Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Volgens Ian B is ook het soort beweging dat de pup krijgt relevant. Hij stelt dat lange wandelingen (dodelijke saaie wandelingen aan de riem) de pest zijn voor de heupen. Hij stelt voor om de pup niet aan de riem lang uit te laten maar de pup verder alle ruimte te geven om te spelen. Het liefst met iemand van z'n eigen postuur, en dat is natuurlijk niet zo makkelijk, tenzij je 2 puppies neemt (wat om andere redenen totaal onwenselijk is).
Door Hitam
Voeding heeft wel degelijk invloed. Mogens haalde in zijn lezing een onderzoek aan over percentages koolhydraten en HD.
O% koolhydraten gaf 0% HD.
Dus.................. weg met de rontgenfoto's: allemaal aan de barf!
Door Lizzy
Hitam schreef: Voeding heeft wel degelijk invloed. Mogens haalde in zijn lezing een onderzoek aan over percentages koolhydraten en HD.
Ja, volgens Ian B is voeding essentieel. Raw meaty bones en juiste beweging: de ingredienten voor HD vrije honden.
Door Erna
Hitam schreef: Dit bedoel ik dus. Ik denk dat Lisa feitelijk een HD-C hond is. Met de nieuwe methode van beoordelen waarschijnlijk B.
Sinds 1 mei 2002 wordt de nieuwe methode van beoordelen gehanteerd. Lisa haar heupen zijn in februari 2003 opnieuw beoordeeld zodat zij dmv de nieuwe methode een A heeft.

Of bedoel je wanneer haar eerste foto's opnieuw beoordeeld zouden worden ze een B zou hebben?
Door Angelique
Hitam schreef: Voeding heeft wel degelijk invloed. Mogens haalde in zijn lezing een onderzoek aan over percentages koolhydraten en HD.
Ah, dus die paar procent rijst in de kvv heeft mijn hond genekt :-\
Door Hitam
Erna schreef: Sinds 1 mei 2002 wordt de nieuwe methode van beoordelen gehanteerd. Lisa haar heupen zijn in februari 2003 opnieuw beoordeeld zodat zij dmv de nieuwe methode een A heeft.

Of bedoel je wanneer haar eerste foto's opnieuw beoordeeld zouden worden ze een B zou hebben?
Dat laatste bedoel ik.
Door crutz
Hitam schreef: Dit bedoel ik dus. Ik denk dat Lisa feitelijk een HD-C hond is. Met de nieuwe methode van beoordelen waarschijnlijk B.
Maar de aansluiting is dus niet goed!
Het moet niet mogelijk zijn om de heupen een eind uit de kom te kunnen trekken. Ook niet onder narcose. Er zit daar een bandje dat de boel op zijn plaats te houden en dat mag niet te veel meegeven. Als dat wel kan is dat een aanwijzing voor HD.
ben ik het idd mee eens, anders zou je bv nooit bij een hond een goede pennhip uitslag kunnen krijgen (daar worden tenslotte onder een roesje de heupen zo ver mogelijk uit de kom geduwd)

heb hier van de 3 inmiddels gerontgende honden er 2 die eerst zonder roesje (beide officieel, beide A) en later beide met roesje (pennhip) gerontgend zijn en er is gewoon geen verschil zichtbaar (sterker nog, de pennhip uitslag was nagenoeg perfect tov de volledige database van over de 56000 honden)......het hoeft dus niet uit te maken, maak me dus ook helemaal niet druk om deze verandering in het rontgenen,
sterker nog, vanaf nu gaat alles hier met roesje gerontgend worden, want laat ze gelijktijdig FCI rontgenen en pennhippen en voor dat laaste is een roesje noodzakelijk....
Door Angelique
Lizzy schreef: Ja, volgens Ian B is voeding essentieel. Raw meaty bones en juiste beweging: de ingredienten voor HD vrije honden.
En hoe verklaard hij dan generaties hd-vrije honden bij fokkers die enkel brok voeren, of dan gewoon het feit dat wij met de brokhonden net zulke goede uitslagen hadden als met de vershonden (op 1 na)?

Ik ga heel graag mee met de stelling .....allemaal aan de barf, maar dat het op dit gebied zaligmakend zal zijn gaat er bij mij echt niet in.
Door Lizzy
Angelique schreef: En hoe verklaard hij dan generaties hd-vrije honden bij fokkers die enkel brok voeren, of dan gewoon het feit dat wij met de brokhonden net zulke goede uitslagen hadden als met de vershonden (op 1 na)?

Ik ga heel graag mee met de stelling .....allemaal aan de barf, maar dat het op dit gebied zaligmakend zal zijn gaat er bij mij echt niet in.
Geen idee. Dat zouden we hem dan moeten vragen.... Ik zal het hoofdstuk vanavond of morgen nog een keer lezen. Maar zelf denk ik dat Eliasen en Billinghurst het zich iets te simplistisch voorstellen en het probleem ingewikkelder ligt.
Door Hitam
Ja, er is wel degelijk een erfelijke component. Maar die is waarschijnlijk niet zo groot als altijd aangenomen is.
Daarnaast speelt voeding en beweging een grote rol.

Wat beweging betrft: volgens mij komt het advies niet te veel te bewegen voort uit een onderzoek dat gedaan is bij honden met HD, waarbij bleek dat als ze al last hadden, weinig beweging verbetering bracht.
Hetgeen nog niet wil zeggen dat dat het ook kan voorkomen.
Ik neem het advies om pups weinig te laten bewegen altijd met een korreltje zout. Geen extreme dingen doen maar wel lekker laten spelen en ravotten. Een rustig wandelen mag ook. Geen uur maar een half uur is prima.
Door Helen
Mijn internet is stuk, maar ff over de telefoonlijn een kort berichtje.
Het toevoegen van Vit C legt de eigen productie niet lam. Een dier produceert net zoveel als dat hij zelf nodig heeft. Krijgt hij veel binnen, dan produceert hij weinig. Krijgt hij weinig binnen, dan produceert hij zelf veel. Honden verliezen ook niet de capaciteit om Vit C aan te maken als je het supplementeert, laat staan dat ze dat vererven. Als je lang niet in de zon gezeten hebt, verlies je ook niet de capaciteit om melanine aan te maken bijv.
Verder denk ik dat Mogens en Billinghurst een erg simplistische kijk op deze zaak hebben. Vooral van Mogens heb ik absoluut geen hoge dunk. Ik vind dat hij in veel opzichten de klok niet van klepel weet te onderscheiden.
Door Lizzy
Helen schreef: Mijn internet is stuk, maar ff over de telefoonlijn een kort berichtje.
Het toevoegen van Vit C legt de eigen productie niet lam. Een dier produceert net zoveel als dat hij zelf nodig heeft. Krijgt hij veel binnen, dan produceert hij weinig. Krijgt hij weinig binnen, dan produceert hij zelf veel. Honden verliezen ook niet de capaciteit om Vit C aan te maken als je het supplementeert, laat staan dat ze dat vererven. Als je lang niet in de zon gezeten hebt, verlies je ook niet de capaciteit om melanine aan te maken bijv.
Verder denk ik dat Mogens en Billinghurst een erg simplistische kijk op deze zaak hebben. Vooral van Mogens heb ik absoluut geen hoge dunk. Ik vind dat hij in veel opzichten de klok niet van klepel weet te onderscheiden.
Ik zou graag weten van wie je dit dan hebt en of dit aantoonbaar is. Ik vind Eliasens verhaal namelijk helemaal niet onlogisch klinken en bovendien is Eliasen niet de enige die dit zegt.
Door Mevroi Kruim
Lizzy schreef: Ik zou graag weten van wie je dit dan hebt en of dit aantoonbaar is. Ik vind Eliasens verhaal namelijk helemaal niet onlogisch klinken en bovendien is Eliasen niet de enige die dit zegt.
Sluit ik me bij aan.
Ik heb al eerder dit soort opmerkingen van jou gelezen en ik ben zeer geinteresseerd is wat volgens jou dan niet klopt in de verhalen van Mogens, en hoe het dan wel zit, en volgens wie.
Door Angelique
Even buiten de discussie om of de eigen productie wordt stilgelegd ja of nee.

In de eerste artikelen (die ik gelezen heb) waarin werd gesproken over de invloed van vit. c op hd doelde men op een verminderd vermogen van een hond om vit. c aan te maken en dat daardoor gewrichtsproblemen konden ontstaan. Door deze groep te supplementeren zouden gewrichtsproblemen voorkomen kunnen worden. Men brainstormde ook over het idee of het misschien meer zoden aan de dijk zou zetten (ipv de gebruikelijke hd-controle) om te controleren of een bepaalde hond (of heel ras) een verminderd vermogen tot aanmaak van vit. c zou hebben.
Klakkeloos grote hoeveelheden vit. c supplementeren ter voorkoming van hd was dus niet datgene wat in dat artikel voor ogen stond, maar meer het onderzoek of iedere hond inderdaad wel in staat was om voldoende vit. c aan te maken.
Door crutz
dacht dat we t over sedatie en HD uitslagen hadden en niet over t hoe, wat en waarom van het ontstaan van HD, maar juist over de invloed van een sedatie op de HD uitslag

jammer dan dus dat er totaal niet op mijn onderstaande commentaar gereageerd wordt..... :-\
crutz schreef: ben ik het idd mee eens, anders zou je bv nooit bij een hond een goede pennhip uitslag kunnen krijgen (daar worden tenslotte onder een roesje de heupen zo ver mogelijk uit de kom geduwd)

heb hier van de 3 inmiddels gerontgende honden er 2 die eerst zonder roesje (beide officieel, beide A) en later beide met roesje (pennhip) gerontgend zijn en er is gewoon geen verschil zichtbaar (sterker nog, de pennhip uitslag was nagenoeg perfect tov de volledige database van over de 56000 honden)......het hoeft dus niet uit te maken, maak me dus ook helemaal niet druk om deze verandering in het rontgenen,
sterker nog, vanaf nu gaat alles hier met roesje gerontgend worden, want laat ze gelijktijdig FCI rontgenen en pennhippen en voor dat laaste is een roesje noodzakelijk....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door