Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door keetje
#2349917
Nova, Nienk en Lil, bedankt voor jullie antwoord.

Barfen zit er om meerdere redenen helaas niet in, ik zal het dus met KVV moeten gaan doen,...
Welke KVV raden jullie me dan aan? Gewoon de Tinlo dan en maar even ondanks het missen van de pre-mix?

Hoe haar vorige baas erachter gekomen is dat ze allergisch is voor kip/rund? Geen idee dat stond niet in de mail. Dus nu ga ik daar maar even vanuit, en merk wel of het zo is of niet.

De minimumafname bij het lokale afhaalpunt is voor Tinlo 10 kilo. Dat zou dus, als ze haar gewone portie van 500 gram per dag krijgt 20 dagen zijn. Ze zal er dus meer van moeten krijgen omdat het mager is dus dan is de hoeveelheid te overzien. Want dan doet ze er misschien 2 weken over.
Ik heb juist erg in de buurt gezocht omdat ik voor Keet toen van alles ingeslagen had en met -tig kilo nierdieet en 30 kilo CB bleef zitten. Ik heb vriesruimte genoeg maar dat vind ik dus wel zonde van het geld, geef ik liever uit aan extra eten voor de meid.
En als snacks, konijnenoren? Zijn die erg herkenbaar? Anders gaat het hier niet lukken. :-\
Kan ik gewoon cold-turkey overstappen?

Tjeetje,.... 5 kilo afvallen in 2 maanden? :o Dat moet ik dus zien te voorkomen. Hoeveel meer zou ik haar dan moeten gaan geven 25% ofzo per dag?
Door nienk
#2349920
de tinlo vond ik prima spul. er zijn wel relatief veel honden die er wat moeilijker van gaan poepen, dat is op te lossen door er een beetje spiervlees (dat heeft Lupa gemalen) of orgaan bij te geven, bijvoorbeeld hart/long. maar eerst maar even kijken hoe ze het er op doet, Reus had nergens last van.

als beloning kan je inderdaad konijnen oren geven. maar pas wel op van welk merk, in sommige merken zit ondanks dat het er niet op staat, toch een of andere toevoeging. althans, Reus krijgt jeuk van sommige merken en van andere merken niet. ik vertrouw op de snacks van bandit, carnivoer, ropadog en carnibest. meestal zijn ze ongeveer net zo herkenbaar als de bekende varkensoren enzo, je ziet wel dat het een oor is, maar niet met haar enzo. als je oren bestelt bij lupa om zelf te drogen (wat erg leuk en veilig is) dan zijn die wel errug herkenbaar.

het is precies de bedoeling dat je cold-turkey overstapt! ga dus niet aan de slag als je nog niet alles in huis hebt.

Reus kreeg van konijn denk ik bijna 2 keer zoveel, maar dat was ook wel midden in de hele strenge winter van 2 jaar geleden en hij is sowieso lastig op gewicht te houden.
Door keetje
#2349933
OK, ik ga dus voor Tinlo knijn.
Zal morgen bestellen en denk dat ik het dan maandag wel op kan halen, moet even vervoer regelen.
Oren zal ik proberen te scoren, zelf drogen zou ik kunnen, ik heb een droogmachine maar ivm Dochterlief mag het niets herkenbaars zijn dus behaarde oren zijn uittenboze. Dus maar even neuzen naar die merken die je opgegeven hebt.
Carnibest heeft geloof ik geen konijn, is wel jammer die zitten hier in het dorp.
Maargoed, ik heb weer een missie, nijntje scoren. ;)

Enne, het moet coldturkey! :D

Ik ben er klaar voor,....(het begint hier trouwens aardig donker te worden, kan ik meteen even zien wat Luna doet met onweer, off-topic)
Laatst gewijzigd door keetje op wo 23 mei 2012, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#2350481
hahaha je hoeft heus geen 25% per dag te gaan geven  ;)

Madam was iets aan de forse kant en kreeg daarom 1.8% (voor eliminiatie had ik lotgering gegeven. Zeer vette kvv  :-\) Nu geef ik 3%. Dus van 400 gram naar 800 gram per dag gegaan en in 2 maanden tijd 2 kg aangekomen. Nog 1 kg en dan is ze op ideaal gewicht. Ofwel madam gaat snel met aankomen en afvallen.

In Tinlo hoeft geen premix, want er zit bon in. Veel beter joh!

Reden dat ik geen Tinlo voer is het kostenplaatje voor 2 herders.

Konijnenoren heb ik een hele grote zak van. Het ziet uit als inieminie runderoren zeg maar.
Door keetje
#2356433
Goed, van alles fout gegaan met de bestelling, maar aankomende woensdag krijg ik dan eindelijk mijn tinlo knijn. Om te beginnen 10 kilo daarna zie ik wel.
Waar ik wel van baal dat ik nu, na een tip, en daarna zelf weer gegoegeld, ontdekt heb dat er in de Tinlo eend toch gepureerde greonten zitten en dat was niet de bedoeling.
Alleen de eendversie is zonder groente?
Wat moet ik hier nu mee aan? Hoewel ik nergens heb kunnen ontdekken dat ze overgevoelig zou zijn voor een of andere groente baal ik hier toch best wel van, ik wilde echt op de bodem beginnen en zit nu weer met die groente.
Sjips, Barfen gat echt niet lukken,...... :-\

Dit vind ik nu weer,....er gloort toch nog hoop aan de horizon,..... ;)
Lees ik nu toch het volgende,....

BARFmenu – GROENTEMIX

De B.A.R.F. - voedingsmethode kent verschillende grondleggers. Enkele van de bekendste zijn ondermeer Dr. Ian Billinghurst, Dr. Tom Lonsdale, Dr. Lyn Thomson en Mogens Eliasen.

Allen zijn het eens over het geven van rauw spiervlees, rauwe vleesbotten en rauwe organen. Ze zijn het echter oneens of er groenten in het BARFmenu thuishoort!

Welke visie u ook volgt, vanaf heden zijn met BARFmenu beide visies mogelijk, dus met of zonder groenten.

Om een gezonde, verantwoorde en rauwe maaltijd aan te kunnen bieden, welke aansluit op de verschillende visies hebben wij besloten de groenten uit onze BARFmenu’s te halen en daarvoor in de plaats een speciale groentemix te creëren.

BARFmenu – GROENTEMIX bevat verse gepureerde groenten, vers kippenvlees, verse makrelen, verse runderpens, verse boekmaag en verse kippenbotten.

BARFmenu – GROENTEMIX kan afzonderlijk of als aanvulling op de andere BARFmenu smaken worden gegeven.

Ook zijn vanaf nu alle BARFmenu varianten, met uitzondering van de BARFmenu – GROENTEMIX, te gebruiken voor honden die diabetes hebben!

Toch hoop aan de horizon,.... ;)
Laatst gewijzigd door keetje op do 31 mei 2012, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door keetje
#2356589
Nee, niet specifiek in eend maar het zou zo zijn met alle mixen van Tinlo.
Dat werd me op een ander forum verteld.

Dit schijnt inderdaad zo geweest te zijn maar na extra goegelen vond ik bovenstaande vet gedrukte tekst. De info over de groente in de mixen is dus achterhaald als ik het tenminste goed begrijp.
Door keetje
#2356590
keetje schreef: Goed, van alles fout gegaan met de bestelling, maar aankomende woensdag krijg ik dan eindelijk mijn tinlo knijn. Om te beginnen 10 kilo daarna zie ik wel.
Waar ik wel van baal dat ik nu, na een tip, en daarna zelf weer gegoegeld, ontdekt heb dat er in de Tinlo eend toch gepureerde greonten zitten en dat was niet de bedoeling.
Alleen de eendversie is zonder groente?
Wat moet ik hier nu mee aan? Hoewel ik nergens heb kunnen ontdekken dat ze overgevoelig zou zijn voor een of andere groente baal ik hier toch best wel van, ik wilde echt op de bodem beginnen en zit nu weer met die groente.
Sjips, Barfen gat echt niet lukken,...... :-\

Dit vind ik nu weer,....er gloort toch nog hoop aan de horizon,..... ;)
Lees ik nu toch het volgende,....

BARFmenu – GROENTEMIX

De B.A.R.F. - voedingsmethode kent verschillende grondleggers. Enkele van de bekendste zijn ondermeer Dr. Ian Billinghurst, Dr. Tom Lonsdale, Dr. Lyn Thomson en Mogens Eliasen.

Allen zijn het eens over het geven van rauw spiervlees, rauwe vleesbotten en rauwe organen. Ze zijn het echter oneens of er groenten in het BARFmenu thuishoort!

Welke visie u ook volgt, vanaf heden zijn met BARFmenu beide visies mogelijk, dus met of zonder groenten.

Om een gezonde, verantwoorde en rauwe maaltijd aan te kunnen bieden, welke aansluit op de verschillende visies hebben wij besloten de groenten uit onze BARFmenu’s te halen en daarvoor in de plaats een speciale groentemix te creëren.

BARFmenu – GROENTEMIX bevat verse gepureerde groenten, vers kippenvlees, verse makrelen, verse runderpens, verse boekmaag en verse kippenbotten.

BARFmenu – GROENTEMIX kan afzonderlijk of als aanvulling op de andere BARFmenu smaken worden gegeven.

Ook zijn vanaf nu alle BARFmenu varianten, met uitzondering van de BARFmenu – GROENTEMIX, te gebruiken voor honden die diabetes hebben!

Toch hoop aan de horizon,.... ;)
Door nienk
#2356591
keetje schreef: Nee, niet specifiek in eend maar het zou zo zijn met alle mixen van Tinlo.
Dat werd me op een ander forum verteld.

Dit schijnt inderdaad zo geweest te zijn maar na extra goegelen vond ik bovenstaande vet gedrukte tekst. De info over de groente in de mixen is dus achterhaald als ik het tenminste goed begrijp.
kijk eens op de site van tinlo barfmenu zelf (ff googlen) en stuur ze voor de zekerheid anders even een mailtje. er zitten erg aardige mensen achter en ze hebben mij in het begin van Reus zijn eliminatie dieet een paar keer heel prettig geholpen toen ik met vergelijkbare vragen zat.
Door keetje
#2359370
Ok, ondertussen mail teruggehad, het is 100% knijn. Zonder groente, wisten we eigenlijk al maar nu heb ik het vanaf de bron. ;)

Ik ga vanaf aanstaande donderdag dus elimineren, woensdagavond krijg ik kvv konijn, en ik heb 1,5 kilo konijnenoren als snack.
Wat moet ik nog meer in huis halen, iets om te ontgiften oid?
Ik heb nu de tijd nog en het moet gelijk allemaal goed gaan.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2360642
Ik ben al een poosje aan het elimineren met konijn en zou er zeker de eerste tijd niks bij gaan geven. Als de jeuk dan zou verergeren (of niet zou verminderen), heb je nog geen idee waardoor dat komt. Dus minimaal 6 weken alleen op konijn en daarna eens verder kijken!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door