Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Hugo49
Laura2004 schreef: Wat fijn dat het al wat beter gaat met Joris!! :D
Super trouwens dat het met de andere mannen in huis ook goed gaat, dat zou ik hier niet hoeven te proberen :-X Ik hoop dat Joris weer snel helemaal beter wordt!
Da's ook heel normaal hoor.. het zijn in feite toch alledrie een stelletje lullo's bij mekaar... Ik zal het never nooit nie toelaten dat, reu of teef, hond of kat, beesten hier onder mekaar de dienst willen of proberen uit te maken... tis nog altijd de grootste baas die het regelt...

de grootste baas, ergo de enigste echte man in huis... en dat ben ik.. whahhahaha

PS... dat er nog een grootste bazin rondhuppelt.. tja.. dat neem ik op de koop toe
Door *Natasja*
Hugo49 schreef: Da's ook heel normaal hoor.. het zijn in feite toch alledrie een stelletje lullo's bij mekaar... Ik zal het never nooit nie toelaten dat, reu of teef, hond of kat, beesten hier onder mekaar de dienst willen of proberen uit te maken... tis nog altijd de grootste baas die het regelt...

de grootste baas, ergo de enigste echte man in huis... en dat ben ik.. whahhahaha

PS... dat er nog een grootste bazin rondhuppelt.. tja.. dat neem ik op de koop toe
Jij blij dat Erna weer werken is vandaag. Kun je weer even een dagje doen of jij de baas in huis bent! ;D
Door Hugo49
Natasja1974 schreef: Jij blij dat Erna weer werken is vandaag. Kun je weer even een dagje doen of jij de baas in huis bent! ;D
pssst natasja.. niet alles verklappen he.,..

maarre momenteel huppelt ie vrij relaxt rond beneden en.. iets wat de grootste bazin graag zou willen weten...

Hij is gaan drinken!!! Erger nog.,... Hij ZUIPT!!!!
Door Erna
Hugo49 schreef: pssst natasja.. niet alles verklappen he.,..

maarre momenteel huppelt ie vrij relaxt rond beneden en.. iets wat de grootste bazin graag zou willen weten...

Hij is gaan drinken!!! Erger nog.,... Hij ZUIPT!!!!
Godzijdank!!
Door Erna
Hugo49 schreef: Ik wist het... al een halve bak water weg...
Sluit je hem straks dan wel even op. Je moet nog urine opvangen om zijn ph te meten.
Door Mevroi Kruim
He gelukkig Erna en Hugo, dat het goed gaat met Joris.
En pet af hoor, dat je dat doet, een zieke hond terugnemen. Er zullen best meer fokkers zijn die dat doen maar zeker weten ook heel veel die een zieke hond rustig laten stikken.
Is het een optie om een ander tehuis voor Joris te zoeken? Al dan niet wanneer hij weer beter is?
Door Erna
Kruimel schreef:
Is het een optie om een ander tehuis voor Joris te zoeken? Al dan niet wanneer hij weer beter is?
Dat is ook de bedoeling uiteindelijk. We hebben nooit overdacht om hem te houden en dat zullen we ook niet gaan doen. UIteindelijk moet hij weer ergens geplaatst gaan worden met een speciaal dieet. We hopen hem wel zo ver te krijgen dat hij op een normaal KVV kan leven. Dat zou veel rompslomp voor een nieuwe eigenaar schelen.
Door *Dorothea*
Lizzy schreef: OK, maar dan begrijp ik toch 1 ding niet... Als er minder urinezuur wordt gevormd, wordt de pH waarde van de urine toch automatisch hoger.
Ik heb het nog even opgezocht voor de zekerheid :-\(gelukkig maar want ik had al een verhaal met foute info getypt). De voorloper van urinezuur is xanthine en dit is een base (ik dacht een zuur, DOM!). Dan klopt jouw beredenering. Door de omzetting van xanthine in urinezuur te remmen, wordt er meer xanthine in de urine uitgescheiden en gaat de pH dus omhoog.

Ik zit ook alweer een paar daagjes over dit onderwerp na te denken en heb ook nog wat vraagjes.
Als het over stenen gaat dan hebben we het altijd gelijk over de purines. Maar naast urinezuur heb je ook ammonium nodig voor de vorming van stenen. Ammonium is een afvalprodukt dat ontstaat na afbraak van eiwit. Als je het zo bekijkt dan zou je eigenlijk een minimale hoeveelheid eiwit moeten voeren. In dat opzicht zouden brokjes dus juist uraatstenen voorkomen, doorat er weinig eiwit in zit. Hoe komt het dan juist dat brokjes zoveel problemen geven? Is dat dan alleen doordat ze geen vocht bevatten? Of speelt er iets anders?
Zou het bij een hond met chronisch terugkerende problemen een idee zijn om hem weinig eiwit te geven en dan maar wat meer koolhydraten? Koolhydraten zijn niet gezond, dat weet ik. Maar als je nou een hond hebt die al een langdurige geschiedenis heeft van stenen?

Ik vroeg me ook nog af waarom je geen rauwe eieren mag geven, maar het wit moet koken.
Door Lizzy
In brokjes zit niet weinig eiwit. Het bevat net zoveel eiwit als vlees. Tis veelal ander eiwit.

Hier wat meer over purine en Dalmatiers: http://www.gtcdc.org/urinary_stone_forming.htm

http://www.thedca.org/dal_book.html

"The amount of dietary protein may contribute to the problem but, more importantly, the type of protein can be more damaging. For many Dalmatians, it is those diets containing high amounts of purine- yielding foods to be avoided. Certain foods such as liver and other organ meats are very high as purine-yielders, other foods like eggs and most vegetables and fruit are acceptably low as purine-yielders".

(ik heb nog wel een paar interessante links maar die moet ik morgen even opsnorren).

Ik ben er dus erg van overtuigt dat het niet in de hoeveelheid eiwit zit, maar in purine. Ik heb dit overigens vast kunnen stellen door (inmiddels vele tientalle honden in de afgelopen 10 jaar) Dalmatiers met uraat op een laag purine-houdend dieet te zetten waarbij alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Je kunt het overigens zelf zien: geef je Dalmaat 2 dagen makreel en sardien en lever en hart en meet de pH waarde op en geef je Dalmaat 2 dagen kwark, huttekase, groentemix en meet de pH waarde op. En geef alle vier de dagen evenveel te drinken.

Brokken zijn bovendien ontzettend slecht voor uraatvormers omdat die handel veel te droog is en Dalmaten juist behoefte hebben aan vochtrijke voeding. En in mijn ogen is dat ook DE belangrijkste probleem-oplosser: je hond altijd vochtrijk voeren, genoeg laten drinken en vaak helemaal uit laten plassen. Zodra je een "uraatvormer" 1 keer per 8 uur uitlaat: kun je gewoon wachten op een blokkade.... Vochtrijke voeding, drinken en plassen, de keywords.

Ik heb Erna geadviseerd om de eieren licht te komen omdat Joris er veel per week krijgt en rauwe eieren laxeren. De kans dat Joris dan permanent aan de slinger is, is te groot en dat zou ook zielig zijn.... Als je het eiwit kookt en de dooier rauw geeft, dan laxeren ze veel minder.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 22 mei 2006, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
Fijn dat het met Joris de goeie kant op lijkt te gaan.
Want feitelijk is het toch nog een jonge hond.
Onbegrijpelijk dat zijn baasjes hierom afstand van hem wilden doen.
Veel succes, ik hoop dat alles goed komt.
Door *Dorothea*
Lizzy schreef: In brokjes zit niet weinig eiwit. Het bevat net zoveel eiwit als vlees. Tis veelal ander eiwit.

Hier wat meer over purine en Dalmatiers: http://www.gtcdc.org/urinary_stone_forming.htm

http://www.thedca.org/dal_book.html

"The amount of dietary protein may contribute to the problem but, more importantly, the type of protein can be more damaging. For many Dalmatians, it is those diets containing high amounts of purine- yielding foods to be avoided. Certain foods such as liver and other organ meats are very high as purine-yielders, other foods like eggs and most vegetables and fruit are acceptably low as purine-yielders".

(ik heb nog wel een paar interessante links maar die moet ik morgen even opsnorren).

Ik ben er dus erg van overtuigt dat het niet in de hoeveelheid eiwit zit, maar in purine. Ik heb dit overigens vast kunnen stellen door (inmiddels vele tientalle honden in de afgelopen 10 jaar) Dalmatiers met uraat op een laag purine-houdend dieet te zetten waarbij alle problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen. Je kunt het overigens zelf zien: geef je Dalmaat 2 dagen makreel en sardien en lever en hart en meet de pH waarde op en geef je Dalmaat 2 dagen kwark, huttekase, groentemix en meet de pH waarde op. En geef alle vier de dagen evenveel te drinken.

Brokken zijn bovendien ontzettend slecht voor uraatvormers omdat die handel veel te droog is en Dalmaten juist behoefte hebben aan vochtrijke voeding. En in mijn ogen is dat ook DE belangrijkste probleem-oplosser: je hond altijd vochtrijk voeren, genoeg laten drinken en vaak helemaal uit laten plassen. Zodra je een "uraatvormer" 1 keer per 8 uur uitlaat: kun je gewoon wachten op een blokkade.... Vochtrijke voeding, drinken en plassen, de keywords.

Ik heb Erna geadviseerd om de eieren licht te komen omdat Joris er veel per week krijgt en rauwe eieren laxeren. De kans dat Joris dan permanent aan de slinger is, is te groot en dat zou ook zielig zijn.... Als je het eiwit kookt en de dooier rauw geeft, dan laxeren ze veel minder.

Bedankt voor de info!
Ik ga ook maar eens de pH meten. Ik geef toch best veel orgaanvlees (15%) en twee keer in de week vis.
Door Lizzy
Dorothea2 schreef: Bedankt voor de info!
Ik ga ook maar eens de pH meten. Ik geef toch best veel orgaanvlees (15%) en twee keer in de week vis.
Ik geef ook 15% orgaanvlees (inclusief pens) en 1 keer per week (en soms 2 keer) vette vis. En ik zie bij Brutus de pH waarde naar beneden kelderen (vooral na orgaan) tot pH 6,3 in de ochtend (valt nog mee). Door hem genoeg water te laten drinken en door dit soort maaltijden vaak te combineren of op te laten volgen door een maaltijd waar veel minder purine zit (ik voer altijd veel groentes bij zijn orgaan en sardien-prak en vaak gaat er nog een scheut yoghurt doorheen - lekker vochtrijk allemaal!): gaat het hier allemaal prima. In de midddag is de pH waarde al weer gestegen naar 6,8. En ik laat hem zeker iedere 4 uur goed plassen.

Maar, Brutus heeft nog geen stenen gevormd in z'n leven. Een 'uraat-dalmaat' zou ik zoveel orgaan en sardien niet geven als dat ik Brutus doe. Ik zou niet meer als 7% orgaan geven bij een uraat-vormer en waarschijnlijk geen sardien. Ik zou eerder een pietepeuterig stukje makreel of zalm geven. Zie hier een lijstje met voedingsmiddelen + hoeveelheid purine: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5221
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 23 mei 2006, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Dorothea*
Lizzy schreef: Zie hier een lijstje met voedingsmiddelen + hoeveelheid purine: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=5221
Pfff, die zwezerik dat is schrikken zeg (918 mg!). Volgens mij zit er in testikels ook een enorme hoeveelheid purine. Ik heb er één keer één gevoerd en de volgende ochtend had Indy dikke troebele witte urine, en dat heeft hij anders nooit.
Door Erna
Het gaat goed met hem. Vanmorgen zag hij wat voor lekkers de andere allemaal krijgen en vond ie dat hij zelf ook wel iets verdiend had.

Rapsody moest het dan ook met een stuk lamsvlees minder doen en meneer smikkelde het lekker op. De dief!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door