Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Lizzy schreef:
Helemaal 200% met je eens! En ik vind het ook kwalijk dat deze DA reageerde alsof zij een dierenbeul is. Kan gewoon niet. Ik heb dan ook een (gezond) wantrouwen tegen dierenartsen die casteratie pushen. Mijn vorige DA reageerde trouwens ook heel naar op mijn kritische vragen naar casteratie....

Ja, dat vind ik ook. Ik vind dat een dierenarts standaard moet vertellen dat het heuse impact heeft op het karakter van de hond, op haar stofwisseling, mogelijk incontinentie veroorzaakt, verandering in de vacht terweeg brengt, enzovoorts. Ik ben groot voorstander van eerlijke informatie vertrekken. Gelukkig is er tegenwoordig ook Internet!

Maar aan het eind van de dag vind ik ook dat mensen het zelf moeten beslissen. En iemand die zijn/haar teef castereert vind ik dus niet per definitie een minder goede eigenaar.

de da heeft wel gezegt dat ze incontinent kon worden,
maar dat dat klein risico zou worden omdat minx dr eerste loopsheid al is geweest ??? ::)

hij zei ook nog dat t meer dingen zou voorkomen,
over de verdere nadelen begon ie niet,
ik voelde me idd even een hele slechte eigenaar,
het is maar goed dat ik de laatste tijd zelf dingen uitzoek.

want ik had echt het gevoel dat ik dom was en geen keuze had,
terwijl ik wel beter wist.
wat als je nu niet beter weet ???
hoi Danielle,

Ik heb wél 2 bull-terriers en die hebben ook heel vaak het probleem van zweertjes tussen de pootjes (smetplekjes) Dit is heel veel minder geworden door het versvoer, maar helemaal weggegaan door een combinatie van Calendulan WONDSPRAY en regelmatig fietsen. Nou weet ik niet of jouw bulldog naast de fiets kan, ivm de ademhaling, maar in ieder geval het aansterken van de voetzolen zeg maar is naar mijn idee het beste medicijn.

Bij Sjaak is het helemaal weg (dit duurde trouwens wel lang) en bij Chico doe ik het nu een week en ik zie al heel erg verbetering.

Ik heb net als jij eerst Calendulan zalf geprobeerd, maar dit zorgde ervoor dat de wondjes niet meer konden ademen en werden zo nog weker. De wondspray is op basis van alcohol (ze haten je echt als je het erop sprayt) en ontsmet dus heel goed, maar de calendulan zorgt ervoor dat het beter geneest.

Misschien heb je er iets aan.......
Succes.
ok ik zal een kijken naar de spray.
hoop dat die stuk beter werkt. ;)
en haten doet ze me toch al met al die
dingen die ik nu allemaal op dr uitprobeer en krijg van de da :(

mijn bull zou wel naast de fiets kunnen,
want dr ademhaling heeft ze geen last van.
ze is onwijs aktief en rent heel veel,
maar geen last.
ik zou het dan aan iemand anders moeten vragen want zelf kan ik helaas niet fietsen. :-[ :(
zou gewoon op sneller tempo op harde ondergrond lopen ook nut hebben?
dan kan ik dat proberen
danielle1980 schreef:

maar dat dat klein risico zou worden omdat minx dr eerste loopsheid al is geweest ??? ::)

Nou, dit moet je je dus NIET aan laten praten hoor meis!! Is ie nou helemaal betoeterd >:(. Nou ja, in mijn ogen ben jij o.a. een goede eigenaar juist omdat je dingen uit zoekt en niet klakkeloos aan neemt! Maar je hebt wel gelijk: al die mensen die niet beter weten, die laten zich daar direct in een casteratie praten. En zo zou het NIET moeten zijn. Aan de andere kant: als je een hond koopt, dan is het wel je plicht om je er ook zelf in te verdiepen, vind ik......
ik zou het dan aan iemand anders moeten vragen want zelf kan ik helaas niet fietsen.
zou gewoon op sneller tempo op harde ondergrond lopen ook nut hebben?
dan kan ik dat proberen
Je kan niet fietsen :o :-X :-X
uhm..... tja..... leren fietsen dan denk ik ;D
Of je hond op een loopband zetten met echte asfalt ;D ;D

FF serieus.... Ik heb echt geen idee of dat hetzelfde effect geeft, omdat je dit nooit zo lang volhoudt als fietsen (of je moet natuurlijk regelmatig de marathon lopen). Misschien lange afstanden wandelen op verharde ondergronden of balletje gooien op een verlaten parkeerterrein ofzo.... Ik zeg maar wat.
Nou, dit moet je je dus NIET aan laten praten hoor meis!! Is ie nou helemaal betoeterd >:(. Nou ja, in mijn ogen ben jij o.a. een goede eigenaar juist omdat je dingen uit zoekt en niet klakkeloos aan neemt!
nee ben er voor mijn doen ook echt tegen in gegaan,
mama stond echt met open mond te kijken :-[
die heeft meestal als ze t er niet mee eens is zoiets van laat maar....
pff als ie met bewijzen kan komen mag ie weer terug komen >:(
Maar je hebt wel gelijk: al die mensen die niet beter weten, die laten zich daar direct in een casteratie praten. En zo zou het NIET moeten zijn. Aan de andere kant: als je een hond koopt, dan is het wel je plicht om je er ook zelf in te verdiepen, vind ik......
ok daar heb je misschien wel gelijk in,
maar ik moet eerlijk zeggen zo was ik vroeger ook.
dan heb je het druk en is er wat en dan ga je naar de da,
je neemt aan dat ze er verstand van hebben,(ik tenminste wel)
daar hebben ze tenslotte toch voor geleerd ::)
niet iedereen heeft tijd om het op bp nar te vragen ;) :P
danielle1980 schreef:

Dan laat je je teef gewoon castreren en weet je van geen enkele bijwerking af, zoals ik :'( Zelfs over het eventueel incontinent worden vertelde hij niet. Alleen dat ze eventueel dikker zou kunnen worden en we dus op de hoeveelheid voer moesten letten.
Chooky is incontinent geworden daardoor, maar gelukkig is dit met homeopathie bijna volledig onder controle.
(De dierenarts heeft me ook nog een cocktail samen met de operatie aan weten te praten :-X. Ik wist echt nog van niets :'( Dat gebeurt me geen tweede keer! >:()

Je kan niet fietsen :o :-X :-X
uhm..... tja..... leren fietsen dan denk ik ;D
Of je hond op een loopband zetten met echte asfalt ;D ;D
ok ok ik kan het wel,
maar mag het niet,
alhoewel ik al zeker 2 jaar niet heb gefietst dus of ik ver zou komen ::) ;D
FF serieus.... Ik heb echt geen idee of dat hetzelfde effect geeft, omdat je dit nooit zo lang volhoudt als fietsen (of je moet natuurlijk regelmatig de marathon lopen). Misschien lange afstanden wandelen op verharde ondergronden of balletje gooien op een verlaten parkeerterrein ofzo.... Ik zeg maar wat.
tja dat word dan lastig,
ik loop ook geen marathon ;D
misschien dat t wat voor mn vriend is,
die wil rondjes gaan rennen als de winterstop is bij de voetbal :P
neemt ie minx gewoon mee,
een dat van verlaten parkeerterrein kan wel ongeveer,
we hebben een basketbalveldje,
daar zou ik dr voortaan los kunnen laten rennen.

bedankt voor de tips :D
Dan laat je je teef gewoon castreren en weet je van geen enkele bijwerking af, zoals ik :'( Zelfs over het eventueel incontinent worden vertelde hij niet. Alleen dat ze eventueel dikker zou kunnen worden en we dus op de hoeveelheid voer moesten letten.
Chooky is incontinent geworden daardoor, maar gelukkig is dit met homeopathie bijna volledig onder controle.
(De dierenarts heeft me ook nog een cocktail samen met de operatie aan weten te praten :-X. Ik wist echt nog van niets :'( Dat gebeurt me geen tweede keer! >:()
nou dat bedoel ik maar,
dat vind ik echt niet kunnen >:(
als je dan zef de keuze maakt is het anders dan weet je t risico,
nu moet je het gewoon maar accpeteren :(
Lizzy schreef: Ik vrees dat ik een andere en niet populaire mening heb over het castereren van honden.
Helaas heb je een hele populaire mening daar het overgrote deel van de mensen er geen probleem mee hebben om zonder medische indicatie hun teef te laten castreren
Persoonlijk vind ik dat er niks mis is met het castereren van teven. Ten eerste is het gewoon feit dat de kans op kwaadaardige melkklierkanker en suikerziekte lager wordt. En ten tweede kan het inderdaad zeker gemakkelijk zijn voor de baas. So?

Feit is ook dat legio honden heel oud worden op brokken , maar daar raak je wel van in de stress terwijl er geen wetenschappelijk bewijs is dat brokken zo slecht zijn.
Voor ons geld trouwens hetzelfde toch is er geen arts te vinden die ons wil strippen om kanker en diabetes te voorkomen, zelfs al zouden we er om vragen
Pas als er een genetisch onderzoek is gedaan wil men bij ons ingrijpen
We doen alsmaar dingen met honden die gemakkelijk of leuk zijn voor de baas maar niet altijd de hond 100% ten goede komt. Zo geven veel baasjes de hond bijna vegetarisch te eten (4% tot 20% vleesmeel), veelal puur uit gemakzucht. Een risicovolle en schadelijke onderneming. Zo liggen veel honden 23 uur op de bank te niksen. Een saaie en geestelijk dodelijke bedoeling. Zo zijn er honden die dagelijks worden gebadderd en getutterd (en soms krijgen ze nog bonbonnetjes gevoerd ook), ook saai en niet iets waar de hond op zit te wachten. Zo zijn er mensen die rare honden fokken, honden die niet eens fatsoenlijk kunnen ademen, levenslang huidproblemen hebben of niet normaal kunnen bevallen. Ik keur het allemaal niet goed, maar het gebeurd wel.
dus daarom kan castreren dus ook ..... :-\
En ik vind casteratie dan zelf (mijn mening dus) helemaal niet vreselijk of zielig of gevaarlijk. Ik vind het eigenlijk, vergeleken met sommige andere dingen die we honden aandoen, niet zo schokkend. Ik zit er feitelijk niet mee. En geloof het of niet, ik heb een heel gesprek gehad met Pinkel en zij vindt mist haar eierstokken en baarmoeder niet ;D. Nee, zonder dollen, zij is een waaaaaanzinnig gelukkig hondje bij ons geworden, "ondanks" dat wij haar hebben laten castereren.
dus je vind dat je gerust kunt laten castreren omdat je het minder schokkend vind als de dingen die andere mensen met hun hond kunnen doen :-\ die zijn erger dus dat maakt de castratie oke ???
Weet je al die gecoupeerde honden hebben ook nooit hun staarten of oren gemist dus neem ik aan dat je daar ook geen probleem mee hebt
En dat pinkel een gelukkige hond is bij jullie ondanks haar castratie ja dat heeft er niets mee te maken denk ik, die rassen die volgens jou raar zijn zijn bij een goeie baas net zo gelukkig als pinkel bij jou
Kijk, als je het goed op de keper gaat beschouwen, dan is het nutteloos 2 maal per jaar loops worden en schijnzwanger ook zeer onnatuurlijk. En misschien wel niet "zo goed" voor een teef als dat er wordt gedacht. Want bij de wolven heeft het een duidelijke functie. En deze nuttige functie ontbreekt totaal bij onze huishond.
Bij de meeste vrouwen is hun periode nutteloos, en schijnzwangerschap is zeker niet een onnatuurlijk iets, en in veel gevallen niet eens een toestand die veel problemen oplevert.
Wat aan de meeste honden nog echt nuttig is is ook maar de vraag, tenslotte zijn het bank wolven verworden en het enige echt natuurlijke is denk ik nog de loopsheid en shijnzwangerschap....maar ja lastig is het wel.
Helaas heb je een hele populaire mening daar het overgrote deel van de mensen er geen probleem mee hebben om zonder medische indicatie hun teef te laten castreren
Laat ik het dan zo zeggen "een niet populaire mening op hondenfora".
Feit is ook dat legio honden heel oud worden op brokken , maar daar raak je wel van in de stress terwijl er geen wetenschappelijk bewijs is dat brokken zo slecht zijn.
Er is ook aangetoond dat gecastereerde teefjes minder kans hebben op melkklierkanker en suikerziekte. Dus ik begrijp je punt niet. En ik hoef jou hier op Barfplaats toch niet uit te leggen waarom brokken slecht zijn?
Voor ons geld trouwens hetzelfde toch is er geen arts te vinden die ons wil strippen om kanker en diabetes te voorkomen, zelfs al zouden we er om vragen
Pas als er een genetisch onderzoek is gedaan wil men bij ons ingrijpen
Ja, maar ik ben een mens en een hond is een hond. Kon je trouwens genetisch onderzoek bij de hond laten doen, dan zou dat een grote sprong voorwaards zijn. Maar niet alle kankers worden veroorzaakt door genetische aanleg. Zo heeft een vrouw die geen kinderen gezoogd heeft ook meer kans op borstkanker.
dus je vind dat je gerust kunt laten castreren omdat je het minder schokkend vind als de dingen die andere mensen met hun hond kunnen doen :-\ die zijn erger dus dat maakt de castratie oke ???
Weet je al die gecoupeerde honden hebben ook nooit hun staarten of oren gemist dus neem ik aan dat je daar ook geen probleem mee hebt
En dat pinkel een gelukkige hond is bij jullie ondanks haar castratie ja dat heeft er niets mee te maken denk ik, die rassen die volgens jou raar zijn zijn bij een goeie baas net zo gelukkig als pinkel bij jou
Ik zeg toch dat ik dat niet goed keur. Maar ik heb dus minder moeite met casteratie als met sommige andere dingen die we honden "aan doen".
Bij de meeste vrouwen is hun periode nutteloos, en schijnzwangerschap is zeker niet een onnatuurlijk iets, en in veel gevallen niet eens een toestand die veel problemen oplevert.
Wat aan de meeste honden nog echt nuttig is is ook maar de vraag, tenslotte zijn het bank wolven verworden en het enige echt natuurlijke is denk ik nog de loopsheid en shijnzwangerschap....maar ja lastig is het wel.
Een alfawolf is de enige die jongen krijgt. Wanneer haar iets overkomt, dan zijn er voldoende schijnzwangere teefjes in de roedel die de pups kunnen voeren. Bij honden is daar geen sprake van. En het is mogelijk niet zo onschuldig om een hond 2 maal per jaar loops en schijnzwanger te laten worden. Waarschijnlijk zijn de hormonen de oorzaak voor de vergrootte kans op melkklierkanker. Aangezien we honden zo lang mogelijk bij ons willen houden, kan het z'n nut hebben om teven te laten castereren. Voor hun gezondheid. Overigens ben ik dus zeer benieuwd of er verschillen zijn in kans op melkklierkanker wanneer een teefje wel of geen pups heeft gehad. Maar helaas kan ik daarover geen cijfers vinden.

En ja, ik begrijp ook dat mensen hun teef laten castereren vanwege het gemak. Ik begrijp ook dat mensen brokken blijven geven voor het gemak. Kun je daar wel heel emotioneel over doen, maar honden zijn er sowieso voor ons eigen gemak of plezier. Het hebben/houden van honden is iets heel egoistisch.

Maar goed, in veel gevallen vormt loopsheid helemaal geen problemen. Niet voor de hond en niet voor de baas. En ik ben het daarom wel met je eens dat niet iedere teef maar standaard gecastereerd moet worden. Of dat dierenartsen bij de pupprik al beginnen over casteratie. We zijn absoluut de verkeerde kant opgeslagen. Maar ik blijf van mening dat casteratie nou ook weer niet ZO dramatisch is dat je hier aan af kan meten of iemand wel of geen goede teven-eigenaar is. Die kant moet het dus ook niet opslaan. En dat is het enige punt wat ik heb willen maken.
Een alfawolf is de enige die jongen krijgt.
Volgens mij is dit een fabeltje, of in ieder geval overdreven.
Ik citeer uit Mech. Chapter IV Reproduction and family life.

"Courtship and mating
The mating urge does not occur in wolves until they are about twenty-two months old. R. A. Rausch (1967a), of the Alaska Department of Fish and Game, examined the reproductive tracts of 246 female Alaskan wolves approximaately ten months old during the mating season and found no sign of sexual maturity. most of the twenty-two-month-old females (170) that he checked, however were pregnant. Males are fertile when twenty-two months old."

[...]

"Dominance order in relation to mating.
Dominance order, mate preference, and the number of successful coourtships are closely interrelated. According to Schenkel (1947), the alpha pair, or top-ranking male and female, are the only members of a pack to mate. However, apparently he believed that most packs contain only a single mature pair, in which case, these animals have to be the only ones to mate.
However, many packs include several mature wolves (Chapter II) Murie (1944) studied such a pach and concluded that the alpha male was not the father of the pups. in the Brookfield Zoo pack the alpha male was sexually one of the least active animals. During four seasons a particular alpha male was only once seen mating (Ginsburg, 1965). When this individual was removed ffrom the pack, the second-ranking ("beta") male became dominant, and his sexual activity then decreased markedly (Rabb et al., 1967).
Although the alpha male may not contribute to a pack's reproduction except when the ack is first established (Chapter III), the alpha female is very important. For five years, the original alpha female in the Brookfield Zoo kept her dominant position and each year produced the only litter born to the pack, even though the grooup also included at least two other mature females each year. In the two years after the alpha female died, however, the trend broke down. During the first year, the new alpha female bore the young, but the next year she was the only one of four females that did not produce a litter."

Het heeft dus wel met hierarchie te maken, maar het is zeker niet sluitend. Het is niet altijd zo dat de alphateef degene is die een nest krijgt. Soms is het andersom, soms krijgen meerdere woolven een nest in 1 roedel. jammer genoeg geeft Mech geen duidelijke info over data bij wilde wolven. Maar ik denk dat het eerste stukje ook wel voor zich spreekt. Bijna alle (170) teven van 22 maanden waren drachtig! En ik denk niet dat ze in Alaska 170 roedels hebben opgezocht en daar elke keer de alpha teef van onderzocht hebben.
Nou in de meeste gevallen is het wel zo dat alleen de alphateef zich voort mag planten. Sterker nog, de rest van de teven in het roedel wordt niet eens loops maar kan wel zogen ingeval de alphateef iets overkomt (zoals Lizzy al schreef). Dat David Mech (natuurlijk dé wolvenexpert bij uitstek) mee heeft gemaakt dat het anders ging, dat kan natuurlijk. De natuur is dynamisch; niets is uitgesloten. Zo is nog niet zo lang geleden de alphateef van het wolvenroedel in het Yellowstone-park verscheurd door de rest van de teven in het roedel (de reuen deden niets; ze stonden erbij en keken ernaar). Zoiets is feitelijk ongekend en zou niet kunnen gebeuren - het gebeurt toch ???
De alphateef wordt sowieso maar eens per jaar loops.
chooky schreef:

Volgens mij is dit een fabeltje, of in ieder geval overdreven.
Ik citeer uit Mech. Chapter IV Reproduction and family life.

"Courtship and mating
The mating urge does not occur in wolves until they are about twenty-two months old. R. A. Rausch (1967a), of the Alaska Department of Fish and Game, examined the reproductive tracts of 246 female Alaskan wolves approximaately ten months old during the mating season and found no sign of sexual maturity. most of the twenty-two-month-old females (170) that he checked, however were pregnant. Males are fertile when twenty-two months old."

[...]

"Dominance order in relation to mating.
Dominance order, mate preference, and the number of successful coourtships are closely interrelated. According to Schenkel (1947), the alpha pair, or top-ranking male and female, are the only members of a pack to mate. However, apparently he believed that most packs contain only a single mature pair, in which case, these animals have to be the only ones to mate.
However, many packs include several mature wolves (Chapter II) Murie (1944) studied such a pach and concluded that the alpha male was not the father of the pups. in the Brookfield Zoo pack the alpha male was sexually one of the least active animals. During four seasons a particular alpha male was only once seen mating (Ginsburg, 1965). When this individual was removed ffrom the pack, the second-ranking ("beta") male became dominant, and his sexual activity then decreased markedly (Rabb et al., 1967).
Although the alpha male may not contribute to a pack's reproduction except when the ack is first established (Chapter III), the alpha female is very important. For five years, the original alpha female in the Brookfield Zoo kept her dominant position and each year produced the only litter born to the pack, even though the grooup also included at least two other mature females each year. In the two years after the alpha female died, however, the trend broke down. During the first year, the new alpha female bore the young, but the next year she was the only one of four females that did not produce a litter."

Het heeft dus wel met hierarchie te maken, maar het is zeker niet sluitend. Het is niet altijd zo dat de alphateef degene is die een nest krijgt. Soms is het andersom, soms krijgen meerdere woolven een nest in 1 roedel. jammer genoeg geeft Mech geen duidelijke info over data bij wilde wolven. Maar ik denk dat het eerste stukje ook wel voor zich spreekt. Bijna alle (170) teven van 22 maanden waren drachtig! En ik denk niet dat ze in Alaska 170 roedels hebben opgezocht en daar elke keer de alpha teef van onderzocht hebben.

Het is een fabeltje, zelf gehoord van wolven expert in Yellowstone National Park. De beta wolvin krijgt als de omstandigheden gunstig genoeg zijn voor de roedel om twee nesten te voeden ook een nest pups en ook nog eens niet altijd van de alfa wolf!!! De nesten van de alfa en beta wolvin worden wel gescheiden gehouden totdat de pups een maand of 9 zijn. Dan worden de jonge wolven bij elkaar gebracht om gezamelijk te leren wat een wolf behoort te weten.
Laatst gewijzigd door Helen op vr 05 nov 2004, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy schreef:
Er is ook aangetoond dat gecastereerde teefjes minder kans hebben op melkklierkanker en suikerziekte. Dus ik begrijp je punt niet. En ik hoef jou hier op Barfplaats toch niet uit te leggen waarom brokken slecht zijn?
Er is zeker aangetoond dat teefjes minder kans hebben op melkklier kanker als ze voor eenbepaalde tijd worden gecastreerd , alleen is het percentage kwaadaardige melkklierkanker die veroorzaakt wordt door het geslachtshormoon niet van die mate dat het echt een goeie daad is om ze te laten castreren. En nee je hoeft me niet uit te leggen waarom brokken slecht zijn , maar je kunt ook niet weerleggen dat er legio honden gewoon netjes oud op worden vandaar mijn vergelijk. Wij weten dat het slecht is, maar degene die het aan hun hond voeren zijn niet per definitie verkeerde bazen, of houden niet van hun dier, die honden zijn ook heel gelukkig en hebben een liefhebbende baas

Ja, maar ik ben een mens en een hond is een hond. Kon je trouwens genetisch onderzoek bij de hond laten doen, dan zou dat een grote sprong voorwaards zijn. Maar niet alle kankers worden veroorzaakt door genetische aanleg. Zo heeft een vrouw die geen kinderen gezoogd heeft ook meer kans op borstkanker.
Je hebt helemaal gelijk dat een hond geen mens is, maar indeze tijd waar er aan de rechten van het dier zoveel gelegen is, alles wat in de ogen van de mens onnodig is een aantasting van het dier is, snap ik dus echt niet dat castratie dan wel kan omdat het maar een hond is en geen mens, en dat het risico op melkklierkanker erg makkelijk als scherm wordt gebruikt , je zegt zelf al dat vrouwen die geen kind hebben gezoogd een verhoogde kans hebben op borstkanker is dat een reden om bv de boel eraf te laten slopen? dacht het niet daarvoor is het percentage risico die je loopt niet in verhouding tot de ingreep en dat vind ik dus met castreren van de hond om die reden dan ook.

En ja, ik begrijp ook dat mensen hun teef laten castereren vanwege het gemak. Ik begrijp ook dat mensen brokken blijven geven voor het gemak. Kun je daar wel heel emotioneel over doen, maar honden zijn er sowieso voor ons eigen gemak of plezier. Het hebben/houden van honden is iets heel egoistisch.
Iedereen moet zelf beslissen wat hij/zij wil met hun hond , maar wees wel zo eerlijk om gewoon te zeggen ik laat castreren om dat het mij beter uitkomt en niet elke keer dat melkklierkanker verhaal als scherm en goedprater te gebruiken.
En ik vind het dus schandalig dat da's ook nog de mensen die zich er nooit in hebben verdiept alleen dit soort verhalen vertellen en die mensen het idee hebben dat hun hond geheid dood gaat aan kanker als ze niet laten castreren.
Maar ik blijf van mening dat casteratie nou ook weer niet ZO dramatisch is dat je hier aan af kan meten of iemand wel of geen goede teven-eigenaar is. Die kant moet het dus ook niet opslaan. En dat is het enige punt wat ik heb willen maken.
Maar wie zegt dat iemand geen goede eigenaar is als je castreerd ? Volgens mij heeft het er niets mee te maken hoeveel je van je hond houd.
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 05 nov 2004, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
IK laat zowel AL mijn reutjes als AL mijn teefjes castreren omdat IK dat prettiger vind..........

Uiteraard bekijk ik wel per hond de situatie ten opzichte van de roedel (meer in verband met het gedrag en eventuele rangordeproblemen) maar zodra ik er vanuit kan gaan dat dit geen problemen oplevert zal ik ze ALTIJD laten castreren.

Dit is iets wat ik persoonlijk gewoon makkelijker vind en ik zal nooit iemand opdringen om het ook te doen maar ik zal het ook nooit accepteren dat een ander mij daarop veroordeelt.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door