Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door dogsunlimited
Lizzy schreef: Oh OK. Hij snapte het dus wel ;D.
Hihi, ben daar wel opgelucht om, zeg. Als ik alles zo lees........mijn god. >:(
Door ~Joke~
Lizzy schreef: Meestal (maar niet altijd) ontstaat struviet door een blaasontsteking. En dat kan een BARF-hond ook gebeuren natuurlijk... De bacterieen in de urine veroorzaken een verhoging van de pH waarde. En door deze alkalische urine, lossen bepaalde sedimenten niet meer op met als gevolg: struviet. In de meeste gevallen is er een AB nodig en moet de urine tijdelijk verzuurt worden.

Mocht er geen bacterie aanwezig zijn en wel struviet: dan moet je tijdelijk stoppen met het geven van groente (volgens Tannetje moet je verlagen c.q. tijdelijk stoppen). Je moet zo weinig mogelijk magnesium geven. Je geeft al niet zoveel vleesbot, meen ik me te herinneren? 40% vleesbot is prima bij struviet. Verder moet je de urine aanzuren (ascorbinezuur, cranberry, appelazijn). In brokken verhogen ze het zout gehalte zodat de hond meer gaat drinken en dus beter door kan spoelen.
Bedankt!! Het gekke is dat haar urine al verschillende keren op blaasontsteking is gecontroleerd maar dat deze steeds schoon was. Kan er dan toch ondanks dat een ontsteking in de blaas zitten? In welke levensmiddelen zit magnesium?
Door Lizzy
Joke Miedema schreef: Bedankt!! Het gekke is dat haar urine al verschillende keren op blaasontsteking is gecontroleerd maar dat deze steeds schoon was. Kan er dan toch ondanks dat een ontsteking in de blaas zitten? In welke levensmiddelen zit magnesium?
Ik durf het je niet te zeggen... Volgens mij zijn de strips die ze gebruiken om dat te meten behoorlijk betrouwbaar. Maar, de urine wordt nu op kweek gezet dus als er een bacterie in zit: dan weet je dat gelijk.

Waar veel magnesium in zit: mais, havermeel, pinda's, noten. In vlees, orgaanvlees en groente zit allemaal niet veel magnesium.
Door ~Joke~
Bedankt, de eerste dingen krijgt ze niet dus dat zit wel goed. Nu eerst de uitslagen maar afwachten.
Door ~Joke~
Er zijn bacterieen in de urine aangetroffen wel niet veel en welke soort weet ik ook niet. Maar de bacterie maakt de urine basisch waardoor er zich blaasgruis vormt. Aan het gruis hoeft niets gedaan te worden maar de bacterie moet bestreden worden. Als de bacterie weg is, is de urine weer van de juiste zuurgraad. Ik kan zo synulox halen. Dit krijgt ze 14 dagen dan wordt weer steriele urine afgenomen. De ab kuur moet geslikt worden [dit kan tot wel 6 weken lang]  totdat de urine schoon is. Ik mag over een week een plasje brengen voor de ph. Maar ik heb zelf ph-sticks dus dat doe ik zelf wel. Zelf ga ik er cranberry poeder bijgeven. Ik was al begonnen met de hoeveelheid groente te verminderen.
Door Lizzy
Dit dacht ik eigenlijk wel.... Nou, nu hopen dat het na de AB kuur verdwijnt en nooit meer terug komt!
Door MollyBella
pff hier heb ik ff veel aan!!!
Mijn hond heeft nu voor de 2e keer bloed in de urine, antibiotica trek ik wel maar het dieetvoer van de da, nee dank je

Even recapituleren:  na antibiotica is blaasontsteking weg, als ik dan vlees geef (wij geven duck, rodi en energique) en (zoals we al deden) cranberrypil.. zou de struviet zelf ook verdwijnen??

Nu op het bovenstaande dieet heeft ze weer dit gekregen (ervanuitgaande dat het blaasgruis is...)
Nu heeft ze de afgelopen maand twee keer een bakje katteneten te pakken gehad, kan dat al de veroorzaker zijn???

Of moet ik verder zoeken en moet ik het in de duck, rodi en enerqique zoeken??

Of moet ik gewoon meer cranberry toevoegen??

ze krijgt nu 1 tablet cranberry super van best choice:
samenstelling

ingrediënten hoeveelheid ADH

Cranberry extract (veenbessen)  400  mg 
O.P.C. (druivenpit extract)  20  mg 
Vitamine C (als ascorbinezuur)  200  mg  (333%)
Zinkgluconaat  5  mg  (33%)
Door ~Joke~
Tannetje adviseerde mij om een kwart van de voor mensen aanbevolen hoeveelheid cranberrie te geven. Dat doe ik nu. Vlees werkt verzurend, daar zit je goed mee. De blaasontsteking moet op de ab eerst wel helemaal weg zijn. Zolang er zich bacterieen in de blaas bevinden blijft de urine te basisch. Is bij jouw hond ook met een naald door de buik 'steriele' urine afgenomen en op kweek gezet? Bij Kyra werd in het 'normale' plasje nooit iets van een ontsteking aangetroffen.
Ik moet zometeen weer naar de da want Kyra verloor zaterdag behoorlijk bloed. Zoveel heb ik nog niet eerdter gezien. Ik vond voorheen lichtbruine roestvlekken, dit was geconcentreerder en meer.
Door ~Joke~
De da heeft inwendig gevoeld naar de urineleider, die was goed van omvang [geen kanker of poliepen], daarna in de vagina gekeken. Hij schrok ervan hoe rood en ontstoken deze was en verwacht nog wel meer bloedingen  :'( Woensdag heeft hij overleg met een uroloog hierover, daar krijg ik bericht van. Het kan zijn dat er onder een roesje celletjes worden weggehaald maar dat hangt van het advies van de uroloog af. Ik heb gevraagd wat er nu zo vreemd aan Kyra's urine was. De uitleg: Er zijn meerdere bacterie stammen in de 'steriele' urine aangetroffen, normaal is het 1 bacteriestam.
Het leek hem niet waarschijnlijk dat de bacterieen via de ontstoken vagina in de blaas terechtgekomen zijn maar ik sta nergens meer vreemd van te kijken. Het gaat hier altijd anders dan normaal  :-\
Door *Dorothea*
Joke Miedema schreef: Het leek hem niet waarschijnlijk dat de bacterieen via de ontstoken vagina in de blaas terechtgekomen zijn maar ik sta nergens meer vreemd van te kijken. Het gaat hier altijd anders dan normaal   :-\
En hoe zouden bacteriën anders in de blaas terecht moeten komen? Via de nieren?
Lijkt me juist wel een logische verklaring.
Door ~Joke~
Er is inmiddels overleg met Utrecht geweest. De theorie daar was dat Kyra's vagina geirriteerd en ontstoken door de incontinentie raakt en dat de bacterieen omhoog de blaas intrekken. Een goede theorie maar na anderhave week ab is er nog niet veel/geen verandering.
Ik ben eergisteren weer met propalin begonnen nadat ze afgelopen weekeind weer behoorlijk nat was en weer bloed verloor [was een paar dagen goed geweest] Vanmorgen haar urine opgevangen en de ph gemeten: nog steeds 7. De plas voor de zekerheid ook bij de da laten checken: 7. Dat schiet dus geen meter op. Nu de groente maar helemaal uit haar dieet weglaten, cranberry capsules krijgt ze al. Iemand nog meer verzurende ideen?
Door ~Joke~
Alweer een udate  :-\ Ik heb weer telefonisch overlag met de da gehad. Gemeld dat de ph van de urine nog steeds 7 is en dat ze nu [voor zover ik kan controleren]de laatste twee twee dagen droog en bloedvrij is geweest. De ph was te verwaarlozen werd me verteld want in Utrecht hadden ze gezegd dat de ph van de urine van een vleesgevoerde hond per dag kan veranderen. Ok zoiets had ik ook al eens gehoord maar bij Kyra is de ph steeds 7 [heb ik niet tegen de da gezegd want ik was overrompelt] Ik moest voor volgende week een afspraak maken voor controle van de vagina. Ik heb zelf tot dan nog maar extra ab gevraagd want volgens mij is de blaasontsteking nog niet over [vanwege de ph van 7] Wat moet ik hier nu mee?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door