Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
Binno schreef: Nog een paar vraagjes over de voeding zelf.
Ik heb me al door een hoop informatie geworsteld en probeer duidelijkheid te krijgen in de juiste voeding die tegelijk zijn lever en nieren niet teveel belasten, maar vooral ook in het geval van een tumor toch juist heel goed zijn om te geven.
Best moeilijk, ik wil het zo goed mogelijk doen en niks geven dat de tumor extra voeding geeft... maar langs de andere kant moet het toch nog een beetje leuk en lekker blijven.
Moet ik nu ook meer groentes gaan geven (hij is er niet zo heel gek van) en welke kan ik dan het beste geven en welke liever helemaal niet?
Ik las ook dat je beter geen grote botten geeft ivm het hogere fosforgehalte. Geldt dat dan ook voor bvb ribben en kan dat ook maar beter niet meer gegeven worden?
Zou wel jammer zijn.
En mag hij nog wel Kefir hebben?
Eerlijk gezegd? Ik zou zelf geen nier-dieet gaan geven.... De nierwaardes zijn niet verhoogd en in mijn ogen (maar goed, misschien dat Tannetje hier anders over denkt en zo ja: moet je naar haar luisteren!) heeft het dus geen zin om een dieet te geven dat past bij nierproblemen....

Ik zou dus zelf geen fosforbeperkt dieet voeren. Mocht je dat persee wel willen: minder botten voeren (maximaal 30% a 40% vleesbotten en bijvoorkeur botten van kleinere dieren zoals kip, eend, parelhoen, konijn, etc). Grote botten van kalf en lam en geit bevatten meer fosfor. Als je het fosfor in het dieet zo laag mogelijk wilt houden: kun je beter ook niet teveel zuivel voeren. Maar ach, kefir is van melk gemaakt en 100 gram melk bevat maar 92 mg fosfor (100 gram ei bevat bijv. veel meer, namelijk: 216 mg fosfor).

Ik zou mij (als ik jou dus was) concentreren op een koolhydraatvrij dieet. Geen graan. Als hij groentes niet echt lekker vindt: geen groentes geven (wel chlorella). Of weinig. Overigens bevatten de meeste groentes echt maar weinig koolhydraat. Ja, banaan, worteltjes, pompoen, aardappel, etc. bevatten meer koolhydraat. Het is alleen NOG NIKS vergeleken bij rijst! 100 gram rijst bijvoorbeeld: bevat 78,7 gram koolhydraat op 100 gram. Worteltjes bevat 7,27 gram koolhydraat op 100 gram. Andijvie bevat 2,05 gram koolhydraat op 100 gram.
Door Binno
Lizzy schreef: Eerlijk gezegd? Ik zou zelf geen nier-dieet gaan geven.... De nierwaardes zijn niet verhoogd en in mijn ogen (maar goed, misschien dat Tannetje hier anders over denkt en zo ja: moet je naar haar luisteren!) heeft het dus geen zin om een dieet te geven dat past bij nierproblemen....

Ik zou dus zelf geen fosforbeperkt dieet voeren. Ik zou mij (als ik jou dus was) concentreren op een koolhydraatvrij dieet. Geen graan.
De nierwaarden zijn inderdaad nog vrij goed denk ik, dus zonder tegenbericht van Tannetje gaan we op dit moment dan vooral maar die koolhydraten goed in de gaten houden, maar (nog) geen speciaal dieet, dat kan eventueel later dan nog als dat nodig zou zijn.
Bedankt voor het advies, jullie zijn super! :-*
Door Hitam
Nee hoor, er is geen enkele reden om een nierdieet te gaan geven. Ik zou alleen op de koolhydraten letten.
Een beetje koolhydraat uit groente kan geen kwaad maar wel oppassen met fruit.
In groenten zitten veel antioxidanten, dus dat is wel weer goed.
Door Lizzy
He gelukkig, bericht van Tannetje. Ik zou dus ook lekker ribbetjes enzo blijven voeren hoor!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door