Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nienk
Veerle-scrappyToo schreef: :D  :D  :D wat leuk om te lezen zeg!  Zalig hé om zo vooruitgang te zien en te merken dat al het harde werk toch geholpen heeft.  Ik zou zeggen: vooral zo doorgaan Reus  ;D
Dank je! Reus doet zijn best om een gezond en mooi glimmend hondje te blijven.
Veerle-scrappyToo schreef: Maar ik begrijp het dus wel dat je kip en rund overweegt om opnieuw te testen.
Ja ik denk het wel, als hij een tijd lang helemaal stabiel is. Puur omdat ik ook plannen heb om hem mee te nemen  naar het buitenland, en ik graag iets flexibeler met hem zou zijn. nu is weg gaan met hem altijd een beetje gedoe, want er moet wel eten mee kunnen. als hij gewoon ook kip en rund kan eten, dan kan je bij iedere slager en zelfs iedere supermarkt wel wat te eten voor een paar dagen regelen. Als het niet gaat, dan gaat het niet, maar ik zou het wel uit willen proberen. maar dan moet hij eerst een beetje  gezonde basis hebben, aangezien het risico wel groot is. Daarbij uitte zijn fysieke klachten zich ook nogal in zijn gedrag, dus ik ga het pas er op wagen als we een heel eind verder zijn in de 'rust' training.

ik verdenk vooral de kip, aangezien zijn klachten voor een groot deel zijn begonnen/verergerd in dezelfde periode als de dierenwinkel gedroogde kippennekjes in het assortiment kreeg... weet dat niet zeker, maar het is wel een streng vermoeden.
Door nienk
meili-chrissie schreef: wauw super hoor  :Decht goed !! mei-li zie ik ook erg opknappen deze afgelopen weken ...toch blij dat ik aan de acupunctuur begonnen ben !!
ga zo door ,nu lekker genieten van reus !!
dankjewel! ik ben echt super blij, niet alleen omdat het gewoon fijn is, maar juist ook omdat ik weg ga, nu kan ik hem met een iets geruster hart achter laten en is het zo ook makkelijker voor mijn ouders (waar hij gaat logeren). Die hoeven nu gewoon alleen maar op te letten dat hij niet iets eet wat hij niet mag, maar verder geen moeilijke fratsen.
Door nienk
Linda en Kiri schreef: oooh fijn hoor Nienk.... Wat je zegt: je mag met een gerust hart op vakantie gaan. Geniet er maar lekker van
dankje! het zal raar worden, zolang zonder hond terwijl hij normaal letterlijk 24/7 bij me is, maar dat genieten gaat vast wel lukken!!
Door Lizzy
Hee, wat goed zeg, dat het zo goed met hem gaat!

Ik zou overigens zeker biologische kip en rund proberen te bemachtigen, als ik jou was. En verder duim ik voor je dat dit geen reactie geeft!
Door nienk
Lizzy schreef: Hee, wat goed zeg, dat het zo goed met hem gaat!

Ik zou overigens zeker biologische kip en rund proberen te bemachtigen, als ik jou was. En verder duim ik voor je dat dit geen reactie geeft!
ohja, bio ipv gewoon, dat is nog een goede tip, dank je wel!

Waren vandaag even bij de DA, die ook zei dat het erg goed met Reus gaat.  :) Wat hem betreft kunnen we eigenlijk stoppen met de kruiden, maar aangezien ik zo lang weg ga, beter niet nu stoppen. Bij mijn ouders is de kans dat hij per ongeluk iets verkeerds krijgt denk ik wel iets groters, en 5 weken ergens anders wonen is al wel verandering genoeg voor hem. Daarnaast een verdunning van de rescue remedie met bleeding heart erbij. Dat laatste om te proberen te voorkomen dat Reus al die tijd onder aan de trap blijft zitten wachten tot dat baasje naar beneden komt. (dat houdt hij rustig de hele dag vol als hij daar eens een nachtje logeert)
Door Lizzy
nienk schreef: ohja, bio ipv gewoon, dat is nog een goede tip, dank je wel!

Waren vandaag even bij de DA, die ook zei dat het erg goed met Reus gaat.  :) Wat hem betreft kunnen we eigenlijk stoppen met de kruiden, maar aangezien ik zo lang weg ga, beter niet nu stoppen. Bij mijn ouders is de kans dat hij per ongeluk iets verkeerds krijgt denk ik wel iets groters, en 5 weken ergens anders wonen is al wel verandering genoeg voor hem. Daarnaast een verdunning van de rescue remedie met bleeding heart erbij. Dat laatste om te proberen te voorkomen dat Reus al die tijd onder aan de trap blijft zitten wachten tot dat baasje naar beneden komt. (dat houdt hij rustig de hele dag vol als hij daar eens een nachtje logeert)
Ik zou nu ook even niet stoppen. Dat kan wel weer als je even terug bent. En het beste ga je dit avontuur gewoon vol vertrouwen te gemoed, het weggaan! Gaat goed komen! Want jouw eventuele stress of ongemakkelijke gevoelens pakt hij zeker-te-weten ook op. Beetje vaag geleuter misschien maar ik geloof er heilig in dat honden meer signalen van ons oppakken dan wij denken en dat vaak omzetten in stress/huidproblemen/allergieen, etc.
Door nienk
Lizzy schreef: Ik zou nu ook even niet stoppen. Dat kan wel weer als je even terug bent. En het beste ga je dit avontuur gewoon vol vertrouwen te gemoed, het weggaan! Gaat goed komen! Want jouw eventuele stress of ongemakkelijke gevoelens pakt hij zeker-te-weten ook op. Beetje vaag geleuter misschien maar ik geloof er heilig in dat honden meer signalen van ons oppakken dan wij denken en dat vaak omzetten in stress/huidproblemen/allergieen, etc.
ben ik absoluut met je eens hoor. ik probeer zo normaal mogelijk te doen, maar volgens mij heeft Reus al lang al door dat er iets bijzonders staat te gebeuren. ben toch dingen aan het doen die niet standaard zijn. daarom zijn we maar vast begonnen met die bloesem druppels. hij is als het warmer is minder van het opschoot zitten of bij me liggen, maar hij ligt wel op vallend vaak dichter bij me in de buurt dan anders. probeer er maar geen aandacht aan te schenken, maar ik merk dat ik zelf ook wel de neiging heb om hem iets vaker helemaal plat te knuffelen.
nova schreef: Wat een goede berichten allemaal over jouw Reusje  :)
ja fijn hè! ik hoop dat hier mee andere mensen zien dat een hond met de klachten die Reus had (jeukjeukjeuk, zichzelf tot bloedens toe krabben, opgefokt) prima te helpen is zonder prednison en dergelijke.
Ik heb het hele verhaal zitten lezen, pff wat een verhaal. Bedankt voor het geven van deze link.
Wat een ellende hebben jij en Reus mee gemaakt. Maar wat goed dat het nu zo goed gaat.

Vooral een het begin van de topic herken ik wel veel dingen van Reus in mijn Berner. Ik heb het idee dat hij meer jeuk heeft als het warm is, als ik de airco aanzet is het namelijk minder. Voor een jonge Berner is hij heel erg druk, ook onzeker.

Mag ik weten naar welke holistische dierenarts jij ben geweest?

Ik ga eerst mijn Berner op een eliminatiedieet zetten. Als dat niet werkt wil ik kijken buiten de reguliere geneeskundige. Mbt een allergie heb ik daar meer vertrouwen in. Dus ik ben alle 'andere' dierenartsen die ik hier en elders langs zie komen aan het verzamelen. Ik heb Aantje al opgeslagen en de DA in Houten zit 5 straten bij mijn huis vandaan. Ik wilde eigenlijk naar hun praktijk overstappen, alleen is hun ruimte echt heel erg klein. En dat werkt niet goed met een onzekere Berner. Dus dat is wel heel erg jammer. Maar ze een keer gebeld en ze waren super vriendelijk. Boden aan dat ik wel elke week even met mijn Berner binnen mocht komen zodat hij kon wennen. Maar ja, na 2 keer moest ik geopereerd worden aan mijn knie. Maar ik denk dat ik het toch maar weer ga proberen als ik helemaal beter ben.

Persoonlijk verbaasd het me niks dat een holistische DA werkt. Ik werk zelf in de zorg en was al snel overtuigd van een Holistische visie lichaam, geest en omgeving staan met elkaar in verbinding. Zelf ga ik al jaren naar een acupunctuur en herken wel warme en koude dingen eten en drinken. Ik ben 7 weken geopereerd en heb vorige week een hele week hoofdpijn gehad. Naar de acupunctuur geweest en weg. Daarnaast werd ik misselijk van yoghurt en dronk ik liever lauwe limonade dan koude. En zij zei dus ook dat ik warme dingen moet drinken, gember en kaneelthee en bullion. Dus ja, het verbaasd met niks dat dieren koud en warm eten zijn.
Door nienk
Geen dank joh, ik ben blij weer iemand te kunnen helpen met ons verhaal!

Het is inderdaad best een tijd ellendig geweest, hoewel Reus zijn klachten in vergelijking met een aantal andere honden hier nog dik mee vallen. Daarnaast heb ik al heel snel de stap naar de holistische DA gemaakt, ipv maanden/jaren aan te modderen bij een gewone da. ben daar nog steeds erg blij mee en kan het iedereen met dergelijke problemen aanraden. ik kom met Reus bij Stefan Veenstra, van Natuurlijke Gezonde Dieren, zit in amsterdam zuid. erg aardige man, Reus is compleet dol op hem en ze nemen daar ook echt de tijd voor je. zit er gemiddeld denk ik per keer wel een half uur binnen, en de eerste keren nog langer. zo levert het dokters bezoek ook een stuk minder spanning op, iets wat bij Reus erg belangrijk is.

hartstikke goed om je hond langzaam aan te laten wennen aan de praktijk daar, jammer dat jou knie daar tussen door kwam. (voor jou zelf natuurlijk ook)

over dat onzekere: als ik zo je verhaal lees, zou ik je eigenlijk aanraden om niet de verloop van het eliminatiedieet af te wachten. natuurlijk is het hartstikke  goed dat je dat gaat doen, en het is de eerste (en belangrijkste) stap. Maar ook je hond zijn gedrag en gevoelens spelen, zoals je zelf al zegt, enorm mee in de uiting van zijn klachten. Reus zijn jeuk is ook nog weer een stuk verminderd toen ik aan zijn stress problematiek ging werken bij een gedragstherapeut (die dr. veenstra zijn ideeën over Reus deelt, en vice versa) en hij wat homeopatische middeltjes kreeg om hem te helpen ontspannen. Het welzijn van jou hond zal er dus ook een stuk op voor uit gaan als je ook die kant van hem aan kan pakken. Ik denk dat je op die manier, zodra je daar zelf weer gelegenheid toe hebt, je hond het snelste van zijn jeuk ellende af kan helpen. de jeuk helpt zijn onzekerheid niet, en de onzekerheid de jeuk niet.

over Reus nu:

het gaat nog steeds enorm goed! dat hij tijdens mijn reis bij mijn ouders was heeft hij in het begin een beetje meer jeuk gehad (baasje missen), maar met goed op zijn eten letten, zijn medicijnen (de chinese kruiden, doils olie, groene os rust compositum en een bloesem remedie) en het volhouden van de aanwijzingen van de gedragstherapeute (rust rust rust) is het erg goed gegaan. hij zit nu (ook dankzij het slechte weer en de vele regen hier) heel mooi in zijn vacht, de kale plekjes op zijn heupen die je nog een beetje zag zijn weg en ook zijn nek is helemaal mooi behaard zonder enige oneffenheden of wat dan ook. Hij zit duidelijk goed in zijn vel, is vrolijk maar heel ontspannen, jeukt amper en doet ontzettend lekker gek.

de chinese kruiden zijn we aan het afbouwen, om te kijken hoe het zonder gaat. ik ga binnenkort ook weer wat  toevoegen aan zijn menu, dat wordt (biologische) kip of rund. Op zich heeft hij nu met konijn, eend, hert, vis, haas, lam en geit een prima gevarieerd menu, maar het zou gewoon praktisch erg handig zijn als ik bij de supermarkt of slager eten voor hem kan kopen.

qua gedrag kijk ik het nog even een tijdje aan voordat we weer bij Jana langs gaan. Ik merk dat hij nog wel graag naar het water toe wilt, maar hij is echt 10x makkelijker aan te spreken, houdt veel beter contact en ik kon hem net ook gewoon met een brokje bij me houden terwijl er op de brug (is water, is spannend) een andere jackrussell enorm tegen hem te keer ging (is ook erg spannend). we gaan dus lekker verder met de RC, bloesems af bouwen en vooral nog steeds enorm rustig aan doen. wil hem wel weer af en toe met andere honden laten spelen, om hem dan daarna wel gelegenheid te bieden te herstellen van de spanning daarvan. hoe dan ook, het gaat super goed en ik ben een erg blij baasje met een erg tevreden hondje!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door