Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3092479
Kallista schreef: Als ik jou was zou ik niet te lang wachten met naar een DA gaan.
Al naar gelang wat er aan de hand is zal er een operatie gedaan moeten worden.
Ik ga morgen al. ;) En ik hoop natuurlijk dat een operatie niet nodig zal zijn. :-\
#3092506
Sanne deed ook alles nog met de ingescheurde banden, aan de fiets mee, behendigheid, lange wandelingen enz.
Het enige wat ik merkte was de paar passen mank na het opstaan uit de mand.
De da kon niets vinden, en omdat ik vond dat er iets niet klopte heb ik toen een fysiotherapeut geraadpleegd. De fysio merkte ook spieratrofie in de aangedane poot op, doordat ze hem blijkbaar toch ontlastte.
Zij is niet geopereerd. Ze was toen 11 jaar en de kans was groot dat ze niet voldoende spieren meer zou opbouwen na 6 weken bench rust.
Er is met de fysiotherapeut gekozen voor herstel door een programma met opbouw van alleen rechtlijnige beweging en dat heeft prima gewerkt.
We hebben de spieren eigenlijk de functie van de banden meer of meer laten overnemen.
#3092515
Sanyo schreef: Sanne deed ook alles nog met de ingescheurde banden, aan de fiets mee, behendigheid, lange wandelingen enz.
Het enige wat ik merkte was de paar passen mank na het opstaan uit de mand.
De da kon niets vinden, en omdat ik vond dat er iets niet klopte heb ik toen een fysiotherapeut geraadpleegd. De fysio merkte ook spieratrofie in de aangedane poot op, doordat ze hem blijkbaar toch ontlastte.
Zij is niet geopereerd. Ze was toen 11 jaar en de kans was groot dat ze niet voldoende spieren meer zou opbouwen na 6 weken bench rust.
Er is met de fysiotherapeut gekozen voor herstel door een programma met opbouw van alleen rechtlijnige beweging en dat heeft prima gewerkt.
We hebben de spieren eigenlijk de functie van de banden meer of meer laten overnemen.
Rare beesten ook, die honden. Ipv gewoon zielig te doen en te blaffen dat pootje pijn doet. >:(  :biggrin2:

Laika is 6, en als de da niets kan vinden, dan ga ik naar de volgende da. Maar ik hoop dat ik bij deze kan blijven, want bij de volgende da moet ik waarschijnlijk weer het rauw voeren en niet enten verdedigen, en daar heb ik geen zin in. Deze da staat wel open voor alternatieve geneeswijzen ook.

We gaan het horen, morgen. Bedankt voor je reactie!
#3092604
Anne in Duitsland schreef: Gek, ze komt net terug van een wandeling, en toen ze ging zitten had ze beide heupen wel allebei keurig tegen de romp. Wel laat ze het kuitbeen naar buiten steken, weg van de romp. Is dat herkenbaar, qua kruisbandproblemen?


Ja , dat zag ik o.a ook . De knie kan pijnlijk zijn en ze zoeken dan a.hw de meest gemakkelijke houding .
Als je er goed op let dan zie je idd een vreemde zithouding
Maar verder een kik geven .... nee dus .

Ik heb er twee gehad met kruisbandletsel .
Bij Tessa mijn JRT was het me direct duidelijk . Ze is op ongelukkige wijze in een sloot terecht gekomen .
Ze klom zelf de sloot nog uit , en ging staan met opgetrokken pootje . Probeerde vervolgens te lopen . En ik zag direct onstabiliteit in de knie .
Als Tessa ging zitten zag ik haar re-knie wijd van haar lijfje af
Bij Tessa was het dus trauma , en dat is de ""beste "" manier om dergelijk letsel op te lopen vertelde de arts .
Haar kruisband was geheel afgescheurd , maar de meniscus was gelukkig nog intact , en omdat ze zo snel is geopereerd is er geen artrose onstaan /waargenomen .

Met Amber mijn Bull was het een geheel ander verhaal . Dat was dus achteraf  ook geleidelijke scheuring . Achteraf is ze dus ook eens in een kuil terecht gekomen , en leek het weer de goede kant op te gaan .
Men voelde bij onderzoek gelijk dat er kruisbandletsel was . Na opening knie schrok de arts zich dood .
Er was veel bindweefsel ontstaan , de meniscus was geheel kapot . En er is een gehele cleaning uitgevoerd om bindweefsel te verwijderen .
Daar wandelde de dame dus gewoon gezellig mee rond  ::) En het is dus echt de meest beroerde variant van scheuring .
Bedenk je hoe de andere knie dan ook al te lijden heeft , vaak ziet men bij rassen met steile stand en dergelijke scheuring dat binnen het jaar de andere knie ook geopereerd moet worden .
Die mormels zijn zo snoei en snoei hard , ze geven geen kik , maar ondertussen .
Wij zijn met Amber na de operatie een ruim half jaar bezig geweest . zes weken absolute benche rust , tot drie maanden opbouwen per minuut . Zeer streng regime , 3 x per week  fysio en 3 x per week  hydro
En na een half jaar mocht ze weer los van de riem .
#3092617
smulpaap schreef:

Ja , dat zag ik o.a ook . De knie kan pijnlijk zijn en ze zoeken dan a.hw de meest gemakkelijke houding .
Als je er goed op let dan zie je idd een vreemde zithouding
Maar verder een kik geven .... nee dus .

Ik heb er twee gehad met kruisbandletsel .
Bij Tessa mijn JRT was het me direct duidelijk . Ze is op ongelukkige wijze in een sloot terecht gekomen .
Ze klom zelf de sloot nog uit , en ging staan met opgetrokken pootje . Probeerde vervolgens te lopen . En ik zag direct onstabiliteit in de knie .
Als Tessa ging zitten zag ik haar re-knie wijd van haar lijfje af
Bij Tessa was het dus trauma , en dat is de ""beste "" manier om dergelijk letsel op te lopen vertelde de arts .
Haar kruisband was geheel afgescheurd , maar de meniscus was gelukkig nog intact , en omdat ze zo snel is geopereerd is er geen artrose onstaan /waargenomen .

Met Amber mijn Bull was het een geheel ander verhaal . Dat was dus achteraf  ook geleidelijke scheuring . Achteraf is ze dus ook eens in een kuil terecht gekomen , en leek het weer de goede kant op te gaan .
Men voelde bij onderzoek gelijk dat er kruisbandletsel was . Na opening knie schrok de arts zich dood .
Er was veel bindweefsel ontstaan , de meniscus was geheel kapot . En er is een gehele cleaning uitgevoerd om bindweefsel te verwijderen .
Daar wandelde de dame dus gewoon gezellig mee rond  ::) En het is dus echt de meest beroerde variant van scheuring .
Bedenk je hoe de andere knie dan ook al te lijden heeft , vaak ziet men bij rassen met steile stand en dergelijke scheuring dat binnen het jaar de andere knie ook geopereerd moet worden .
Die mormels zijn zo snoei en snoei hard , ze geven geen kik , maar ondertussen .
Wij zijn met Amber na de operatie een ruim half jaar bezig geweest . zes weken absolute benche rust , tot drie maanden opbouwen per minuut . Zeer streng regime , 3 x per week  fysio en 3 x per week  hydro
En na een half jaar mocht ze weer los van de riem .
Zo zeg, ze houden je wel bezig, die knuffies van je! :o

Ik hoop maar dat ik er dan op tijd bij ben, met Laika. Ze heeft nu denk ik een maand of twee dat ze d'r pootje intrekt bij het opstaan. Tussendoor leek het even weer alsof ze meteen op alle vier de pootjes startte, maar de afgelopen week of twee is het echt standaard dat ze re-achter intrekt.

Als ik erbij nadenk, vind ik dat ze altijd al een erg beweeglijke achterpoot heeft gehad aan die kant, van pupperd af aan. Maar ze heeft dat intrekken nooit eerder gedaan. Het is soms ook zo lastig te zien bij een boxer, met die wiebelkont van ze! ;D Zodra ze niet stil ligt, kwispelt ze blij, en dan met kont en al. :biggrin2:
#3092619
En nu ik er nog verder bij nadenk, liep ze een week of twee geleden tijdens een wandeling ineens heel even heel raar met die poot, een beetje als een Duitse herder met zware HD of artrose, een tikje doorgezakt in de rug, leek het wel. Maar dat was alleen tijdens die wandeling, en daarna heb ik het ook niet meer gezien.
#3092828
smulpaap schreef: En overmatig strekken van de achterpoot zie je dat ook ?
Ehm, leg even uit hoe ik dat moet zien? Dat ze de poot regelmatig naar achteren strekt? Dat doet ze alleen wanneer ze opstaat uit haar mand, een beetje zoals een mens die zich uitstrekt na een heerlijk dutje. Of bedoel je iets anders?
#3092860
Anne in Duitsland schreef: Ehm, leg even uit hoe ik dat moet zien? Dat ze de poot regelmatig naar achteren strekt? Dat doet ze alleen wanneer ze opstaat uit haar mand, een beetje zoals een mens die zich uitstrekt na een heerlijk dutje. Of bedoel je iets anders?


Ja , heel veel naar achteren strekken . Dat zag ik wel bij Tessa , maar weer niet bij Amber .
Voordat Tessa haar kruisband scheurde strekte ze ook bij opstaan of na een dutje
Het normale beeld dus .

En wat je eerder beschreef over het rare lopen . dat zag ik dus met regelmaat bij Amber
Gangwerk ""hobbelpaard "" noemden wij dat . Ze liep bv 500 meter normaal en dan opeens zagen we heel veel onregelmatigheid
Als ze voor ons uit liep was dat goed te zien
Of ze liep een dag zonder dat we iets zagen en daarop volgend was het weer bingo
#3092879
Papalou schreef: Succes vandaag! volgens mij kom je best goed geinformeerd bij de DA:)
Dank je! Ja, barfplaats is echt een goudmijn wat informatie betreft! Ik heb al vaker meegemaakt dat ik bij een vreemde da kwam en dat die na een minuut of tien vroeg: ehm, heeft u iets in de richting van diergeneeskunde gestudeerd of zo? :biggrin2:
#3092881
smulpaap schreef:

Ja , heel veel naar achteren strekken . Dat zag ik wel bij Tessa , maar weer niet bij Amber .
Voordat Tessa haar kruisband scheurde strekte ze ook bij opstaan of na een dutje
Het normale beeld dus .

En wat je eerder beschreef over het rare lopen . dat zag ik dus met regelmaat bij Amber
Gangwerk ""hobbelpaard "" noemden wij dat . Ze liep bv 500 meter normaal en dan opeens zagen we heel veel onregelmatigheid
Als ze voor ons uit liep was dat goed te zien
Of ze liep een dag zonder dat we iets zagen en daarop volgend was het weer bingo
Nee, dat strekken doet ze niet veel, alleen bij het opstaan. Luiiii... :biggrin2:

Laika's gangwerk is op zich normaal, typisch van een boxer, denk ik: het ene moment vlinderachtig huppelend, het andere moment als een mammoet op oorlogspad. Maar ik heb dus wel altijd al gevonden dat het leek alsof haar rechterachterpoot bij het neerzetten een klein knikje maakte.

We zijn net terug van de ochtendwandeling. Ze liep normaal, deed normaal, alles normaal. Bij het opstaan uit de mand liep ze zelfs meteen op vier poten. Alleen bij het zitten viel de re-achterpoot weer wat weg van de romp.

We zullen zien. Ik heb de da nog niet kunnen bereiken (moet met de heren ook nog naar hem toe, en wil ze het liefst alle drie tegelijk meenemen, maar dat is niet handig op het spreekuur omdat hij een vrij kleine wachtkamer heeft). Vanmiddag nog maar eens proberen.

Bedankt weer voor alle reacties! :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door