Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

@Bubbabling, Reus heeft eigenlijk helemaal niet zo'n last van zijn pootjes, wel de achter kanten bij de pees zegmaar daar heeft hij vaak wat bultjes/pukkeltjes, maar niet  tussen zijn kussentjes ofzo. Bij hem is het het meeste zijn hals en flanken. Pootjes komt vaker voor met een allergie van buiten uit (pollen en mijten enzo), en vooralsnog lijkt dat van Reus meer van binnenuit te komen, voedingsstoffen dus. Je hebt gelijk hoor, ik kan maar beter voorzichtig aan doen, net nu het zo goed gaat!

@Pauline, waarom paard?

Zal inderdaad nog maar even wachten, bedenk me ook dat ik over ongeveer 2 weken terug moet naar de holistische DA, dan kan ik gelijk ook even aan hem vragen hoe het zit met 'warme' en 'koude' diersoorten. Hier heeft hij eens wat over verteld, maar ik ben vergeten wat nou warm en wat nou koud vlees was, en aangezien die hele filosofie goed lijkt te werken bij Reus, zal ik denk ik ook beter 'koude' diersoorten gaan voeren. (aangezien Reus dus te 'warm' is in zijn lijfje).

He, wel jammer, net nu er bij de dierenwinkel waar ik kom binnenkort allemaal leuke lams barf dingen zijn! Maarja, gelukkig is meneer gek op zijn eendenkoppies.
nienk schreef: @Bubbabling, Reus heeft eigenlijk helemaal niet zo'n last van zijn pootjes, wel de achter kanten bij de pees zegmaar daar heeft hij vaak wat bultjes/pukkeltjes, maar niet  tussen zijn kussentjes ofzo. Bij hem is het het meeste zijn hals en flanken. Pootjes komt vaker voor met een allergie van buiten uit (pollen en mijten enzo), en vooralsnog lijkt dat van Reus meer van binnenuit te komen, voedingsstoffen dus. Je hebt gelijk hoor, ik kan maar beter voorzichtig aan doen, net nu het zo goed gaat!
Bubba heeft heeeeeel erg last van zijn pootjes, tot bloedens toe soms.
Maar hij heeft overal jeuk, vooral veel in zijn nek / oren en soms flanken en rug.
Het is overal een drama, ik bedoelde meer dat Reus dat niet OOK erbij heeft nog, want dat is zo zielig  :-[

Ik zou idd nog maar even wachten, beter de tijd er voor nemen en het zekere voor het onzekere dan te snel met wat anders beginnen.
s6 het valt niet mee, weet er alles van  :-[
dankje!  gelukkig gaat het met hem dus nu wel zoveel beter dat het hele panische krabben en bijten nog maar paar keer per dag is. Altijd s ochtends eventjes, en sowieso vaak als hij helemaal in zijn hol heeft gelegen (hij doet altijd enorm een nestje bouwen van zijn dekens) en er dan uit komt.

en, wat een goede graadmeter is: de binnenkant van zijn oren, je weet wel, die flapjes bij de aanzet, is weer helemaal mooi heel! wel nog dun velletje, maar het is echt nu 2 weken ofzo voor het eerst dat het weer helemaal mooi is, na toch wel een half jaar denk ik van korstjes, rood, stuk, jakkiebah.

hij heeft trouwens bij vlagen wel eens jeuk aan de pootjes, bedenk ik me nu, soms als we van buiten komen. dan spoel ik ze even af met de douche en dan is het over, dus dat lijkt me gewoon dat hij ergens in heeft gelopen ofzo.

Hoop dat het met Bubba ook gauw weer beter gaat!!
Bij Bubba knapt het na douchen ook vaak op.
Had je al eens een allergie test gedaan?
Want hij blijft toch nog wel wat krabben he na je hem alleen (eend?) hebt gegeven.
Bubba ook ook hoor, hij zit nu 2weken denk ik alleen op de eend en krabt ook nog in zn nekje enzo.
Maar hij heeft ook andere allergieen wat vervelend is, zoals de altenaria alternata (schimmel), dus dat zit in de omgeving.
Ik kijk ook weer vollop uit naar de warmere wintermaanden.... not  ::)
Heb bij Reus nooit een allergietest gedaan nee, het gaat nu harstikke goed en met de week beter, dus ik denk dat het gewoon nog een kwestie van tijd is. Zou natuurlijk goed kunnen dat hij ook reageert op iets in de omgeving, maar daar is dan toch maar heel weinig aan te doen voor een heel klein beetje winst. Ik streef ernaar om Reus zo'n leuk mogelijk hondenleventje te bieden met zo min mogelijk jeuk, en dat binnen de (praktische) mogelijkheden die we hebben. Denk zelf dat Reus altijd een jeukerd zal blijven, ik kan niet 100% voorkomen dat hij geen 'verkeerde' dingen binnen krijgt, tenzij ik hem nooit los doe en met een muilkorfje om laat lopen. nou, dan maar een beetje kriebel hoor!

Daarbij heb ik zelf ook een beetje de theorie dat dat hele elaminatiedieet ook een soort enorm lange ontgiftkuur is, dat zijn hele systeem opnieuw wordt ingesteld op alleen maar 'goede' voedingsstoffen. En dat hij nu dus nog wel wat jeuk heeft, dat is wellicht een kwestie van tijd, of een toch nog te 'warm' zijn.

even offtopic: ben net voor het eerst sinds 3 weken weer met hem naar zijn vriendjes geweest, en het was leuk en ging helemaal goed, ook met de honden waar hij het niet hele dikke maatjes mee is. tralalala!
nienk schreef: dat zal ik doen, ben er zelf ook erg benieuwd naar! Maar voor andere honden is dat denk ik wel pas nuttig als er sprake is van te koud/warm zijn, en daar kan alleen iemand die daarvoor opgeleid is iets over zeggen.
Spreekt van zelf  ;)  Maar toen ik jou eerste berichtje daarover las had ik zoiets van hé dat is de eerste keer dat ik daar iets over hoor en nu st aik dus open voor alle info daarrond.  Nooit te oud om te leren  :biggrin2:
jup, had echt het idee dat hij het nou vanochtend ineens veel beter begreep, als een hond hem even subtiel corrigeerde hield hij op, en hij gaf een paar keer een nogal onstuimige goldendoodle een kort grommetje zo van : hee, beetje zachtjes! en dat was dat. geen gehap, geen tanden. hij zag er ook echt uit alsof hij zich beter op zijn gemak voelde, minder gespannen terwijl ik eigenlijk nooit gezien heb dat hij gespannen was.

denk dat dat voor een deel die beet van die herder is geweest (heeft ie er toch wat van geleerd), en ook dat de bloesem remedies hem echt helpen.

maarja, dat was nog maar 1 keer he, op straat natuurlijk al vaker honden tegen gekomen en dan is hij ook rustiger, snuffel snuffel, beetje flirten met loops teefje, en doorlopen. ik ben in ieder geval positief, en das belangrijk aan
gezien Reus het natuurlijk door heeft als ik denk 'oh shit, als dat maar goed gaat!'.

@ veerle-scrappyToo: ja ik had er ook nog nooit van gehoord en kan er ook niets over vinden, ik zal de DA naar meer info vragen, misschien is er een boek ofzo over.
Hey nienk :)

Als ik het zo lees zit je al wat verder met elimineren :) mooi zo.
Ik had gedacht om pas om de 4 weken een nieuwe diersoort te gaan toevoegen maar men DA en Lizzy zeiden me dat dit gerust om de 2 weken mag.
Hoe zit het juist met koud en warm vlees ??? :-\ Kan jij me dat uitleggen?
Ik heb vandaag weer een lading konijn gehaald heb niet echt barfspullen kunnen vinden het is dus kiezebrink mix nieren en rollen alaska geworden.
Mijn DA en de man waar ik men kiezebrink en alaska koop zeiden me dat de kans heel klein is dat gij zou gaan reageren op de groenten.
Heb toch maar even de fabrikant gemaild om te vragen welke groenten in de mix zitten.
Als ook dit nu goed gaat kan ik deze groenten later ook gaan gebruiken.
Wat zal ik blij zijn als ik over mag stappen naar stap 2 :)
Maar goed nog zaken genoeg om bezig te blijven ... binnenkort overgangsproef op de hondenschool b naar c klas hopelijk geraken we door de selecties :p.
Morgen ga ik jasco wegen en schrijf ik men update van deze week in mijn topic ;)

Groeten Peter
hey peter,

dat met dat warme en koud, dat is volgens de chinese geneeskunst, waarin ying en yang de polen zijn en alles gebaseerd is op hoe de 'chi' (levensenergie) stroomt in het lijf. de verschillende organen hebben allen een eigen energie, Reus zijn leverenergie is te warm, waar in zijn geval de jeuk van komt (en een deel van zijn niet altijd ideale gedrag). daarom krijgt hij nu die kruiden, die 'koud' zijn en Reus dus wat af koelen. De arts heeft ook wat gezegd over warme en koude vleessoorten, en in Reus zijn geval zou ik hem dus beter koude vleessoorten kunnen voeren. of hij allergisch reageert omdat hij te warm is, of dat hij te warm is omdat hij allergisch is doet er in feite niet toe, geloof ik.

het is een nogal ingewikkeld verhaal, althans, toen mijn holistische DA het mij uitlegde kwam het heel logisch over, maar er zit zoveel achter (ying&yang, chi, chakra, vuur/aarde/water/verschillende winden, enzovoort), dat ik het niet allemaal precies meer weet. het is wel enorm interessant, moest er enorm aan wennen maar Reus laat zien dat het een goede keuze geweest is om deze weg in te gaan. vooral het energie weg prikken met de dikke naalden wat ik een paar keer beschreven heb is een heel bijzonder ervaring, Reus wordt iedere keer weer helemaal lekker rustig tevreden hondje, en ik ben iedere keer weer verbaasd.

als je hier in geinteresseerd bent zijn er heel wat sites te vinden over de chinese geneeskunst, de filosofie daarachter en hoe deze wordt toegepast in homeopatie, accupunctuur, fytotherapie en dergelijke.
Reus heeft de laatste week weer wat meer jeuk, het is alleen wel hele andere jeuk als eerder. Hij zit nu veel aan de boven en achter kant van zijn pootjes te knabbelen (zo met de voortanden in zijn vacht.). Ik denk dus niet dat het het hert is waar hij op reageert, maar dat het iets anders is.

Eerste waar ik aan dacht was het feit dat het een beetje voorjaar begint te worden en dat hier in de stad er al flink wat bollen boven de grond zijn. Waar ik hem vaak uitlaat staan de krokussen al in bloei en op het renveldje staat een strook bolgroen al hoog, ik denk dat dat narcissen zijn.

Iemand ervaring met jeuk van dergelijke dingen? en een tip wat ik er aan kan doen? de bollen ontwijken en pootjes afspoelen als we thuis komen denk ik, iemand nog een ander idee?

Verder gaat het goed qua eten, hij is nog steeds wel wat aan de  magere kant, geef hem al flink meer, maar de ribbetjes zijn nog steeds zichtbaar. Hij krijgt nu meer eend dan konijn, daar dat lekker  vet is. geef hem zo'n 170 gram per dag, hij kreeg eerst 100, en weegt 6 kilo.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is L-Glutamine. Dat is een vrij nieuwe bevinding. Dit heb ik van de da uit Houten. Als honden lang op brok hebben gestaan gaat de motor zeg maar stuk. Zij gaf aan dat je dat kunt vergelijken met een diesel of benzine motor. Honden hebben een benzine motor en omdat daar diesel in is gegooid, is de motor stuk. Nu gooi je er weer benzine in, maar de motor blijft stuk. Niet alle honden redden het dan alleen op vlees. In vlees zit ook L-Glutamine, maar soms heb je net wat extra's nodig om de gaatjes in het darmslijmvllies te dichten. Het is het proberen misschien waard.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door