Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Unique schreef:
Eerst pak je de pup zo vast (in 2 handpalmen) dat je het kopje/nekje ondersteunt men je vingers.Dan zwaai je van boven, met gestrekte armen, naar beneden,om eventueel vocht in de longetjes eruit te "slaan" Helpt dat niet dan sluit je het bekje en doe je je mond over het neusje van de pup.Vaak komt er ook vruchtwater uit het neusje.Smaakt wat zoutig  :o :o Als je het hoort rochelen dan  "zuig" je heel zachtjes bij elke uitademing.Is het echt benauwt dan blaas je (heel zachtjes)  bij elke inademing.Ik ben wel eens 3 kwartier bezig geweest met zeer goed resultaat.
Dus je moet nooit te snel opgeven.Maar natuurlijk hopen we allemaal dat het niet nodig is. ;)

p.s. Ik weeg ze 1 keer per week.Je ziet zo of er 1 achterblijft.
En wrijven natuurlijk :)
Angelique schreef: En wrijven natuurlijk :)

Ja ook,maar dat helpt volgens mij niet echt afdoende als er vocht in de longetjes zit,dat moet er gewoon uit.En dan is het erop of eronder,daar is geen remedie voor,je doet het gewoon alsof het je eigen kind is.En dat zijn ze ook.Die kleine  wezentjes.In 26 jaar fokken heb ik best wat vruchtwater ingeslikt,denk ik. ;)En ik leef nog. ;D ;D
Unique schreef:
Ja ook,maar dat helpt volgens mij niet echt afdoende als er vocht in de longetjes zit,dat moet er gewoon uit.En dan is het erop of eronder,daar is geen remedie voor,je doet het gewoon alsof het je eigen kind is.En dat zijn ze ook.Die kleine  wezentjes.In 26 jaar fokken heb ik best wat vruchtwater ingeslikt,denk ik. ;)En ik leef nog. ;D ;D
Ja, nee, ze moeten eerst van het vocht af zijn, maar als ze het dan nog niet doen dan kan opwrijven het verschil maken tussen leven en dood :-\
Een praktische tip:

Ik heb nu voor het eerst vetbedden met een hele lichte kleur in de kist liggen. Das geen aanrader, die dingen worden hartstikke smerig zodra ze er in liggen. Nu heb ik nooit donkere vetbedden de eerste weken omdat ik graag zie wanneer een pup diarree heeft of bloed maar lichtgeel is echt TE licht. Lichtgrijs ging prima, lichtblauw ook.
Les 1 in puppyland...

Als je de pups de hele dag lekker buiten hebt dan laat je ze ook daar totdat het echt niet meer kan. Je haalt ze niet naar binnen omdat jij vindt dat het te koud wordt. Dat bepalen ze zelf wel. Doe je dat wel....dan zit je met 9 ontevreden monsters die heel verontwaardigd de longen uit hun lijf schreeuwen omdat ze prima lagen daar buiten.
Erna schreef: Les 1 in puppyland...

Als je de pups de hele dag lekker buiten hebt dan laat je ze ook daar totdat het echt niet meer kan. Je haalt ze niet naar binnen omdat jij vindt dat het te koud wordt. Dat bepalen ze zelf wel. Doe je dat wel....dan zit je met 9 ontevreden monsters die heel verontwaardigd de longen uit hun lijf schreeuwen omdat ze prima lagen daar buiten.

Stelletje eigenwijze puppen ;D

Rian,Ijuba en Fynn

;D ;D ;D ;D ;D

LOL ;D

Hihihihihi, OK, ik zal het onthouden ;D ;D
Lizzy schreef: Volgens mij is het inmiddels wel opgevallen dat ik heel misschien een nestje wil gaan fokken met Linga (als haar heupen goed zijn, als ze zich zo geweldig blijft ontwikkelen als dat ze doet, als de omstandigheden juist zijn, etc etc). En nu ben ik me voor de gein een beetje aan het verdiepen in bevallingen (en ik zoek al naar reuen enzo ;D. Ja, je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn he ;D).

Nou heb ik een paar vraagjes voor de fokkers onder ons:
  • Wat voor werpkist heb je en waarom juist die? (plastic, hout, anti-doodlig-stangen of randen, zelfgemaakt, gekocht, etc.).

voor mn vorige nest had ik een werpkist geleend omdat ik die van mij had uitgeleend (lekker handig) die van mij ook niet meer teruggehad, ga er nu dus zelf een maken, 1,20 bij 1,20 (dan past ie ook in de puppy kennel buiten) met doodligstangen
  • Heb je warmte-lampen of warmte-matten of beide?

warmte lamp, maar die hangt er kort boven, als de puppen uit elkaar gaan liggen en de teef t warm heeft gaat ie uit (1ste nest in december na 5 dagen ongeveer, 2de nest in april na een paar dagen)
  • Wat ligt er op de bodem van je werpkist? (ik zag dat ze bij Spat anti-slipmatten hebben bijv).

kranten net voor/tijdens de bevalling, neemt makkelijk vocht op
    daarna half vetbed, half niets, zowel de teef als de puppen lagen graag naast de vetbedden, bij t komende nest gaat er denk ik gelijk stro in (ook al als ze nog binnen zitten) vind dat toch wel ideaal
  • Wat heb je allemaal in huis, als je hond moet bevallen? (piton, framboosblad, oud bruin ;D, utrovetsem, slijmzuigers, flesjes, melkvoeding, etc.)

schaartje, alcohol om schaartje te desinfecteren, keukenpapier, uterovetsem, that's it, niet zo heel veel dus
  • Waar staat de werpkist en waarom nou juist daar?

naast mn computer, heb daar de ruimte om mn puppyren uit te zetten (2x2) die om de werpkist heen staat en rust hebben ze hier overal, ben toch alleen en ook geen andere honden in huis
    met 3 wk verhuisd t hele spul naar buiten naar een kennel in de schuur met een uitloop naar buiten waar ze vrij zijn om te lopen (stuk gestraat, stuk zand) etc.
    vandaar dat ik de werpkist die maat wil maken, want nu ligt er een pallet waar ze dan op kunnen slapen, maar vind t fijner om dan gewoon de werpkist mee te verhuizen voor ze (blijft t stro ook meer inliggen zonder dat t dan door heel de kennel ligt)
  • Welke boeken heb je gelezen over bevallingen en welke raad je aan te lezen aan aankomend fokkers?

niets gelezen, veel gepraat met andere fokkers, adviezen gevraagd en een paar maanden voor mn eigen nest een bevalling bij een bevriend fokker meegemaakt
  • Heb je een opleiding gevolgd (bijv. KK1)?

nee
  • Spreek je nog iets speciaals af met je DA? (ik zou me voor kunnen stellen dat ik exact wil weten welke dagen/avonden en nachten mijn DA dienst heeft, etc. - het lijkt me trouwens echt heel knudde als mijn DA geen dienst zou hebben, in de week dat mijn hond moet bevallen....)?

kan mn DA altijd bereiken, mocht er met de doorschakeling iets foutgegaan zijn (schakelt altijd zelf door vanaf de praktijk voor snachts en in t weekend) dan heb ik zn huisnummer en mobiel, maar maak daar natuurlijk minimaal gebruik van
  • Na hoeveel dagen/weken zijn de aspirant pup-kopers welkom om te komen kijken?

vanaf 3 wk, de eerste tijd is gewoon voor de teef....rust...
  • Waarom fok je eigenlijk honden? Met deze laatste vraag bedoel ik: heb je een speciaal doel? En zo ja, wat is dat doel?

de stamboom mechel in een bepaald type (t wat oudere type) blijven behouden voor de sport.....
  • Was je bij de eerste bevalling van jouw eigen hond alleen of was er een ervaren persoon bij de bevalling aanwezig?

was alleen, oke, Marinus was er sochtends vroeg nog, maar moest ook op  een gegeven moment weg (bij mn beide nesten was dat zo)
  • Had je eerder bevallingen bij honden meegemaakt, voordat je zelf een eerste nestje fokte?

ja een paar maanden eerder bij vrienden
  • Hoe kies je voor een reu? Dit is een erg algemene vraag natuurlijk, maar ik ben zo benieuwd naar het proces. Hoe ga je te werk? Als er een mooie reu in het buitenland zit, ga je daar dan eerst (zonder hond) kijken? Speur je de shows af? Of neem je een kampioens-reu die ook leuk bij je teef past? Wil je een reu die al ervaren en waarvan je een beetje weet voor wat voor nageslacht hij heeft gezorgd? Dat soort dingen.

kijk naar de lijnen die er achter zitten, wil de hond dan ook nog graag zelf aan het werk zien, hoeft dus geen kampioensreu te zijn, daar loopt iedereen al naartoe en niet alleen de reu zelf is belangrijk, maar de teef die je zelf gebruikt ook EN in beide gevallen de lijnen die er achter zitten ook...
Zo. Nou, ik ben benieuwd!
ohja, weeg en merk ook niet,
met 5 wk als de chipper komt krijgen ze bandjes om, dus als ze met 7 wk vertrekken zijn ze daar allemaal prima aan gewend,
heb ze wel iedere dag meerdere malen in handen, maar wegen en merken vind ik onzin,
vind dat je t goed kan zien of ze goed meekomen of niet en als ze niet lekker meekomen ga ik toch niet bergen verzetten om ze er doorheen te slepen, ze moeten t zelf kunnen of anders wordt t een enkele reis DA (zal ze niet laten lijden), klinkt misschien hard, maar dat is hoe ik er tegenover sta.
verder doe ik eigenlijk ook tijdens de bevalling niets.....sterker nog, Umi zou ik vandewinter gewoon alleen durven laten met de bevalling (doe t niet, vind t een veel te mooie gebeurtenis en maak er een mooie foto reportage van ;)) maar vind t zelf heel erg belangrijk dat een teef gewoon in staat is zelfstandig te bevallen en voor de puppen te zorgen vanaf t eerste moment (dus ook t vlies kapot maken en de navelstreng etc)
Lizzy schreef: In de nieuwsbrief van WHG dierenartsen stond dit interessante artikel over bevallingen:

http://www.whgdierenartsen.nl/html/fram ... asp?id=322
interessante document, wellicht handig om in de bib te zetten, trouwens deze hele topic lijk mij Bib materiaal...er staat inmiddels heel veel in  ;)
En Lizzy, ben je nu overtuigd? gaat er straks een Linga nestje komen ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door