Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
Zo, nu ik beter op de hoogte ben, voel ik me beter... Ga nu maar even flink aan de slag hier, ik heb nog van alles te doen!

Rachel.
Door Fido
danielle1980 schreef: daar was ik dus al bang voor toen je zei hoe hij zich gedroeg.
vandaar mijn ontlasting vraag eerder. :-\

door giardia is elke hond z'n weerstand naar de kl*te en krijgt hij idd snel last van zn darmen, infecties enz enz...
het kan zelfs zo erg worden dat t chronisch word...
ik hoop voor jou dat het niet zo is...
uh nu niet in paniek raken mijn honden hebben t maaaaaaanden gehad en hebben er echt helemaal niets aan over gehouden.
waarom behandel je m niet gelijk voor de giardia nu je de uitslag weet?
tis zomaar een vraagje hoor, want mij lijkt dat het zo snel mogelijk weg moet nu...
ow die metrazol is zeker ook die ab kuur die je bij de giardia kan geven...
tja ik vertrouw meer op panacur :-[

jeetje ik voel me nu heel dubbel ( dus moet voor jou ook allemaal erg moeilijk zijn zo )
straks heeft je hond al die toestanden gehad terwijl ie giardia had, wat simpel te testen was, dat zou echt rot zijn... :o :-X :-X :-Xmaar aan de andere kant als het alleen maar giardia is tja dan is het ook behandelbaar...
en tuurlijk zal hij wel ontstekingen enz hebben, dat hadden mijn honden ook, maar met wat tijd, ab enz komt dat ook weer helemaal goed.

geef je schatjuh maar een dikke knuffel van me...
en ook 1 voor jezelf  ;) :-*

Je kan dat niet zomaar zeggen ZONDER dat je de GEHELE anamnese kent  :-X ;)
Daarbij kan je niet iedere klant opzadelen met de kosten van een helemaal binnenste buiten keren van een hond! Een hond met een vermoeden van giardia wordt direct getest, een hond waar totaal geen vermoeden is gezien de anamnese, wordt dan getest op andere dingen die veel dringender zijn, gezien die anamnese   ;)
Door danielle1980
toch ben ik t er niet mee eens, een narcose is veel zwaarder dan even een ontlasting onderzoek doen...
dat weet iedereen...
maar goed ik snap dat rachel erg bezorgt is en de officiele uitslag is nog niet binnen, maar we zullen zien...
Door Fido
danielle1980 schreef: toch ben ik t er niet mee eens, een narcose is veel zwaarder dan even een ontlasting onderzoek doen...
dat weet iedereen...
maar goed ik snap dat rachel erg bezorgt is en de officiele uitslag is nog niet binnen, maar we zullen zien...
Er moet wel aanleiding zijn om een bepaalde diagnose te doen omdat iedere diagnose die gesteld moet worden geld kost! Wat ik al eerder aangaf, en daar lees je waarschijnlijk overheen, gaf de algehele anamnese, niks nada aanleiding om extra kosten te maken door een giardia test te doen.
De hond gaf hele andere aanwijzingen en daarop is direct gereageerd en daarop wordt nu stapsgewijs onderzoek naar gedaan.
In overleg met de internist n.a.v. de endoscopie is besloten om voor de zekerheid een heel uitgebreid ontlastingsonderzoek te doen, wij nemen giardia dan ook mee en brillekokertjes gist die heel vaak vergeten wordt ;)
Tot onze verbazing kwam er giardia positief uit, Ikijok wordt daarvoor behandeld. Hoe en wanneer giardia? dat zijn van die vragen waarop je geen antwoord kan geven. Hij had het al kunnen hebben en totaal geen ziekte verschijnselen hebben van giardia, misschien heeft hij het de laatste week door zijn verminderende conditie opgelopen?

Het is dus geen keuze geweest tussen een narcose en een ontlasingsonderzoek, het is een keuze van een hond met verschijnselen waarbij we niet gaan kwakkelen maar direct doorsturen naar een internist die goed met de eigenaren en ons overlegt om de hond op de beste maar ook op een betaalbare manier te behandelen!

Btw. we hebben de giarda snaptesten in huis, juist net omdat wij regelmatig honden krijgen die al maaaaanden last hebben van rec.diarree en over willen op ander voer en als we dan vragen of er al een giardia test is gedaan er ontkennend wordt geantwoord. Dan blijkt het idd vaak een ordinaire giardia besmetting te zijn ::) Pancuretje en het euvel is (meestal) opgelost, hebben we gelijk vertrouwen bij zo'n klant dat ze het ook aandurven om rauw te gaan voeren ;)
Door Malamoods
Weet je, ik krijg nu een beetje het gevoel dat het "boze vingertje" naar Fido gaat en dat er gesuggereerd wordt dat zij verkeerd gehandeld hebben. En dat geeft me echt een k*t gevoel... Waarom? Omdat ik het oneerlijk vind! Ten eerste zijn niet alle uitslagen binnen, ten tweede is het een beetje lastig oordelen zo achter de pc. Op een scherm kun je slechts tekst interpreteren en het is onmogelijk een reeel beeld te krijgen van hoe de hond eruit zag! En dan zijn ook nog eens niet alle uitslagen binnen! Daarnaast ben ik er zelf ook nog! Ik heb ingestemd in doorverwijzing en toegestemd in het bewandelen van deze weg... Als je puur alleen uitgaat van de gegevens bij elkaar, kan ik me voorstellen dat je eerst ontlastingonderzoek doet, voor dat je dit soort stappen gaat ondernemen. Maar de klachten van Ikijok wezen niet in die richting. Je hebt daarbij ook altijd te maken met een context, waarin meerdere dingen meespelen, dan alleen de feiten. Deze da-praktijk kennen mij. Weet hoe ik (ongeveer) met mijn honden omga. Weten wat ik met mijn hond doe, waar ik voor sta en hoe belangrijk Ikijok voor mij is. Niet omdat ik zo af en toe voor 'n consult kom, maar vooral omdat ik er met regelmaat even langswip omdat ze ook dierenspeciaalzaak zijn. Ik kom er voor vlees, haal wat probiotica op, of stel even tussendoor een vraag over teken of weet ik het wat... Tussendoor gebeurt het vaak genoeg dat er even gesproken wordt over allerlei persoonlijke dingetjes. En daarmee leer je elkaar dus een beetje kennen. Je leert inschatten hoe iemand ongeveer is. De ene mens is bij 1 keer kotsen in zware paniek en de andere klant is geneigd te lang door te lopen... Bovendien heb ik daar al een "geschiedenis" met Lex, waar we niets meer aan konden doen.... Hoe raar dat ook klinkt, maar dit soort dingen hebben ook invloed. Enerzijds ben ik snel van slag als er iets met mijn hond is, vanwege eerdere ervaringen. Anderzijds kijk ik niet meer op van een beetje kots of diarree, of welke andere klachten dan ook. Ik ben niet iemand die voor elk dingetje bij mijn da aanklopt. Ik haal hier veel info en weet mijn weg vaak goed te behandelen.... Maar hoe Ikijok was, toen ik in de praktijk kwam, dat was absoluut niet ok! Die situatie, vroeg op dat moment om handelen! En hoe hij was, dat is op een forum gewoon niet goed uit te leggen. Je kunt wel symptomen beschrijven, maar het is onmogelijk (en ook niet gewenst) om de HELE situatie te beschrijven. Daarnaast mis je dus het real-life-beeld... En ik hoop, ik hoop dat het alleen die giardia besmetting is.... En dat de endoscopie dan voor niets is geweest, is absoluut heel jammer. Maar op dat moment was het nodig! Achteraf praten is altijd makkelijk! En ik kan zeggen, dat wat de uitslag ook is: ik ben blij met mijn da! Iemand die keuzes durft te maken, iemand die je serieus neemt, iemand die beslissingen neemt (zijn kop uit durft te steken voor je) en iemand die met het hele team voor je klaar staat als je vragen hebt, of er effe helemaal doorheen zit! Je weet niet half wat het AA-team voor mij gedaan en betekend heeft deze week! Ze staan voor me klaar! Ik kan bellen met vragen en ze nemen de tijd voor me! Ze spelen in op iemands persoonlijke situatie en bieden mega service! Toen Ikijok bloed met stolsels kotste, mocht ik ze die nacht ter plekke uit hun nest bellen! Terwijl elke andere da zou zeggen: ga jij maar lekker naar de dierenspoedkliniek in Amsterdam, 's nachts lig ik in bed! En dat is nog maar de helft van wat ze allemaal voor mij gedaan hebben en voor mijn moeder met Scooby! Ik ken weinig praktijken die zo daadkrachtig zijn, en zo enorm betrokken zijn bij hun klanten en honden! Dus AA-team: Voor mij zijn jullie kanjers!!!!!!!!

En ja, een reactie zoals Daniëlle geeft: ik snap het enerzijds wel. Je bedoeld het goed. Jij wilt geen onnodige kosten en geen onnodige narcose en een snelle en daadkrachtige behandeling voor de hond! En dat is precies wat wij allemaal willen! Maar, ik denk dat je het gewoon wat ruimer moet zien en het niet zo zwart/wit kunt stellen, vanachterde pc, zoals je nu doet.... ;)

In elk geval..... Ik waardeer iedereen zijn reactie, maar zou graag zien dat er niet meer met vingertjes gewezen wordt. Laten we gaan voor een goed herstel van Ikijok en niet de da-praktijk ter discussie stellen... Want als het voor sommige al 100% is dat dit alleen de giardia is, dan zie ik niet het nut er van in om nog enige posting te gaan doen rond dit onderwerp....

En dit is geen kritiek, maar een vertaling van een wens elkaar te respecteren.... ;)

Maar ik ben nu klaar hoor! ;D
Rachel.
Door mcSnurk
Ben het helemaal met je eens. Ik zou die endoscopie ook hebben laten doen. (heb ik ook).  Misschien is het achteraf onnodig maar dat weet je nu nog niet zeker!  En met de klachten die er waren, al is het uiteindelijk door de giardia, weet je dan in ieder geval zeker dat er vanbinnen niks helemaal mis of kapot is. Op dat moment zul je dingen moeten gaan uitsluiten.
Je neemt de best mogelijke beslissing met de gegevens die je hebt. En je kunt niet je leven lang achteraf blijven zeggen had ik maar dit of dat.......
Laatst gewijzigd door mcSnurk op do 13 dec 2007, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sella
Als het beeld alleen naar Giardia wijst dan doe je als da idd alleen de snaptest.
Maar een jonge hond zoals die kanjer van Rachel zo een lage harstlag heeft en echt de indruk wekt heel erg ziek te zijn is dat niet een beeld dat meteen bij giardia past.
Meestal is dat een slepende diaree en niet verslecteren in een paar dagen.
Ik denk dat we ook Rachel de credit moeten geven dat ze haar hond nooit onnodig onder narcose zal laten brengen.
Als ze alleen voor giardia hadden getest en er is nog iets anders dan is ook het vingertje er naar de da.
Ik ben juist heel erg blij voor Rachel dat er meteen is doorverwezen in dit geval. Het was een verontrustend beeld en er leek geen verbetering eerder verslechtering te zijn.
Er zijn genoeg dierenartsen die niet durven beslissen en je aan het lijntje houden met alle gevolgen van dien.
En de internisten stellen ook niet zomaar een scopie voor.
Ik hoop met heel mijn hart dat het toch een sluimerende giardia is die hem heeft uitgewoond, en niet iets minder behandelbaarders.
Nog een dag nagels bijten en dan krijg je de uitslag. Ik hoop zo dat je daarna opgelucht kan lachen en hem kan knuffen dat het hierbij blijft.
Door Malamoods
Sella schreef: Als het beeld alleen naar Giardia wijst dan doe je als da idd alleen de snaptest.
Maar een jonge hond zoals die kanjer van Rachel zo een lage harstlag heeft en echt de indruk wekt heel erg ziek te zijn is dat niet een beeld dat meteen bij giardia past.
Meestal is dat een slepende diaree en niet verslecteren in een paar dagen.
Ik denk dat we ook Rachel de credit moeten geven dat ze haar hond nooit onnodig onder narcose zal laten brengen.
Als ze alleen voor giardia hadden getest en er is nog iets anders dan is ook het vingertje er naar de da.
Ik ben juist heel erg blij voor Rachel dat er meteen is doorverwezen in dit geval. Het was een verontrustend beeld en er leek geen verbetering eerder verslechtering te zijn.
Er zijn genoeg dierenartsen die niet durven beslissen en je aan het lijntje houden met alle gevolgen van dien.
En de internisten stellen ook niet zomaar een scopie voor.
Ik hoop met heel mijn hart dat het toch een sluimerende giardia is die hem heeft uitgewoond, en niet iets minder behandelbaarders.
Nog een dag nagels bijten en dan krijg je de uitslag. Ik hoop zo dat je daarna opgelucht kan lachen en hem kan knuffen dat het hierbij blijft.
Dat heb je mooi gezegd!

Met Lex heb ik (bij een andere da) veel te lang moeten lopen aanmodderen... Van ab-kuur naar onderzoekje dit, weer wachten op uitslagje dat.... En uiteindelijk is 't allemaal helemaal verkeerd afgelopen... Er zijn zoveel da's die persé alles zelf willen uitvinden. Ik respecteer juist dat mijn da erkent waar zijn (on)mogelijkheden liggen en een doorverwijzing regelt! Dat is juist zijn kracht.

Rachel.
Laatst gewijzigd door Malamoods op do 13 dec 2007, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door mcSnurk
Vraag eens of jouw DA niet hier wil komen wonen, of misschien kunnen we hem klonen of adopteren  Ik heb er zo nog geenene gevonden :(
Laatst gewijzigd door mcSnurk op do 13 dec 2007, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Malamoods
gemmaa schreef: Vraag eens of jouw DA niet hier wil komen wonen, of misschien kunnen we hem klonen of adopteren  Ik heb er zo nog geenene gevonden :(
Hi hi, je komt maar deze kant op! :P ;D

Rachel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door