Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Hier ervaring met maagzuurremmer, barf en brok.

Hier lukte het niet om bot te voeren bij de maagzuurremmer. Oscar werd misselijk. Merk je snel genoeg, het is een kwestie van proberen. Ook gemalen ging hier niet, maar dat is nog een tussenstap die je kan proberen.

Brok heeft een eigenschap die heel handig is bij teveel maagzuur: het zuigt zich in de maag vol met maagzuur en neemt het mee. Dat is de eigenschap waarom wij eerst deels en nu helemaal op brok zijn overgestapt. Nu is de situatie met Oscar wel heel anders, maar ik zou een kleine portie brok op (of het liefste net voor) ze last krijgt wel als goede optie in het hoofd houden. Ik denk dat een pprtie brokjes minder negatief effect op de vertering heeft dan een maagzuurremmer.
Kaela schreef:Hier ervaring met maagzuurremmer, barf en brok.

Hier lukte het niet om bot te voeren bij de maagzuurremmer. Oscar werd misselijk. Merk je snel genoeg, het is een kwestie van proberen. Ook gemalen ging hier niet, maar dat is nog een tussenstap die je kan proberen.

Brok heeft een eigenschap die heel handig is bij teveel maagzuur: het zuigt zich in de maag vol met maagzuur en neemt het mee. Dat is de eigenschap waarom wij eerst deels en nu helemaal op brok zijn overgestapt. Nu is de situatie met Oscar wel heel anders, maar ik zou een kleine portie brok op (of het liefste net voor) ze last krijgt wel als goede optie in het hoofd houden. Ik denk dat een pprtie brokjes minder negatief effect op de vertering heeft dan een maagzuurremmer.

Daar heb ik ook aan gedacht. Ze eet nu 180 ram barf waarvan 20% groente.
Hoeveel gram brok zou jij dan geven, Want dit moet ik dan van de hoeveelheid barf aftrekken?
Misschien gaan kippennekjes beter ?
Maar ja , je zult moeten bekijken waar de schoen precies wringt .
Ik heb het zelf bv gehad met snavels . Ze kotsten hier nooit . Maar als ze de koppen incl snavels van de gans kregen dan was het bal
Gaf ik een patrijs met kop en snavel dan ging dat prima , en dat was met de groters en met de kleintjes zo
Eendenkopjes idem , dat ging prima . Konijnenkoppen in de vacht gingen beter dan de kale jekkers

En vaak lees je toch wel dat honden problemen (kunnen ) hebben met nek - ribben en haaskarkas
Ik weet nog dat Kiezebrink een jaar of acht geleden hazenborst in het assortiment had
Maar helaas is dat geschiedenis , mijn honden kregen het altijd . dat was mooi bevleesd en veel minder hard en scherp dan de huidige haaskarkassen

En verder is het met deze wijze van voeren ook altijd zo dat je moet blijven kijken en nadenken en ev bijstellen
Tessa van mij is ook geen hondje wat snel kotst . Maar wel kon gaan rillen en wegkruipen als er iets niet zo lekker gevallen was , of onrustig heen en weer (blijven ) lopen
Ik heb voor alle vier eens biologische lamsribben gekocht , dat was ook een inschattingsfout . Bio -ribben zijn natuurlijk harder , ze waren mooi bevleesd
En natuurlijk kregen ze het alle vier gesloopt . Milo kotste , Tessa zat te rillen en de twee groters hadden nergens last van
Ik denk dus ook dat de kleintjes (soms ) gewoon wat minder kunnen hebben dan de wat grotere honden (maar dat was wat ik hier bij mijn honden zag )
smulpaap schreef:Als je bij een leverancier wilt blijven dan is Oervoer misschien ook een optie
Die hebben o.a konijnkarkas , kwartelkarkas , parelhoenkarkas , patrijskarkas
Je moet minimaal 5 kg bestellen
En ze hebben o.a ook deze mooie pootjes

http://www.oervoer.com/parelhoen-borrelpootjes
Even gekeken daar, maar dat konijnenkarkas is met orgaan, heb liever konijnenkarkas zonder orgaan.
In december rijdt Floris24 een lijntje naar het Noorden en die kan dan konijnenrug met filets eraan meenemen, daar wacht ik dan wel op.
Lazy Garfield schreef:Daar heb ik ook aan gedacht. Ze eet nu 180 ram barf waarvan 20% groente.
Hoeveel gram brok zou jij dan geven, Want dit moet ik dan van de hoeveelheid barf aftrekken?
Geen idee. Is een beetje uitproberen. Uiteindelijk wil je het liefste zoveel mogelijk vers en zo min mogelijk brok.

Ze is meestal smorgens misselijk toch? Misschien als ontbijtje 15-20 gram brokjes en dan smiddags haar barf?
Kaela schreef:Geen idee. Is een beetje uitproberen. Uiteindelijk wil je het liefste zoveel mogelijk vers en zo min mogelijk brok.

Ze is meestal smorgens misselijk toch? Misschien als ontbijtje 15-20 gram brokjes en dan smiddags haar barf?

Oke dank je Kaela! Als het zo weinig brokjes zijn en allleen voor vulling tegen de misselijkheid hoef ik die 180 gram Barf (incl 20% groente) niet aan te passen.
Als je rekent dat een bepaald gewicht aan brok gelijk is aan het dubbele in vers zit je er niet zover af. 15-20 gr brok is dus gelijk aan 30-40gr vers.
De ene brok is de andere niet natuurlljk, maar dat scheelt niet veel.

Moet ze enkel 's ochtends maageiurremmers krijgen dan?
Waarom kan je de ene moment wel vers voeren en de andere niet? Dat begrijp ik niet goed...
pearlsofpassion schreef:Als je rekent dat een bepaald gewicht aan brok gelijk is aan het dubbele in vers zit je er niet zover af. 15-20 gr brok is dus gelijk aan 30-40gr vers.

Waarom kan je de ene moment wel vers voeren en de andere niet? Dat begrijp ik niet goed...
Ze krijgt drie maal daags een kwart tabletje Zitac (hondje weegt maar ruim 5 kilo)
Ik heb dat beschreven in eerdere post van 8 November.
pearlsofpassion schreef:Als je rekent dat een bepaald gewicht aan brok gelijk is aan het dubbele in vers zit je er niet zover af. 15-20 gr brok is dus gelijk aan 30-40gr vers.

Het is niet dat ik het zeker weet, maar als ik het zo lees heeft Saartje op bepaalde momenten (smorgens) zo last van haar misselijkheid dat ze dan niet graag eten wil. Als ze misselijk is door maagzuur of maagirritatie, dan zou het kunnen helpen door dan brokjes te voeren die het maagzuur goed helpen afvoeren. Zodat ze daarna niet meer misselijk is en wel gewoon vers kan eten.

Ik ben niet opeens brokjes fan, maar als ik moet kiezen tussen (meer) maagzuurremmers of een kleine portie brokjes, dan zou ik wel voor brokjes kiezen. En omdat Saartje haar klachten ruimschoots onderzocht zijn, maar toch een tikje vaag blijven en terug komen, is het denk ik simpelweg zoeken naar wat werkt om haar zich beter te laten voelen.

15-20 gram brokjes staat inderdaad ongeveer gelijk aan 30-40 gram vers, dus dat is op 180 gram best veel. Mogelijk zul je dan toch iets met vers moeten minderen.
Kaela schreef:Het is niet dat ik het zeker weet, maar als ik het zo lees heeft Saartje op bepaalde momenten (smorgens) zo last van haar misselijkheid dat ze dan niet graag eten wil. Als ze misselijk is door maagzuur of maagirritatie, dan zou het kunnen helpen door dan brokjes te voeren die het maagzuur goed helpen afvoeren. Zodat ze daarna niet meer misselijk is en wel gewoon vers kan eten.

Ik ben niet opeens brokjes fan, maar als ik moet kiezen tussen (meer) maagzuurremmers of een kleine portie brokjes, dan zou ik wel voor brokjes kiezen. En omdat Saartje haar klachten ruimschoots onderzocht zijn, maar toch een tikje vaag blijven en terug komen, is het denk ik simpelweg zoeken naar wat werkt om haar zich beter te laten voelen.

15-20 gram brokjes staat inderdaad ongeveer gelijk aan 30-40 gram vers, dus dat is op 180 gram best veel. Mogelijk zul je dan toch iets met vers moeten minderen.
Juist zo is het helemaal! ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door