Laura2004 schreef:
Ik had dit dus gevraagd omdat ik het daar met iemand over had gehad en zij wilde haar teef na de eerste loopsheid laten helpen. Ik vond dat dus erg jong. Ze wil haar persee laten helpen, dus haar overtuigen van het niet castreren van haar hond heeft geen nut.(mijn teef was al gesteriliseerd toen ik haar kreeg, dus ik heb dat besluit niet hoeven nemen) Ik vroeg me gewoon af wat jullie er van vonden en dan kan ik haar misschien goede raad geven. Ze vertelde me ook dat de eigenaren van de zusjes van haar hond ze al met 6 maandjes hebben laten helpen, dat vind ik echt gestoord, maar het schijnt op het internet te staan dat dat goed is ofzo.
Dat is niet zo gestoord als dat je denkt, honden zo jong castreren. (ja, van de ene kant wel natuurlijk, maar als we het over onnatuurlijk zouden moeten gaan hebben dan is het houden van honden sowieso onnatuurlijk). Een hond van 6 maanden kan de narcose goed aan en omdat ze nog zo strak in het pak zit en de organen goed bereikbaar zijn (en de hele mikmak - ik ben geen dierenarts, ik herhaal het verhaal van mijn DA) is het castreren van een 6 maanden jonge teef betrekkelijk gemakkelijk en geeft niet veel risico's op complicaties. Ook reduceert het castreren op deze leeftijd de kans op borstkanker tot 0, geloof ik. Veel dierenartsen vinden dit toch te jong en stellen het liever uit tot na tenminste de eerste loopsheid.
Het castreren tussen de 1ste en de 2de loopsheid in geeft een vermindering van borstkanker tot 1% (geloof ik) en de hond is medisch volwassen. Dus dat is (medisch gezien) niet te vroeg wanneer mensen hun hond persee willen laten castreren.
Het heeft dus inderdaad geen zin om op Barfplaats de discussie aan te gaan of deze mensen hun hond wel of niet moeten laten castreren, het gaat nu om het tijdstip waarop.