Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door MargaS
Jacqueline1968 schreef: onze da heeft mij ooit vertelt dat het roze/roodachtig is gemaakt zodat ze zich nooit kunnen vergissen,
geen enkele andere vloeistof in de praktijk heeft deze kleur vertelde hij, en dat geloof ik dan dus maar  ;)

het zijn geen "op maat spuiten" volgens mij, het gaat op gewicht van de hond (als ik het goed heb)
Precies en dat was bij ons in de praktijk, T61.
Door Hitam
Bij gezelschapsdieren wordt meestal Euthesate gebruikt. Dat is geen T61. Dat is pentobarbital.
Door Esther11
Hier 2 honden in moeten laten slapen ze zijn allebei eerst verdoofd de eerste is niet misselijk geweest en is rustig heen gegaan. De tweede wel en die heeft ook overgegeven maar uiteindelijk toch heel rustig en mooi heen gegaan.
Door Lefki&Amy
Doxorubicine is ook rood-roze vloeistof  ::)
(maar misschien had die da dat niet in zijn praktijk)
Door Sella
Mijn poezen hebben ook een prik gehad in het hart en ik ben erbij gebleven omdat ik vond dat het nodig was voor de poezen, maar ik vondt het niet eng. En ik wilde ook zeker weten dat het over was.
Bij de honden eerst een prik in de spier met een narcose middel, daarna een injectie in de ader met roze vloeistof.
Mijn laaste hond was opeens helemaal op en daar heeft de prik in de bil haar doen gillen. Dat is ook weer een enorm leerpunt geweest, dat doen ze dus nooit meer bij een dier van mij.

Maar ik heb nog nooit een hond of kat misselijk zien worden. Wel dat het hart niet wil stoppen :'( Wat voelt dat altijd machteloos.
Door robbiekomvoor
*Dorothea* schreef: Het maakt dieren rustig (sedatie), vetranquil behoort tot de groep van major tranquilizers. Het blokkeert dopamine receptoren en remt tevens het braakcentrum.

Van Fidin:
    dus is vetranquil een acceptabel middel?
Door Sylvi@
Mijn eerste euthanasie die ik meemaakte van mijn eigen kat (8 jaar geleden ongeveer), ging rechtstreeks in het bloedvat van de kat :o
Ik was niet geïnformeerd of niets, toen ik heel onnozel vroeg, moet hij niet nog een spuitje, hij slaapt nu toch alleen maar (al gleed de kat tijdens het inspuiten van idd de roze vloeistof zo uit mijn armen).
Nee hoor, was het antwoord, hij is al dood :o :o

Dit was niet bepaald een 'fijne' ervaring, helemaal niet omdat de kat betrekkelijk jong was en we een hele tijd met hem gedokterd hadden en hem een tijd 'verpleegd'.

Bij navraag waarom hij niet een 2e spuitje kreeg, was het antwoord, dat dit veel fijner voor de kat was, hij moest toch dood en dan was het maar klaar (oke de woorden zullen ongetwijfeld anders zijn geweest, maar dit is ongeveer de strekking).

Gelukkig heb ik ook de ervaring (stage op dierenarts praktijk) dat het heel anders kan ;)
Door *Dorothea*
Orb schreef: Denk T61 oftewel argentia.
Nee T61 is kleurloos, euthesate is blauw of roze afhankelijk van het percentage.
Door MargaS
*Dorothea* schreef: Nee T61 is kleurloos, euthesate is blauw of roze afhankelijk van het percentage.
Dan zou dat de laatste jaren veranderd moeten zijn. Toen ik 10 jaar terug nog in de DAP werkte was het echt roze gekleurd.
Door *Dorothea*
robbiekomvoor schreef:     dus is vetranquil een acceptabel middel?
ja in combinatie met ketamine
Door Nynke
ik weet echt niet met welke middelen Gunnar ingeslapen is, maar ik weet wel dat hij een klein infuusje kreeg in zijn poot,  van het eerste spuitje daarin meteen ging slapen en dat hij het  andere spuitje, ook via het infuus, een minuutje daarna kreeg. Hij is niet misselijk geweest.
Door conleeuw
ik heb al een aantal euthenasie ervaringen opgedaan, wat ik niet leuk vindt is een prik in de bilspier waardoor de hond eerst moet piepen of liever nog gillen van de pijn, dat kan volgens mij echt anders, ik heb een ierse setter laten inslapen met een iv spuitje, een keer aanprikken en spuitje er in en het was over, dat was nog de aller beste ooit, met mijn bess was het spuiten en spuiten en spuiten en toen tot slot nog een keer in de hart spuiten, nou, doe mij maar de naaldje in de ader en spul er in en klaar is klara  :(
Door Esther Q
Hitam schreef: Bij mij hebben ze zelden of nooit dat ze krampen of rare bewegingen maken. Dus het ziet er allemaal heel rustig en relaxed uit.
Als een hond bij toediening van het euthanasiemiddel, nadat hij al een narcose middel in de spier heeft gekregen, in een hevige kramp schiet, waarbij hij omhoog komt, het hele lichaam verstijft, de lippen optrekt, bek opent alsof hij gaat schreeuwen (maar dit niet doet), en deze kramp duurt bijna een halve minuut voordat hij weer ontspant en inzakt, wat ervaart hij daarbij? Pijn of niet, stress of niet?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door