Ik vind dit soort dingen altijd zo moeilijk.... een goede fokker sluit van de voren inderdaad een hele boel uit. Dat maakt hem/haar o.a. een goede fokker. Een goede fokker WIL ook alleen maar gezonde honden op de wereld zetten en doet daar dus z'n best voor (maar er zit een gok-element in fokken en daar doe je niks aan). Mocht er dan onverhoopt toch wat mis gaan en er een erfelijk probleem in de hond zit, dan krijg ik stellig de indruk dat deze fokkers altijd verantwoordelijk voelen en de mensen helpen, hetzij financieel, hetzij door emotionele ondersteuning, hetzij beide.
Waar ik het iedere keer mis zie gaan is bij inhalige eigenaren (die hun hond over spekgladde vloeren laten stuiteren maar bij problemen direct naar de fokker rennen voor geld) en bij slechte fokkers (die zich verschuilen achter 'ja maar je had me dit en je had me dat' (en betalen gewoon niet, ook al is het obviously een genetisch probleem) terwijl ze gewoon met slechte ouders hebben gefokt om maar een nest op de wereld te zetten). En die twee laatste verzieken het voor de rest.....