Moderator: Lizzy
inni schreef:Ik ken jou machteloos gevoel...begin dit jaar zat in hetzelfde schuitje....1 diarree, 2 diarree, wisselen van voer, jyeej...weer diarree, braken....poep onderzoek, negatief....probiotica...nog ander voer....enz...geen verbetering, poeponderzoek in een ander labo..alles negatief enkel en verhoogde aanwezigheid van zetmeel....Ondertussen poepte ze beiden drollen met een dikke laag etterkleurig slijm omheen.....Boy is toen op medicijnen gegaan (de juiste naam moet ik weer 's opzoeken) ....Bij Tobi waren de problemen minder en hij is er zonder med doorgekomen. Nu krigen ze geen van beiden nog rijst of granen of aardappel, ook echt heel weinig groenten en het gaat goed. Ik hoop dat ik ze nu een paar weken zonder problemen kan houden en dan voorzichtig weer wat nieuws kan toevoegen. Wat het is?? geweest is ??? waarom alle twee? Ze hebben wel alle twee nog een virus gehad waardoor ze een dag verschil met mekaar gingen braken en diarree kregen, nadien had Boy nog die ingreep aan z'n maag.....hopelijk hebben we nu alles gehadWas het bij jou ook dat het steeds 1-2 dagen was, dan weer een week goed en dan weer mis?? Of was het continu?Ik duim ervoor dat jij snel een diagnose krijgt.
Siberienne schreef:Was het bij jou ook dat het steeds 1-2 dagen was, dan weer een week goed en dan weer mis?? Of was het continu?soms een dag mis, soms een paar dagen, dan weer een tijdje goed maar geen vaste periodes of niet te koppelen aan wat ze eten of doen. Ik noteerde maanden alles en heb er nooit een lijn in kunnen vinden. De dikke slijmlagen rond de drolletjes met tussendoor dagen van diarree (Wel nooit zo dat ze het niet konden ophouden of bleven persen) was dan weer wel een week of twee iedere dag. Ik kon/kan het niet verklaren...Berre was een probleemhond op vlak van voeding, na Berre kwamen deze twee en uiteindelijk hebben ze ook problemen. Bij Berre was het wel anders, hij was eigenlijk nooit langere tijd (meerdere weken) echt ok tot hij verse pancreas bijkreeg. Zijn diarree was ook anders dan die van deze jongens. Een parasiet?? nooit wat gevonden, ook niks af te leiden uit de bloeduitslagen. Ik kan niet zeggen dat het hier helemaal ok is maar op het voer nu gaat het betrekkelijk goed (al heeft Boy vannacht moeten braken, rond 00.00u, nog voer van 16.00u, en is hij nu maar stilletjes). Ik hoop zo dat ik ooit de oorzaak kan vinden. Hopelijk is het daar bij jullie maar een virus die de boel even voor alletwee rommelig maakt en gaat het geleidelijk aan weer weg. fijne dag nog
Siberienne schreef:Een week of 3 geleden had Shadow een dag met vieze slijm poep. Eigenlijk niet eens echt diarree in de zin van vaak poepen maar geen normale drol.Ik heb hier de laatste tijd ook soms een dagje diarree bij de honden, dat hadden ze eerder niet. En net als bij jou geen 10x per uur, maar gewoon te dun tot zelfs vloeibaar.. En niet gezwommen, niets gevreten wat logischerwijze dit kan veroorzaken, dus wat dan?
Ok effe 1 dag daarna beter.
Anderhalve week later weer. Ik had het zo gehad, heb hem over gezet op het voer van Spot, want die doet het goed. Dacht ik.
Vorige week Shadow weer en nu deed Spot de dag erna gezellig ook weer mee. De dag ervoor hadden ze gezwommen in de maas en water binnen gekregen maar dat deden we wel vaker. We zaten in de laatste week prednison, om de dag 5 mg. voor Spot.
van beiden verzameld, na laten kijken bij de DA : geen parasieten, geen wormen. Bij Spot is de prednison opgehoogd. Beiden 3 dagen finidiar. Vannacht is er voor het eerst niet in de tuin gepoept. Spot heeft er geen slijm meer bij. Shadow ook niet maar het is nog iets dunnetjes.
Ik baal. Weet niet goed wat nu te doen. Spot staat nog steeds op de Trovet konijn, deels brok, deels kuipjes.
Shadow krijgt die nu ook maar. Morgen hoor ik of de rest van de poep-kweek nog wat oplevert. Maar ik vrees dat ik nu twee honden met een intolerantie voor iets heb. En joost mag even weten wat....
Lizzy schreef:Weet je zeker dat het met voeding te maken heeft en niet toch met het drinken uit de Maas? Ik ken de regio niet goed genoeg maar vaag staat mij bij dat er in het verleden wel gevallen van de ziekte van Weil zijn geweest bij honden en mensen die in de maas of afgedamde maas gezwommen hebben. Je hond hoeft daar niet gelijk dood en dood ziek van te zijn, kan van een milde vorm ook alleen diarree krijgen. Ik vind het een beetje te toevallig, 2 honden uit 1 gezin met een voedsel intolerantie.
Siberienne schreef:Voor drinken uit de Maas en de leptospirose: incubatie tijd is te kort, Shadow kreeg al meteen die nacht diarree. En de eerste slijmpoep 3 weken geleden waren we daar juist al een hele poos niet geweest.
DA belde vandaag wel dat ze allebei campylobacter jejuni in de poep hebben. Maar ja, of dat nou dragerschap of infectie is? Vandaag en was het rustig qua ontlasting, iig besloten dat nu niet met AB te gaan behandelen maar vooral Spot goed in de gaten te houden; met de prednison kan hij er wel last van krijgen. Ik ga misschien wel mezelf ook even testen; ik loop al maanden op en af te kwakkelen met rare poep, misschien lopen we wel leuk te pingpongen onderling...,
Ik denk dat ik de suggestie van Parelridder maar ga opvolgen en met de phytonics aan de gang, want als ze wel last zouden hebben van de campylobacter wijst dat in mijn ogen mn op slechte weerstand in de darm...
Siberienne schreef:Het lijkt hier wat te stabiliseren met Spot. Hij heeft de afgelopen anderhalve maand eigenlijk maar 1x echt nog slechte poep met slijm gehad waarvoor ik er ook in de nacht uit moest, en dat was nadat hij onderweg iets smerigs van poep gegeten had. We zijn de prednison sinds 3 weken weer aan de afbouwen: om de 2 dagen 10 mg ipv om de dag. Dat lijkt goed te gaan: meneer is levendig, eet goed, poept 2-3x per dag.Mij valt wel vaker op dat als honden misselijk/niet lekker zijn, ze met vette vleessoorten moeite hebben. Ik zou lam opnieuw proberen. En geit. En als jij kip een goed idee vindt: doe je kip erbij.
Hij krijgt nu de trovet konijn brok en hun worst van gekookt konijn. Daarbij olijfolie en sinds een week of 3 ook de Phytonics clear intestine.
Nog een weekje, dan mag de prednison stop en wordt het even duimen. Blijft het goed gaan, dan kunnen we ook gaan denken over een nieuwe diersoort introduceren. De DA suggereerde lam, maar de laatste keer dat ik dat voerde keerde Spot zijn bak om en ging er met de rug naartoe liggen. Spot stemt voor kip. Een andere suggestie van de DA was kalkoen.
Spot blijft redelijk stabiel op gewicht maar mag tot zijn grote vreugde weer voor de step. Hij loopt als een tierelier maar ik wil eigenlijk nog wel wat meer vet op de botten. Nog suggesties voor een diersoort om als eerst uit te proberen? Eend is vetter, maar als ik zou moeten schatten welke diersoort hij niet tegen kan, dan zou ik juist zeggen eend of rund. Dus daar heb ik niet zo'n zin in.
Wat me wel nog opvalt: hij heeft erg kwetsbare huid. Van het minst of geringste heeft hij een schaafplek of wondje. Dat geneest dan wel weer redelijk snel maar het is niet zoals het hoort..
Suggesties welkom!
Lizzy schreef:Mij valt wel vaker op dat als honden misselijk/niet lekker zijn, ze met vette vleessoorten moeite hebben. Ik zou lam opnieuw proberen. En geit. En als jij kip een goed idee vindt: doe je kip erbij.
Prednison maakt de huid dun.
Ina schreef:Hallo mooie man.... mijn dames vinden je prachtig hoorIk zie het voor, me hoe wij door het veld vliegen als Spot en jouw dames willen rennen.... die willen best wel een stukje met je mee rennen
![]()
Wat eten betreft.... lam is natuurlijk wel wat vetter, waardoor hij misschien wat makkelijk de extra kilo's bijkomt
Neveneffect kan alleen wel zijn dat het ook weer voor slappere ontlasting kan gaan zorgen... net als eend.
Ik zou de lam proberen, maar dan gemixt met wat hij nu krijgt en niet als volledige maaltijd, zodat het effect op zijn darmen niet opeens te groot is (en je nog verder van huis bent) en met het minste risico dat hij het weigert te eten