Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#3369818
Anne in Zweden schreef:Ongelofelijk, wat goed! En je hoeft nog steeds helemaal geen extra dingen te doen na een wandeling? Geweldig!
Nee, ik doe juist steeds minder ;D
Ik heb hem niet meer gewassen en ik stofzuig nu ook weleens een dagje niet. Ik laat hem overal in het water springen (als het geen stilstaand water is) en ik was zijn poten niet meer. Ik heb hem ook al eens een keer een dag niet afgeblazen met de waterblazer.

Hij gaat als een zonnetje! Hij heeft nog steeds totaal geen jeuk.

De dierenarts had het over een tweede diersoort toevoegen. Ik ga daar eens rustig over nadenken. Hoe dan ook ga ik dat pas overwegen na de tweede prik want als ik nu zou starten en hij krijgt jeuk weet ik niet of het middel is uitgewerkt of hij niet tegen het voer kan.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3369953
Ik heb toch weer een vraag over het voer. Ik wil het liefst de duinen van Nelson in 1topic hoofden dus ik probeer het eerst even hier.

Nelson krijgt nu konijn kvv. Alleen dat.
Hij doet het er erg goed op, maar...
Zijn gebit... :(
Hij had zo'n mooi wit barf gebit en binnen een paar maanden is zijn gebit behoorlijk achteruit gegaan. Tandenpoetsen doe ik maar ik mag vanwege allergieën van de dierenarts geen tandpasta gebruiken. Het helpt dus geen fluit.

Zelf zou ik het liefst weer barf van geven. Manlief is gevallen voor het gemak van rollen, wat ik snap, en vindt een combinatie prima maar geen 100% barf meer.
Hij wil het liefst vleesbot geven met gemalen spiervlees en orgaan. Hij vindt dat portioneren echt een *******werk en dat ziet hij niet zitten.

Ik vraag me af wat wijsheid is.
Misschien zou ik nog hele konijnen kunnen proberen. Dat is wel kostbaar maar je hoeft er niks aan te snijden. Is er kvv zonder vleesbot? Dus dat ik zelf het bot geef en dan aanvul met gemalen spiervlees en orgaan?
Of zijn er andere manieren te bedenken om niet meer te hoeven portioneren?

Eerder haalde ik een kilo vleesbot uit de vriezer en die voerde ik dan in 3 dagen op. Als zo iets kan met spiervlees en orgaan zou het ook goed zijn. Maar avonden vullen met zakjes afwegen en dichtknopen dat wil hij niet meer (en dat begrijp en respecteer ik)

Wie denkt er mee? :biggrin2:
Door MillyMol
#3369956
Ik ken je budget niet, maar er zijn leveranciers die tegen een kleine meerprijs de verschillende onderdelen van Barf portioneren. Wel los van elkaar, maar dan hoef je dat zelf niet te doen.
Door eelke
#3369957
Ik heb wel eens een webshop gezien waar je geportioneerd kunt bestellen, maar ik weet niet of die er nog is eigenlijk.

Barfen op konijn wordt denk ik sowieso wel lastig? Ik kom haast nooit meer spiervlees tegen, niertjes zijn ook zeldzaam geworden.

Ik zou het best aandurven om dan zo een of twee keer per week alleen bot + spiervlees te geven. Het aandeel orgaan is vaak wel hoog in kvv. Dan moet je nog wel iets portioneren, want dat ga je niet achter elkaar kunnen voeren dan. (maar dan kan ook zijn, ontdooien, de helft opvoeren, de andere helft weer invriezen voor de week erna).

Of inderdaad hele konijnen. Maar, dan moetje wel weer goed zoeken naar konijnen zonder darm, mét orgaan. Als je het mooi verdeeld wil houden.

Hele dieren (zonder vacht / vel) zijn trouwens bevroren erg makkelijk in twee te hakken. Dat deed ik altijd met de geitjes, 2/3 voor Gijs en 1/3 voor Joep.

Gedroogde oren helpen niet? En stukken gedroogde vacht / huid?

Oh edit, MillyMol zegt hetzelfde. :)
Door Eef+Stippels
#3369960
Hope schreef: Nelson krijgt nu konijn kvv. Alleen dat.
Hij doet het er erg goed op, maar...
Zijn gebit... :(
Hij had zo'n mooi wit barf gebit en binnen een paar maanden is zijn gebit behoorlijk achteruit gegaan. Tandenpoetsen doe ik maar ik mag vanwege allergieën van de dierenarts geen tandpasta gebruiken. Het helpt dus geen fluit.
Zou er geen andere verklaring voor de staat van zijn gebit kunnen zijn? Misschien is zijn speeksel van samenstelling veranderd..?
Want anders zou je het met poetsen wel goed moeten kunnen houden volgens mij. En je hebt geen tandpasta nodig, het gaat hoofdzakelijk om het mechanische afschuren dat de tandenborstel doet.

Je zou idd kunnen proberen of vleesbot het verschil maakt, maar ik weet zo niet hoe dat lukt zonder te portioneren (hou me op de hoogte! :P ). Ze eten hier ook konijnkarkas, maar dat komt per 3 kg.

Mijn dames hebben beiden geen goed gebit ondanks barfen. Ik poets hun tanden elektrisch met kokosolie, maar ook dat helpt niet voldoende. Helaas moet de da hun gebitten dus met enige regelmaat reinigen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3369961
Het nadeel van hele konijnen is niet alleen de prijs, maar ook het feit dat dat hele jonge beestjes zijn. Dus super zacht bot, en of dat nou gaat helpen voor het gebit :-\
Gebruikersavatar
Door Hope
#3369982
Dank voor jullie reacties!

Met maar 1 (niet al te best verkrijgbare) diersoort is het wellicht inderdaad een erg ambitieus plan.

Vleesbot hoefde ik inderdaad niet te portioneren want dat kwam per kilo. Dat ging dan in 3 dagen op en zo lang kan je vlees prima achterin de koelkast bewaren.
Met spiervlees zou ik dat ook kunnen doen denk ik. Dan is het inderdaad de vraag of er überhaupt konijnenvlees te krijgen is, dat wel.

Tweede vraag is of het helpt. De zorgen voor zijn gebit zijn wat groter dan eerder omdat we hem nu eenmaal niet onder narcose kunnen laten reinigen. Misschien is er ook nog winst te halen in anders of beter poetsen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3369986
MillyMol schreef:Nelson laten flossen met gedroogde konijnenoren en -vellen? Ik roep maar wat hoor.
Gedroogde vellen... Dat is wellicht een idee.
Ik heb nu oren.
Nelson denkt dat het haringen zijn ::)
Door Eef+Stippels
#3369989
Hope schreef:
Tweede vraag is of het helpt. De zorgen voor zijn gebit zijn wat groter dan eerder omdat we hem nu eenmaal niet onder narcose kunnen laten reinigen. Misschien is er ook nog winst te halen in anders of beter poetsen.
Elektrisch poetsen werkt hier beduidend beter dan met een handtandenborstel :)
Dan wel met een elektrische borstel voor mensen, die nepperds voor honden doen niets.
En een krabbertje om tandsteen weg te krabben.
Door MillyMol
#3369991
Hope schreef:Gedroogde vellen... Dat is wellicht een idee.
Ik heb nu oren.
Nelson denkt dat het haringen zijn ::)
;D ;D Slik slik weg? Tja, misschien oren van grote konijnen zoeken? Olifantenoren zijn beschermd (gelukkig) en ook niet zo behaard helaas. :biggrin2: :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door