Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

We hebben haar vorige week geitenmelk erbij gegeven zodat ze inderdaad meer vocht binnenkreeg. Zal gelijk weer een nieuw pakje halen bij de supermarkt.... of had ik zaterdag al meegenomen... ::) Eerst maar even in de koelkast kijken ben een beetje een warhoofd.... Maar dat vind ze erg lekker en aangelengd met wat water krijgt ze zo toch weer wat extra binnen.
Lola drinkt ook lastiger, ik deed met KVV en nu met maken ook gewoon extra water erdoor krijgt ze toch meer vocht binnen.
En ik maak gewoon zelf bouillon in de slowcooker; bone broth, was goed voor Harry zijn groeipijn, doe ik nog steeds, Lola krijgt zo extra vocht binnen én ze wordt wat ouder (soort glucosamine natuurlijk) en Harry geef ik nog steeds af en toe wat
Rana krijgt vanaf donderdag weer normaal eten, kippennekken, spiervlees, orgaan, pens en groente. Vrijdag zij vl dat er iemand wat gal en stukjes bot gekotst had maar we wisten niet zeker wie dat was. Zaterdag volgens mij niets en gisteren was ik zelf als eerste beneden en lag er weer gal met volgens mij werveltjes uit de kippennek erin. Ze ontlast zich elke dag maar het gaat wisselend en gisteren heeft ze toch ook weer zitten persen zonder dat er iets uit kwam. Vl zei dat ze vanmorgen eerst een klein hard drolletje had met allemaal kleine harde stukjes erin, nekwerveltjes? En dat er daarna een grote hoop zachtere ontlasting kwam. Er lijkt dus iets mis te gaan met de vertering :-\ Wat kan ik hieraan doen? Een sublement geven. Naar de da? Maar welke vragen stel ik dan en wat moet ik laten onderzoeken? De laatste da raadde acupunctuur aan daar sta ik voor open maar wil wel dat er eerst uitgesloten word dat er andere problemen zijn.

Er is de laatste keer ook een foto gemaakt om te kijken of er geen gekke dingen in de darmen zitten en dat is gelukkig niet het geval!
Oke even geen nek kan ik heb ook porties met kipkarkas gemaakt. Zelf malen lukt niet, geen maler ::)

Ik kijk even hoe het met de kipkarkas gaat dan kan ik de porties met nek altijd nog aanpassen dan geef ik de nek aan Sam en krijgt zij iets anders. Heb nog konijnbout en zalmkarkas liggen. Eerst maar eens de kipkarkas afwachten!
Gisteren had ze weer kippennek, dat was al ontdooid hebben haar er wel wat minder van gegeven. Ze heeft niet gespuugd maar had wel weer eerst een klein drolletje wat hard was met scherpe dingen erin en daarna kwam de rest. Ik dacht dat ik kipkarkas voor vanavond had maar dat bleek eendennek te zijn. Toch maar gegeven maar ik heb de nek wel helemaal plat gemept met een hamer. Vanavond pak ik zeker een portie met kipkarkas en dan maar zien hoe het daarmee gaat. Ben ergens wel een beetje bang dat ze niet goed verteerd omdat de problemen begonnen met splinters van een fazantpootje, een restje van Sam, daar leek het in iedergeval mee te beginnen. De kipkarkassen die ik voor haar geportioneerd heb zijn vrij vet dat heb ik er aan laten zitten smeert de boel ook een beetje denk ik. Als dit niet goed gaat dan ga ik maar gemalen bot bestellen…
Gisteren heeft ze kipkarkas gehad en dat lijkt goed te gaan, yeeeah voorzichtig positief :)

De kippennekken gaat ze niet meer krijgen. Ik heb wel nog iets van 5 zakjes liggen met daarin kippennek en 6 zakjes met eendnek is het een idee dat ik de nek bij die maaltijden vervang door een ei met schil gemalen? Dan heeft ze wel een calcium bron bij die maaltijd. Daar zit dan uiteraard spiervlees, orgaan en groente ook bij. Misschien dat ik de eendnek nog een keer probeer dat leek beter te gaan dan de kipnek en dat ik dat dan weer goed plat mep...
Het kost wat spierkracht, maar met een handmolen (zeker als je een wat grotere neemt) kun je als je een beetje voorzichtig te werk gaat ook bot malen. Als het maar weinig is en slechts af en toe, is het misschien een idee?
Een handmolentje is vaak voor rond een tientje te koop op bv. marktplaats.
Hier kun je snijschijven bestellen met grotere gaten: http://www.vuurenrook.nl/webwinkel/geha ... delen/p-1/
Bedankt voor het meedenken maar als Rana karkas goed verteert dan ga ik niet malen.

Ik wil straks wel Manu en Mexi ook weer barf gaan geven maar dan met gemalen botmixen van Degomeat. Als dat goed bevalt is het misschien wel een idee om een molen te kopen maar dan wordt het een elektrische. Eerst maar eens kijken hoe het allemaal gaat ben een aantal jaar geleden juist kvv gaan voeren omdat ik het gedoe van het bestellen van grote hoeveelheden, de hele dag in de keuken staan om te portioneren en vervolgens de hele keuken weer schoon moeten maken met een goede ontsmetter zo ontzettend zat was. We hebben ook een kleine keuken dus liep altijd te klooien met waar wat kon ontdooien, waar snijden en waar de zakjes voor de porties. Had ook altijd flink last van mijn lijf daarna van het staan en het meppen op de karkassen en half bevroren blokken vlees :-\

Ga er wel een systeem in verzinnen om toch een betere kwaliteit voer te kunnen geven of in iedergeval zeker te weten wat de kwaliteit van het voer is.
El_Kato schreef: Als dat goed bevalt is het misschien wel een idee om een molen te kopen maar dan wordt het een elektrische.
Let wel op als je evt. ooit eens een elektrische molen aan wilt schaffen.
Mijn ervaring is dat een handmolen zeker zoveel aankan dan een elektrische, tenzij je aan een héle zware (professionele) elektrische molen kunt komen.
Bij de elektrische molens is vaak het maalwerk van aluminium, terwijl de handmolens van ijzer zijn. Aluminium is te zacht om botten te malen. Het geeft af en dat lijkt mij niet gezond.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door