Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kaar
Achjeeeee, heel erg veel beterschap en sterkte zeg!
Gelukkig gaat het inmiddels wel beter met Zorro, maar ik kan me levendig voorstellen dat je je helemaal 7 slagen in de rondte bent geschrokken.
Gelukkig voelt orro zich nu wat beter, hopen dat het zo blijft!
Ik hoop dat jullie erachter komen wat er aan de hand is want niets is zo verveelnd als niet weten wat er is.
Heel veel sterkte en een dikke knuffel voor Zorro!
Ben dan wel geen Linda, maar na wat gegoogle vond ik dit:

Wat is hydrocephalus?

Hydrocephalus of waterhoofd is een aandoening waarbij teveel vocht in de schedel de hersenwerking verstoort. Het kan plotseling of juist sluipend, zowel voor als na de geboorte ontstaan en een blijvende hersenbeschadiging veroorzaken

bron: http://www.bosk.nl/templates/dispatcher ... ge_id=3178

En Marion, beterschap met Zorro :-* ik hoop dat je er achter komt wat hem mankeert.
Timmy schreef:

Antibiotica helpen niet bij meningitis en de cortico's zouden dan zeker 6 weken gegeven moeten worden. Koorts is er eigenlijk altijd, dus ik vermoed dat er hier geen sprake is van hersenvliesontsteking. Wanneer is hij voor 't laatst gevaccineerd?

Gr.
Linda
de ab had hij preventief gegeven ivm het vermoeden van vergiftiging. ???
Hij heeft anderhalve week geleden zijn 2e puppyenting gehad.
ik heb net de da gebeld.
Hij constateerde dat precies 4 uur na de injectie het aangeslagen heeft want toen kreeg zorro een opleving en liep hij weer normaal.
Hij denkt nog steeds dat het hersenvliesonsteking is en het feit dat hij geen koorts heeft kan voorkomen bij jonge pups, dit noemen ze koude koorts en dan is het pupje te zwak om koorts aan te maken.
Hersenbleoding acht hij niet waarschijnlijk omdat dat nauwelijks voorkomt bij zo'n jong pupje.
En omdat de injectie goed aangeslagen was sterkt hem in zijn vermoeden van hersenvliesonsteking.
Hij begon ook over levershunt, maar wil daar nu nog even niet aan denken, het kan wel maar dan moeten de verschijnselen weer terug komen.
Hij wil de behandeling met antibiotica voort zetten en primperan voor het eten. Hij wil hem vanmiddag nog even zien als ik de medicijnen op kom halen.

Zorro heeft nu even een inzinking, hij kijkt wat glazig uit zijn oogjes. Hij is net ook een tijdje actief geweest, dus dat zal wel net te veel geweest zijn. Hij ligt nu weer lekker te slapen en heeft net primperan op dus over een half uurtje krijgt hij weer gekookte kip.
Laatst gewijzigd door Marion op zo 07 nov 2004, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loti
Dat is schrikken.
Gelukkig gaat het nu wat beter met hem.
W.b. de levershunt, vaak krijgt de hond na het eten rare verschijnselen en dat is zo te lezen bij Zorro niet het geval. Door de ammoniakwaarde in het bloed te bepalen kan een levershunt aangetoond worden.
Ik had een pup met een levershunt (is geopereerd en 100 % gezond), dus als je daar meer over wil weten kan je contact opnemen.
Houdt hem maar zo rustig als mogelijk is voor een pupje.Wat een vervelend iets hè, als je dieren wat mankeren.Misschien kan de DA straks nog iets onderzoeken om het 1 en ander uit te sluiten. Ik leef met jullie mee hoor.En je vertelt straks toch wel wat de DA heeft gezegd hè. ;)
ben net terug van de da.
Het kan inderdaad een levershunt zijn maar hij ruikt niet naar ammoniak uit zijn mondje. Hij mag nu alleen gekookte kip en evt oud wit brood. Als het een levershunt is dan kunnen van dit dieet de verschijnselen niet terugkomen maar wel zodra hij weer zijn oude voer krijgt. Dan moet ik dus alert zijn of de verschijnselen na het eten terug komen. Als het een levershunt is moet ik naar Dr (ben zijn naam kwijt) in Utrecht die het eerste geval van levershunt in nederland beschreven heeft. Dan moeten er ammoniaktest gedaan worden maar daar heeft hij niet veel over uitgeweid.
Vooralsnog gaan we ervan uit dat het een hersenvliesonsteking is en krijgt hij 2 x dd 0,5 ml Synulox antibiotica (amoxilline). Een bijwerking hiervan kan zijn een hongergevoel dus vandaar dat hij zo op zijn eten aanviel ;-)

Loti bedankt voor je aanbod, ik hou het in de gaten als hij weer zijn normale voer krijgt.

Oja het braaksel heeft hij onderzocht en hij zag hier een beukenootje in, een stukje gekookt kippenbot (heb ik niet gegeven!!!!!!) en iets wat op een stukje van een plant leek. Dit kon wel het braken verklaren maar niet de neurologische verschijnselen dus dit stond ws gewoon los van elkaar.
Door Timmy
Marion schreef: En omdat de injectie goed aangeslagen was sterkt hem in zijn vermoeden van hersenvliesonsteking.
Hij begon ook over levershunt, maar wil daar nu nog even niet aan denken, het kan wel maar dan moeten de verschijnselen weer terug komen.
Hij wil de behandeling met antibiotica voort zetten en primperan voor het eten. Hij wil hem vanmiddag nog even zien als ik de medicijnen op kom halen.

Zorro heeft nu even een inzinking, hij kijkt wat glazig uit zijn oogjes. Hij is net ook een tijdje actief geweest, dus dat zal wel net te veel geweest zijn. Hij ligt nu weer lekker te slapen en heeft net primperan op dus over een half uurtje krijgt hij weer gekookte kip.
Ik begrijp iets niet. Je dierenarts denkt aan meningitis, maar je krijgt antibiotica?? Dat helpt niet bij meningitis! Hij moet minstens zes weken op de cortico's en ik begrijp uit jouw verhaal dat je zelfs geen tabletjes hebt meegekregen.
Ik zou toch eens een definitieve diagnose van je dierenarts vragen en een duidelijk behandelplan, want als het werkelijk meningitis is (heeft hij pijn aan z'n nek?) dan moet hij echt aan die cortico's anders gaat 't niet goed.
Ik kon niet uit je verhaal opmaken dat Zorro pijn heeft. De meeste gevallen van meningitis gaan gepaard met pijn, vooral bij plotselinge bewegingen. Ze lopen alsof ze op eieren lopen.

Ook dat kip met oud brood voor een levershunt. Waar baseert hij dat op? Ik heb er echt nog nooit van gehoord (misschien Tannetje?). Wel dat een eiwitarm dieet gevoerd kan worden (i.c.m. lactulose), maar dat is alleen tijdelijk. Het is toch weinig moeite voor je dierenarts om als start even bloed te prikken en ammoniak te testen (en eventueel later een tolerantietest)? Een groot aantal gevallen met een levershunt ruikt helemaal niet uit de bek naar ammoniak. Ik vind dat dus ook geen criterium waarop hij een diagnose kan stellen (of eigenlijk niet stellen). En voor zo'n bloedtest hoef je echt niet naar Utrecht.

Je vertelde dat Zorro vooral na inspanning een inzinking had. En ook dat het vooral de achterpoten betreft die niet meewillen. Nou is er een aandoening die voorkomt bij Jack Russells: myastenia gravis. Komt niet zo heel veel voor, maar het zijn wel symptomen die erbij passen: spierzwakte na inspanning en verbetering daarvan na rust. De spierzwakte kom voornamelijk voor in de achterpoten, maar ook de voorpoten doen enigszins mee. Daarnaast komt voedselopgeven als symptoom voor.

Ik raad je aan om een duidelijke diagnose te laten stellen. Persoonlijk vind ik het allemaal vaag wat je van je dierenarts te horen krijgt. Vraag hem of hij werkelijk aan meningitis denkt en waarom hij dat denkt. En ook waarom je dan geen cortico's krijgt.

Gr.
Linda
Wat naar allemaal. En dat de da er zo laconiek onder doet. Hij moet Zorro goed onderzoeken en inderdaad een bloedtest doen. Kunnen ze heel veel aanzien. Nu ben je nog aan het gissen wat het is en dus niet echt gerust.

Heel veel sterkte en knuffels voor Zorro
van Danja, Benji en Anneke ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door