Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door keetje
#2318277
Heb even zitten goegelen maar dan kom ik toch uit op Tannetje en die zit in Otterloo en ik heb geen vervoer, zou ik dus nog 2 maanden moeten wachten tot de zeeman, tevens mijn chauffeur, weer thuis is, dat gaat me toch iets te lang duren. :-\
Door sella
#2318279
Waar zit je in nl? Ik ken holisitische da in noordholland en in zeist en de bilt. Naast dat Tannetje eens in de zoveel tijd in Amsterdam werkt.
Door keetje
#2318289
Ik zit een beetje met die eiwitten.
Eiwitten uit kip zijn die hetzelfde als uit ander gevogelte zoals eend of kalkoen. Als dat zo is dan moet ik dat ook uitsluiten omdat ze al kip gehad heeft. Dan zou ik misschien lam diabetes ofzoiets moeten proberen, of hert?
Door sella
#2318291
Ik moet er echt even voor gaan zitten, dus heb even geduld met me, ik zal kijken wat ik er van kan vinden.
Je kan altijd Tannetje een mail sturen.
Ik zit in Krommenie, dus kan je niet even een lift geven.
Maar als Tannetje advies kan geven, doet ze dat.
Door sella
#2318300
je kan haar ook gewoon bellen, ze belt mij ook altijd terug als ik ergens mee zit.

Ik zou eerst voor hert kiezen, dan voor lam, omdat lam nogal vet is. Eend en kalkoen zou ik even achterwege laten.
Alhoewel het voor mijn gevoelige aapje heel veel uitmaakte of ik een biologische kip voerde of niet, die reageerde dus op medicatie resten ofzo in de plofkip. En dat zit helaas veel in de kvv's
Behalve dan in de biologische versies.
Je kan paard ook nog overwegen, maar daar is volgens mij geen kvv van.
Ik weet niet of elimineren nu het verstandigst is, of dat haar entingen eerst ontstoord moeten worden, en dan haar lever en nieren ondersteunt moeten worden.
als dat al heel veel verlichting geeft, stap je op een andere mannier in een voedselwisseling.
Door keetje
#2318304
sella schreef: je kan haar ook gewoon bellen, ze belt mij ook altijd terug als ik ergens mee zit.

Ik zou eerst voor hert kiezen, dan voor lam, omdat lam nogal vet is. Eend en kalkoen zou ik even achterwege laten.
Alhoewel het voor mijn gevoelige aapje heel veel uitmaakte of ik een biologische kip voerde of niet, die reageerde dus op medicatie resten ofzo in de plofkip. En dat zit helaas veel in de kvv's
Behalve dan in de biologische versies.
Je kan paard ook nog overwegen, maar daar is volgens mij geen kvv van.
Ik weet niet of elimineren nu het verstandigst is, of dat haar entingen eerst ontstoord moeten worden, en dan haar lever en nieren ondersteunt moeten worden.
als dat al heel veel verlichting geeft, stap je op een andere mannier in een voedselwisseling.
Kun je me even uitleggen wat je daarmee bedoelt,..... :-[
Door nienk
#2318307
Eiwitten van kip zijn niet hetzelfde als die van ander gevogelte.

Elimineren kan heel goed met konijn, weet ik uit ervaring. Het beste is om zelf samen te gaan stellen. Van konijn is relatief makkelijk alles te vinden. Makkelijker dan van eend, eenden spiervlees is lastig te krijgen.

Tinlo Barfmenu heeft KVV die mijns inziens prima geschikt is om mee te elimineren. Maar er zijn meer merken die smaken hebben die Puur en alleen 1 diersoort zijn. Kijk eens op www.voerwijzer.com

Lam heeft ze hoog waarschijnlijk wel eens gegeten, zit immers in veel brokken. Daarom is lam niet geschikt om mee te beginnen.

Een holistisch da mailen zou zeker kunnen helpen, wellicht kan er via de mail advies gegeven worden over eventueel ondersteunde middelen voor de sPeciefieke allergieën van jouw hond.

Succes!
Door keetje
#2318312
Bedankt voor je antwoord nienk. (En sella ook!!)
Ik zou het liefs zelf samenstellen maar helaas is dat om persoonlijke redenen niet mogelijk.
Konijn is ook nog een mogelijkheid, Tinlo heeft dus konijn? Ik ga me er even in verdiepen, kijk zo kom ik ergens, dankzij jullie hulp. :)
Door nienk
#2318319
Gelukkig zijn er steeds meer KVV merken van goede kwaliteit. Ik zou bij voorkeur voor elimineren een KVV geven zonder pre-mid of andere toevoegingen. Kijk ook daarvoor maar even op die site.

Van konijn zijn ook snacks te koop, maar  pas daar wel mee op, ook als er "100 procent puur en natuurlijk vlees" op staat kan het zo zijn dat er toch iets in zit. Ik vertrouw op de snacks van Carnivoer, Bandit, Ropadog en Carnibest.
Door keetje
#2318322
Ik heb al zitten kijken bij Tinlo, die hebben konijn. En ik heb een droogmachine dus ik kan eventueel zelf wel KVV drogen als snacks.
Heeft CB ook knijnen snacks?
Ik goegel wel even, anders gaat het gewoon konijn worden de eerst volgende 6 weken.
Door keetje
#2318716
nienk schreef: Gelukkig zijn er steeds meer KVV merken van goede kwaliteit. Ik zou bij voorkeur voor elimineren een KVV geven zonder pre-mid of andere toevoegingen. Kijk ook daarvoor maar even op die site.

Van konijn zijn ook snacks te koop, maar  pas daar wel mee op, ook als er "100 procent puur en natuurlijk vlees" op staat kan het zo zijn dat er toch iets in zit. Ik vertrouw op de snacks van Carnivoer, Bandit, Ropadog en Carnibest.
Ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer,...
Wat is pre-mid?
Ik dacht voor Tinlo konijn te gaan, eerst 10 kilo, ze krijgt 500 gram per dag, dan heb ik dus voor 20 dagen. Als dat goed gaat kan ik weer wat bijhalen. Ik wil niet zoveel per keer halen omdat ik anders weer 30 kilo vlees in de vriezer heb liggen waar ik niets meer mee kan als het niet werkt.
In 20 dagen zou ik toch wel verschil moeten zien?
Maak ik dan met Tinlo konijn een goede keus?
En wat is er als snacks te krijgen, alleen oren?
Waar ik dan wel weer bang voor (gemaakt )ben is dat er resten graan in de konijnenmix kan zitten en dat is dus wat ze zeker niet mag.

Eigenlijk weet ik het niet meer, ik goegel me al weken te pletter, lees van alles (waarschijnlijk veel te veel) :-\
Door Lizzy
#2318831
Ja, duidelijk een meelmijt allergie dus. En ja, dan blijft het vreemd dat ze het op brok goed doet, want als er ergens meelmijt in zit: is het brok. Hoewel daar wel bij gezegd moet worden dat als het kurkdroog wordt bewaard, de schade mee kan vallen. Meelmijt zit trouwens overal hoor. Lees bijv. dit: http://www.megades.nl/tekst/187/Meelmijt.html.

Ik weet niet hoe het met het vocht in jouw huis gesteld is?

Goed, er kunnen inderdaad ook meer problemen aan de orde zijn. Dus ja, ik gooide toch die brok weg. En je zou nu kunnen gaan elimineren. Als je dat doet: zou ik persoonlijk liever zelf samenstellen. Dan weet je tenminste exact wat je geeft. Als je zelf samenstelt, hoef je dus ook niet bang te zijn voor graanresten, aangezien jij weet wat je geeft en de maag, slokdarm en darmen dus verwijderd hebt (en daar dus op controleert). Dat geldt niet alleen voor konijn, dat geldt ook voor een eliminatie dieet met eend of welk ander dier dan ook.

Er staan in de Vraag & Aanbod categorie vast adressen voor bijv. hele konijnen.

Het is vanaf hier niet zo moeilijk, lijkt me. Je kijkt kritisch naar je huis om te bepalen of er meelmijt aanwezig kan zijn en je neemt zonodig maatregelen (veel luchten enzo). Je geeft Puur Pollen om ervoor te zorgen dat de allergie voor de andere dingen minder wordt. Want, je hond scoort op diverse dingen niet zo hoog als op meelmijt maar hij scoort er ook niet nul:


Beemdlangbloem 79
Kropaar 84
Engels Raaigras 80
Timotheegras 55
Veldbeemdgras 121
Copramijt 133
Farinaemijt 192
Hooimijt 48
Huisstofmijt 80
Meelmijt 443
Vlo 65
Katten epitheel 0
Berk 49
Hazelaar, europese 38
Katwil 26
Bijvoet 180
Brandnetel 4
Groot Glaskruid 0
Melganzevoet 34
Smalle Weegbree 65
Alternaria Alternata 39
Aspergillus Fumigatus 130
Gladosporium Herbarum 103
Malassezia 117

En al die dingen bij elkaar, kunnen ook voor reactie zorgen. En tel daar bij op dat de belangrijke allergie-factor de meelmijt is en deze OOK in Puur Pollen zit. Kijk maar:

Een verdunning van acacia, beemdgras, berk, beuk, bijvoet, doddegras, dravik, eik, els, engels raaigras, es, ganzevoet, gerst, guldenroede, haver, hazelaar, hop, jasmijn, kamgras, kropaar, liguster, linde, maïs, iep, olijfboom, paardebloem, plataan, populier, reukgras, rogge, struisgras, tarwe, vlier, vossestaart, weegbree, wilg, witbol, zachte haver, zwenkgras. Bevat tevens meelmijt en huisstofmijt.

Dus zodra dat binnen is, zou ik daar acuut mee beginnen.

En eigenlijk kun je 2 dingen doen: je kunt eerst met Puur Pollen beginnen, ondertussen een graanvrije KVV geven (en dan in ieder geval 1 diersoort NIET geven, voor mocht je nog moeten gaan elimineren). En dan is TinLo een prima keuze, maar geef dus bijv. geen konijn. Je kijkt dan wat er gebeurd. Je kijkt, bestudeert en wacht af.

Als je daar nu 6 a 9 weken mee bezig bent en je ziet nul verandering, ga dan een eliminatie dieet doen en pak dat dan gelijk goed aan. En ik zou dan gewoon zelf gaan samenstellen, oftewel : 6 tot 9 weken lang hele konijnen voeren, zonder maag, darm en slokdarm inhoud. En als dan na 6 tot 9 weken een forse verbetering geconstateerd kan worden, dan kun je voorzichtig gaan aannemen dat het iets in de voeding is.

Je kunt nu ook gelijk Puur Pollen en het eliminatie dieet gaan geven. Maar, dat heeft 1 heel erg groot nadeel. Als er reacties zijn (positief/negatief): weet je niet waar dat door komt. Ik zeg dus persoonlijk: 1 ding tegelijkertijd. Eerst Puur Pollen + een goede KVV proberen. En pas over een maand of 2, indien nodig, een eliminatie dieet gaan volgen.
Door keetje
#2318894
Bedankt Lizzy voor je zeer uitgebreide antwoord, daar kan ik iets mee.
Puur Pollen heb ik al in huis en ze eet op het ogenblik Carnibest natuur Bio

Toen we haar kregen zat ze dus op die RCmeuk.
Daar had ze klachten bij, kale plekken in haar nek, op haar rug en op haar bovenpoten.
Aangezien wij niet wisten hoe precies de vorige eigenaar+asiel zich aan die brokken gehouden hebben, zijn we nog 6 weken strikt doorgegaan met die brokken.
De klachten bleven en toen zei onze DA dat we dan ook over konden gaan op vlees.
Dat heb ik gedaan. Er zat nog een redelijke voorraad nietdieet in de vriezer van Keet en die zijn we gaan geven, de klachten werden erger maar ik dacht toen, misschien ontgiften?
Daarna zijn we dus doorgegaan met CB natuur bio en de plekken bleven verergeren.

Ze heeft nu dus rijst/kip/vis/rund gehad en RCbrokken, voor zover ik dat controleren kan omdat ik met haar vorige baas geen contact krijg.

Wat ik nu dus van jouw begrijp is dat ze (voorlopig) op de CB kan blijven en dat ik puur pollen erbij ga geven. Of moet ik ipv de CB een andere KVV zoeken omdat er in de CB rijst zit?
Werkt dat niet dan elimineren.

BARF gaat helaas niet lukken, hoe graag ik het zou willen. Ik doe je wel even een PBtje. ;)

Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door