Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Nou, de bultjes die ze na de les had, waren na een uur bijna weer weg. Ik heb haar toch maar meegenomen op de wandeling met de reuen (ik dacht eerst: die is keikapot na het ravotten met haar vriendjes, maar toen ik "Schuhe an!" riep, stoof ze mee naar de deur :D), en we zijn net terug naar vlot anderhalf uur uitwaaien, en ze is weer helemaal glad.

Het zullen dus toch de blaadjes zijn geweest. Maar ik hou het natuurlijk in de gaten.

Bedankt voor de reacties, iedereen! Ik ben altijd weer zo blij met barfplaats op zulke momenten: zelfs rond middernacht kun je hier nog terecht met vragen en zorgen, top!
Door pike
sella schreef: Mischien een mijt die in de bladeren zit?
Daar ken ik die bultjes van een mijt beet waarop er gereageerd wordt.
Dat is ook mijn idee. De blaadjes op zich zit niet veel meer in, alle stoffen zijn al terug de boom in. Er zit vast een of ander beestje tussen die blaadjes dat die reactie opwekt. Als het zo snel weer wegtrekt zou ik ook niets laten doen. Alleen proberen weg te houden bij de vele blaadjes (zal niet meevallen nu).
Hm. Ze was de hele middag mooi glad, maar vanavond is ze heel even in de tuin geweest, de buurkatten wegjagen, en nu heeft ze weer bultjes, voornamelijk op haar achterpoten. Niet zo erg als gisteren, maar er zitten een paar flinke bij.

Als het zo doorgaat, ga ik volgende week toch maar even een da zoeken...
Ik lees het nu pas. Ik ik heb dit bij mijn honden nog nooit gezien die elke dag door dik vallend blad in het bos lopen. Kan het misschien zijn van een boom die een schimmelinfectie heeft of waarin bepaalde rupsen hebben geleefd die een allergische reactie kunnen veroorzaken?  ik zou graag willen weten of je weet wat voor een boomsoort het was.
Nou, echt lekker gaat het dus nog steeds niet. Op zich waren de bultjes vrijwel helemaal weg, maar toen ik vanmiddag terugkwam van het boodschappen doen, schrok ik me wild: ze zat er nu echt helemaal onder, flinke bulten op haar rug, poten, en nu ook op haar koppie. Ze leek wel een experimentele kruising tussen een sharpei en een wrattenzwijn.

Ben natuurlijk meteen naar de da gereden, die heeft gekeken en geknepen en gekamd en geluisterd, maar echt het enige symptoom wat ze heeft zijn die oedeemachtige bulten. Geen beestjes, en nog steeds geen jeuk of pijn. Dat is ook de reden dat hij niet denkt dat het urticaria is; dat zou moeten jeuken, meent hij.
Hij heeft nu een pilletje en een spuitje in me wijffie gestopt (antihistamine), en inderdaad wordt het nu weer beter. Al moet ik zeggen dat het al die andere keren (ze heeft er dus sinds donderdag af en aan last van) ook weer vanzelf is weggegaan.

Maar zo kan het natuurlijk niet doorgaan. Als ze last blijft houden, zal de da toch een allergie-onderzoek moeten doen. Maar is het een idee om bij een homeopatisch arts langs te gaan? In Leipzig heb ik er een, die heeft vorig jaar een paar weerstandverhogende druppeltjes in Laika d'r bekkie gedaan en binnen drie dagen was de demodexplek die ze destijds op haar rug had verdwenen, en die is ook nooit meer teruggekeerd. Zou wat ze nu heeft ook iets met weerstand te maken kunnen hebben?

@Aquillo: sorry dat ik nu pas reageer, had jouw reactie niet gezien. Zelf hebben we voornamelijk fruitbomen in de tuin (appel, peer, 2 soorten kers, pruimen, plus een berk en wat naalderigs). Maar ik heb wel de indruk dat het iets met buitenaf te maken heeft. Tot vorige week gebruikte ik als beloningsnoepjes soms kleine stukjes worst van de DSZ, waar varkensvlees in zit, maar daar ben ik natuurlijk mee gestopt. Gisteren en eergisteren heeft ze alleen zelfgedroogde kippennekjes gehad, en gedroogde pens van de DSZ. En toen leek het dus beter te gaan, tot vanmiddag.
De da vroeg ook of ik in een nieuwe omgeving geweest was, en daadwerkelijk: afgelopen donderdag had ik haar meegenomen naar het (niet overdekte) winkelcentrum waar ik altijd boodschappen doen, gewoon om weer wat te wennen aan een drukke omgeving, waarna ze een tijdje in de tuin heeft doorgebracht, en 's avonds kreeg ze dus die eerste ronde met bultjes. Vrijdag kwamen de bultjes nadat we hondenles hadden gehad op een fietspad waar nogal wat bladeren lagen - geen idee welke soort. Van het weekend was ze weer veel in de tuin omdat we blad hebben geharkt, toen had ze ook weer wat bultjes, maar een stuk minder, en het trok ook allemaal weer snel weg. Gisteren had ze zo goed als nergens last van, en vanmiddag dus de volle lading. Vanochtend zijn we in een natuurgebied hier in de buurt wezen wandelen, daar is ze natuurlijk ook af en toe de struiken en het hoge gras ingedoken, met al die onbekende geurtjes!

Kortom, ik weet het niet. Maar zou een homeopatisch bezoekje een goed idee zijn?

Edit: o, en voor ik het vergeet: ze had vandaag ook een flinke snotneus, begon vanochtend lichtjes en werd tijdens de wandeling erger. Toen we weer thuis waren, was het snotteren ook voorbij, alleen 's middags had ze nog een keer een flinke lel hangen. Ze proest dan ook een beetje. De da zei dat het slijmvlies in haar neus inderdaad wat geïrriteerd was.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op di 09 nov 2010, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Mmm ik geloof dat ik (als het mijn hond zou zijn) toch ook wel zou willen weten waar het vandaan kwam als het zo vaak komt en gaat
en eigenlijk steeds een beetje erger terug komt.
Een bezoekje aan een homeopatisch arts lijkt me een goed idee.
Ja hebt toch toevallig geen geurverspreiders of insecticide (tegen mieren,vliegen, muggen) in huis staan?

Ik werd enkele jaren geleden wakker met een opgezwolle tong (die nog steeds dikker werd) 't rare was dat 't maar over de helft van m'n tong was(de rechtse kant). In eerst instantie dachten de dokters aan een voedselallergie, ik kreeg een prik en mocht naar huis (de zwelling trok maar heel langzaam weg). Enkele dagen later had ik 't opnieuw, dus een voedselallergie kon ik uitsluiten en enkele weken later nog 's in hele lichte maten. Er is nooit een echte reden gevonden alleen.....wij hadden die periode een hele grote wespennest op onze zolder en om de achtergebleven wespen te verdelgen had ik een spuitbus gebruikt (wij hadden nog nooit iets tegen insecten in huis gebruikt). Heel waarschijnlijk is 't daarop dat ik gereageerd heb, de deur van de zolder is vlakbij onze slaapkamer deur en na alles enkele dagen te luchten is 't nooit meer terugekomen.
Die apis vind ik idd een goed idee!
En tja, nu weet je niet of het dankzij, ondanks of geheel los van de anti-histamine verdwenen is. Als het dankzij was is het toch een allergische reactie, maar dan een zonder jeuk. Dat het telkens opkomt en weer verdwijnt duidt mi ook op allergie.
Toch oogstmijten of iets in die geest?
Apis, dus toch naar de homeopatisch da? Of kun je zoiets ook bij de apotheek halen, of het reformhuis?

@Olga: ik vermoed dat de bulten ook ditmaal wel zonder ingrijpen van de da zouden zijn verdwenen, maar vooral door de bulten op haar kop was ik bang dat de zwellingen misschien ook in haar mond zaten, en dan wordt het natuurlijk een ander verhaal. Bovendien snottert ze dus af en toe uit één neusgat, wat in ieder geval bij mensen ook op een allergie kan duiden, toch?
Die oogstmijten zouden volgens google ook vreselijke jeuk moeten veroorzaken, maar daar heeft ze dus absoluut geen last van. Zodra de bulten weer weg zijn, is d'r velletje ook weer helemaal strak en glanzend.

@Inni: nee, niets van dat soort dingen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door