Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door bloemetje
Ik zou geen frontline nemen. Het werkt echt voor geen meter tegen teken en tegen vlooien. Ik zou voor iets anders kiezen als ik jou was. Prac tic en Exil zijn ook 'waterbestendig' mits op tijd aangebracht.
Door Mevroi Kruim
Als ik kortharige honden had en af en toe eens een teek vond dan begon ik ook echt niet aan de Scalibor. Maar met een langharige wandelende tekenmagneet in een gebied waar het er echt van richelt vind ik het toch een andere zaak. Ik haal soms 20 teken per dag van Kátur af en mis er dan geheid nog een aantal die ik later vastgezogen en wel terugvindt. Ik ken een aantal mensen die Lyme gehad hebben hier in de buurt, sommige met blijvende zenuwschade en ik wil gewoon het risico niet lopen. Ik draag zelf ook altijd lange broeken en hoge schoenen en struin niet door de bosjes als ik ga wandelen.
Door roefus
Nee, liever gebruikte ik ook helemaal niets.
Heb al zeker 15 jaar (of langer) nooit meer iets tegen vlooien gebruikt...en we hebben er mooi geen last van.
Ook eerder nooit iets tegen teken.
Maar vorige zomer dus wel, voor het eerst hadden ze er echt veel.
En IK ben blijkbaar niet in staat om alle teken van mijn honden af te halen.
Want ook met diverse malen controleren per dag, zaten er tóch nog volgezogen teken op. Of ik vond ze op de grond.  :-X
Kreeg er gewoon 'n tekenfobie van  >:(

En nadat ik er ook één van mezelf afhaalde....en toen IEDEREEN zei dat ik het in de gaten moest houden enzovoorts....
Toen realiseerde ik me ineens verduiveld goed, dat ik dit dus nauwelijks of niet bij mijn honden in de gaten KON houden.
En al helemááááál niet bij Roefus.
Ik durfde in ieder geval het risico niet langer te nemen.
De Scalibor-band heeft hier goed gewerkt, maar goed...leuk is anders  :-X
Door -Annemarie-
Ik denk dat het zeker meespeelt waar je woont óf en welk middel tegen teken je gebruikt. Hier bij ons zitten er ontzettend veel teken, zelfs 's winters vind je ze nog op je hond.
Ik heb een tijdje geen gif gebuikt maar alternatieven en dat werkte hier niet. De honden zaten ónder de teken en ik kwam ze ook lopend of volgezogen tegen in huis. Dan is bij mij de maat wel vol.  :P
Toen manlief vorige zomer Lyme had zijn de hondjes weer aan het gif gegaan.

Ik loop 's ochtends een uur door het bos, en ze lopen daarbij het grootste gedeelte van de tijd door het gras te struinen. 's Middags loop ik een rondje door de velden en dan lopen ze weer door het gras.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen zin heb om twee keer per dag twee honden helemaal te kammen met een vlooienkam. Dan maar een beetje gif.
Door Red_Hunter
Ik denk dat het ook aan ligt hoe je honden lopen, ik heb nu eenmaal geen honden die netjes op het pad blijven lopen.
Mijn honden lopen het liefst door hoog gras en struiken en daar zitten nu juist de teken.
Doordat we heel veel in drenthe zitten en door het bos lopen daar, zitten mijn honden dus vol zonder een band.
Ik zie ze ook bijna niet zitten in die dikke vacht en vindt er ook altijd wel een paar in de kamer.
Ik neem het risico ook niet, dan maar een band.

Groetjes Trudie
Door Eef+Stippels
Vorig jaar heb ik Exil tick-off gebruikt, hielp prima. Dit jaar ga ik Espree knock-out spray (anti vlo en teek) proberen, omdat ik natuurlijk het liefst iets gebruik zonder gif.
Door Nynke
Volgende week krijgen de honden weer de scalibortekenband om, we gaan nl. begin april een week naar Drenthe en gaan daar lekkere boswadelingen maken. Als het goed is werken dezelfde bandan ook nog in augustus, als we in Frankrijk zijn met 2 van de 3 honden.
Door Kaio
Moet bekennen wij gebruiken helemaal niets tegen teken en vlooien. Denk zelf dat al die chemische toelie meer risico's met zich meebrengt dan een teek...
In de lente tot herfst wordt er naast recreatief zwemmen ook nog getraind in het water.
Ze hebben nog nooit vlooien gehad.
En teken ja die helaas wel. Maci to nu toe maar eentje. Kaio heeft er regelmatig. Deze verwijderen we gewoon. Kaio geeft meestal zelf aan waar hij een teek heeft zitten..klinkt raar, maar hij komt voor je zitten liggen en gaat dan ergens intens snuffen en daarna bijten op die plek, of als ie er niet bijkan op zijn hoofd bijv gaat ie met dat stukkie langs je been schuren. Handig dan weten we waar me moeten zoeken. En hij laat ze prima verwijderen, blijkbaar jeukt het hem en weet hij dat hij bij ons moet zijn om hem ervanaf te helpen.
Het lijkt ook wel net zoals bij muggen (iedereen is veilig voor die beesten als ik maar in de buurt ben) dat teken ook een voorkeur hebben?
Ik zou zelf niet helemaal weten wat ik zou doen met een veel hoger risico. Misschien dan inderdaad toch een spray gaan gebruiken, tenminste als ze er dan mee mogen zwemmen. Daar zou ik dan dus wel erg goed op letten, of je hond nat mag worden/zwemmen met het middel dat je gebruikt.
Door evds
Ik vind het wel een dilemma: het risico(op lyme) is relatief klein maar krijg je te maken met Lyme dan ben je wel mooi zuur! Dus tja kleine kans op iets heel vervelends dat wil je datn misschien toch wel met iest minder vervelends (gif) voorkomen...

Hier in het vochtige bos is het in de zomer zo erg met teken dat ik er niet ga lopen, verder valt het hier mee en worden de honden gecontroleerd(ik vind er dan af en toe een paar maar geen 10-tallen).  Ik gebruik dus geen anti-teken middel. Zou ik naar een land of streek gaan waar de kans op lyme veel groter is dan gingen er hier ook banden om.
Door gitta
hey allemaal,
hoe gebruiken julli die tea tree??
bij mijn 3 honden werkt dat goed,,ik woon in een bos dus ongedierte genoeg!

eerst een allergie test met 1 drupprl pure tea tree! minstens 24uur

mvg gitta
Door evelyn02
Aangezien we hier nu al weer behoorlijk wat teken hebben  :(, weet ik niet zeker of ik zonder tekenpreventie de zomer door kom  :(. Twintig teken per dag van de honden halen en nog lopende teken in huis vinden, vind ik toch wel problematisch.
Maar, een scaliborband lijkt me toch niet goed omdat ze regelmatig bij het spelen in elkaars nek hangen. Maar ook Exil tick-off lijkt me dan niet goed.
Wie weet hoe groot de risico's van Scalibor en b.v. Exil tick-off zijn?
Door pike
Ik weet niet hoe groot de risico's zijn, maar ivm spelgedrag durf ik dus ook geen scalibor meer te gebruiken. Omdat ze die continu moeten dragen kunnen ze hem altijd direct beetpakken en dan is er contact met de slijmvliezen en dat lijkt me echt niet gezond.
Verleden jaar heb ik de exil tick-off gebruikt tijdens vakantie. Ik heb het toen 's avonds gegeven, omdat ik weet dat ze dan in elk geval niet meer aan de stoei gaan tot de volgende ochtend ergens en dus niet per ongeluk een likje verse tick-off nemen. De kans dat ze elkaar tussen de schouders happen (waar je drupt) is bij mij ook vrij klein (doorgaans hangen ze aan elkaars wangen en Armagnac trekt ook aan de poten). Als het spul eenmaal goed verspreid is door de huid geloof ik eigenlijk niet dat het nog echt kwaad kan  :-\
Door MissN
ik lees hier niets over dat een hodn het niet toestaat om teken te verwijderen. Onze hond Sita is altijd erg lief, maar zodra je maar met je vinger over de vacht gaat waar een teek zit is het een agressief beest en bijt ze. Dit resulteert dus in drama bij de dierenarts. Ik heb nu de scalibor band en tot op heden gaat het nog niet zo goed: ze heeft weer 1 teek te pakken. Ik overleggen met de dierenarts en die zei dat ik de teek kon laten zitten omdat de band hem wrs al gedood heeft. De teek groeit niet en voelt verschrompeld (dood) aan maar ik vind het toch niet zo'n prettig idee dat het beestje er nog inzit. Volgens de dierenarts moet het eruit zweren. In paniek (Sita had die avond 3x gespuugd) heb ik van de week de spoedlijn van de dierenarts gebeld omdat ik me dus wel zorgen maak. Daar kreeg ik eigenlijk hetzelfde verhaal te horen. Sita heeft wel eens meer dat ze wat spuugt en dan is het daarna ook weer goed.
Ze doet het verder prima en lijkt er geen last van te hebben. Toch kan ik het niet nalaten om iedere dag even te checken of ie er nog zit.
Sita loopt dus deze tijd ook niet meer los, wat ik heel jammer vind, maar onze speurder mag de bossen pas weer in als het een beetje teekvrij is. pff. >:(
kent iemand dit probleem?
Door Lil
conleeuw schreef: ook hier is de enige middel die tot nu heeft gewerkt scalibor band..... maar ik ben nog lang niet klaar met expirementeren, en de jaar is nog maar net begonnen, dus eerst weer wat anders proberen, wordt het té gek, dan gaat er weer een scalibor band om.  ;)
haha zo gaat het hier ook al jaren  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door