- ma 23 jan 2006, 21:26
Temperamentvol
Niet nerveus
Opmerkzaam
Waakzaam
Vriendelijk voor bekenden
Aanhankelijk
Evenwichtig
Gereserveerd tegenover vreemden
Nou, ik ken Kuma nu een beetje...en ik vind eigenlijk dat ze prima voldoet aan de rasstandaard. Zoals ik Kuma ken is het een hele vrolijke, sociale, vriendelijke en zeker niet angstige hond. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat je het vervelend vindt dat ze onder invloed van haar loopsheid ineens angstig wordt. Ik heb datzelfde bij Ted gemerkt, alleen had ik bij Ted het gevoel dat dat meer kwam doordat ze als klein loops hondje wel een hele gemakkelijke plet-prooi was voor grote g*ile reuen. Ik let er nu extra goed op dat ze tijdens haar loopsheid geen enkele loslopende reu tegenkomt en dat helpt. An sich is ze niet angstiger, hooguit wat blafferiger.
Ik weet niet of ik haar om deze reden zou laten helpen, dat hangt er helemaal vanaf hoe groot de last is voor Kuma. Als zij merkbaar onder de loopsheid lijdt, en dat kan net zo goed geestelijk als lichamelijk zijn, dan zou ik het overwegen. Maar ik zou denk ik toch eerder eerst met natuurlijke middelen proberen de scherpe randjes eraf te halen, om te kijken of het zo dragelijk wordt. Want je had toch ook heel misschien fokplannen met haar? Zonder loopsheidsangst denk ik namelijk dat het een prima hond is, qua karakter in ieder geval, om deze rasstandaard daadwerkelijk 'door te fokken'...
En je zit natuurlijk met Balou. Stel Kuma wordt pittiger, trekt Balou dat?