Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nienk
eelke schreef: Haha ja, ik heb zo maar een vermoeden dat jouw mening over een flinke lap pens, en mijn mening over een flinke lap nogal verschillen ;)
precies, we hebben het over een stukje van rond de 2 ons. dat stoppen die van jou in hun holle kies. het jammere aan lamspens is, is dat het niet zo taai en stevig is. althans, dat idee heb ik, dat runderpens moeilijker eet voor de hond.  die 2 ons lamspens is meestal slurp slik weg, dus ik probeer een beetje rare stukken te snijden, zodat hij er toch nog een beetje op  moet kauwen.
Door Irish
nienk schreef: cream is de zalf, voor wondjes e.d. net even geneeskrachtiger dan honingzalf. ik gebruik de shampoo ook, tegen algemene kriebeliritis, maar ook als hij bijvoorbeeld zijn nek schraal heeft gekrabd maar nog wel harig is, dan gaat zalf smeren zo lastig, dus dan doen we dat even lekker wassen.   
Ok, goed om te weten.
Vindt Reus in bad gaan leuk? Kaatje ondergaat het wel, maar raakt er wel gestresst van..
En prikt de zalf na aanbrengen? Op de bijsluiter van honingzalf stond dat het licht kan prikkelen eerste paar minuten na aanbrengen en dan heb ik dus een Mechel die zenuwachtig door het huis rondjes blijft lopen...  ::)
Door nienk
Reus vindt in bad gaan niet echt heel erg leuk, maar  hij ondergaat het wel vrij makkelijk. Ik neem er altijd echt even goed te tijd voor, dat ik ook rustig ben, dan gaat het best. de water temperatuur scheelt ook nog wel, van te koud of te warm water wordt hij ook onrustig. zolang hij een beetje tegen mij aan kan hangen, vindt ie het wel best.  hij wordt er naderhand wel een beetje druk van, want hij moet altijd heel idioot doen als hij nat is. Maar dat is inmiddels ook wel redelijk onder controle.

denk niet dat de zalf meer prikt dan honingzalf, Reus vindt het opsmeren soms vervelend, maar dat is dan meer omdat ik met mn vinger aan een wondje zit, dan de zalf zelf denk ik. Omdat hij het ook graag op wil likken omdat het lekker is (wel iets minder graag dan honingzalf) smeer ik het sowieso op voor we naar buiten gaan, dan is hij ook een beetje afgeleid van als het eventueel toch prikt. misschien dat dat voor Kaat ook het beste werkt?
Door nienk
tess06 schreef: gefeliciteerd, dat is een goed bericht
dankje! ik twijfelde toch wel een beetje, anderhalf jaar niet ontwormd of onderzocht, hij vreet wel eens wat van straat (ook kattenpoepies), drinkt uit plassen, had een beetje wisselende ontlasting voor een paar weken... maar nee, alles goed en schoon. top service van Het Woud, dat zouden meer mensen moeten weten!!
Door nienk
tess06 schreef: als je nog een x een kapotte meet spuit hebt, geef dan ff een gil,
ik heb er meestal hier en daar wel wat liggen.

ok, dank je wel!
Door nienk
Kim_S schreef: Hoe gaat het met Lama eten, nog geen reactie? Jullie zijn al aardig op weg met de diersoorten hè!  :)
voor zover gaat het goed, denk ik. Reus heeft wel iets meer kriebels, maar ik denk dat dat komt door dat de kachel weer aan is in huis en het buiten zo koud is. Als hij jeuk heeft van iets eten waar hij niet tegen kan, krabt hij binnen een dag zijn oren stuk, nu is het meer kriebel op zijn lijfje. Huid lijkt ook een beetje droog. verwacht dus dat deze jeuk weer langzaam afzwakt, en dat de lama goed blijft gaan. hij vindt het in ieder geval super lekker, het is ook wel erg mooi vlees!
Door nienk
De lama wordt nog steeds met smaak gegeten!

Reus heeft wel nog steeds wat meer kriebels. Hij had weer vlooien (verdorie!). behandeld met pipet. maarja, dat is het kwaad al geschied en heeft hij al weer wondjes van die paar vlooien beten. meneer heeft de zijkanten van zijn staart aan de aanzet kaal geknabbeld, en ook op zijn heupen weer een paar kleine plekjes waar de vacht dunner is geworden.

hij loopt een week of 2 met een pakje aan binnen, zodat hij niet ook nog op  de rest van zijn lijfje kan bijten. dit werkt heel goed! hij heeft als hij het aan heeft, beduidend minder neiging om waar dan ook aan te jeuken. dus ook minder bijten aan de poten, of krabben aan de oren. echt een aanrader om voor andere jeuk hondjes te proberen!

maarja, die vlooien zijn nu al weer 2 weken weg, wondjes genezen, maar de jeuk blijft. zag vandaag dat hij ook weer wat schilferige huid heeft. Heb hem gewassen met de Vet Gold Cream shampoo, jeuk nu al een stuk minder.

ik ga hem even een ontgift kuur (Phytonics De-tox) geven. we wonen hier natuurlijk midden in de stad, hij vreet nog wel eens wat van straat, die vlooienrommel, etc. denk dat hij gewoon last heeft van de rommel in zijn lijfje. ontgiften heeft eerder ook al goed geholpen als hij dit soort jeuk en schilfers had, dus dat gaan we eerst maar proberen. mocht dat niet helpen, dan is optie2 naar de holistisch DA voor nieuwe kruiden, misschien kan hij simpelweg niet zonder wat ondersteuning om niet 'te warm' te worden.

zijn gedrag is de laatste tijd heel positief aan het veranderen!

nu nog iets heel anders:

hij heeft rechts een heel klein beetje patella luxatie. doorgaans heeft hij daar niet zo veel last van, af en toe trekt hij er een beetje mee. maar we maken (in het kader van de rust op advies van de GT) geen lange wandelingen meer, niet veel spelen en rennen. zwemmen doet hij ook niet meer, dat zal wel spier verschil maken. Nu merkte ik van het weekend dat hij, met wat meer activiteit (strand) er wel last van krijgt. hij gaat hinkelen en loopt er wat minder hard van. ik vind hem nu (2 dagen later) nog steeds veel er mee trekken.

wat zou ik hem kunnen geven ter ondersteuning? hij krijgt al Doils olie. heb het idee (hoewel dat slecht te zien is) dat zijn rechter achterpoot/bil ook ietsje minder spier heeft.
Door nienk
nou het gaat qua allergie jeuk al een hele tijd heel goed. 2 weken na de lama heb ik ook paard toegevoegd, ook dat gaat al een tijd prima.

nou heeft ie verdoerinogantoe alleen wel een hotspot, notabene op zijn staart. eerst was het een gewoon wondje, maar laatste paar dagen kwam er geen korstje meer op en vond hij het zo vervelend als ik er aan kwam om zalfje op te smeren, dat we er allebei sjagerijnig van werden.

ben er net mee naar de dierenarts geweest. hij heeft het geschoren. (wat een ontzettend toestand was, maar uiteindelijk is het gelukt) het is een plek van circa 2 bij 1 cm aan de ene kant van zijn staartje, maar op die hoogte is er ook aan de andere kant wondjes, korstjes, rood, ellende.

zalfje gebaseerd op chinese kruiden mee gekregen. de DA kon ook wel die kruiden geven voor intern, maar aangezien het hele 'koude' kruiden zijn, Reus de laatste tijd eigenlijk heel erg afgekoeld is en het ook buiten niet warm is, leek hem de kans te aanwezig dat hij er te 'koud' van gaat worden. die kruiden zijn dus 'koude' kruiden, om de warmte van de hotspot te bestrijden.

dat zalfje 2 keer daags zo goed en zo kwaad als het gaat er op smeren, likken zo veel mogelijk beperken. ik moet dus morgen even op zoek naar een kraag, die had de DA alleen maar in maatje deense dog.

als het goed is, moet het met een paar dagen al beter gaan. als het over een week niet zo goed als over/beter is, moeten we weer terug.

aan de positieve kant was de DA wel erg enthousiast hoe het verder met Reus gaat, qua stress, warmte en fysiek. dat scheren was wel echt gedoe, uiteindelijk met zijn 3 plat op zijn zij vast gehouden en toen lukte het. maar daarna was hij eigenlijk heel snel weer rustig, ging uit zichzelf in een hoekje liggen afkoelen op de koude tegels. daar dus wel heel blij mee!

alle tips met betrekking tot de hotspot, of het voorkomen van likken aan de staart zonder kap heel erg welkom!!
Door Poedelpret
Smeren net voordat je gaat wandelen? Dan kan het in ieder geval goed intrekken en wat ie er na de wandeling dan nog aflikt is in ieder geval minder en heeft de zalf wel kunnen "inwerken".
Door nienk
Claudia N schreef: Smeren net voordat je gaat wandelen? Dan kan het in ieder geval goed intrekken en wat ie er na de wandeling dan nog aflikt is in ieder geval minder en heeft de zalf wel kunnen "inwerken".
ja dat is wel een goeie. ik heb alleen geen idee hoe lang dat zalfje in werkt zegmaar, tot het droog en niet aantrekkelijk om te likken meer is. wat zou nou meer waard zijn, het zalfje smeren, of niet likken? hij blijft er nu redelijk van af, ik zeg er wat van als hij het probeert en daar reageert hij wel goed op.
Door Poedelpret
Grote kans dat het na de wandeling minder aantrekkelijk is omdat het er al ff opzit / jij er niet net nog aangezeten hebt ect. Mocht ie er dan toch aanzitten werkt er wat van zeggen en anders heeft het toch al een poos kunnen inwerken  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door