Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

vanaalst schreef: wat voor schapen vacht heb je?
die hier toen werden aangeboden, die kan je niet wassen weet ik uit ervaring...wel met lanoline oid..
andere bv van show oid die kan je wel wassen...
een hele 'echte', biologisch ekologisch weet ik veel bewerkt zoals het hoort, niet eentje van de Ikea zegmaar. ik zal er wel even op googlen. (dat had ik gelijk wel kunnen bedenken, maar mn snothoofd is er niet helemaal bij)

edit: desinfecteren kan met een oplossing van zeezout en tea-tree olie, daarna met lanoline terug vetten. bij schimmel of virusinfecties. zouden de mijten daar ook van dood gaan? bron: http://www.schapenvacht.nl/extra-onderhoud.html
Laatst gewijzigd door nienk op zo 02 okt 2011, 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof dat je een schapenvacht in een vuiniszak in de vriezwer kan stoppen voor een paar dagen om eea te doden.
Anders ff informeren waar je hem gekocht hebt. Heb ook weleens gehoord dat mensen hem in de winter een halve dag in de sneeuw leggen (wel echte vries temp en niet halve dooi).
dank voor de vriezertip, dat gaat hier niet lukken maar mocht ik hem niet gewassen krijgen, dan gaat ie in een vuilniszak op zolder en van de winter in de sneeuw. (wij doen dat thuis ook met de wollentruien, had niet bedacht dat dat ook beestjes zou doden)

over Reus: durf nu wel te zeggen dat de buik klachten weer helemaal over zijn, geen tekenen van buikpijn meer en hij poept ook zoals het hoort (wel met een beetje Darmclear nog door zijn eten). Er zijn sinds zondagavond volgens mij geen nieuwe plekjes meer bij gekomen. van de oudere plekjes vallen nu de korstjes echt af, daar onder is de huid wat droog maar wel gewoon roze. Helaas wel flink wat echt kalen plekjes in zijn nek en op zijn wang. Hoop dat het weer terug groeit, maar zo niet, naja, dan is ie maar een beetje kalig.

Dat Reus de vorige keer schurft (aangetoond demodex) had, moest ik de pipetten (het is Advocate) de eerste 2 maanden om de 2 weken geven. Het zat toe onder zijn oog en ook in het ooglid, dat ging er heel naar van ontsteken en hij krabte zijn oog zelf stuk, dus het was toen zaak dat het heel snel overging maar was niet te wassen door de locatie. Vooralsnog geen bijwerkingen van de pipet op gemerkt. wat zal ik doen, 2 weken na de eerste geven, of toch maar 4 weken zoals de DA zei? dit zijn dezelfde pipetjes als toen.
nou we zijn nu een week verder, alle korstjes zijn weg, geen nieuwe plekjes, ziet er helemaal mooi rustig uit.

vacht begint ook weer te glanzen en hij lijkt over het algemeen zich weer wat fitter te voelen, loopt buiten lekker mee zonder trekken (!!) en is in huis ook weer wat rustiger, staat niet bij ieder wissewasje tegen de vensterbank te kijken wat er buiten misschien eventueel aan de hand zou kunnen zijn.

twijfel wel nog steeds wanneer ik die 2e pipet nou zal geven. volgende week al (dus na 2 weken) of langer wachten?
Gewoon 4 weken ertussen zoals da zegt. Tzt kan je altijd nog beslissen.
Ik heb na 4 weken alsnog besloten de volgende pipetten niet meer te geven.
Die dingen blijven een jaar oid goed dus ze liggen niet in de weg maar heb ze wel achter de hand.
Het is en blijft gif en je hond heeft al geen geweldig imuum systeem.
Nu weet ik wel dat die 2-4 weken staan voor het definitief uitroeien van de mijt maar een gezonde hond heeft altijd wel een paar mijten, het overtollige is wel dood na 1 pipet vermoed ik.
Je moet dit echt zelf beslissen, niemand anders kan dat. Ook een da niet want die praat alleen volgens "richtlijnen".
Claudia N schreef: Het is en blijft gif en je hond heeft al geen geweldig imuum systeem.
daar heb je een goed punt. naja, heb sowieso nog 1 week om er over na te denken. nog een schurft-uitbarsting is ook niet goed voor zijn immuunsysteem, geen idee of dat schadelijker zou zijn dan nog een pipetje. het was nu na de pipet wel heel snel onder controle, dus ik kan natuurlijk ook wachten tot de 4 weken, en mocht het eerder weer terug lijken te komen dan gewoon gelijk geven.
nienk schreef: het was nu na de pipet wel heel snel onder controle, dus ik kan natuurlijk ook wachten tot de 4 weken, en mocht het eerder weer terug lijken te komen dan gewoon gelijk geven.
Zo heb ik het ook gedaan en uiteindelijk na de 4 weken alsnog niet meer gegeven en de pipetten in de kast gelegd om achter de hand te houden  ;)
Nou het gaat eigenlijk weer hartstikke goed met Reus. Zijn nek waar de korstjes zaten is heel mooi genezen, heb hem even gewassen en dat heeft het ook behoorlijk goed gedaan.

de ontlasting is wel nog een  beetje wisselend, maar hij produceert steeds vaker weer mooie barf drolletjes, dus het gaat de goede kant op en ik denk dat dat vanzelf wel weer helemaal goed komt.

Hij glanst ook weer mooi, voelt lekker zacht aan en het idioot extreme verharen is ook voor bij.

Ik wacht nog minstens 1 week met de volgende pipet.
Door nienk
Nou Reus poept inmiddels weer helemaal normaal, zonder Darm Clear (is op) en zelfs een flinke portie pens kwam er in nette drolletjes uit.

Ik heb hem vanmiddag de 2e pipet tegen de schurft gegeven, 2,5 weer na de eerste dus. Dit omdat ik een beetje twijfelde of zijn huid wel nog steeds net zo mooi rustig was op de plekken waar de schurft zat, en deels ook omdat hij van het weekend een paar dagen met een andere hond in huis is. Wil natuurlijk niet dat zijn 'neefje' eventueel besmet zou kunnen worden!

Verder gaat het nog steeds hartstikke goed, hoewel hij sinds een tijdje de gewoonte heeft om aan zijn teentjes te knagen. Is niks te zien, het is niet eens rood. Wel zijn zijn nagels wat lang, we lopen niet minder  maar hij trekt wel een stuk minder, denk dat ze daarom minder slijten. Kunnen ze daar last van krijgen? Dat hij daardoor zo aan zijn pootjes knaagt, bedoel ik.
Door Martine-Tom
ja dat kan! Tom zijn nagels groeien niet goed, recht naar voren ipv met een boogje zeg maar.
Als ze te lang worden gaat hij aan zijn "knokkels" lopen knagen.
Door nienk
martine-tom schreef: ja dat kan! Tom zijn nagels groeien niet goed, recht naar voren ipv met een boogje zeg maar.
Als ze te lang worden gaat hij aan zijn "knokkels" lopen knagen.
ok! nou, ze zien er niet echt uit alsof ze te lang zijn, maar ze zijn wel beduidend langer dan normaal. als hij nu tegen panty/legging-benen van vriendinnetjes opspringt, dan doet dat een beetje zeer, daar heb ik ze eerder nooit over gehoord. zelf merk ik het aan het geluid op straat, hij tikkert veel meer.

laat jij ze knippen, of doe je het zelf?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door