Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Als je het niet vertrouwdt, bel dan even met de da.
De mijne zegt altijd, als je het niet vertouwd altijd even bellen, ook in de dienst. Kun je of gerust gesteld worden, of misschien toch even langs komen.

Bloed in de ontlasting, kan gewoon door de diarree op zich komen, het slijmvlies raakt geirriteerd door het persen, er kunnen dan haarvaatjes gaan bloeden. Hoeft niets ernstigs te betekenen!
Lichaamstemperatuur van een hond is rond de 38 graden. Boven de 39 graden noemt mijn DA het koorts.

Als hij nu ook wat suf begint te worden, dan denk ik dat je misschien toch maar naar de DA moet gaan. En neem de foto van de ontlasting mee. Ik weet niet of je persee nu moet gaan of dat je tot maandag kunt wachten. Vind ik moeilijk te bepalen. Als hij geen verhoging/koorts heeft, niet gaat braken en niet echt ziek wordt: dan zou ik rustig wachten tot je naar je eigen DA kunt, maandag. Als hij ook gaat braken, wel verhoging/koorts krijgt of ziek wordt: dan zou ik toch direct gaan. Als je maandag gaat: verzamel vandaag en morgen en maandag ontlasting en neem het mee.

Van de zalm denk ik niet dat het is. Ten eerste denk ik niet dat het een zalm was uit de Pacific, want die is hier vrijwel niet te koop. En ten tweede komen de symptomen niet overeen. De symptomen van de 'salmon disease' zijn hoge koorts, overgeven, diarree.

Volgens mij is in ieder geval zijn hele darmstelsel overstuur. Het zou me niet verbazen als je een bacteriele darminfectie aan de hand hebt, maar het zou me ook niet verbazen als hij wormen heeft...... Of het is eventueel misschien een verteringsprobleem. Ik ben geen DA maar deze opties lijken me eventueel van toepassing.

Je kunt hem vanaag een dagje vasten. Heb je dat eerder gedaan, hem laten vasten? Geef hem alleen water met rauwe honing. Ik geloof dat probiotica geen zin heeft op het moment (want dat lijkt niks te doen), dus ik zou dat gevoegelijk maar eens weglaten. Okugest kun je wel blijven geven. De dagen erop rustig aan doen met eten. Je kunt hem de komende dagen alleen wat kippenvlees, witvis (koolvis, wijting) en kalkoenvlees geven. Even geen bot. Dat kan echt geen kwaad, voor een paar dagen. Geef ook maar even geen groente. Geen tussendoortjes, geen fruit en geen zuivel. Ik ben zelf niet erg pro rijst, maar als hij erg klappende honger heeft en niet genoeg heeft aan alleen het vlees, kook dan wat witte rijst en laat dit gewoon anderhalf keer zolang koken als normaal.

Het enige wat je aan fruit zou kunnen geven zijn blauwe bosbessen. Die helpen tegen diarree. Je kunt bosbessen bij de AH kopen (als ze ze nog hebben) en pureren/pletten of je kunt capsules kopen van Akropharma of Vitotaal.

Als het wel voedingsgerelateerd is (dat kan natuurlijk ook nog - dit zijn altijd zeer moeilijke dingen, maar ik denk dat je in ieder geval wormen en parasieten en een bacteriele infectie moet uitsluiten), dan denk ik dat het inderdaad handig is als je 1 week voert zoals je normaal voert, alles noteert en ons ff mee laat kijken. Als hij gevoelige darmpjes heeft, dan is hij misschien niet een hond die je de ene dag bot en de andere dag orgaan moet geven, maar moet je hem misschien meer diverse dingen tegelijkertijd voeren. Ik denk dan aan een maaltijd van en vlees en wat bot en een beetje orgaan en een heel klein beetje groente en dat iedere dag (de verschillende vleessoorten afgewisseld).
Pauline schreef: HELP! Ben dus net de straat aan het schoonmaken en kom er dus achter dat het geen restjes bietenmix is die erbij in zitten, maar in slijm verpakte draden bloed!
Bel de DA even. Geen paniek. Ik heb met Brutus ook zovaak draden bloed bij de ontlasting gehad en dat is geen reden tot paniek, maar je moet nu wel ff gaan bellen. Neem eerst de koort op, voordat je belt! En vraag dan gewoon even advies.
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 29 okt 2005, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Joep heeft net achter het huis gespeeld met lege bloempotjes en met Joris. Nogmaals hij maakt geen zieke indruk en ligt nu heel rustig te slapen. Ik houd het in de gaten, maar ben wel een beetje gerustgesteld door jullie. Laat hem vandaag de hele dag vasten en begin morgen weer met witvis. Ga zometeen gelijk naar de markt om dit ff te halen.
Moet nog potjes regelen en dan ga ik ontlasting sparen. Waar moet je dat bewaren?
Pauline schreef: Joep heeft net achter het huis gespeeld met lege bloempotjes en met Joris. Nogmaals hij maakt geen zieke indruk en ligt nu heel rustig te slapen. Ik houd het in de gaten, maar ben wel een beetje gerustgesteld door jullie. Laat hem vandaag de hele dag vasten en begin morgen weer met witvis. Ga zometeen gelijk naar de markt om dit ff te halen.
Moet nog potjes regelen en dan ga ik ontlasting sparen. Waar moet je dat bewaren?
Ik hoorde van Tannetje dat zij het liefst heeft dat het in de koelkast bewaard wordt omdat het dan niet zo gaat stinken.
Ik heb daarnet toch maar even met de DA gebeld om e.e.a. uit te leggen en te vragen of Joep AB nodig had. Zij stelde me direct gerust en gaf vervolgens als antwoord: Tegenwoordig zijn de inzichten veranderd m.b.t. darminfecties. AB maakt meer kapot dan dat het goed doet, dus je kunt volstaan met hem kleine beetjes lichtverteerbaar voedsel te geven.
Ze wist nog dat ik vers voer en zei toen: geef hem dan witvis dat je eventueel even kookt.
Als het maandag niet een heel stuk beter is kan ik langskomen om wat omhullends te halen. Dat ontlast de darm (isogel???).
Zij raadde aan om hem niet te laten vasten, volgens haar is dat te belastend voor de darm en die heeft het nu toch al moeilijk.
Gelukkig maar! Je bent dan toch weer gerust gesteld, helemaal als je eigen da dienst heeft!

Isogel zijn vezels die zowel bij diarree als obstipatie gegeven worden. Bij diarree binden ze de ontlasting, terwijl ze bij verstopping voor een betere passage zorgen.

Mijn da raadt vasten ook altijd af. Zij zegt dan, wel vaak kleine beetjes, om de darmen wel aan het werk te houden, maar niet te zwaar te belasten.
Nou, fijn dat je even gebeld hebt en fijn dat je zo'n goed advies hebt gekregen! (ik ben het qua vasten niet helemaal eens hoor, maar ach, die inzichten veranderen ook weer iedere klipklap ;D. Als een hond nog wel graag eet, kun je hem inderdaad misschien beter kleine beetjes geven. Een hond die niks lust en niet lekker is: die laat ik wel 1 of 2 dagen vasten).
Weet iemand of de isogel alleen bij de DA te krijgen is? Bij haar was het namelijk niet voorradig.

En Lizzy, Joep heeft duidelijk erg veel trek. Dus ik ga hem toch maar kleine beetjes geven. Ik heb koolvisfilet gekocht. Kan ik dat het beste een beetje koken? En wat zou jij doen met rijst.. Wel of niet erbij geven?
Info over Isogel: www.fidin.nl , naar repertorium gaan, en dan productnaam intypen.

Het merk Isogel is alleen verkrijgbaar bij de da. Misschien even rond bellen of een andere praktijk het op voorraaad heeft.
Er betaat een vergelijkbaar humaan produkt dat bij de apotheek verkrijgbaar is: Volcolon (zonder smaak) en Metamucil (in lemon of sinaaasappelsmaak).
Pauline, toen ik Kuma na twee weken uit de kennel ophaalde had ze ook diarree. Wat ik ook deed, het ging niet langer dan een dagje over....Ik heb haar toen ruim 3 weken groene leem gegeven en daarna was haar ontlasting goed en is het ook goed gebleven.
Misschien is dat iets voor Joep?
Waar koop je groene leem Helen? Bij de reformwinkel? En is het iets dat ik zonder risico kan proberen? Hij heeft inmiddels 100 gram lichtgekookte witvis opgeschrokt! En gelukkig ook redelijke wat water met rauwe honing opgedronken. Vannacht laten we voor alle zekerheid de achterdeur open. Da's een voordeel van wonen in het Oosten. ;)
mb schreef: Info over Isogel: http://www.fidin.nl , naar repertorium gaan, en dan productnaam intypen.

Het merk Isogel is alleen verkrijgbaar bij de da. Misschien even rond bellen of een andere praktijk het op voorraaad heeft.
Er betaat een vergelijkbaar humaan produkt dat bij de apotheek verkrijgbaar is: Volcolon (zonder smaak) en Metamucil (in lemon of sinaaasappelsmaak).
Marjolein zou het menselijke product net zo goed voor hem zijn als de isogel? Anders kan ik beter wachten tot maandag.
Pauline schreef: Waar koop je groene leem Helen? Bij de reformwinkel? En is het iets dat ik zonder risico kan proberen? Hij heeft inmiddels 100 gram lichtgekookte witvis opgeschrokt! En gelukkig ook redelijke wat water met rauwe honing opgedronken. Vannacht laten we voor alle zekerheid de achterdeur open. Da's een voordeel van wonen in het Oosten. ;)
Ik heb het bij de Tuinen gekocht. Vertagil groene leem heet het. In een kartonnen doos. Er zit denk ik ongeveer een pond leem in.
Bij mijn weten kan je het zonder risico's geven. Het absorbeert afvalstoffen en reinigt het lichaam.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door