Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#3249280
Nou, het komt gewoon doordat het nu weer niet goed gaat. Voor het biopt was zijn ontlasting goed, en leek hij zich prettig te voelen en dronk hij niet zo veel als nu. Toen zijn prednison omhoog ging dronk hij veel per dag. Na het biopt is hij een paar dagen heel ziek geweest, en daarna begon de diarree met veel slijm, het weer binnen poepen, zich niet lekker voelen na het eten, bijna alleen maar slapen en totaal geen energie en heel veel drinken en plassen, zodanig dat hij het bijna niet op kan houden. Lisette wilde hem weer terug hebben op 10 mg pred per dag maar dat heb ik afgewezen vanwege de bijverschijnselen. Vandaar de gedachte dat ik het biopt niet had moeten doen.
Door Siberienne
#3249732
Tja maar dat weet je niet hè, of het zonder dat hoopt niet achteruit gegaan zou zijn. Dat vind ik het lastige vaak.

Spot staat hier weer op wat meer prednison (om de dag 10 Mg, is natuurlijk relatief veel lagere dosis, hij is 26 kg) nadat ik hem mee uit zwemmen had genomen en de beide meneren aan de dunne gingen. Waar het nu door kwam en of dat zwemmen ermee te maken had, geen idee....

Hij heeft er gelukkig niet zo'n last van, plast iets mee en heeft wat meer honger denk ik. Maar geen slijmpoep meer nu. Ik hoop dat chendo ook weer wat opknapt...
Door tt-tjes
#3252176
Typisch, en ik vroeg me af hoe het met Jakkie ging.

Met Chendo gaat het redelijk goed. Ik ben overgestapt op het leverdieet van Dr. Jean Dodds, zij werkt met zoete en gewone aardappelen. Het valt me op dat hij lang zo veel niet meer drinkt, en ook niet meer die ontzettende honger heeft op dit dieet. Hij krijgt 500 gram per dag, en blijft heel mooi op gewicht. Voor zijn buikpijn krijgt hij nu phytonics gastri comp en dat lijkt nu ook wat minder te worden. En ik ben begonnen met enzymen van azmira, voor zijn vertering.
Over een paar weken laat ik bloed prikken om eens te kijken hoe zijn waardes zijn, want dat is al heel lang geleden. Zijn galzuren zijn wel nog getest net na zijn biopt en die waren 24. Dus dat wil ik ook weten of het gezakt is.
Verder krijgt hij 1x daags een druppeltje CBD/THC olie en curcuma pasta.
Gebruikersavatar
Door pike
#3252296
Dat klinkt in elk geval positief gelukkig. Voer je dan nu enkel nog witvis als eiwitbron en daarnaast aardappel, bataat en groente? Is zijn ontlasting nu ook beter?

Jakkie krijgt nog wel bataat maar niet meer als koolhydraatbron, want met 25% bataat wordt zijn ontlasting wel heel erg zacht. Ik doe nu soms wat bataat onder de groente mixen. Ik gebruik nu witvis, kip of kalkoen met een schepje huttenkase en 1x in de week doe ik er een gekookt ei bij. Hij krijgt nu al een paar weken 700 gram en blijft daarmee op gewicht. Ik verdeel het over 4 maaltijden.

Het was me opgevallen dat hij de afgelopen weken 's avonds nogal stram zijn mand uitkomt als we voor de laatste ronde gaan. Maar gisterochtend begon hij tijdens de wandeling plotseling flink te kreupelen, liep op drie poten en gaf duidelijk pijn aan. Later weer niks te zien maar in de namiddag liep hij weer kreupel. Ben 's avonds met hem naar de da gegaan en volgens haar komt het uit de heup vandaan. Ze gaat uit van artrose. Hij mag echter geen pijnstiller/ontstekingsremmer ivm zijn lever. Ben nu gelijk met curcuma begonnen en hij heeft ook een supplement van de dierenarts. Vandaag liep hij echter weer als een trein, alleen vanochtend en vanavond na het slapen was hij stram. Ik hoop echt dat zijn leverdieet gaat werken en hij snel terug kan op (aangepast) rauw. Dit dieet is niet bepaald wat je wil geven bij artrose.
Door tt-tjes
#3252404
Hij krijgt idd in zijn menu alleen witvis op dit moment, wel elke dag een roerei er door en af en toe een schepje hüttenkäse. In zijn dieet zit ook gewone biologische gekookte aardappel, misschien dat daardoor zijn ontlasting niet zacht is. Zijn ontlasting heeft er in maanden niet zo mooi uit gezien. De curcuma pasta krijgt hij pas een week.

Misschien dat je cbd olie kunt proberen? Dat is ook ontstekingsremmend/pijnstillend.
Gebruikersavatar
Door pike
#3252421
Hij ging vanochtend weer als een tierelier. Heeft bijna 2 uur gelopen en ik heb 1x gezien dat hij 3 vreemde pasjes maakte. Dus ik weet eigenlijk niet of de diagnose wel correct. Als het nog een keer voorkomt laat ik eerst maar eens een foto maken denk ik. Vooralsnog kijk ik het even aan. Misschien was er wel iets gebeurt dat ik gemist heb. Maar de curcuma kan hoe dan ook geen kwaad.
#3274957
Hier maar weer eens een update van Chendo. Het gaat niet goed. Donderdag voor oudjaar werd hij ziek, schuim spugen en niet willen eten. Ook aan de diarree. Ik heb hem een beetje emperid gegeven voor de misselijkheid.
Vrijdag's leek hij wat opgeknapt en at hij ook weer. Op oudjaarsdag stopte hij weer met eten en weer vreselijk aan de diarree, een hele dikke buik en ontzettend veel drinken en plassen.
Na een paar dagen begon hij weer te eten, maar de diarree bleef en hij begon binnen te poepen. Dat is een week zo gebleven en vandaag voor de eerste keer vond ik niets toen ik beneden kwam.
Ik heb maandag contact gehad met Lisette Overduin, en het lijkt er op dat Chendo prednison gerelateerde Cushing heeft nu.
Hij drinkt heel veel, en is de hele dag maar op 1 ding gefocused en dat is eten. Hij ligt in zijn mand te kreunen van de buikpijn en krijgt hier nu tramadol voor wat wel lijkt te helpen. We hadden een ultimatum gesteld tot aanstaande vrijdag, als er dan geen verbetering zou zijn dan zouden we hem laten gaan.

Lisette wil een ander middel gaan proberen in combinatie met de prednison, en daarna kijken hoe ver we de prednison af kunnen bouwen, om te kijken of de cushing verschijnselen wat verminderen.
Het komt er op neer dat ze ciclosporine oftewel atopica in wil gaan zetten.

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken en of ik dit wel moet doen gezien het feit dat hij vaak weer heel ziek wordt als we de prednison afbouwen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3274959
Snap je dilemma gezien de eerdere ervaringen met afbouwen.
Aan de andere kant kan je ook de vraag stellen wat heb je te verliezen wanneer hij met prednison zo slecht is dat je jezelf een ultimatum hebt gesteld? Wanneer de klachten van de prednison zo slecht zijn dat je overweegt hem te laten gaan?

Moeilijk hoor, ik wens je veel kracht en wijsheid toe. :-*
Door sella
#3274960
Atopica heeft hier niets gedaan voor dit soort klachten, behalve heel duur zijn.

Ook omdat het de t cel groei remt en vertraagd, is er een verhoogd risico op kwaadaardige celgroei.

Ik meld dit omdat ik dit een verwaarloosd belichte kant is.

De diertjes zijn al heel ziek en je legt het hele immuunsysteem plat. Elk virusje day langs komt is bingo.

Ik benijd je niet. Wat een duivels dilemma.
Wat je ook voor een keuze maakt, je maakt de voor Chendo.
Anders gezegd, er is hierin geen goed of fout. Alleen liefde.
Door tt-tjes
#3274965
Maar met prednison leg je ook het immuun systeem plat. Alleen krijgt hij daar nu Cushing van. Ik heb gezien dat atopica heel duur is en dat is ook nog een probleem.
Ik had al gedacht om bij de huisdierendokter te kijken naar de cushing tabletten, of naar chinese kruiden. Misschien dat ik dat eerst kan proberen.

Ik weet het gewoon niet meer. Het gaat telkens een poosje goed en dan dondert hij weer in elkaar.
Door sella
#3275013
Atopica werkt intenser op het systeem. Vandaar dat het wel diverse problemen kan verhelpen die met pred alleen niet lukken.

Ik zou Tannetje vragen of ze nog een idee heeft hoe je hem het beste kan ondersteunen.
Door Eef+Stippels
#3275097
dinky89 schreef:Snap je dilemma gezien de eerdere ervaringen met afbouwen.
Aan de andere kant kan je ook de vraag stellen wat heb je te verliezen wanneer hij met prednison zo slecht is dat je jezelf een ultimatum hebt gesteld? Wanneer de klachten van de prednison zo slecht zijn dat je overweegt hem te laten gaan?

Moeilijk hoor, ik wens je veel kracht en wijsheid toe. :-*
Denk ik ook..
:bigarmhug:
Door tt-tjes
#3276262
Het gaat redelijk met Chendo. we hebben besloten om het toch te proberen met de medicatie. Alhoewel hij nog ligt te kreunen.ik geef hem zo weer een tramadol.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door