- zo 21 aug 2011, 10:33
Geen dank joh, ik ben blij weer iemand te kunnen helpen met ons verhaal!
Het is inderdaad best een tijd ellendig geweest, hoewel Reus zijn klachten in vergelijking met een aantal andere honden hier nog dik mee vallen. Daarnaast heb ik al heel snel de stap naar de holistische DA gemaakt, ipv maanden/jaren aan te modderen bij een gewone da. ben daar nog steeds erg blij mee en kan het iedereen met dergelijke problemen aanraden. ik kom met Reus bij Stefan Veenstra, van Natuurlijke Gezonde Dieren, zit in amsterdam zuid. erg aardige man, Reus is compleet dol op hem en ze nemen daar ook echt de tijd voor je. zit er gemiddeld denk ik per keer wel een half uur binnen, en de eerste keren nog langer. zo levert het dokters bezoek ook een stuk minder spanning op, iets wat bij Reus erg belangrijk is.
hartstikke goed om je hond langzaam aan te laten wennen aan de praktijk daar, jammer dat jou knie daar tussen door kwam. (voor jou zelf natuurlijk ook)
over dat onzekere: als ik zo je verhaal lees, zou ik je eigenlijk aanraden om niet de verloop van het eliminatiedieet af te wachten. natuurlijk is het hartstikke goed dat je dat gaat doen, en het is de eerste (en belangrijkste) stap. Maar ook je hond zijn gedrag en gevoelens spelen, zoals je zelf al zegt, enorm mee in de uiting van zijn klachten. Reus zijn jeuk is ook nog weer een stuk verminderd toen ik aan zijn stress problematiek ging werken bij een gedragstherapeut (die dr. veenstra zijn ideeën over Reus deelt, en vice versa) en hij wat homeopatische middeltjes kreeg om hem te helpen ontspannen. Het welzijn van jou hond zal er dus ook een stuk op voor uit gaan als je ook die kant van hem aan kan pakken. Ik denk dat je op die manier, zodra je daar zelf weer gelegenheid toe hebt, je hond het snelste van zijn jeuk ellende af kan helpen. de jeuk helpt zijn onzekerheid niet, en de onzekerheid de jeuk niet.
over Reus nu:
het gaat nog steeds enorm goed! dat hij tijdens mijn reis bij mijn ouders was heeft hij in het begin een beetje meer jeuk gehad (baasje missen), maar met goed op zijn eten letten, zijn medicijnen (de chinese kruiden, doils olie, groene os rust compositum en een bloesem remedie) en het volhouden van de aanwijzingen van de gedragstherapeute (rust rust rust) is het erg goed gegaan. hij zit nu (ook dankzij het slechte weer en de vele regen hier) heel mooi in zijn vacht, de kale plekjes op zijn heupen die je nog een beetje zag zijn weg en ook zijn nek is helemaal mooi behaard zonder enige oneffenheden of wat dan ook. Hij zit duidelijk goed in zijn vel, is vrolijk maar heel ontspannen, jeukt amper en doet ontzettend lekker gek.
de chinese kruiden zijn we aan het afbouwen, om te kijken hoe het zonder gaat. ik ga binnenkort ook weer wat toevoegen aan zijn menu, dat wordt (biologische) kip of rund. Op zich heeft hij nu met konijn, eend, hert, vis, haas, lam en geit een prima gevarieerd menu, maar het zou gewoon praktisch erg handig zijn als ik bij de supermarkt of slager eten voor hem kan kopen.
qua gedrag kijk ik het nog even een tijdje aan voordat we weer bij Jana langs gaan. Ik merk dat hij nog wel graag naar het water toe wilt, maar hij is echt 10x makkelijker aan te spreken, houdt veel beter contact en ik kon hem net ook gewoon met een brokje bij me houden terwijl er op de brug (is water, is spannend) een andere jackrussell enorm tegen hem te keer ging (is ook erg spannend). we gaan dus lekker verder met de RC, bloesems af bouwen en vooral nog steeds enorm rustig aan doen. wil hem wel weer af en toe met andere honden laten spelen, om hem dan daarna wel gelegenheid te bieden te herstellen van de spanning daarvan. hoe dan ook, het gaat super goed en ik ben een erg blij baasje met een erg tevreden hondje!