Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door madrike
Omdat zijn baasje door ziekte even niet voor hem kan zorgen logeert een senior collie van bijna 13 jaar bij ons.
Nu heeft deze collie al een tijdje novacam (en een aantal voedingssuplementen) ivm gewrichtsklachten.
Afgelopen week ging het een keertje mis met toedienen van de novacam (de slimmerd kreeg het voor elkaar
het weer uit te spugen).
Omdat ik het niet opnieuw durfde te geven (je weet maar nooit hoeveel er toch nog binnen is gebleven)
heeft meneertje dus een dagje zonder novacam gedaan.
Het gekke was dat hij die dag stabieler op zijn achterpoten leek te staan/lopen.
In overleg met zijn baasje zijn we nu overgegaan op om de dag novacam.
Steeds zien we hetzelfde........ de dag zonder novacam loopt meneer stabieler, heeft hij meer beheersing
over zijn achterpoten.
Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft?
En nog belangrijker.........is er geen andere/betere pijnbestrijding dan novacam?
Hij kan helaas echt niet meer helemaal zonder pijnbestrijding
Door doranto
madrike schreef:Omdat zijn baasje door ziekte even niet voor hem kan zorgen logeert een senior collie van bijna 13 jaar bij ons.
Nu heeft deze collie al een tijdje novacam (en een aantal voedingssuplementen) ivm gewrichtsklachten.
Afgelopen week ging het een keertje mis met toedienen van de novacam (de slimmerd kreeg het voor elkaar
het weer uit te spugen).
Omdat ik het niet opnieuw durfde te geven (je weet maar nooit hoeveel er toch nog binnen is gebleven)
Het gekke was dat hij die dag stabieler op zijn achterpoten leek te staan/lopen.
Steeds zien we hetzelfde........ de dag zonder novacam loopt meneer stabieler, heeft hij meer beheersing
over zijn achterpoten.
En nog belangrijker.........is er geen andere/betere pijnbestrijding dan novacam?
Ik weet niet precies hoelang novacam werkt, maar er wordt een spiegel opgebouwd in het bloed. Vandaar ook dat je de aanvangsdosis moet verdubbelen. Het zou dus ook zomaar kunnen dat de dag dat hij geen novacam krijgt, de werking juist het sterkste is. Persoonlijk zou ik dan eerder denken aan iedere dag de dosis wat verlagen, zodat het wel stabiel blijft. Als de novacam goed wordt verdragen, zou ik zelf niet op een ander middel overgaan. Hier heb ik een collie gehad die het op bijvoorbeeld previcox heel slecht deed (maagklachten!) en heel goed op de novacam. Toen de novacam niet meer genoeg bleek heeft hij ook nog een hele poos de combi novacam / tramadol gehad. Dat ging ook nog een hele periode goed.
Het is voor iedere hond anders, want er zijn er ook die de previcox beter verdragen dan novacam, of een andere pijnstiller. Maar nogmaals, als hij het goed verdraagt zou ik niet wisselen (met het risico op klachten)
Door Lizzy
madrike schreef:Omdat zijn baasje door ziekte even niet voor hem kan zorgen logeert een senior collie van bijna 13 jaar bij ons.
het weer uit te spugen).
over zijn achterpoten.
Bij de een werkt deze pijnstiller beter, bij de ander een andere. Mijn hond deed het zeer goed op Meloxicam. Beter dan op Previcox. Maar ik ken ook honden die het op Previcox weer beter doen. Dat is echt een kwestie van uitproberen.

Ik weet niet of je hier om de dag van moet gaan dosering. Ik geloof dat ik ook liever iedere dag een lagere dosis zou pakken.
Door madrike
Doranto schreef:Ik weet niet precies hoelang novacam werkt, maar er wordt een spiegel opgebouwd in het bloed. Vandaar ook dat je de aanvangsdosis moet verdubbelen. Het zou dus ook zomaar kunnen dat de dag dat hij geen novacam krijgt, de werking juist het sterkste is. Persoonlijk zou ik dan eerder denken aan iedere dag de dosis wat verlagen, zodat het wel stabiel blijft.
Dank voor deze uitleg.........
Ik heb intussen overlegd met het baasje van deze hond en ga proberen de dosis wat te verlagen.
Kijken of we zo tot een optimum dosering kunnen komen.

@Lizzy je hebt helemaal gelijk.
Ik heb totaal geen ervaring met dit soort medicatie en ben me er maar eens in gaan verdiepen.
Heb het tot nu toe bij mijn seniorhonden bij dit soort klachten gelukkig altijd kunnen redden met acupunctuur.
Het is natuurlijk ook veel beter om de hoeveelheid novacam iedere dag ongeveer gelijk te houden.
Door Kaela
Ik zou niet zonder overleg met de dierenarts met de dosering gaan spelen. Niet alleen voor de werking qua pijnstilling, maar ook voor de werking op maag-darmen en de lever en nieren.

Hier erg tevreden over de werking van trcoxil, dat geef je 1 keer per maand en geeft een hele stabiele werking. Maar als de hond juist de dag ná de pijnstilling beter is, dan ging ik goed in overleg met de dierenarts waar dat aan kan liggen en wat de beste oplossing is.
Door Parelridder
Het is al eerder gezegd: als je een nsaid wilt verlagen, dan dagelijks minder, niet om de dag de oude dosis.
Dat de hond op de ene dag beter op z'n poten staat is dan op de andere dag wijt je aan de pijnstilling. Dat is zeer onwaarschijnlijk: je krijgt absoluut geen gewrichtspijn van een nsaid. En als je buikpijn er van krijgt (wat natuurlijk ook beïnvloeden kan hoe je staat) dan gaat dat gepaard met meer, zoals enorme winderigheid, braken, diarree. Dat is bovendien niet op de eerste stopdag voorbij. Kortom, ik denk dat wat je waar neemt de reguliere verschillend tussen de ene en andere dag zijn, gewrichtspijn is niet elke dag hetzelfde. Soms met aanwijsbare reden (tijdsduur van inspanning, soort beweging, type ondergrond waarop gelopen is, buiten temperatuur, vochtigheid..) en soms zonder aanleiding. En als pijnklachten chronisch zijn, neemt de mate waarin ze zonder aanwijsbare reden optreden toe (tgv de veranderingen in het centraal zenuwstelsel).
Het is mooi als de hond ook met minder hoge dosis nsaid toe kan, zonder afname van resultaat, maar dit is een logeerhond, die maar even te gast is. Ik zou in dat geval niets veranderen aan diens medicatie, tenzij deze klachten veroorzaakt. Er wordt chronisch medicatie en supplementen toegediend, dat is niet voor niks. Er is een spiegel opgebouwd, daar doet deze oude hond het goed op. Als de klachten nu weer toenemen (het hoeft helemaal niet meteen minder te gaan, het kan even ongewijzigd lijken om dan tóch een te lage dosis te blijken) dan heb je ;m op z'n oude dag onnodig weer een periode van (extra) gewrichtsontstekingen gegeven.. En dat is niet meteen over na het weer ophogen van de medicatie. Dus als hij het goed doet op wat hij nu krijgt denk ik: koester dat. En als je denkt dat het misschien overwogen moet worden om lager te doseren, bespreek dat dan eerst met de behandeld arts en als het in het belang van de hond lijkt om de dosis te verlagen, doe dat dan met een heel klein beetje, niet halveren dat is echt een veel te grote stap (bijv. van 1 tablet naar 3/4) en kijk dat eerst eens tenminste een maand aan als je verder wilt verlagen.
Door madrike
je krijgt absoluut geen gewrichtspijn van een nsaid.
Mijn vraag was meer of een nsaid instabiliteit kan veroorzaken door bijv. een spierverslappend effect waar veel
nsaid's in de menselijke geneeskunde om bekend staan.
(sorry als dat niet helemaal duidelijk was)

Na bestudering van de werking van meloxicam (de werkzame stof in novacam) kwam ik het volgende tegen;

Bij langdurige behandeling kan, nadat een klinisch effect is waargenomen (na > 4 dagen), de dosis
meloxicam worden aangepast aan de laagste, nog werkzame individuele dosis.
Hierbij dient rekening te worden gehouden met het feit dat de mate van pijn en ontsteking bij chronische aandoeningen
van het bewegingsapparaat kan variëren met de tijd.
.

Zo jammer dat er geen bijsluiter bijgeleverd was noch dat de dierenarts dit met de eigenaar besproken heeft.
Alles wat we doen voor deze hond gaat in nauw overleg met zijn eigenaar die het contact onderhoudt met zijn dierenarts.
Samen hebben we nu besloten de dosering heel voorzichtig iets te verlagen.
Door Parelridder
Een NSAID werkt niet spierverslappend, óók niet bij mensen.

In het advies van de bijsluiter kan ik me helemaal vinden:
- Als je de dosis nsaid wilt verlagen, dan dagelijks de nieuwe (lagere) dosis, niet om de dag de oude dosis.
- Het is mooi als de hond ook met minder hoge dosis nsaid toe kan, zonder afname van resultaat. Als hij het goed doet op wat hij nu krijgt, koester dat. En als je denkt dat overwogen moet worden om lager te doseren, doe dat dan met een heel klein beetje, niet halveren dat is echt een veel te grote stap (bijv. van 1 tablet naar 3/4) en kijk dat eerst eens tenminste een maand aan als je verder wilt verlagen. Want:
- Gewrichtspijn is niet elke dag hetzelfde. Soms met aanwijsbare reden (tijdsduur van inspanning, soort beweging, type ondergrond waarop gelopen is, buiten temperatuur, vochtigheid..) en soms zonder aanleiding. En als pijnklachten chronisch zijn, neemt de mate waarin ze zonder aanwijsbare reden optreden toe (tgv de veranderingen in het centraal zenuwstelsel).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door