Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door picochu
Nadat ik mijn vorige hond in september heb moeten laten inslapen, heb ik sinds een maand een 10-jarige vuilnisbak uit Spanje geadopteerd. Hij heeft Leishmania en krijgt daardoor Allopurinol. Nu heeft hij al 2 keer gehad dat hij ineens gigantisch misselijk werd. Hij probeert dan echt alles op te eten wat los en vast zit in de hoop om over te geven. 1 keer is dit gebeurd terwijl ik niet thuis was. Gevolg: hij had een halve deken opgegeten. Ik ben er bijna heilig van overtuigd dat het de Allopurinol is die ervoor zorgt dat hij zo misselijk is.

Nu heb ik gelukkig heel goed contact met zijn vorige verzorger uit Spanje en zij heeft contact gehad met zijn vorige dierenarts. Die heeft aangeraden om maagbeschermers te geven tegen de misselijkheid. Ik moet dit nog overleggen met Oso's huidige dierenarts, maar omdat hij op Smuldier zit heb ik toch de vraag of er hier iemand is die een hond maagbeschermers heeft (met name Omeprazol) en die zijn hond ook op KVV heeft. Is het überhaupt wel mogelijk? Hij heeft de medicatie gewoon nodig. En hij wordt zo gek als hij misselijk is dat er wat aan gedaan moet worden, want als het gebeurd terwijl ik niet thuis ben is het levensgevaarlijk voor hem.

Alvast bedankt!
Kaela heeft ervaring met maagbeschermers.

Ik heb ook een spanjaard die Alopurinol krijgt. Hij is soms misselijk, maar dat is eigenlijk altijd als er eten in moet en hij krijgt niet op vaste tijdstippen eten. Hij krijgt 2 keer per dag en vanwege de Alopurinol met minimaal 8 uur ertussen.
Als hij misselijk is, is dat bijna altijd in de ochtend en hij gaat niet alles opvreten dat hij tegenkomt, gelukkig. Als ik de misselijkheid zie aankomen, geef ik hem een klein handje beloningsbrokjes (meestal Orijen) en dan is de misselijkheid snel weg.
Wat weegt je vuilnisbak en welke dosis alopurinol krijgt hij? Geef je hem Solidago ter ondersteuning van zijn nieren?
Zou de misselijkheid niet een andere oorzaak kunnen hebben? Heb je al eens andere KVV geprobeerd?
Oscar krijgt sinds anderhalf jaar omeprazol ivm hoog gesoseerde pijnstilling.

Wij hebben daar nog tijden smulduer bij gevoerd. Barf en kvv met bot ging vrij snel niet meer, dat ging niet goed met de vertering en maakte hem misselijk. Inmiddels is zijn spijsvertering zo om zeep dat ie op speciale brok staat, maar dat komt door die rottige pijnstillers.

Omeprazol kan mijn inziens prima bij smuldier (want calciumsupplement). Ik zou echter ook bedenken dat smuldier behoorlijk vet is. En vet eten is niet goed als je misselijk bent. Wij hebben in die tijd ook wel zelf kvv gemalen voor Oscar en aangevuld met een calciumsupplement. Helaas hebben wij nooit iets kunnen vinden waar hij goede ontlastig op hield, maar qua maag en vertering was de zelfgemalen mager kvv veel beter voor hem. Puur omdat het zoveel minder vet was.
Je kan bij de smuldier ook simpelweg wat super goed mager spiervlees toevoegen. Dat ontbreekt echt in smuldier en maakt het in verhouding net wat minder vet.

Oscar heeft nooit zo als een gek alles op willen eten. Die werd gewoon duidelijk niet lekker. Of het daar tegen helpt weet ik niet, maar het is het proberen waard.
Weet je zeker dat het van de Alopurinol is? En dat de dosis Alopurinol correct is.
Het zou zonde zijn om maagbeschermers in te zetten terwijl de oorzaak van de aanvallen van extreme misselijkheid door iets anders veroorzaakt worden.

Geef je Solidago?
Heb net de dierenarts gebeld en het blijkt dat het label wat op de Allopurinol staat verkeerd was. Gevolg: hij kreeg 150mg per dag in plaats van de 400mg die hij eigenlijk moet hebben. Dus dat kan misschien nog de oorzaak zijn. De dierenarts uit Spanje wil juist dat hij op 600mg per dag gaat, wat mijn eigen dierenarts te veel vindt... Nu de Spaanse gemaild en hopen dat die weer contact opneemt met mijn dierenarts. Ik geef geen Solidago. Op dit moment geef ik hem Okugest als hij misselijk is.
picochu schreef:Heb net de dierenarts gebeld en het blijkt dat het label wat op de Allopurinol staat verkeerd was. Gevolg: hij kreeg 150mg per dag in plaats van de 400mg die hij eigenlijk moet hebben. Dus dat kan misschien nog de oorzaak zijn. De dierenarts uit Spanje wil juist dat hij op 600mg per dag gaat, wat mijn eigen dierenarts te veel vindt... Nu de Spaanse gemaild en hopen dat die weer contact opneemt met mijn dierenarts.
Een te lage dosis, hopelijk heeft dat geen slechte gevolgen. Ik zou ook niet te hoog gaan hoor. Wat is zijn gewicht?
picochu schreef:Ik geef geen Solidago. Op dit moment geef ik hem Okugest als hij misselijk is.
Ter ondersteuning voor de nieren is het aan te raden Solidago te geven als je Alopurinol geeft. Het is dus niet tegen de misselijkheid, wel voor het ondersteunen van de nieren.

Zou het misschien kunnen dat hij ergens anders misselijk van is. Als ik lees dat Kaela schrijft dat Smuldier nogal vet is, zou ik me kunnen voorstellen dat dat misselijkheid kan veroorzaken. Vette KVV valt hier meestal niet best.
de dierenarts had een fout gemaakt met het label. Ik hoop dat het inderdaad geen gevolgen heeft. Hij weegt zo'n 40 kilo. Ik wacht nog op reactie van de Spaanse dierenarts, waarom die van mening is dat de dosering hoger moet. Ik zal eens gaan kijken naar Solidago.

Hij heeft 2 keer een misselijkheid 'aanval' gehad. De eerste keer zat hij op brokken die niet vet waren. De tweede keer op smuldier.
picochu schreef:de dierenarts had een fout gemaakt met het label. Ik hoop dat het inderdaad geen gevolgen heeft. Hij weegt zo'n 40 kilo. Ik wacht nog op reactie van de Spaanse dierenarts, waarom die van mening is dat de dosering hoger moet. Ik zal eens gaan kijken naar Solidago.
Is er sprake van een ziektebeeld? Of is het een onderhoudsdosis?
picochu schreef:Hij heeft 2 keer een misselijkheid 'aanval' gehad. De eerste keer zat hij op brokken die niet vet waren. De tweede keer op smuldier.
Ah, okay, duidelijk.
src_esther schreef:Is er sprake van een ziektebeeld? Of is het een onderhoudsdosis?

Hij heeft Leishmania, op dit moment krijgt hij het echt om de Leishmania te behandelen. Nu nog geen sprake van een onderhoudsdosis.
picochu schreef:Hij heeft Leishmania, op dit moment krijgt hij het echt om de Leishmania te behandelen. Nu nog geen sprake van een onderhoudsdosis.
Als hij ziek is, dan is volgens mij 400mg weer weinig. Ik geloof dat het advies is om 20mg/kg lichaamsgewicht te geven wanneer de hond echt ziek is. Dus dan is 600mg voor een hond van 40kg nog laag.
Krijg je de alopurinol uit Spanje? Zo niet, zou ik als ik jou was proberen het daar vandaan te halen, dat scheelt de helft (of meer) in de kosten. De NL da waar ik een keer wat pillen haalde presteerde het om 4 tot 5 keer meer te rekenen...
Voor 300mg pillen zou je rond de 12ct per pil moeten uitkomen als je het uit Spanje krijgt, dacht ik.

Wat naar dat hij ziek is geworden, hopelijk heeft hij niet te veel last van de symptomen. Ken je dit topic? http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... =8&t=42598

Beterschap voor je spanjaard.
src_esther schreef:Als hij ziek is, dan is volgens mij 400mg weer weinig. Ik geloof dat het advies is om 20mg/kg lichaamsgewicht te geven wanneer de hond echt ziek is. Dus dan is 600mg voor een hond van 40kg nog laag.
Krijg je de alopurinol uit Spanje? Zo niet, zou ik als ik jou was proberen het daar vandaan te halen, dat scheelt de helft (of meer) in de kosten. De NL da waar ik een keer wat pillen haalde presteerde het om 4 tot 5 keer meer te rekenen...
Voor 300mg pillen zou je rond de 12ct per pil moeten uitkomen als je het uit Spanje krijgt, dacht ik.

Wat naar dat hij ziek is geworden, hopelijk heeft hij niet te veel last van de symptomen. Ken je dit topic? http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopi ... =8&t=42598

Beterschap voor je spanjaard.
Mijn dierenarts vertelde mij dat ze 10mg/kilo hanteren en dat ze 600mg te hoog vinden. Met alle respect voor mijn dierenarts, Maar ze vertelden mij de vorige keer zelf dat ze geen ervaring met Leishmania hebben. Dus wat betreft de Allopurinol vertrouw ik de Spaanse dierenarts iets meer.

Voor 100 tabletten van 100mg heb ik zo'n acht euro betaald.

Dankje. Het gaat behalve de misselijkheid voor de rest super met hem, dus ik denk dat alles wel meevalt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door