Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

*marianne* schreef: dus je teef moet er ook nog een beetje "lol" aan beleven? (sorry ik kon t even niet laten :-[)
Nou, dat is natuurlijk wel zo aardig ::). Maar goed beschouwt als een teef resoluut een bepaalde reu weigert of helemaal niet gedekt wil worden zou je ervan uit kunnen gaan dat er gewoon iets mis zit. En waarom wel vertrouwen op ons eigen onderbuikgevoel en die van de teef negeren?

Een onervaren teef mag je best helpen als ze wat raar reageert, niet alle teven zijn even simpel daarin, maar daarmee houd het voor mij tegenwoordig wel op.
Bowyn wilde de eerste keer ook niet. Maar wel met Gringo, onze eigen reu. Dus dan maar een nestje van Gringo, om de smaak te pakken te krijgen. De keer erna wilde ze wel, zij het met moeite. Maar die reu was een beetje een mietje, liet zich gemakkelijk intimideren.
We dachten trouwens dat het niet gelukt was omdat hij niet vast gezeten heeft, maar ze bleek toch drachtig.

Wij doen overigens helemaal niets met uitstrijkjes, progesteronbepalingen etc. Maar het voordeel is dat we zelf een reu hadden die precies wist wanneer het de goede tijd was.
Ook achteraf geen echo'of rontgenfoto's. We zien vanzelf wel of ze zwanger is of niet.
*marianne* schreef: dus je teef moet er ook nog een beetje "lol" aan beleven? (sorry ik kon t even niet laten :-[)

Ik heb zoiets dat als het niet normaal kan dan moet je het niet doen, het is vaak niet voor niets dat het niet wil of lukt en dat kan bv ook puur de combinatie zijn die niet goed is.
Unique schreef: Ik ben begonnen met de fok van Duitse Herders die natuurlijk aan de rasstandaard voldeden,in 1980 werd ons 1e nestje geboren.8 stuks en kerngezond.De werpkist was 80 x 120 cm.Niet TE groot want ik had gelezen dat de hond de werpkist als een  'hol' moet zien,en niet in een grote kamer komt te liggen met de pups.De werpkist was/is van hout.Zelf gemaakt.Doodligranden waren aanwezig.Ook van hout.Door sommige teven werd de rand wel wat gereduseerd tot iets kleiner.Omdat ze aan de randen knaagden.
Lampen: Ik gebruik altijd een warmtelamp (rood) of het moet zo warm zijn als nu.De teef (en ik) kunnen dan altijd iets zien,geheel donker is het dan nooit.Wel zit er altijd een dimmer tussen.Dus dan is het gemakkelijk te regelen.Te warm? standje terug.Te koud? standje bij.Op de bodem van de werpkist liggen bij de geboorte gewoon kranten,die gemakkelijk na een pup verwijderd kunnen worden,zodat de teef weer droog ligt.
Bij het werpen zijn weinig atributen nodig: een paar droge warme handdoeken een python spuit,slijmafzuigertje(nooit nodig gehad) Een blikje pupmelk en een klein zuigflesje.Een paar langere nagels om eventueel de vliezen te scheuren bij het kopje van de pup.Als de moeder de navelstreng niet doorbijt knip ik hem nooit door,ik trek hem stuk.Je moet het knagen erop nabootsen.
De standplaats: Uit de loop,maar wel dichtbij.Je moet er gemakkelijk bij kunnen om eventueel te helpen.Het boekje van Naaktgeboren en de ridder is heel informatief.Mijn boekje stamt uit 1978 en ik heb er heel wat uit kunnen halen.Ik heb de opleiding dierenpension en asielhouder in 1983 behaald.Mijn DA is 24 uur per dag/nacht standby,dus ik maak me daarover geen zorgen.
Als de pups 2 weken oud zijn mogen de mensen komen kijken.Het is al diverse keren gebeurd dat een pup aan de tepel hing en bij het horen van de bel met moe en al op de plavuizen kwakte,dus de bel wordt afgezet.
Ik fok honden omdat ik het in 1e plaats heel leuk vind.Ik probeer een bijdrage te leveren tot behoud van de rasstandaard.Het is een drukke tijd als er een nestje is,maar ook verschrikkelijk leuk.
Bij de 1e bevalling was ik er met mijn ex.Alles ging perfekt.Daarvoor nog nooit een bevalling meegemaakt.Het wijst zich eigenlijk vanzelf.Mond op bek beademing was geen enkel probleem,dat doe je gewoon.Het is af en toe echt nodig als je een pup hebt die heel moeilijk ademt.
De reu kiezen:Het hoeft helemaal geen kampioen te zijn,want daar wil iedereen naartoe.Na een aantal jaren is er dan geen reu meer te vinden die NIET van die kampioen afstamt.Dus allemaal inteelt op............
De dekpartner moet voor mij in de 1e plaats gezond zijn,goed gebouwd en niet te veel gebruikt door anderen.Natuurlijk ook een prima karakter hebben.Ik vind het wel belangrijk dat hij toch uitmuntend is.
Ik weet niet hoe het bij andere rassen is,maar je hoort steeds vaker dat je met je teef uitstrijkje zus en uitstrijkje zo moet doen eer je bij de reu terecht kan.Bij de Duitse Herders kwam dat NOOIT voor.Hoe zit dat bij jullie rassen??
Hoi Lia, dank je wel voor je verslag! Ik heb dus geen idee hoe je mond op bek beademing doet :-[. Vertel!
Hitam schreef: Luiigheid. We houden wel in de gaten of ze goed drinken en volle buikjes hebben. En als we twijfelen dan merken we er eentje om hem beter in de gaten te kunnen houden.
Je kunt toch wel zien of ze goed drinken en groeien en dat hoeven we niet precies te weten.
Misschien als je een getraind oog hebt, dat je dit inderdaad makkelijk ziet. Ik vrees dat ik een typje bent dat gaat wegen ;D
Lizzy schreef: Misschien als je een getraind oog hebt, dat je dit inderdaad makkelijk ziet. Ik vrees dat ik een typje bent dat gaat wegen ;D
Hier wegen we ook altijd. Naast het feit dat ik dan zeker weet dat ze goed aankomen vind ik het ook goed voor de pups om dagelijks even in handen te zijn. (maar dat laatste kan natuurlijk ook zonder te wegen)
Ik vind het denk ik ook gewoon een leuk dagelijks tafereeltje :D
Angelique schreef: Hier wegen we ook altijd. Naast het feit dat ik dan zeker weet dat ze goed aankomen vind ik het ook goed voor de pups om dagelijks even in handen te zijn. (maar dat laatste kan natuurlijk ook zonder te wegen)
Ik vind het denk ik ook gewoon een leuk dagelijks tafereeltje :D
Ik denk dat ik het met dat laatste ook eens ben. En ja, zo'n groei-statistiekje (misschien ben ik een zeurpiet hoor) vond ik dus als aanstaand puppy-eigenaar ook wel heeeeel erg leuk.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 30 jul 2006, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy schreef: Ik denk dat ik het met dat laatste ook eens ben. En ja, zo'n groei-statistiekjes (misschien ben ik een zeurpiet hoor) vond ik dus als aanstaand puppy-eigenaar ook wel heeeeel erg leuk.
Nou, dan is de wereld voor zeurpietjes, want mijn puppymensen zaten ook dagelijks te wachten op de bijwerking van het groeistatistiekje :D Tis gewoon leuk  ;D
Angelique schreef: Ja oké, maar momenteel is er een amerikaanse reu in Europa "on tour"  en die mag enkel gebruikt worden met KI. Een normale dekking komt niet in het plaatje voor :-X
Maar de meeste reuen in Amerika kunnen niet meer gewoon dekken. Juist doordat het big business is en de reu altijd goed moet presteren in de ring, wordt reuen door de handlers afgeleerd op loopse teven te reageren.
gr.
Nicolette
Nou, ik geloof dat bijna alles hier wel staat. Heb niet alles zorgvuldig gelezen, dus op het gevaar af dubbel bezig te zijn:
ga sowieso bij een bevriende fokker als die het goed vindt, eens een bevalling bijwonen;
zorg dat je een ervaren iemand kunt bellen die je bijstaat, alhoewel bij mij was de eerste pup er al uitgefloept, uit het vlies gehaald en de navelstreng doorgebeten door de moeder, toen ik de telefoon pakte om de bijstand te bellen;
het is bekend dat sommige teven kostmisselijk worden van het eten van de nageboorte, maar één of twee hebben ze wel nodig. Het helpt bij het herstel van de baarmoeder. De rest netjes verzamelen, zodat je kunt tellen of ze er allemaal zijn;
een pak incontinentiematjes die je weg kunt gooien, zijn ideaal materiaal voor onder het vetbed in de werpkist; mijn teef vond het ook heerlijk materiaal om lekker woest een nest in te graven. Vlak voor de bevalling kon ik dan ook nog even alles weer netjes leggen;
Warmtebron lamp (de rode) kan gevaarlijk zijn, omdat je hem makkelijk te dicht boven de kist hangt, moeder of pups kunnen daardoor brandwonden oplopen. Keramisch is dus beter en nog beter, maar duur, is een warmteplaat.
Overigens hebben mijn puppies het zonder warmte gedaan. De moeder kon er niet tegen en verliet steeds de kist om met één pup op de koude vloer te gaan liggen. Gevolg: krijsende pup bij mama en krijsende pups in de kist en temperatuur van de moeder die te hoog bleef. Op advies van een heel ervaren dierenarts heb ik toen de warmteplaat uitgezet. Mijn puppies deden het prima bij een temperatuur van 21 graden.
Afhankelijk van het jaargetijde, is wellicht een klamboe die over de werpkist past, handig om bij de hand te hebben. Wij hebben hier altijd veel last van vliegen door de koeien achter in het weiland. Een klamboe over de werpkist was dus geen overbodige luxe;
ga oude handdoeken sparen, was ze goed heet en berg ze op in een plastic zak; dan heb je er genoeg als de bevalling daar is;
zorg voor essentiële olieën om te branden tijdens de bevalling, houdt de teef rustig;
puppies merken is altijd handig, ik had heel dun koord in verschillende kleuren en dat kregen ze de eerste weken om, regelmatig vervangen voor wijdere koordjes natuurlijk, daarna deed ik ze een puppybandje om;
wegen heeft als voordeel, zoals reeds gezegd, dat je de pups dagelijks in handen hebt, is heel belangrijk voor ze;
kijk om je heen naar buurkinderen e.d. die je af en toe eens vraagt om de puppies te knuffelen en vast te houden, leg een dweil met ontsmettingsmiddel bij de deur om hun schoenen af te vegen en laat ze even hun handen wassen;
begin wat leuke speeltjes aan te schaffen en als de pups zo ver zijn, leg dan steeds wat nieuws in de werpkist en/of de puppyren, zo leren de pups met nieuwe prikkels omgaan. Leg er ook af en toe eens iets in dat veel groter is dan de pups;
het advies om tussen 6 en 8 weken geen pupkopers meer te laten komen, vind ik erg dom. Puppies moeten steeds gestimuleerd worden, veel meemaken en juist in de laatste fase van hun 'angstloze' periode geen of weinig mensen meer, is in mijn ogen geen goede beslissing. Bovendien als je een goede puppyren hebt, dan kunnen die puppies ook best zonder je constante toezicht. Keerzijde van de medaille is trouwens, dat je misschien eventuele kopers afschrikt door te zeggen dat ze niet welkom zijn;
In Nederland worden uitstrijkjes gemaakt en wordt progesteron bepaald. In België testen we op progesteron. Juist als je nog niet veel ervaring hebt of een reu in huis die aangeeft hoe het met de teef gesteld is, dan is progesteron bepalen toch wel erg makkelijk om het goede moment te weten. Vooral als je voor de dekreu een flink eind moet rijden. Als de teef zich niet wil laten dekken, heel vervelend, maar als het mislukt, omdat je niet op het goede moment bent, dan is het toch erg zonde van de rit.
gr.
Nicolette
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door