- vr 03 feb 2017, 07:38
Het is al eerder gezegd: als je een nsaid wilt verlagen, dan dagelijks minder, niet om de dag de oude dosis.
Dat de hond op de ene dag beter op z'n poten staat is dan op de andere dag wijt je aan de pijnstilling. Dat is zeer onwaarschijnlijk: je krijgt absoluut geen gewrichtspijn van een nsaid. En als je buikpijn er van krijgt (wat natuurlijk ook beïnvloeden kan hoe je staat) dan gaat dat gepaard met meer, zoals enorme winderigheid, braken, diarree. Dat is bovendien niet op de eerste stopdag voorbij. Kortom, ik denk dat wat je waar neemt de reguliere verschillend tussen de ene en andere dag zijn, gewrichtspijn is niet elke dag hetzelfde. Soms met aanwijsbare reden (tijdsduur van inspanning, soort beweging, type ondergrond waarop gelopen is, buiten temperatuur, vochtigheid..) en soms zonder aanleiding. En als pijnklachten chronisch zijn, neemt de mate waarin ze zonder aanwijsbare reden optreden toe (tgv de veranderingen in het centraal zenuwstelsel).
Het is mooi als de hond ook met minder hoge dosis nsaid toe kan, zonder afname van resultaat, maar dit is een logeerhond, die maar even te gast is. Ik zou in dat geval niets veranderen aan diens medicatie, tenzij deze klachten veroorzaakt. Er wordt chronisch medicatie en supplementen toegediend, dat is niet voor niks. Er is een spiegel opgebouwd, daar doet deze oude hond het goed op. Als de klachten nu weer toenemen (het hoeft helemaal niet meteen minder te gaan, het kan even ongewijzigd lijken om dan tóch een te lage dosis te blijken) dan heb je ;m op z'n oude dag onnodig weer een periode van (extra) gewrichtsontstekingen gegeven.. En dat is niet meteen over na het weer ophogen van de medicatie. Dus als hij het goed doet op wat hij nu krijgt denk ik: koester dat. En als je denkt dat het misschien overwogen moet worden om lager te doseren, bespreek dat dan eerst met de behandeld arts en als het in het belang van de hond lijkt om de dosis te verlagen, doe dat dan met een heel klein beetje, niet halveren dat is echt een veel te grote stap (bijv. van 1 tablet naar 3/4) en kijk dat eerst eens tenminste een maand aan als je verder wilt verlagen.