In brokjes zit niet weinig eiwit. Het bevat net zoveel eiwit als vlees. Tis veelal ander eiwit.
Hier wat meer over purine en Dalmatiers:
http://www.gtcdc.org/urinary_stone_forming.htm
http://www.thedca.org/dal_book.html
"The amount of dietary protein may contribute to the problem but,
more importantly, the type of protein can be more damaging. For many Dalmatians, it is those diets containing high amounts of purine- yielding foods to be avoided. Certain foods such as liver and other organ meats are very high as purine-yielders, other foods like eggs and most vegetables and fruit are acceptably low as purine-yielders".
(ik heb nog wel een paar interessante links maar die moet ik morgen even opsnorren).
Ik ben er dus erg van overtuigt dat het niet in de hoeveelheid eiwit zit, maar in purine. Ik heb dit overigens vast kunnen stellen door (inmiddels vele tientalle honden in de afgelopen 10 jaar) Dalmatiers met uraat op een laag purine-houdend dieet te zetten waarbij alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Je kunt het overigens zelf zien: geef je Dalmaat 2 dagen makreel en sardien en lever en hart en meet de pH waarde op en geef je Dalmaat 2 dagen kwark, huttekase, groentemix en meet de pH waarde op. En geef alle vier de dagen evenveel te drinken.
Brokken zijn bovendien ontzettend slecht voor uraatvormers omdat die handel veel te droog is en Dalmaten juist behoefte hebben aan vochtrijke voeding. En in mijn ogen is dat ook DE belangrijkste probleem-oplosser: je hond altijd vochtrijk voeren, genoeg laten drinken en vaak helemaal uit laten plassen. Zodra je een "uraatvormer" 1 keer per 8 uur uitlaat: kun je gewoon wachten op een blokkade.... Vochtrijke voeding, drinken en plassen, de keywords.
Ik heb Erna geadviseerd om de eieren licht te komen omdat Joris er veel per week krijgt en rauwe eieren laxeren. De kans dat Joris dan permanent aan de slinger is, is te groot en dat zou ook zielig zijn.... Als je het eiwit kookt en de dooier rauw geeft, dan laxeren ze veel minder.