Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door pike
Kaio schreef:Zijn dat niet die y-GT, (GGT) waarden?
y-GT = Gamma GT's zijn enzymen.

Ik geloof niet dat er voor de galzuren een bepaalde afkorting wordt gebruikt. Bij mij staat er gewoon " bile acids " op de formulieren.
Kaio schreef:Meneer opgehoogd naar 1800 gram per dag.
Hij heeft veel plekjes op zijn huid, jeuk en een tussenteenontsteking, niet leuk :(
Of dat nu komt van iets dat ie eet of wellicht de uitwerking is van die hoge leverwaarden. Neig zelf nog wel naar dat laatste. Vraag me af of ie dit niet vaker gehad heeft en daarom op en af gaat met zijn huidissues.
Ik kan hem nu natuurlijk even niks geven ervoor. En wrslijk ook nooit meer langdurig.

Voor de rest qua energie en eetlust gaat het prima.
Dit is wel vervelend zeg :-\ . Persoonlijk denk ik dat het door de verandering van voeding komt.... Kun je hem zilverwater geven?
Door Kaio
Zou ie dan ergens weer niet tegen kunnen? De zuivel? De aardappelen? Kip heb ik nog vermeden. Of gewoon omdat het anders is?

Zilverwater nog nooit gebruikt. Waar haal je dit het best? En welke dosering kan ik dan aanhouden (52 kg). Ik neem aan dat je intern gebruik bedoeld?
Dinsdag weer bloedgeprikt.
Net de uitslag gehad: ALLE leverwaarden incl galzuren in het normale bereik.
:groupwave2:

Maar nu eh blijf ik hem zo voeren als nu incl. de mariadistel of ga ik normaal voeren of iets ertussen in? Hmm daar moet ik nog even over nadenken :g: Ze zei wel dat we blijkbaar iets goed deden met het voer want had ze geloof ik ook niet verwacht
pike schreef:Wat super, wou dat ik dat had. Ik zou even niks veranderen :)
Kan ik me voorstellen :-* :bigarmhug:

Voorlopig kan ik zoiets hetzelfde blijven doen, ik doe nl. barf leverdieeet, dus genoeg nog rauw, dus de drollen en variatie is er wel nog enigszins.
Maar alleen zijn jeuk :-X , daarvoor mag ik wel weer apoquel gebruiken. Er zou geen verband zijn met apoquel en lever.
Zit er nog iets in zijn dieet wat jeuk kan veroorzaken/verergeren? Wat geef je nu als koolhydraatbron, aardappel? Dan zou je daarvoor in de plaats nog bataat kunnen proberen. En zuivel van schaap/geit i.p.v. rund. Hoe lang krijgt hij eigenlijk al apoquel? Omdat je hiervoor ergens schrijft dat hij zijn hele leven al veel drinkt. Apoquel heeft als een van de bijwerkingen veel drinken (polydipsie).

Andere optie is hem terug te zetten op zijn oude dieet. Best kans dat hij kwijt is wat hij onder zijn leden had. Armagnac is sinds een week terug naar zijn oude dieet, wel heeft hij alleen nog maar gevogelte gehad. Met rood vlees wil ik toch voorzichtig zijn. Maar ja, bij hem had het dieet niks geholpen.
Nou eh.... ja hij heeft wel eens vaker ook in december jeuk en vuurrode plekken gehad, dus of het aan voedsel ligt? Nou die vraag kan dus niemand beantwoorden.

Maar goed qua voeding eh dat is ook nogal wat, hij krijgt dus afwisselend aardappel, rijst, bataat, havermout. ( 500 gram gekookt per dag )
Dan krijgt hij nog mariadistel capsules 3 per dag.
Dan nog een groentenmix van wortel, andijvie, paksoi, alfalfa, witlof, radijs, peterselie.
Koolvis
En nog zuivel, als kornicher frischkase en yochurt ( dit is idd koe), ik weet niet eens of er magere geit/ schapenmelk produkten te verkrijgen zijn?
Dus dit is nogal een lijst he van onbekende nieuwe dingen

En kalkoennekken, parelhoen en fazant karkas ( zonder huid) maar dit kreeg ie dus altijd al. Net zoals een beetje orgaan en pens.

Veel drinken deed ie altijd al, heeel ver voordat ie apoquel kreeg. Zijn huid ziet er gelijk weer wat beter uit na 3 dagen apoquel. Misschien moet ik dat spul op en af geven. Maar de laatste tijd heeft ie niet echt veel gedronken overigens.
Dan is er dus geen relatie tussen het drinken en de apoquel.

Wat het vet betreft: In de leverdieet brok zit 16% vet (waaronder varkensvet en plantaardige olieën die wij nooit zouden voeren). Ik zou me dus niet druk maken als er vet in de geitenkaas zit, als zijn andere voer ontdaan is van het meeste vet. Het sterk afvallen van de honden op het leverdieet wijt ik zelf aan het nagenoeg vetloos voeren. Een hond heeft toch wat vet nodig. Jonge zachte geitenkaas zit zo tussen de 20 en 22% vet. Dus met een klein deel vettere kaas bij zijn eten kom je nog steeds niet aan die 16% in zijn totale menu. Even goed kijken wat er op de verpakking staat.
Lizzy schreef:Geen ideeeeej natuurlijk of er een relatie is maar alfalfa is wel een "bekende jeuk veroorzaker".
Nou dan laat ik die de volgende groentenmix ronde er in ieder geval eruit!

En dan ga ik eens kijken naar geitenkaas of zo. Volgens mij hebben ze hier in DE ook griekse geitenyochurt, die is dan meestal ook maar 10%. Dus die mag dan ook. Een beetje aankomen mag wel.
Gelukkig is ie niet afgevallen tijdens het dieeet maar vantevoren al en ook al gaven we meer hij kwam niet bij. Dus misschien vanuit deze basis wel weer. Er mag/moet minimaal 3 kilo bij, 5 zou mooi zijn.
Even een update, geen medicatie en weinig jeuk!! Al dus vanaf vorig bericht! Ik had toen 4 dagen apoquel gegeven en plekjes met mengsel van etherische olien behandeld. En sindsdien is hij stabiel! Dat is voor hem dus echt lang al. En zoals gezegt geen alfalfa.

Alleen dat bijkomen nog ::) Hij krijgt nu 2 kilo per dag, 500 gram ( meestal rijst), 500 gram vlees, 600 gram vleesbot, 200 gram huttenkase, 200- 300 gram groente. 1x per week pens erbovenop bij, en 1x per week 300 gram rest van orgaan erbovenop bij. En soms nog wat van Kaio's eten erbij. Hij krijgt 1x per dag weer. Ik kan amper zijn bak nog tillen vanuit de kelder naar boven ::) ;D ( samen met 2 andere)
Maar goed wat zou nog verstandig zijn te geven om hem wat bij te laten komen? Iets meer vet? Eend? Of juist meer kh? Hij ziet er goed uit verder, voelt zich ook goed, maar als je hem aait, nou ja je kunt piano spelen, maar wel nog bespierd. Ook een beetje prijstechnisch gezien, want een paar honderd gram geitenkaas per dag naast de rest al wordt best een erg duur geintje ;)
Door sella
Zijn schildklier ok?
Buffel valt ook af en een stuwingslever gehad en nu dus op vetmedin.
De spieren prima, alleen pianospelen.
Gister een routine bloedje geprikt, en nu is zijn schildklier nét aan nog normaal laag.
Hij poept ook veel meer alsof hij niet goed kan verteren, geen epi klachten.
Nu dus voor proef op forthyron om te kijken of hij zich dan fijner voelt.
Ik dacht een hartpatient gebruikt meer energie dus vondt dat wel logisch.
Vanaf 3 jan tot gisteren 1.4 kg kwijt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door