hoi barbara,
hoop voor je dat het gaat lukken met eidos

maar zorg ervoor dat dossie niet meer de kans krijgt om weg te lopen

hoe vaker hij kans krijgt om weg te lopen zonder consequenties, hoe meer hij het zal doen.
het weglopen loont en hij beloont zichzelf en dat moet je zien te doorbreken. als je dat gedrag kan doorbreken hefet een eventuele castratie ook zin, andrs namelijk niet.
ik kan bijvoorbeeld aan qyan zijn kop en de stand van zijn oren zien dat hij hem wil peren

hij krijgt dan een bepaalde blik in zijn ogen, bepaalde lichaamshouding en een vreemd stand van zijn oren, zet ze zegmaar ene klein stukje omhoog/ naar voren.
dan weet ik al dat het een ferme hier is, of dat ik hem moet pakken en aanlijnen.
die blik en lichaamshouding zijn op die momenten ook altijd hetzelfde

probeer eens te kijken of je dat bij Dos ook kan ontdekken, kunst is om je hond altijd een stap voor te blijven (wat idd gewoon niet altijd lukt!) zodat hij eigenlijk het idee gaat krijgen, ok, het heeft geen zin
ook qyan heeft nog steeds momenten dat hij oost indisch doof is hoor, maar is het gedrag wat dos vertoont eindelijk voorbij.
qyan had dat als pup en jonge hond heel erg, gewoon hard weg rennen, niet meer komen om hem vervolgens weer te peren

maar beetje bij beetje gaat het steeds beter.
en gaat het weer wat slechter, stapje terug en weer ff dat "hier" erin peperen met behulp van ene 10 meter lijn.
nou, zet hem op, hoop dat het je lukt