- ma 31 jul 2006, 09:21
Nou, ik geloof dat bijna alles hier wel staat. Heb niet alles zorgvuldig gelezen, dus op het gevaar af dubbel bezig te zijn:
ga sowieso bij een bevriende fokker als die het goed vindt, eens een bevalling bijwonen;
zorg dat je een ervaren iemand kunt bellen die je bijstaat, alhoewel bij mij was de eerste pup er al uitgefloept, uit het vlies gehaald en de navelstreng doorgebeten door de moeder, toen ik de telefoon pakte om de bijstand te bellen;
het is bekend dat sommige teven kostmisselijk worden van het eten van de nageboorte, maar één of twee hebben ze wel nodig. Het helpt bij het herstel van de baarmoeder. De rest netjes verzamelen, zodat je kunt tellen of ze er allemaal zijn;
een pak incontinentiematjes die je weg kunt gooien, zijn ideaal materiaal voor onder het vetbed in de werpkist; mijn teef vond het ook heerlijk materiaal om lekker woest een nest in te graven. Vlak voor de bevalling kon ik dan ook nog even alles weer netjes leggen;
Warmtebron lamp (de rode) kan gevaarlijk zijn, omdat je hem makkelijk te dicht boven de kist hangt, moeder of pups kunnen daardoor brandwonden oplopen. Keramisch is dus beter en nog beter, maar duur, is een warmteplaat.
Overigens hebben mijn puppies het zonder warmte gedaan. De moeder kon er niet tegen en verliet steeds de kist om met één pup op de koude vloer te gaan liggen. Gevolg: krijsende pup bij mama en krijsende pups in de kist en temperatuur van de moeder die te hoog bleef. Op advies van een heel ervaren dierenarts heb ik toen de warmteplaat uitgezet. Mijn puppies deden het prima bij een temperatuur van 21 graden.
Afhankelijk van het jaargetijde, is wellicht een klamboe die over de werpkist past, handig om bij de hand te hebben. Wij hebben hier altijd veel last van vliegen door de koeien achter in het weiland. Een klamboe over de werpkist was dus geen overbodige luxe;
ga oude handdoeken sparen, was ze goed heet en berg ze op in een plastic zak; dan heb je er genoeg als de bevalling daar is;
zorg voor essentiële olieën om te branden tijdens de bevalling, houdt de teef rustig;
puppies merken is altijd handig, ik had heel dun koord in verschillende kleuren en dat kregen ze de eerste weken om, regelmatig vervangen voor wijdere koordjes natuurlijk, daarna deed ik ze een puppybandje om;
wegen heeft als voordeel, zoals reeds gezegd, dat je de pups dagelijks in handen hebt, is heel belangrijk voor ze;
kijk om je heen naar buurkinderen e.d. die je af en toe eens vraagt om de puppies te knuffelen en vast te houden, leg een dweil met ontsmettingsmiddel bij de deur om hun schoenen af te vegen en laat ze even hun handen wassen;
begin wat leuke speeltjes aan te schaffen en als de pups zo ver zijn, leg dan steeds wat nieuws in de werpkist en/of de puppyren, zo leren de pups met nieuwe prikkels omgaan. Leg er ook af en toe eens iets in dat veel groter is dan de pups;
het advies om tussen 6 en 8 weken geen pupkopers meer te laten komen, vind ik erg dom. Puppies moeten steeds gestimuleerd worden, veel meemaken en juist in de laatste fase van hun 'angstloze' periode geen of weinig mensen meer, is in mijn ogen geen goede beslissing. Bovendien als je een goede puppyren hebt, dan kunnen die puppies ook best zonder je constante toezicht. Keerzijde van de medaille is trouwens, dat je misschien eventuele kopers afschrikt door te zeggen dat ze niet welkom zijn;
In Nederland worden uitstrijkjes gemaakt en wordt progesteron bepaald. In België testen we op progesteron. Juist als je nog niet veel ervaring hebt of een reu in huis die aangeeft hoe het met de teef gesteld is, dan is progesteron bepalen toch wel erg makkelijk om het goede moment te weten. Vooral als je voor de dekreu een flink eind moet rijden. Als de teef zich niet wil laten dekken, heel vervelend, maar als het mislukt, omdat je niet op het goede moment bent, dan is het toch erg zonde van de rit.
gr.
Nicolette