hoop dat hij binnenkort toch eens kan poepen. Vandaag weer prima gegeten (pens) het spiervlees haal ik morgen. Hoelang kan dit duren (in een gezonde manier)? Bij hoeveel dagen moet ik me WEL zorgen gaan maken?
Door koowl
pluk schreef:Kun je op een rijtje zetten wanneer hij voor het laatst heeft gepoept en wat hij sindsdien heeft gegeten?
Dinsdag tot vrijdag heeft hij alles van Natuurlijk op gegeten en gewoon gepoept. Zaterdag vis. Helft op. Niet meer gepoept sinds de avond ervoor. Zondag eend. Niet gegeten en niet gepoept. Maandag kip. Gegeten, niet gepoept. Vandaag pens en nog niet gepoept wel alles op.

Heb ook kipfilet gekocht voor hem wat ik hem straks nog een stuk geef.
Door pluk
Dan zou ik uiterlijk morgen toch wel ontlasting willen zien.
Verder nog steeds happy, geen aandrang etc?
Voer je wel de kvv tegelijk met de extra pens of spiervlees?
Door koowl
Hij heeft net gepoept. Ik ben opgelucht!
Ik ben ook mega trots. Het is een buitenlands hondje en dit was gelijk de eerste keer buiten poepen en plassen haha :) ipv binnenshuis :p.

Maar er mag dus een slotje op :) meneer kan weer poepen ^-^
Door pluk
koowl schreef:Hij heeft net gepoept. Ik ben opgelucht!
Ik ben ook mega trots. Het is een buitenlands hondje en dit was gelijk de eerste keer buiten poepen en plassen haha :) ipv binnenshuis :p.

Maar er mag dus een slotje op :) meneer kan weer poepen ^-^
Goed zo!!!
Hou gewoon even in de gaten hoe zijn ontlasting is. Eventueel kun je de extra spiervlees ook weer weglaten.

In het algemeen zou ik je willen aanraden nog wat andere merken erbij te voeren. Elke kvv heeft z'n eigen samenstelling en zo middelt het goed uit.
Door Lizzy
Pjieuw gelukkig zeg! Ik wilde net gaans schrijven "morgenochtend wil je echt wel wat gedraaid zien worden, anders moet je toch maar even contact opnemen met je dierenarts". Niet meer nodig, jippie!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door