Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door doranto
pearlsofpassion schreef: ma 06 feb 2023, 20:33 Ik denk dat het wel beter een vochtig wondmilieu heeft. Voor de genezing.

En wat Siberienne ook zegt, ik kom ook nooit rechtstreeks aan de tube.
Eerst beetje schoon uit duwen en dan dat smeren.

Maar de wonde moet wel schoon zijn. Voor het aanbrengen van de zalf.
En dan werkt honingzalf ook beschermend tegen extra infectie.
Dit is uit eigen ervaring ook mijn mening.
En het steeds opnieuw helemaal schoonmaken van de wond voordat je een nieuw laagje zalf aanbrengt is echt heel belangrijk en mag je niet overslaan!
Schoonmaken deed ik overigens op advies van een wondverpleegkundige, gewoon met schoon lauw kraanwater en een gaasje.
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: ma 06 feb 2023, 20:33 Ik denk dat het wel beter een vochtig wondmilieu heeft. Voor de genezing.

En wat Siberienne ook zegt, ik kom ook nooit rechtstreeks aan de tube.
Eerst beetje schoon uit duwen en dan dat smeren.

Maar de wonde moet wel schoon zijn. Voor het aanbrengen van de zalf.
En dan werkt honingzalf ook beschermend tegen extra infectie.
Ik weet niet precies wat je met een vochtig wondmilieu bedoelt?
Nou net bij een hotspot denk ik dat namelijk niet omdat de bacteriën die de infectie onderhouden genieten van een vochtige broeierige omgeving. Meestal een stafylokok. Dus droog en ‘aan de lucht’ geneest vaak beter dan onder een vettige zalf of een verband. Genezing gebeurt vanuit de wondranden, daar zorgt het lichaam zelf wel voor vocht.
Door El_Kato
Pfffft ik ben echt stapelgek op die hond maar ik word ook af en toe stapelgek van hem :crazy2:

De groene leem is vanmiddag bezorgt. De plek is nu wel helemaal dicht maar er zaten ook wat dikke korsten. Dus weer goed schoongemaakt met lauw warm water met een paar dropjes betadine scrub. Drooggedept en ingesmeerd met de groene leem. Dat vond hij niet zo leuk… het ruikt vrij sterk - ik vind het wel lekker ruiken trouwens :) maar daar denkt hij anders over.… :-[

Groene leem doet het ook goed op de muur - geleerd dat royaal aanbrengen geen meerwaarde heeft, meneer moest natuurlijk schudden, meerdere keren.
Groene leem doet het ook goed op meubels, kleding en op Rana - meneer heeft tegen alles wat hij tegenkwam aangewreven om de drek van zijn rug te krijgen.

Hij is weer super onrustig, springt weer op en komt weer enorm aandacht vragen omdat het jeukt of irriteert. Kortom hij vind het niets zo’n groene kledder op zijn rug…

Het is ook echt een enorme eikel met dit soort dingen. Die blik van beschadigd vertrouwen ook toen ik het opgesmeerd had :-[
Door El_Kato
Na een uurtje ofzo werd hij weer rustiger. Later op de avond heb ik er nog een keer een dun laagje opgesmeerd en dat vond hij prima. Verder rustig gebleven niets aan de hand. Plek ziet er nu ook mooi rustig uit. Heb er voor de zekerheid wel weer een dun laagje opgesmeerd.

Hij vind iets op of aan hem altijd ingewikkeld. Een teek verwijderen is ook drama als ik er alleen al aan denk om dat te doen is hij al vertrokken. Ik denk wel dat het gisteren wat gevoelig was van het schoonmaken en dat ik de leem er veel te dik opgesmeerd had en dat dat vervelend voelde. Maar goed nu dus gelukkig rustig en oké.
Door Lizzy
Pfft, gelukkig is hij weer wat rustiger. Wat een gedoe he, zo'n hotspot. Met een beetje mazzel droogt het nu snel in! Op naar genezing!!
Door El_Kato
Tja helaas gaat het niet helemaal goed… Ondanks dat alles rustig was en hij helemaal geen teken van krabben gaf heeft hij het gisteren in een onbewaakt moment weer open gekrabd. In de nachten liet hij het ook met rust maar ik werd vannacht wakker omdat ik hem hoorde rommelen. Eenmaal beneden was het weer raak alles weer rood en open. Heb er zo de balen van het is echt het laatste stukje maar tja als het steeds open gaat… Ik werk al de hele week thuis en dan ligt hij boven bij me. De hele week geen teken van krabben en vanmiddag uit het niets vandaan… Net toen ik in overleg zat en iets aan het vertellen was… nou ja ze hebben me horen brullen en zien opspringen. Het was maar kort maar het is genoeg…

Medical shirt zit in eerste instantie goed maar na 1x schudden is de plek weer zichtbaar. Hetzelfde met shirts etc. We denken nog na over hoe we het vannacht gaan doen. Of we hem boven bij ons leggen of dat er weer 1 beneden slaapt…

Idd wat een gedoe zo’n hotspot :-\
Word er een beetje moedeloos van. Hij was vandaag ook weer echt zichzelf niet maar kwam vanavond wel met zijn speeltje aanzetten. Dat hebben we ook eerder deze week nog niet gezien vind dat dan wel positief
Door dinky89
Waar ik ineens aan moest denken nu ik zo lees over het verschuiven van het petshirt waardoor de wond weer vrij ligt is het bedrijf 'kalpet' dat speciale kragen maakt voor katten. Ik weet van iemand waarbij de kat dus ook in de nek een vervelende wond had die beschermd moest worden.
Heb even op de website gekeken maar zie dat ze voor honden wel op maat moeten maken: http://www.kalpet.nl/kalpet-kraag-honden/
Door El_Kato
Bedankt voor de tip Dinky89 maar dit is helaas ook geen oplossing. De plek zit er precies onder. Ik heb de laatste dagen het medical pet shirt aangedaan maar het dan niet vastgemaakt aan de achterkant. Ik rol de losse stukken dan op en stop en eronder zeg maar. Dit werkte 2-3 dagen en nu ook niet meer. Wellicht is het wat uitgerekt of iets maar na 2-3x schudden schuift het naar beneden en kan hij er schijnbaar weer bij. Inmiddels heeft hij het toch weer een paar keer open gekrabd… De paar dagen rust hebben wel nut gehad want het is niet zo heftig meer als eerst. Ik smeer het 1-2x per dag in met groene leem. Begreep dat dat het indrogen bevorderd. Ik twijfel over honingzalf maar heb begrepen dat dit eigenlijk niet zinnig is nu… Zou dat iets kunnen doen tegen jeuk of irritatie?

Ik weet het niet zo goed meer. Het is bijna niet te doen om hem de hele tijd in de gaten te houden. Ik moest gisteren naar mijn werk en dan zijn ze een paar uur alleen. Hij had het shirt aan maar dat heeft gisteren het open krabben niet voorkomen. Vanmiddag moest ik weg en mijn vriend was ongeveer een uur later thuis. Heeft hij het weer opengekrabd :-\
De rest van de dag heeft hij bij me gelegen en geen enkele neiging tot krabben of iets…
Door Lizzy
Pfft, wat een ellende. Kan hij misschien naar een oppas als je niet thuis ben, totdat het dicht is? Ik twijfel nu ook over honingzalf. Ik weet het simpelweg niet. Misschien dat je hier toch het beste een dierenarts (holistisch) kunt raadplegen...?
Door El_Kato
Tussendoor heb ik het nog een paar keer ingesmeerd met groene leem. En de paar dagen tussendoor aan rust hebben heel veel goed gedaan. Eergisteren krabde hij het nog open, was al minder erg dan eerst. Gisteren niet gekrabd en nu lijkt het zo goed als genezen. Het voelt nog ruw met hier en daar een korstje maar het lijkt nu echt heel erg de goede kant op te gaan. Vanmorgen moest ik naar de tandarts en toen heeft hij er ook niet aan gezeten.

Wat wel opvalt, de plek voelt warm aan. Het heet niet voor niets een hotspot maar de ontsteking is eruit en ik dacht dat daar de hitte/warmte vandaan kwam. Kan het zijn dat de vacht normaal soort van isoleert en dat dit normale lichaamswarmte is die je nu voelt omdat de vacht nog steeds grotendeels weg is?
Door Lizzy
El_Kato schreef: do 16 feb 2023, 19:02 Tussendoor heb ik het nog een paar keer ingesmeerd met groene leem. En de paar dagen tussendoor aan rust hebben heel veel goed gedaan. Eergisteren krabde hij het nog open, was al minder erg dan eerst. Gisteren niet gekrabd en nu lijkt het zo goed als genezen. Het voelt nog ruw met hier en daar een korstje maar het lijkt nu echt heel erg de goede kant op te gaan. Vanmorgen moest ik naar de tandarts en toen heeft hij er ook niet aan gezeten.

Wat wel opvalt, de plek voelt warm aan. Het heet niet voor niets een hotspot maar de ontsteking is eruit en ik dacht dat daar de hitte/warmte vandaan kwam. Kan het zijn dat de vacht normaal soort van isoleert en dat dit normale lichaamswarmte is die je nu voelt omdat de vacht nog steeds grotendeels weg is?
Oh fijn dat het beter gaat zeg! Jeetje, dit kon je echt wel gebruiken! Nou, en nu in 1 rechte lijn door naar genezing!

Kan goed, dat je de warmte van je hond zelf voelt. Die zijn toch 38 graden.
Door El_Kato
Zo ziet het er nu uit. Nog wel rood en dus heel hobbelig en bobbelig maar alles is dicht!
69599386-4179-4DA0-9200-C6A99F889A4F.jpeg
69599386-4179-4DA0-9200-C6A99F889A4F.jpeg (3.79 MiB) 1489 keer bekeken
Gisteren heb ik het dik ingesmeerd met honingzalf omdat het erg droog was. Toen leek er weer een stuk huid los te komen, had alweer een knoop in mijn maag maar het was gelukkig het korstje van de plek die hij het laatste had opengekrabd. Roze huid eronder dus geen paniek :)
Misschien dat ik er straks weer een dun laagje opsmeer. Om de huid wat soepel te houden en nog een laatste setje voor genezing.

Hij heeft gisteren ook voor het eerst weer een stuk losgelopen. Hij mag graag rollen en dat was natuurlijk niet handig. We hebben hem gisteren laten gaan en alleen in de gaten gehouden dat hij niet in struiken, takken ed ging liggen. Zo leuk om hem helemaal uit zijn dak te zien gaan. Keihard rennen en zich tijdens de ren omgooien en al rollend weer opstaan en kronkelend met holle rug weer keihard rondjes rennen :). Wel steeds gekeken hoe het eruit zag maar geen gekke dingen. Misschien was het beter geweest om nog even te wachten maar hij had het ook echt even nodig. Vandaag maar weer aan de lijn dan krijgt het weer wat rust en dan mag hij morgen weer even lekker gek doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door