Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

dank voor de reacties! we gaan morgenmiddag maar weer naar de DA, heb zojuist een afspraak gemaakt. ontdekte vanochtend ook een plekje op zijn voorpootje, wat volgens mij ook zo'n zelfde soort wondje gaat worden.

hoop heel erg dat het geen schimmel is. althans, ik heb hier wel eens gelezen dat het een enorme toestand is om daar van af te komen? hoe komt een hond eigenlijk aan schimmel? slechte weerstand zal een rol spelen, maar moeten ze het dan van een hond krijgen die het actief heeft ofzo?

wat ik ook dacht, vorig jaar begon alle ellende (qua jeuk) ook in de herfst. maar omdat dat voor het eerst was (was ook Reus zijn eerste herfst bij mij), kon er niet echt gezegd worden of dat nou een bepalende factor was. aangezien we zo snel resultaat zag op het eliminatie dieet, dachten we (de da en ik) eigenlijk voornamelijk richting voedsel allergieën. maar ja, toen was het ondertussen natuurlijk ook hartje winter. ondertussen is wel duidelijk dat Reus niet  tegen graan kan (het kapot gekrabte oor na 1 hondenbrokje afgelopen mei) en ook erg gevoelig is voor dingen als inentingen, ab en toevoegingen aan voedsel. maar zou er toch niet ook een seizoensfactor in het spel kunnen zijn? en zo ja, wat dan?

zo blijven we inderdaad maar bezig ja, baal wel behoorlijk, Reus zijn gedrag is ook weer een beetje verslechterd, valt wat vaker uit naar honden (terwijl dat echt enorm veel beter ging, denk dat hij in de 6 weken alleen maar makke labradors tegen komen bij mijn ouders behoorlijk bijgekomen is) en is ook in huis veel allerter op alles wat er buiten misschien gebeurd. Denk echt dat dat komt doordat hij zich niet helemaal top voelt, hij is ook heel aanhankelijk, wil de hele tijd bij me en geknuffeld worden, zelfs op straat soms. (dat had hij altijd als hij ziek was) hoop heel erg dat de DA morgen kan zeggen wat het is en dat er concreet iets aan te doen is zodat hij snel weer op kan knappen.
Dus vorig jaar had hij ook zo van die plekjes toen de herfst begon?  Ik weet niet wat er momenteel nog in de lucht hangt of echt typisch is voor de herfst.
Misschien zou een kuurtje puur pollennog iets kunnen betekenen, of ik zou het toch in het achterhoofd houden voor volgend jaar ( en dan echt al voor de zomer beginnen).  Maar of je daar nu nog echt mee geholpen bent dat weet ik niet.
Bij Nena zijn we vorig jaar ook later begonnen met puur pollen en we merkten geen verschil.  Dit jaar echt voor de pollenperiode begonnen en ze is er gans de zomer probleemloos mee doorgekomen.

Nog een gedachtengang...zou het iets hormonaal kunnen zijn?  Nena haar jeuk is nu ook terug iets rustiger aan het worden nu de loopsheid afneemt.  Ik vermoed dus dat het echt hormonaal was en niet de kiezebrink mix van konijn die haar jeuk gaf...

Ik duim in elk geval dat het snel opgelost wordt en dat het geen schimmel is want dat is idd niet zo makkelijk te overwinnen hoorde ik.  Ik zou zilverwater inzetten bij schimmel om te beginnen en dan luisteren wat de dokter nog opsmijt.
nou hij had vorig jaar niet van dit soort plekjes, toen was het eigenlijk alleen dat hij zichzelf stuk krabte van de jeuk. dus zijn oorflapjes met wondjes en zijn nek half kaal en schraal. maar ik kan me wel indenken dat als hij dus op iets reageert van de herfst, dat zijn weerstand dan zwak is en dat daardoor iets anders vat krijgt op een wondje wat denk ik van het spelen met zijn grote goldendoodle vriendje was.

puur pollen krijgt hij sowieso al.

hormonaal, ik wee nie... hij is heel jong al gecastreerd. maar het zou kunnen dat hij wel reageert op loopse teefjes in de buurt misschien. nou je het zegt, hij doet ook wel vaker markeren de laatste tijd. hmm. goed punt!

we horen het morgen wel, ik zal afhankelijk van wat de dokter zegt vragen naar zilverwater, dank voor de tip.
Schimmels zitten overal en dus ook op de huid van de hond. Zolang die huid gezond is, de juiste zuurgraad heeft en niet permanent vochtig is gebeurt er verder niet zoveel mee, een gezonde hond heeft zelden of nooit last van schimmels. En daaruit volgt dat als de hond letterlijk en figuurlijk wat minder goed in z'n vel zit er makkelijk een woekering van schimmels kan ontstaan. Bij onze paarden (die altijd buiten lopen) zien we het vooral in voor- en najaar, als ze nog of alweer dik in het haar zitten, het vrij warm is en langdurig regent. Dat zijn ideale omstandigheden voor schimmels.

Schimmels kunnen natuurlijk van het ene dier naar het andere verhuizen via sporen, bij ringworm (schimmelinfectie van de huid) wordt daarvoor ook altijd gewaarschuwd maar dan specifiek voor de eigenaren. De meesten honden zullen wel huidvretende schimmels aan boord hebben maar krijgen daar alleen echt last van als hun vel niet gezond is of als ze bv erg veel zwemmen en slecht drogen tussendoor.
zucht... meneer heeft gewoon weer schurft! of te wel, meest waarschijnlijk een of ander mijtje. onder de microscoop was niets te zien en meer afkrabben lukte niet, maar met hoe het er uit zag en zich verspreidt vond de DA het het meest waarschijnlijk dat er een gezellig beestje bezig is daar.

vorig jaar begon al het gelazer zoals gezegd ook aan het begin van de herfst. we zijn er nu uit dat het waarschijnlijk de wisseling van seizoen/weer/luchtvochtigheid/wind/etc. is die Reus zijn weerstand onder uit veegt, waardoor hij vatbaarder wordt voor allerlei ellende. De DA zegt dat (plotselinge) weersverandering bij wel meer honden voor problemen zorgt, dat zij het in de praktijk bijvoorbeeld vaak razend druk hebben als het ineens heel ander weer is, of na een plotseling hele warme dag. Ik kan me ook zeker in dit verhaal vinden. voor nu hebben we er niet zo heel veel aan, maar het plan is om volgend jaar zo rond augustus Reus een behoorlijk weerstand oppepper te geven. met probiotica, immuboost druppels en misschien nog wel wat. Hopelijk kunnen we het daar dan mee opvangen.

we gaan nu dus vrolijk door met de kruiden, druppels tegen de (vermoedelijke) mijt en ook even een kuurtje immuboost (10 dagen).

de buikklachten zijn dus al een heel stuk verbeterd en de ontlasting is vrijwel normaal. ik bouw de Darm Clear rustig af, kijken of het goed blijft gaan. vanaf vandaag krijgt Reus weer een lekkere barfhap, hij vindt kvv (zeker de fijne katten tinlo die ik maar even had gekocht) maar saai...

heeft er iemand nog een idee wat ik eventueel voor de beschadigde huid kan doen? honingzalf smeren, of iets anders? hij  heeft nu 1 open wondje zitten van circa 1 cm doorsnee, en een paar schaafwond achtige plekjes.
Door Martine-Tom
Ah gossie arme Reus...
Ik heb geen tips maar vind het sneu dat hij nu weer schurft heeft...

Overgens dat stukje wat je schreef over zijn opvliegende gedrag in combi met niet lekker in zijn vel zitten...dat herken ik van Tom in retrospect ook heel erg!
Volgens mij lijken onze monsters wel op elkaar  ;)
pfff dat gaat niet  lekker.  Die druppels die de dA heeft voorgeschreven voor de plekjes is dat iets inwendigs?  als het uitwendig is dan is het misschien niet zo goed om er nog iets extra bij te smeren?
als het inwendig is dan zou ik idd voor honingzalf gaan of propoliszalf ( maar dat prikt wel heb ik zelf ondevonden...maar werkt héél goed hier bij Nena)
Je zou ook druppels propolis kunnen geven inwendig om de weerstand een boost te geven of uitwendig kan dat ook...deed altijd wonderen bij Nena haar poten.
Ik hoop dat  het snel weer verbeterd.
de druppels zijn de advantage vlooiendruppels, alleen dan die ook tegen mijtjes werken. ik smeer er nu honingzalf op om te voorkomen dat de korstjes gaan kriebelen en hij het nog verder stuk krabt. het is al een stuk kaal en de ervaring leert dat haar slecht terug groeit op mijt-plekken (hij heeft nog steeds een beetje een piratenoogje van de vorige keer demodex). ik zal de propolis even opzoeken, dank voor de tip!

@martine-tom: volgens mij lijken ze inderdaad best op elkaar! wie weet zouden het goede vriendjes zijn.
Dit zit er in:

Illite, Colloidal silver, Calendula officinalis, Glycerin, Vitamine E olie (d-alpha tocopherol), Buxus chinensis, Persea gratissima, Tricticum vulgare, Beta – carotene, Lavendula officinalis, Aloe barbadensis, Mel, Propolis cera, Melia azudirachta, Echinacea purpurea

En dus ook propolis.
hoe besmettelijk is schruft nou eigenlijk? ik bedoel, die mijtjes wonen natuurlijk op iedere hond, maar ik vind op internet toch ook wel verhalen van dat actieve schurft van de ene op de andere hond wordt overgedragen. dus moet ik Reus maar even niet intensief bij andere honden in de buurt laten? in huis bedoel ik dan. heb zelf alleen Reus natuurlijk, maar vanmiddag wel een verjaardag waar andere honden zijn, hij kan heel goed samen met hun, leuk spelen en zelfs samen liggen, maar ik wil natuurlijk niet dat die ook inwoning krijgen!
nienk schreef: zucht... meneer heeft gewoon weer schurft! of te wel, meest waarschijnlijk een of ander mijtje. onder de microscoop was niets te zien en meer afkrabben lukte niet, maar met hoe het er uit zag en zich verspreidt vond de DA het het meest waarschijnlijk dat er een gezellig beestje bezig is daar.
meest waarschijnlijk schurft of een ander mijtje?
maar was niks te zien....
meest waarschijnlijk een gezellig beestje...
lekker duidelijke da..
zou hem lekker thuis laten....een hond met schurft op een verjaardag klinkt nou niet echt je van het......daarbij is schurft besmettelijk
http://www.yahwoof.com/schurft.html
Laatst gewijzigd door me and my boys op za 01 okt 2011, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door