Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door smulpaap
#3233407
Allemachtig , wat een dag :'( Maar je schreef al dat je zo je vermoedens hebt he ? :-\
Hopelijk krijg je vandaag idd de uitslagen nog . Die zullen ws niet fraai zijn
Maar dan weet je wel waar je aan toe bent met je oude man , en dan heeft hij hopelijk nog even een aangename tijd
Een hele dikke virtuele knuffel voor jullie :-* :-* :-*
Door Lizzy
#3233528
pike schreef:5% orgaan komt neer op 175 gram per week.

Kan ik dat als volgt verdelen:

25 gram nier
25 gram lever
50 gram maag (van kip)
75 gram hart

??
Ja, dat lijkt me prima hoor.

En over de koolhydraten: bataat bevat ook zetmeel en zetmeel en tumoren wil je eigenlijk ook niet.... Ik zou hem 25% groenten en gezond biologisch fruit geven in de vorm van blauwe bessen. En dan zou ik verder die granen en koolhydraat vergeten. Ook met het verhaal in de link die ik hierboven gaf, maar ook dus in combinatie met het feit dat hij mogelijk tumoren heeft.....

Wat heb jij een dag achter de rug zeg :'( . En arme arme Pike ook :'( . Ik hoop dat hij zich vandaag weer een stuk beter voelt en geen aanvallen krijgt. Sterkte, ook met het wachten op de uitslag van de biopten.
Gebruikersavatar
Door pike
#3233618
Dan heb ik het nu als volgt verdeeld:

30% vleesbot (kip, parelhoen, tam konijn? mogen eendennekken indien ontdaan van vetrandjes?)
35% wit spiervlees (ik heb nu kip, kalkoen, tam konijn, koolvis) cottage cheese, magere yoghurt, wit van het ei, magere kwark e.d.
5% pens
5% orgaan (hart, lever, nier)
25% groente en bessen

Die bessen, mogen die wel bij het vlees, of liever apart geven tussendoor? Weet niet of dat gaat gisten anders?


De uitslag van de biopten was helaas niet uitsluitend.
Er zijn geen tumorcellen aangetroffen, maar met de kanttekening dat er weinig te beoordelen materiaal aanwezig was. Oftewel we weten het nog steeds niet zeker. De dierenarts had mij al gewaarschuwd dat dunnenaaldbiopten vaak geen uitsluitsel geven. Maar we gaan niet verder aan hem rommelen, ik vrees dat hij een verdoving en dikkenaald biopten niet overleefd. Ik heb de echo gezien, wat in de linker lob te zien was dat waren zwarte vlekken. Hiervan dacht de arts dat het naar alle waarschijnlijkheid tumoren waren. En ze was ervaren. De andere lob vertoonde een diffuus beeld van de ontstekingen, zag heel anders uit. We houden het zelf nog steeds op tumoren.
De diagnose die gegeven werd is ook niet zeker. Ze gaan uit van een accuute leveronsteking. Dat zou ook passen bij het beeld van de galblaas. Hier kunnen wij ons ook niet goed in vinden, hij zou dan behoorlijk ziek moeten zijn. Nou is het wel een harde die niet snel wat aangeeft, maar hij heeft ook zijn grenzen. Het is waarschijnlijk al een tijdje gaande.
In elk geval, wat het ook is, de prognose is in alle gevallen slecht. We gaan proberen wat we kunnen, maar als Pike aangeeft dat het genoeg is en er geen zin meer in heeft dan mag hij gaan. Schrijft zij met tranen in de ogen :'( :'(
Door tt-tjes
#3233631
Wat een ellende allemaal. Maar aan een acute hepatitis kunnen ze toch nog iets doen? Volgens de internist Lisette Overduin moeten ze dan aan de prednison voor langere tijd, maar is het wel te genezen.
Chendo verdroeg overigens het rauwe leverdieet niet, maar toen ik voor hem ging koken ging het goed.
Door Lizzy
#3233697
pike schreef:Dan heb ik het nu als volgt verdeeld:

30% vleesbot (kip, parelhoen, tam konijn? mogen eendennekken indien ontdaan van vetrandjes?)
35% wit spiervlees (ik heb nu kip, kalkoen, tam konijn, koolvis) cottage cheese, magere yoghurt, wit van het ei, magere kwark e.d.
5% pens
5% orgaan (hart, lever, nier)
25% groente en bessen

Die bessen, mogen die wel bij het vlees, of liever apart geven tussendoor? Weet niet of dat gaat gisten anders?
IK zou zelf wel tam konijn durven geven ja. En Eendennek... Weet je wat zo lastig is? De een zegt dat eend heel vet is en de ander zegt dat eend heel mager is. Maar daarnaast is eend volgens mij rood vlees. Tenminste...., daarvoor geldt ook dat de een het geen rood vlees vindt (want het is geen zoogdier) en de ander zegt dat het wel rood vlees is. Ik zou zelf eerder eend skippen.

Ik zou ze zelf niet in combinatie met een maaltijd geven ivm gisten. Hoewel? Het hangt ook zo af van je hond. Sommige honden hebben hier helemaaaaal geen last van! Maar ik geloof dat ik zelf bessen apart van de voeding zou geven. Ze vinden ze hier ook heeeerlijk, ze eten ze graag uit de hand.
De uitslag van de biopten was helaas niet uitsluitend.
Er zijn geen tumorcellen aangetroffen, maar met de kanttekening dat er weinig te beoordelen materiaal aanwezig was. Oftewel we weten het nog steeds niet zeker. De dierenarts had mij al gewaarschuwd dat dunnenaaldbiopten vaak geen uitsluitsel geven. Maar we gaan niet verder aan hem rommelen, ik vrees dat hij een verdoving en dikkenaald biopten niet overleefd. Ik heb de echo gezien, wat in de linker lob te zien was dat waren zwarte vlekken. Hiervan dacht de arts dat het naar alle waarschijnlijkheid tumoren waren. En ze was ervaren. De andere lob vertoonde een diffuus beeld van de ontstekingen, zag heel anders uit. We houden het zelf nog steeds op tumoren.
De diagnose die gegeven werd is ook niet zeker. Ze gaan uit van een accuute leveronsteking. Dat zou ook passen bij het beeld van de galblaas. Hier kunnen wij ons ook niet goed in vinden, hij zou dan behoorlijk ziek moeten zijn. Nou is het wel een harde die niet snel wat aangeeft, maar hij heeft ook zijn grenzen. Het is waarschijnlijk al een tijdje gaande.
In elk geval, wat het ook is, de prognose is in alle gevallen slecht. We gaan proberen wat we kunnen, maar als Pike aangeeft dat het genoeg is en er geen zin meer in heeft dan mag hij gaan. Schrijft zij met tranen in de ogen :'( :'(
:'( :'( :'( . Ja, dat kan ik me goed voorstellen dat je dit met de tranen in je ogen schrijft....

Ach gossie :bigarmhug:

Wat een kl*te situatie :-\ . Ik hoop dat je nog een tijdje goed van Pike mag genieten :-* !
Gebruikersavatar
Door pike
#3233856
tt-tjes schreef:Wat een ellende allemaal. Maar aan een acute hepatitis kunnen ze toch nog iets doen? Volgens de internist Lisette Overduin moeten ze dan aan de prednison voor langere tijd, maar is het wel te genezen.
Chendo verdroeg overigens het rauwe leverdieet niet, maar toen ik voor hem ging koken ging het goed.
Pike zijn lever laat veel verval zien, de prognose is slecht zegt iedereen (ook mede gezien zijn leeftijd).
Maar, omdat ik dus geen verdere onderzoeken met hem wil doen, blijft de behandeling door de reguliere da over. Die eerlijk aangaf natuurlijk geen internist te zijn, en ze ging eerst de recente literatuur er op na slaan om te zien wat ze het beste kon geven. Zelf heb ik natuurlijk ook het net zitten afstruinen.
Ervan uitgaande dat, mochten er eventueel toch tumoren zijn, ik daar niets aan kan doen (chemo of opereren of wat dan ook is voor ons geen optie) beginnen we met de diagnose die uit de biopten is gekomen: accuute hepatites - maar niet zeker - daarvan zei ze nadat ze een en ander had nagelezen dat het huidige inzicht is dat bij accuute hepatites cortico's niet geindiceerd zijn, alleen pijnstilling en anti-misselijkheid in combinatie met een leverdieet. Alleen bij chronische worden cortico's gegeven. Als hij daarmee niet snel (d.i. met enkele dagen) opknapt krijgt hij prednison. Dit zou er dus op neer komen dat de lever enkel en alleen zou meoten opknappen van het dieet want een pijnstiller is natuurlijk symptoombestrijding. Maandag ga ik weer met hem naar de da en dan wil ik dus wel prednison voor hem, volgens mij heeft hij daar meer aan. Zelf denk ik dat het chronisch is.
Zit nog een beetje te stoeien met zijn dieet, gisteren liep het hem nogal dun door te broek, waarschijnlijk te veel cottage cheese erbij gegeven, dus de juiste verdeling moet ik nog een beetje uittesten. Omdat er alsnog een kans is dat hij wel tumoren heeft, laat ik koolhydraten als quinoa (graan mag hij niet) achterwege en geeft hem daarvoor in de plaats tussendoor wat extra fruit. Dat lust hij gelukkig graag.
Door sella
#3234093
Ik heb niet veel toe te voegen. Wij willen jullie heel veel sterkte wensen met het zieke ventje.
Gebruikersavatar
Door pike
#3234114
Ik zit eigenlijk nog steeds in mijn maag met de percentages. Ik vraag me af of hij, aangezien ik geen koolhydraten toevoeg, niet toch te veel eiwitten binnenkrijgt?:

35% vleesbot (kip, tam konijn, parelhoen)
25% wit spiervlees (kip, tam konijn, witvis, kalkoen)
10% zuivel (cottage cheese, magere yoghurt, magere kwark, wit (gekookt) van ei)
5% orgaan (hart, lever, nier)
5% pens
15% groente (andijvie, witlof, broccoli, bloemkool, peen)
5% fruit

Meer zuivel en groentemix en het loopt hem dun door de broek.
Graan kan ik hem niet geven want daar kan hij niet tegen. Ik dacht dus misschien toch wat quinoa te geven maar daar zit dan wel weer heel erg veel fosfor in 320 mg/100 gram (tegen havermout 80 mg/100 gram) en dat is meer dan in de vleessoorten zit, dus ik weet niet of een dagelijkse toevoeging daarvan wel zo goed is.
Weliswaar is dit menu minder belastend dan wat hij had - alle rood spiervlees is eruit, het orgaan is gehalveerd, groente/fruit verdubbeld en een deel van het spiervlees is vervangen door zuivel, maar is het wel voldoende zo?
Door Lizzy
#3234126
pike schreef:Ik zit eigenlijk nog steeds in mijn maag met de percentages. Ik vraag me af of hij, aangezien ik geen koolhydraten toevoeg, niet toch te veel eiwitten binnenkrijgt?:

35% vleesbot (kip, tam konijn, parelhoen)
25% wit spiervlees (kip, tam konijn, witvis, kalkoen)
10% zuivel (cottage cheese, magere yoghurt, magere kwark, wit (gekookt) van ei)
5% orgaan (hart, lever, nier)
5% pens
15% groente (andijvie, witlof, broccoli, bloemkool, peen)
5% fruit

Meer zuivel en groentemix en het loopt hem dun door de broek.
Graan kan ik hem niet geven want daar kan hij niet tegen. Ik dacht dus misschien toch wat quinoa te geven maar daar zit dan wel weer heel erg veel fosfor in 320 mg/100 gram (tegen havermout 80 mg/100 gram) en dat is meer dan in de vleessoorten zit, dus ik weet niet of een dagelijkse toevoeging daarvan wel zo goed is.
Weliswaar is dit menu minder belastend dan wat hij had - alle rood spiervlees is eruit, het orgaan is gehalveerd, groente/fruit verdubbeld en een deel van het spiervlees is vervangen door zuivel, maar is het wel voldoende zo?
Ik denk dat het wel meevalt. Maar je zou de pens op kunnen hogen en dat in mindering kunnen brengen op zuivel of spiervlees of vleesbot. Met bijv. 5%.
Door sella
#3234158
Ik heb alleen een vraag over het wit van de ei, loop je dan niet meer kans op afbraak van vit b6 en zou je dat op een andere manniier extra toe moeten voegen?
Omdat de b vitamines ook een grote invloed hebben op de stress regulatie?
Gebruikersavatar
Door pike
#3234170
Lizzy schreef:Ik denk dat het wel meevalt. Maar je zou de pens op kunnen hogen en dat in mindering kunnen brengen op zuivel of spiervlees of vleesbot. Met bijv. 5%.
Oke ga ik proberen of dat goed valt. Scheelt toch weer wat.
sella schreef:Ik heb alleen een vraag over het wit van de ei, loop je dan niet meer kans op afbraak van vit b6 en zou je dat op een andere manniier extra toe moeten voegen?
Omdat de b vitamines ook een grote invloed hebben op de stress regulatie?
Ik kook de eieren voor hem en bij verhitting wordt de avidine teniet gedaan. Het kan dan toch geen kwaad?
Door src_esther
#3234403
pike schreef:Graan kan ik hem niet geven want daar kan hij niet tegen. Ik dacht dus misschien toch wat quinoa te geven maar daar zit dan wel weer heel erg veel fosfor in 320 mg/100 gram (tegen havermout 80 mg/100 gram) en dat is meer dan in de vleessoorten zit, dus ik weet niet of een dagelijkse toevoeging daarvan wel zo goed is.
Quinoa is natuurlijk ook gewoon een graan, maar je bedoelt misschien dat hij niet tegen tarwe kan? Er is nog wel meer keus behalve quinoa - dat van ver ingevoerd moet worden.
Ik zou eerder aan boekweit of gierst denken dan quinoa: Granen en graanvervangers.

Groet, Esther
Gebruikersavatar
Door pike
#3234407
src_esther schreef:Quinoa is natuurlijk ook gewoon een graan, maar je bedoelt misschien dat hij niet tegen tarwe kan? Er is nog wel meer keus behalve quinoa - dat van ver ingevoerd moet worden.
Ik zou eerder aan boekweit of gierst denken dan quinoa: Granen en graanvervangers.

Groet, Esther

Quinoa is geen graan. Granen (Gramineae, behoren tot de familie van de grassen (Poaceae). Quinoa is een Chenopodium (Ganzevoet) en behoort tot de familie van de Amaranthen (Amaranthaceae).
Gierst echter is wel een graangewas, een Poaceae.
Boekweit is van de Duizendknoopfamilie. Had ik nog niet aan gedacht, maar hoe ga ik hem boekweit geven? Is ook rijk aan fosfor overigens alhoewel niet zo erg als quinoa.
Met uitzondering van boekweit en de amaranten staan er geen graanvervangers op de lijst van je link. Welke vervangers ken jij nog meer?

Pike verdraagt geen tarwe, mais en al helemaal geen rijst. Het zit hem dus niet in de gluten maar in iets anders.
Gebruikersavatar
Door pike
#3234408
Pike gaat nu aan de Prednison.

Dit zijn de gemeten bloedwaarden:

Totaal bilirubine 13.2 (<6.8 umol/l)
ALT (GPT) 1692 (<122 U/l)
Alkaline phosphatase 3432 (<147)
GGT 68 (<13 U/l)
AST (GOT) 340 (<59 U/l)
GLDH 103 (<18 U/l)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door