Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Limpy
Denk dat het goed intrekken al veel waard is, dus smeren voor t wandelen zou ik ook doen.

Die PL, kun je daar wel wat aan doen?
Komt toch wel vaker voor met dit soort kleine hondjes, dacht dat het ook vaker weer gewoon terug "floept".
Door nienk
Limpy schreef: Denk dat het goed intrekken al veel waard is, dus smeren voor t wandelen zou ik ook doen.

Die PL, kun je daar wel wat aan doen?
Komt toch wel vaker voor met dit soort kleine hondjes, dacht dat het ook vaker weer gewoon terug "floept".
ok ik ga het maar gewoon proberen zo meteen!

aan de PL zelf is niets te doen nee, maar ik hoopte dat er misschien iets was waardoor hij er minder last van heeft als hij veel gedaan heeft. in de gewone dagelijkse bezigheden hinkt hij er maar een paar keer per dag mee, maar na veel gedoe op het strand, een lange wandeling of spelen met een andere hond hinkt hij de dagen er na veel meer. lijkt gewoon spierpijn te zijn.
Door Poedelpret
Weet niet of fysio iets kan betekenen?
Mijn oude reu heeft een poos beter gelopen icm fysio (had andere klachten).
Eerst massage en dan nog ff in zo een watertank met loopband.
Door nienk
ttouch is een goed idee! we zijn daar toch al mee bezig, dus ik zal de GT eens vragen om specifieke touches of oefeningen! dank voor de tip, had ik zelf nog niet aan gedacht.

fysio enzo, tjah... zoveel last heeft hij er nou ook weer niet van... zou wel een goed idee zijn als hij er meer last van zou hebben/gaat krijgen. ik zal wel eens rond kijken of dat praktisch haalbaar zou kunnen zijn. misschien dat ik er 1 keertje heen kan en dan handelingen zelf toe kan passen.

De hotspot ziet er op het moment een stuk beter uit dan gister. het lijkt een heel eind droger. zalfje op smeren is wel heel vervelend. ik smeer er maar op goed geluk een lik op en dan hopen dat het ongeveer zit waar het moet zitten. het lukt niet om eerst te zoeken waar het precies moet en dan goed in te smeren, meneertje is dan ineens  heel sterk en boosaardig. de lampenkap accepteert hij redelijk en het zalfje is blijkbaar niet zo lekker dat het koste wat het kost af moet worden gelikt.
Door nienk
Reus zijn hotspot lijkt al behoorlijk te genezen. het is droog en een korstje nu, niet zo'n  gapend gat meer. Ik mag er nu beter aan komen om het zalfje te smeren, waarschijnlijk doet het hem dus minder pijn.

Ook de kap heeft ie geaccepteerd, hij is wel wat uit zijn doen hoor, maar ligt nu keihard te snurken, wat nog idioter klinkt dan anders...
Door nienk
Hoera! het korstje begint er nu al af te vallen, en daaronder ziet de huid mooi rustig en roze! weet niet meer zo goed waar nou de echte hotspot plek zat, maar het lijkt er op dat het helemaal zo mooi aan het genezen is.

Dat zalfje doet blijkbaar zijn werk echt goed. heb begrepen dat hotspots wel ook weer terug kunnen komen en dat het het ene moment lijkt alsof het over is en het volgende moment weer ellende is, dus ik juig nog maar niet te hard.

op het potje staat 'Drie Gelen Zalf', maar ik kan daar verder niets over vinden.
Door nienk
Janie2 schreef: Waar heb je het zalfje gekocht?
de holistisch dierenarts heeft het voorgeschreven, het is op basis van kruiden die ook intern gebruikt kunnen worden. ik weet niet of hij het zo had of dat hij het gemaakt heeft.
Door nienk
oh wacht, ik geloof dat ik iets gevonden heb.
Bittere smaak
De bitter smaak is yin en koelend, heeft een dalende en samentrekkende werking. De bittere smaak vermindert excessiviteit en koorts (hitte), droogt vloeistoffen en damp en kan soms de darmen purgeren. De bittere smaak heeft een relatie met de vuur fase, het Hart en de Dunne Darm. Bitter is ook goed voor de Nieren en Longen. Bij bot ziekte vermijdt men te veel bitter voedsel.

Voorbeelden van bittere kruiden zijn de drie gelen (san huang): coptis (huang lian), scuttelaria (huang qin) en fellodendron (huang bai). Bitter zijn ook alfalfa, bindsla en rogge. Selderij is bitter en zoet en is specifiek goed voor hoge bloeddruk.
bron: http://www.krachtigekruiden.nl

ik zal even verder zoeken wat de eigenschappen van die drie zijn.

dit:

coptis
The root of the herb is considered a bitter cooling and drying remedy. It is capable of killing various germs and eliminating infections, having antibacterial, antifungal, and antiviral properties. Its remedies are used to reduce fever, being good anti-pyretic and anti-inflammatory means. They are also the option in the fight against high blood cholesterol levels. http://www.chinese-herbs.org

scuttelaria
According to the principles of traditional Chinese medicine, scutellaria is associated with the Large Intestine, Liver, Lung, and Stomach meridians, and has spicy, bitter and cold properties. Its main functions are to remove heat and invigorate the blood. Among the conditions scutellaria is used for are general trauma, sores and abscesses on the skin, diarrhea, insect bites and snake bites. Scutellaria also has anti-inflammatory properties, and is often used to reduce swelling caused by injury. It also lowers blood pressure, and is used by some practitioners as a form of sedative http://www.acupuncturetoday.com

fellodendron
"clears heat and dries dampness", "drains fire and relieves toxicity"(verschillende sites)
Laatst gewijzigd door nienk op ma 16 jan 2012, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
Janie2 schreef: Interessant! Misschien is dat zalfje wel wat voor mijn  hond, zijn hotspot zit er nog steeds.
wellicht wel ja! ik kon het dus alleen nergens vinden als zalfje, de info hier boven is alleen de beschrijving van de kruiden die er waarschijnlijk in zitten. (ik weet het ook niet zeker!) Vermoed dus dat je het zalfje niet zomaar ergens kan krijgen, maar alleen via een DA die met de kruiden werkt.
Door nienk
de volledige wond is nu weg, de huid ziet nog wat rood, maar niet heel erg. Reus is vandaag even gewassen, hij rook nogal viezig en zijn hele staart en achterpoten waar besmeurd door dat zalfje smeren wat de eerste dagen nogal een worsteling was. ik mocht zijn staartje gewoon soppen en afdrogen. (nouja, gewoon, net zoals anders)

de kap krijgt hij 's nachts en bij alleen zijn nog om, voor de zekerheid, hij zit er niet echt meer aan, weet inmiddels dat het  niet mag.

erg tevreden over hoe snel hij weer hersteld is! hij is ook weer helemaal fiev, was toch wel een beetje hangerig en had (van de stress, denk ik) ook een beetje diaree. is allemaal weer over, hoera!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door