Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door verwonderd
Sterkte vandaag voor jullie beidjes  :-*
Hoop dat jullie gisteren een fijne boswandeling hebben gehad.

edit: ik probeerde net het filmpje te bekijken maar wat jammer ik kan niets zien!!!

Yukje kennende zal hij er heel vrolijk en blij hebben uitgezien zo aan de reacties te lezen  :-*
Laatst gewijzigd door verwonderd op wo 10 feb 2010, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb net opgezocht wat Karin betekent... heb twee betekenissen gevonden en beide zijn wel heel passend!
Van het griekse hekateros dat 'allebei' of 'elk van beide' betekent of 'katharos' wat rein en zuiver betekent.
Yuki komt uit het japans en betekent "happiness; blessing; fortune... en sneeuw!
Als je deze bij elkaar zet dan heb je 'happiness, blessing and fortune for each of the two'!!
Een fijne gedachte om de dag mee te beginnen!  ;)
Door Kiba
koffie schreef: Heb net opgezocht wat Karin betekent... heb twee betekenissen gevonden en beide zijn wel heel passend!
Van het griekse hekateros dat 'allebei' of 'elk van beide' betekent of 'katharos' wat rein en zuiver betekent.
Yuki komt uit het japans en betekent "happiness; blessing; fortune... en sneeuw!
Als je deze bij elkaar zet dan heb je 'happiness, blessing and fortune for each of the two'!!
Dat klinkt heel erg lief!!!
koffie schreef: Heb net opgezocht wat Karin betekent... heb twee betekenissen gevonden en beide zijn wel heel passend!
Daar krijg ik nou tranen van in mijn ogen, wat een lief berichtje!

Karin en Yukemans, veel sterkte vandaag weer!  :-*
Al post ik hier niet zo vaak, ik volg je topic trouw. Ik hoop dat vandaag je zoveel informatie oplevert dat je je beslissing beter kan nemen, al wordt die nooit minder moeilijk.
Ik ben niet zo goed in het digitaal opvrolijken van mensen maar ik wil jou en yuki wel een heel dikke knuffel geven zo!
Alba schreef: Al post ik hier niet zo vaak, ik volg je topic trouw. Ik hoop dat vandaag je zoveel informatie oplevert dat je je beslissing beter kan nemen, al wordt die nooit minder moeilijk.
Ik ben niet zo goed in het digitaal opvrolijken van mensen maar ik wil jou en yuki wel een heel dikke knuffel geven zo!
Sluit me hier bij aan!
Laatst gewijzigd door *Nikki* op wo 10 feb 2010, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Een fijne gedachte om de dag mee te beginnen!  ;)
:-* :-* Thanxxx, lieve Jir!!  :D
Vandaag voelt inderdaad als happiness, blessing en fortune voor Yuk en mij!!!  :)
Ondanks de moeilijke situatie, bergen info en te maken keuzes...

Vanmorgen dus naar Dhr. Rutteman geweest, oncoloog te Wageningen.
Hij heeft de diagnose van Atjo Westerhuis (da) doorgenomen...was niet blij met het bloedbeeld, aangezien de witte bloedcellen en de bloedplaatjes erg laag waren (en dat zou betekenen dat ie reeds in een risicofase zit, want dan ligt er een infectie op de loer! en kan chemo sowieso niet).
Dus opnieuw bloed afgenomen en meteen daar laten onderzoeken....en toen bleek alles dus goed.
Zijn vermoeden is dat er bij de bloedafname bij Atjo een stolseltje oid heeft gezeten, waardoor de uitslagen vertekenen.
Aangezien bij de uitslagen niet vermeld stond of t om een Tcel- of Bcel-lymfoom gaat, zou het volgens hem ook nog steeds een infectie kunnen zijn, waarbij hij Erlichia waarschijnlijk zou achten, gezien Yuk's reisverleden (La France).
Maar ik zei hem dat Atjo mij had verteld dat het om een B-lymfoom zou gaan, dus dat dat wel bekend zou moeten zijn. Gebeld dus met Atjo...ze zouden het restant van de papieren faxen...
Dat ging allemaal niet vlotjes, maar uiteindelijk kwam er dan toch wat....en ja dus, daar stond dat ze bepaald hadden dat t een Bcel-lymfoom was (waarmee infecties als oorzaak eigenlijk uitgesloten zijn).

Vervolgens heeft hij de lymfeklieren van Yuk bevoeld.
En veel, heel veel verteld...(ook veel randverhalen, over collega's, zijn verleden, de wetenschap, etc etc  ::))...

Hij heeft verteld waar we bij chemo rekening mee zouden moeten houden (en had het voornamelijk over gevaar voor omgeving en de kosten van de behandeling, terwijl ik nou juist zo geinteresseerd ben in wat t voor en met Yuki doet).
Hij heeft, met mijn goedvinden, nog een klein bioptje genomen, ten behoeve van onderzoek en de wetenschap (DNA)...
En toen hij zo'n beetje alles gezegd had, heeft ie ons naar buiten gestuurd om  na te denken...en om een half uur later weer bij elkaar te komen.

Ik wilde niet onverrichterzake naar huis gaan, dus heb 't met hem over de L-asparaginase injectie gehad...en besloten om hem die te geven.
Dus die heeft Yuki gehad, samen met een anti-histamineprik, om overgevoeligheidsreacties te voorkomen.

"Asparaginase is een enzym dat de hydrolyse van asparagine katalyseert de asparaginezuur. Het is de markt gebracht onder de merknaam Elspar, voor de behandeling van acute lymfatische leukemie (ALL) en wordt ook gebruikt in sommige mast protocollen cell tumor. [1] In tegenstelling tot andere chemotherapeutische middelen, kan het worden gegeven als een intramusculaire, subcutane of intraveneuze injectie zonder angst van weefsel irritatie.

Werkingsmechanisme
De grondgedachte achter asparaginase is dat het profiteert van het feit dat alle leukemische cellen niet in staat zijn om de niet-essentieel aminozuur asparagine synthetiseren, terwijl normale cellen in staat zijn om hun eigen asparagine te maken; dus leukemische cellen vereisen hoge bedrag van asparagine. Deze leukemische cellen zijn afhankelijk van circulerende asparagine. Asparaginase echter katalyseert de omzetting van L-asparagine om asparaginezuur en ammoniak. Dit ontneemt de leukemische cel van circulerende asparagine.

Als dit middel aanslaat, dan zal het de klieren doen slinken tot normaal formaat...en dat zal ons beiden tijdelijk meer lucht geven!! Zonder dat het iets 'kost' (behalve geld dan  ;) en een prikkie in Yukje).
Als het middel aanslaat, dan zitten we op een 4baans snelweg, zoals Rutteman dat noemt...als t niet aanslaat dan bevinden we ons op een landweggetje (van waaruit er veel minder mogelijk is, zeg maar).
Over een week staat de volgende afspraak om te kijken wat t gedaan heeft...
Als t aan is geslagen, zal ik alsnog moeten bedenken of ik de volgende stap wil zetten, welke dan wel een chemobehandeling betreft  :-\
(of ik kan dan alsnog de alternatieve weg inslaan...)

Als de injectie aanslaat dan zullen er binnen nu en 3 dagen dus veel tumorcellen sterven en dat vergt een grote aanslag op t 'opruimsysteem'...
Ik moet 'em dan ook heel veel laten drinken, om de nieren te stimuleren.
Kippenbouillon is in de maak  :P

Er is dus uiteraard niks 'echt' opgelost (behalve een hoeveelheid K-cellen in de komende uren!!  ::) ), maar we hebben wel even een acceptabele adempauze....
En Yuki...die lijkt opgelucht, alsof er bij hem lichamelijk reeds wat druk van de ketel is.

Ow ja, Rutteman was blij dat we niet met de prednison begonnen waren.....bij honden met gewrichtsproblemen vond die dat geen acceptabel middel!! (doet spiermassa afnemen!)...
Volgens Atjo zou het wel goed kunnen doen voor zijn gewrichten (hij bedoelt waarschijnlijk dat het eventuele onstekingsprocessen zou verminderen, maar Yuki heeft ondertussen natuurlijk allang artrose...en dat is een slechte combi met de pred.)

Benieuwd hoe Yuki morgen is, want dat zou de zwaarste dag moeten zijn, gezien de grote opruiming...

(sorry voor t warrige geheel, maar ik ben echt helemaal kapot.....)
Laatst gewijzigd door Lefki&Amy op wo 10 feb 2010, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijffiewijffiewijffie! Kun je nou niet gewoon terugkomen op bp en zeggen: "Ha, plakje cake, morgen nog een pilletje en dan wordt ie achttien?" Mijn hart sloeg over toen ik las dat het nog een infectie zou kunnen zijn, maar die vreugde was helaas van korte duur.

Toch vind ik het een interessant en niet onverdeeld negatief verhaal, en hoewel je misschien moe bent, klonken je woorden toch optimistisch - fijn! Ik hoop dat Yukel de dag van morgen goed doorstaat en dat alles wat er in hem wordt gepompt aanslaat als een erfkeffer!
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 10 feb 2010, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de uitgebreide update Karin :)
Maar jeetje zeg was jij dan niet in alle staten toen ter sprake kwam dat het heel misschien toch 'gewoon' een infectie zou kunnen zijn?  :o
Ben blij voor je dat je nu minder het machteloze gevoel lijkt te hebben, en blij voor Yuk dat het goed met hem lijkt te gaan nu.
:-*
verward verhaal??
pst.. ik vind t reteknap dat je dit allemaal begrijpt en kon neertypen!!  ;D

ik begrijp het niet helemaal.. maar deze injectie.. was dat nou die alternatieve mogelijkheid waar je het over gehad had voordat je heen ging??
ik raak in de war van al die medische termen..

maar je klinkt iig een stukje opgeluchter.. je hebt antwoorden gekregen, een keuze gemaakt voor nu.. en yuuk heeft t niet vreselijk zwaar gehad denk ik vandaag?

ik hoop zo verschrikkelijk dat het allemaal heel goed aanslaat en dat dit een boze nachtmerrie bleek die binnen no time onder controle is voor zover dat mogelijk is..

rust lekker uit.. lekker saampjes op de bank een tukje doen misschien.. :P  :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door