Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jantina
#2552549
Bosliefje schreef: Een vroegere, oude wijze dierenarts zei eens tegen mij: mensen nemen HET besluit nooit te vroeg, maar vaak te laat.
Toch twijfelen wij over ons oude hondje nog wel eens hoor... Is vorig jaar op Goede Vrijdag ingeslapen maar ik heb nog steeds het gevoel dat we die beslissing te vroeg hebben genomen. Ook al was hij 15, hij was op zijn manier nog zo vrolijk...
Oftewel, bij twijfel doe ik het nooit en te nimmer meer. Pas als ik 1000% zeker ben. En dat wil ik ook aan Do mee geven.
Gebruikersavatar
Door Neally
#2552553
Het is en blijft moeilijk, zie je je lieverd nog weleens lekker blij.

Wanneer het moment daar is weet je waarschijnlijk wel, een soort van stem binnenin je.
Nu is het genoeg, ze mag gaan.

Dat heb ik bij de dieren gevoeld die ik heb moeten laten gaan.
Zo'n moeilijk en verdrietig besluit.
Misschien werkt het voor jou ook om haar vast te leggen op film en terug te kijken.

Wens je hoe dan ook veel sterkte!  :-*

PS:
Een lijstje om af te vinken, persoonlijk heb ik daar niets mee, ik krijg er kriebels van.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2552562
Bosliefje schreef: Een vroegere, oude wijze dierenarts zei eens tegen mij: mensen nemen HET besluit nooit te vroeg, maar vaak te laat.
Ja, leuk voor op een tegeltje, maar eigenlijk kun je daar niet zo veel mee. Wie of wat bepaalt nou of iets te vroeg of te laat is. En je kan natuurlijk ook gewoon op tijd zijn.
Door keetje
#2552646
Ik heb altijd vooral als maatstaf genomen dat als de hond iets, waar hij altijd dol op was, zoals bijv. mijn bastaard dog die gek was op de polder, de auto uitspurte en een rondje scheurde door het gras, die toen, de laatste keer, naar me zat te kijken naast de auto, zo van,...ik weet het niet, wat moet ik hier, ik heb er geen zin in. Toen wist ik dat het genoeg was.
Mijn bullenmeid die een lekker stukje vlees, waar ze normaal gesproken een moord voor deed, met opgetrokken lip aanpakte, ...
Zulke dingen dus,....
Je weet het heus zelf wel als je je hond goed kent..... Of je het wil zien is een andere zaak.
Door tessa
#2552741
Ik zie veel honden in mijn trimsalon, ook heel veel oude honden.
Ik vind echt dat mensen vaak veel te lang hun hond bij zich willen houden, omdat ze het zelf te moeilijk vinden om afscheid te nemen.
Sommige honden weten echt niet meer wie ze zijn en wat ze moeten, de wereld is een mistery voor ze geworden, in mijn ogen een nachtmerrie, waaraan ze niet kunnen ontsnappen.
Ja maar hij eet nog....
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2552752
Bosliefje schreef: Een vroegere, oude wijze dierenarts zei eens tegen mij: mensen nemen HET besluit nooit te vroeg, maar vaak te laat.
Mwah er zijn er genoeg die het besluit te vroeg nemen  :-X
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2552798
tessa schreef: Ik zie veel honden in mijn trimsalon, ook heel veel oude honden.
Ik vind echt dat mensen vaak veel te lang hun hond bij zich willen houden, omdat ze het zelf te moeilijk vinden om afscheid te nemen.
Sommige honden weten echt niet meer wie ze zijn en wat ze moeten, de wereld is een mistery voor ze geworden, in mijn ogen een nachtmerrie, waaraan ze niet kunnen ontsnappen.
Ja maar hij eet nog....
Ja klopt, maar ik heb er ook zat zien gaan "omdat die wat moeilijk ging opstaan"of "hij kon niet meer rennen"...of "hij was al tien en dan zijn ze op hé". Kun je denken, die hond weet er niets meer van, maar ik vind toch dat zo'n hond ook wat afgepakt wordt. Kun je denken...ik was fijn niet "te laat". En tuurlijk lopen mensen soms in de ogen van een buitenstaander te lang door. Mijn Dusty was ook stokoud, had ook haar vage momenten en zelfs slechte dagen, maar daar stonden voor haar veel jippiemomenten tegen over en zolang die er waren bleef ze gewoon....dit ook tot gruwel van sommige mensen...die vonden dat een hond die niet meer kan rennen en springen maar omgelegd moet worden, want dat is niet hondwaardig". Toen de geluksmomentjes weg waren hebben we haar ook laten gaan, want als ik een hond moet gaan vertellen dat het leven leuk is omdat ze dat zelf niet meer zo ervaren, ja dan is het voor mij klaar.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2552799
Neally schreef: Het is en blijft moeilijk, zie je je lieverd nog weleens lekker blij.

Wanneer het moment daar is weet je waarschijnlijk wel, een soort van stem binnenin je.
Nu is het genoeg, ze mag gaan.

Dat heb ik bij de dieren gevoeld die ik heb moeten laten gaan.
Zo'n moeilijk en verdrietig besluit.
Misschien werkt het voor jou ook om haar vast te leggen op film en terug te kijken.

Wens je hoe dan ook veel sterkte!  :-*

PS:
Een lijstje om af te vinken, persoonlijk heb ik daar niets mee, ik krijg er kriebels van.
Ow gelukkig, ben ik niet de enige  :-X
Door smulpaap
#2552877
Het is en blijft zo persoonlijk . Ik vind het ook nogal wat uitmaken of een hond jong is of oud(er )

Stel je hebt een jonge hond en die is zo beperkt en er is na heel veel dokteren niets (meer ) aan te doen , dan zou het mij meer pijn doen om de hond weg te zien kwijnen als bankaardappel . Ik zou zo,n hond dus laten gaan . Fido van Edith en Erwin was hierin denk ik een goed voorbeeld . Een werkhond die niet meer zou kunnen ......

Kijk ik nu naar onze oude tut , die heeft ook weleens haar mindere dagen , dan wandelt ze wat minder (lang ) Ze moet eens wat hulp hebben om in haar koets te komen
Maar in grote lijnen gaat het allemaal (nog ) goed . Als ze bv eens wat langer of vaker in haar koets zit , geen punt . Mien ziet en volgt alles , het koppie straalt , de oogjes staan blij
Rennen is ook over , maar dat verwachten we ook niet (meer ) Ze probeert soms nog wel , maar dat is snel over . Maar wandelen op haar dooie gemakkie gaat nog prima . En zolang ze dat zelf kan is het voor ons ook prima . Ouderdom is net als bij ons mensen een natuurlijk proces , en hondenogen spreken . Vaak lees je toch als eigenaar heel veel in oogjes .
Zo,n zg afvink lijstje zou best kunnen , maar dat is voor elke hond ook anders denk ik , zoiets moet je echt per hond bekijken

En ik denk dat een d.a in bepaalde situaties mensen weleens voorzichtig erop moet wijzen dat ""de tijd gekomen is "" Neem bv oudere alleenstaande mensen met ""hun allesie ""
Bang als ze zijn , als Vicky wegvalt , dat ze bv vanwege hun eigen leeftijd geen hond meer kunnen nemen .
Door 202Spots
#2552924
Neally schreef: PS:
Een lijstje om af te vinken, persoonlijk heb ik daar niets mee, ik krijg er kriebels van.
Ja dan is dat voor jou niks...maar er zijn genoeg eigenaars die ZELF geen idee hebben waar ze op moeten letten, en voor DIE mensen is het best handig om deze richtlijnen te lezen.
Wanneer je dan zelf ziet dat je hond nog niet zo ver is ...dan heb je in ieder geval 'n beetje 'n idee dat 't nog geen tijd is...
Maar als je hond van 15 jaar in 'n waas leeft , 'n slecht hart of ander problem heeft, en dagelijks 3 verschillende pillen moet hebben om te functioneren, wanneert ie geen zin heeft om wat te doen en je moet 'm met de hand voeren om wat naar binnen te werken...geloof me nou maar...er zijn ECHT eigenaars die dan nog steeds niet willen zien dat de hond klaar is...
wie weet kunnen ze met deze list op 'n rijtje zetten waar ze in hemelsnaam mee bezig zijn en dat ze de hond echt geen plezier doen om 'm in leven te laten.

Ik zie wekelijks mensen in bejaardenhuizen, en er zijn altzheimers patienten alles eten wat voor hun op tafel staat.. ze doen hum mond open voor de nodige pillen, en ze schoffelen de gangen op en neer alsof hun leven er van af hangt...ze plassen wanneer ze op de w.c worden gezet...ze staren voor hun uit maar hun ogen zijn leeg..ze reagaren niet wanneer er wat tegen ze word gezegd en ze weten niet eens dat ze adem halen...
Met mensen kan je niks doen alleen maar wachten... wachten...wachten...
maar voor mijn dieren mag en KAN ik helpen en ik zou mijn hond echt NIET op deze manier in leven willen houden.
Door Do
#2552963
Tika vandaag
filmpje is een beetje wibelig enz enz, maar ik wilde gewoon door gaan met mijn dingen en kijken wat ze doet
Door Do
#2552973
Angelique schreef: Do, hoeveel "jippiemomenten" heeft ze nog per dag?
moelijk te zeggen....als ze gaat eten, als ze naar buiten mag, als iemand binnen komt, als een trimhondje komt
maar in de woonkamer is ze vrij neutraal, maar dat komt door de roedel
Gebruikersavatar
Door Extreme
#2553009
Flat ik ken je hond niet, en je filmpje is ook voor nu een moment opnamen. Maar zoals ik haar op je filmpje zie, is ze een oude hond, die idd wat warrig/suffig overkomt, maar puur op je filmpje beroordelend vind ik haar niet zielig, of jee flat wat ga jij ver met je hond. Geniet nog van haar zolang ze er is.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door