Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sylvia
Natuurlijk heeft geen enkele hond in de rasstandaard staan dat ze angstig moeten zijn .
Maar het is wel iets waar de witte herder bekend om staat en dat was Helen ook niet onbekend daar ze heel lang gezocht heeft naar lijnen waar dat minder in zou moeten zitten.
Door Helen
Angelique schreef: Zijn ze dan standaard zo ???
Vrijwel alle WH (op wat uitzonderingen na) zijn in bepaalde gradaties terughoudend. Het varieert van geen interesse hebben in vreemden tot angst voor van alles en nog wat.
Kuma is voor een WH behoorlijk stabiel. Buiten de periodes rondom de loopsheid is ze behoorlijk vrij. Alle volwassenen kunnen haar aaien, grote kinderen ook, en ze is schotvast en niet snel ergens onder de indruk van. Heel veel WH kunnen absoluut niet door iedereen geaaid worden en zijn snel onder de indruk op vreemde locaties. Ik ken veel WH die ik zelf echt als angstig zou bestempelen.
Door Helen
Angelique schreef: Misschien was deze wens de vader van de gedachte, maar zoals ik het dan begrijp zijn ze onderweg wat verloren :-\
Klopt, veel WH zijn wel nerveus en verre van evenwichtig.
Kuma is gelukkig absoluut geen nerveuze hond en behoorlijk evenwichtig. Totdat de hormonen beginnen te borrelen.

Wij hebben overigens voor een terughoudende hond gekozen omdat we niet van doldrieste allemansvrienden houden. We willen geen hond die allerlei vreemde mensen begroet en overal op af stuift.
Kuma is in vrijwel alle opzichten de hond die we voor ogen hadden. Tot haar eerste loopsheid was ze uberhaupt nooit terughoudend. Dit is pas rondom haar loopsheid gekomen. Tussen haar loopsheden in is ze qua karakter voor ons een heerlijke hond. Qua angst merken wij vrijwel niets. Een WH kan niet tegen druk, zo ook Kuma. Maar zo gaan wij ook niet met onze honden om dus dat is geen probleem. Het wordt pas lastig rondom haar loopsheden als ze om niets angstig wordt en schrikkerig.
Laatst gewijzigd door Helen op ma 23 jan 2006, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
Temperamentvol
Niet nerveus
Opmerkzaam
Waakzaam
Vriendelijk voor bekenden
Aanhankelijk
Evenwichtig
Gereserveerd tegenover vreemden

Nou, ik ken Kuma nu een beetje...en ik vind eigenlijk dat ze prima voldoet aan de rasstandaard. Zoals ik Kuma ken is het een hele vrolijke, sociale, vriendelijke en zeker niet angstige hond. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat je het vervelend vindt dat ze onder invloed van haar loopsheid ineens angstig wordt. Ik heb datzelfde bij Ted gemerkt, alleen had ik bij Ted het gevoel dat dat meer kwam doordat ze als klein loops hondje wel een hele gemakkelijke plet-prooi was voor grote g*ile reuen. Ik let er nu extra goed op dat ze tijdens haar loopsheid geen enkele loslopende reu tegenkomt en dat helpt. An sich is ze niet angstiger, hooguit wat blafferiger.

Ik weet niet of ik haar om deze reden zou laten helpen, dat hangt er helemaal vanaf hoe groot de last is voor Kuma. Als zij merkbaar onder de loopsheid lijdt, en dat kan net zo goed geestelijk als lichamelijk zijn, dan zou ik het overwegen. Maar ik zou denk ik toch eerder eerst met natuurlijke middelen proberen de scherpe randjes eraf te halen, om te kijken of het zo dragelijk wordt. Want je had toch ook heel misschien fokplannen met haar? Zonder loopsheidsangst denk ik namelijk dat het een prima hond is, qua karakter in ieder geval, om deze rasstandaard daadwerkelijk 'door te fokken'...

En je zit natuurlijk met Balou. Stel Kuma wordt pittiger, trekt Balou dat?
Door Hitam
Helen schreef: Babsi is niet incontinent geworden als ik het goed begrijp?
Nee, die was niet incontinent, maar dat komt doordat ze zo laat gesteriliseerd is. Ze heeft eerst vier nestjes gehad.
Huub had met Bowyn nu ook zoiets van, zullen we haar niet steriliseren, we willen toch geen pups meer van haar. Maar daar heb ik een stokje voor gestoken. Alleen als er een duidelijke reden voor is.
Door Helen
geer schreef: Temperamentvol
Niet nerveus
Opmerkzaam
Waakzaam
Vriendelijk voor bekenden
Aanhankelijk
Evenwichtig
Gereserveerd tegenover vreemden

Nou, ik ken Kuma nu een beetje...en ik vind eigenlijk dat ze prima voldoet aan de rasstandaard. Zoals ik Kuma ken is het een hele vrolijke, sociale, vriendelijke en zeker niet angstige hond. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat je het vervelend vindt dat ze onder invloed van haar loopsheid ineens angstig wordt. Ik heb datzelfde bij Ted gemerkt, alleen had ik bij Ted het gevoel dat dat meer kwam doordat ze als klein loops hondje wel een hele gemakkelijke plet-prooi was voor grote g*ile reuen. Ik let er nu extra goed op dat ze tijdens haar loopsheid geen enkele loslopende reu tegenkomt en dat helpt. An sich is ze niet angstiger, hooguit wat blafferiger.

Ik weet niet of ik haar om deze reden zou laten helpen, dat hangt er helemaal vanaf hoe groot de last is voor Kuma. Als zij merkbaar onder de loopsheid lijdt, en dat kan net zo goed geestelijk als lichamelijk zijn, dan zou ik het overwegen. Maar ik zou denk ik toch eerder eerst met natuurlijke middelen proberen de scherpe randjes eraf te halen, om te kijken of het zo dragelijk wordt. Want je had toch ook heel misschien fokplannen met haar? Zonder loopsheidsangst denk ik namelijk dat het een prima hond is, qua karakter in ieder geval, om deze rasstandaard daadwerkelijk 'door te fokken'...

En je zit natuurlijk met Balou. Stel Kuma wordt pittiger, trekt Balou dat?

Kuma is inderdaad precies hoe de WH hier beschreven wordt. Maar als ik met een WH zou willen fokken, dan zou ik het ras willen verbeteren door er honden aan toe te voegen die vrijer zijn dan hierboven beschreven. Er worden zeer veel WH gefokt die wel nerveus en angstig zijn en in mijn ogen gaat het ras de verkeerde kant op. Ik zou dus met een uitzonderlijk exemplaar willen fokken die in de karakter veel verbetering geeft. Kuma is een gewone WH (voor ons bijzonder, maar niet voor het ras). Daarom hebben we besloten niet met haar te willen fokken.
Door geer
Helen schreef: Kuma is inderdaad precies hoe de WH hier beschreven wordt. Maar als ik met een WH zou willen fokken, dan zou ik het ras willen verbeteren door er honden aan toe te voegen die vrijer zijn dan hierboven beschreven. Er worden zeer veel WH gefokt die wel nerveus en angstig zijn en in mijn ogen gaat het ras de verkeerde kant op. Ik zou dus met een uitzonderlijk exemplaar willen fokken die in de karakter veel verbetering geeft. Kuma is een gewone WH (voor ons bijzonder, maar niet voor het ras). Daarom hebben we besloten niet met haar te willen fokken.
In dat geval zou ik eerder neigen naar 'doen'. Heb je al eens iets homeopatisch (weet dat je niet zo van de extreme verdunningen bent, maar ach ;D) geprobeerd? Ik heb bijvoorbeeld bij Ted Puur Schijnzwanger ingezet tegen SChijnzwangerschap (begonnen bij begin vd loopsheid) en merk dat ze daar qua karakter veeeeel stabieler onder blijft. Eigelijk kan ik wel zeggen dat met de Puur niet alleen haar schijnzwangerschap, maar ook haar loopsige angst en aanstelleriris zijn verdwenen. Je zou het altijd een loopsheid kunnen proberen... Helpt het niet, dan laat je haar helpen...
Door Helen
geer schreef: In dat geval zou ik eerder neigen naar 'doen'. Heb je al eens iets homeopatisch (weet dat je niet zo van de extreme verdunningen bent, maar ach ;D) geprobeerd? Ik heb bijvoorbeeld bij Ted Puur Schijnzwanger ingezet tegen SChijnzwangerschap (begonnen bij begin vd loopsheid) en merk dat ze daar qua karakter veeeeel stabieler onder blijft. Eigelijk kan ik wel zeggen dat met de Puur niet alleen haar schijnzwangerschap, maar ook haar loopsige angst en aanstelleriris zijn verdwenen. Je zou het altijd een loopsheid kunnen proberen... Helpt het niet, dan laat je haar helpen...
Hihi, wat doen?
Door geer
Helen schreef: Hihi, wat doen?
Als je niet wil fokken, en de loopsheid zou echt een probleem zijn, dan zou ik haar laten helpen. Maar nogmaals, je zou het eerst nog een loopsheid met 'natuurlijke ondersteuning' (Puur Schijnzwanger, Puur Nervositeit, Bach, Rustcompostium oid) kunnen proberen....
Door Helen
geer schreef: Als je niet wil fokken, en de loopsheid zou echt een probleem zijn, dan zou ik haar laten helpen. Maar nogmaals, je zou het eerst nog een loopsheid met 'natuurlijke ondersteuning' (Puur Schijnzwanger, Puur Nervositeit, Bach, Rustcompostium oid) kunnen proberen....
Goed punt dat Puur Schijnzwanger! Ik ga het proberen. Ik wacht deze loopsheid af en beslis daarna.
Tevens heb ik er met de fokker over gesproken en zij kennen zelf geen WH die incontinent is geworden na castratie. Ook vinden zij dat de vacht wel vaak voller wordt, met meer ondervacht, maar constant verharen en echt een lastige vacht zien zij niet.
Oooo wat zijn ononkeerbare beslissingen toch vreeeeselijk moelijk...Gelukkig heb ik nog tot mei.
Door *Lia*
Ik heb al vele DH's en Shelties loops gehad.Nog nooit heeft er 1 een ander gedrag vertoont bij de loopsheid.
Door Truus
Moeilijk he Helen :-\, je hebt nog de tijd en ik wens je veel wijsheid ;)
Door Helen
Unique schreef: Ik heb al vele DH's en Shelties loops gehad.Nog nooit heeft er 1 een ander gedrag vertoont bij de loopsheid.
Bofkont ;)
Door crutz
Unique schreef: Ik heb al vele DH's en Shelties loops gehad.Nog nooit heeft er 1 een ander gedrag vertoont bij de loopsheid.
heb t hier ook nog niet bij een van de teven gemerkt (of bij andere teven op de club gezien....)

maar daar heb je natuurlijk niet zo veel aan Helen,
kan je helaas ook niet verder helpen, zou zelf kijken of je t eerst met hulp van op kan lossen, incontinetie lijkt me in jullie geval (hoe je t beschrijft) een redelijk probleem.....dus zou t risico niet durven nemen......gelukkig gaat t nu al wel beter met die homeopatische middeltjes....
Laatst gewijzigd door crutz op ma 23 jan 2006, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
garicha schreef: Ik zou het echt afraden om te steriliseren. Het is bij Richa een eeuwige strijd tegen teveel kilo's en haar vacht is ronduit waardeloos geworden. Ik zou het nooit meer doen. Misschien kun je eens een tijdje Rescue van Bach bloesem proberen om haar wat stabieler te krijgen.
Ja, maar jij voerde haar tot deze week brokken. Reken maar dat dat uitmaakt voor de vacht en voor de lijn!
Bij Tara heb ik die problemen absoluut niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door