Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Hope
Lizzy schreef:Hahahaha, hij vond het dus echt goor. Inderdaad een briljant idee! Het stoot de meeste honden enorm af, tea tree.
Ja, hij vond het echt goor. ;D

Het droogt de huid niet uit, toch? Want de kokosolie maakt het juist mooi vet.
Hope schreef:Ja, hij vond het echt goor. ;D

Het droogt de huid niet uit, toch? Want de kokosolie maakt het juist mooi vet.
Nee, ik heb nooit gemerkt dat tea tree dat doet. En aan een paar druppeltjes heb je genoeg.
Door Hope
Martine-Tom schreef:Wel opletten met de katten, tis daar nogal giftig voor ;)
Ja, dat weet ik. Maar er gaan maar een paar druppels in flunk wat water en daar gaat hij met zijn poten in. Ik smeer het nergens op of zo. Dus het is we, echt minimaal...
Door inni
Wat fijn dat ik dat hier lees, vanaf morgen gaat er hier eentje met zijn pootjes in een kokos, tea-tree badje. Tobi is al een tijdje als een gek aan zijn poten aan 't likken en sabbelen. Heb ik even geen ogen op hem, komt er bezoek, gaat de telefoon....meneerke begint te likken, vooral tussen zijn tenen en kussentjes. Verder kan hij uren in mijn buurt liggen slapen zonder aan z'n poten te komen. Van de da kreeg ik apoquel waarvan ik in eerste instantie dacht dat het hielp maar hij likte nog. Nu was en droog ik zijn poten een paar keer per dag omdat hij ook wil likken als hij in z'n plasjes heeft getrapt. Als hij ze nat likt droog ik ze af en strooi talkpoeder tussen zijn tenen. 's Avonds smeer ik z'n pootjes in met kokosolie. Ik heb sinds gisteren ook zilverspray in huis maar nog niet geprobeerd omdat ik hem dan graag in het oog houd ivm oplikken, en het hier de komende dagen toch wel druk is. Dank je wel en fijne feesten
Door Hope
Vandaag met Nelson opnieuw bij Magreet Vroom geweest. Het gaat weer langzaam achteruit met het ventje en ik moet alles uit de kast halen om de jeuk onder controle te houden. De ene dag lukt dat, de andere dag niet.
Met een kleine op komst is het eigenlijk heel simpel: dit is geen volhouden. En als we dan een jeukvrije hond hadden was dat makkelijker te proberen, dan wanneer we af en toe toch wel echt in een dip komen.

Ik heb er heel lang over gedacht en had eigenlijk besloten hem op een onderhoudsdosis apoquel te gaan zetten. Omdat hij pas drie is vind ik dat best een moeilijke beslissing. Apoquel lijkt veilig maar is nog niet jaren in de handel. Na veel wikken en wegen en mailen met een bp-er (nogmaals dank daarvoor!) was ik er wel over uit dat we het stadium van zelf medicatie, helaas, voorbij zijn.

De zorg voor Nelson kost me iedere dag meerdere uren maar blijkt niet afdoende om hem jeukvrij te krijgen.
Na een uur praten met Margreet heb ik besloten om de komende tien maanden immuumtherapie te gaan doen met daarnaast een onderhoudsdosering apoquel. Of de immuumtherapie iets gaat doen is nog maar zeer de vraag maar het zou natuurlijk wel fijn zijn. Aan apoquel zit ik rond de 100 euro per maand en dat is natuurlijk geen grap. Als de immuumtherapie wat zou helpen kan hij in het gunstigste geval zonder apoquel en in een minder gunstig geval op een lagere dosering.

Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met het spuiten? Viel het mee? Hoe reageerde de hond erop? Heeft het geholpen en hoe lang heb je het gedaan? Als het Nelson zou helpen zou hij levenslang gespoten moeten worden waarschijnlijk. De kosten komen dan op 170 euro voor 10 maanden.

Moeilijk. Ik had gehoopt dat we hem met puur natuurlijke geneeswijzen goed konden houden maar na drie jaar kei hard werken en wéér een dip is de conclusie dat het niet gaat lukken. We hebben het wel mooi drie jaar weten uitstellen, dus ik heb geen seconde spijt van alles wat ik voor hem heb gedaan. Het was alleen leuk geweest als er zo nog tien jaar bij hadden gemogen :-\
Door Kaio
Welke spuiten ga je hem geven? Artuvetrin oid?

Maci heb ik destijds ook lange tijd, ongeveer een jaar, gespoten met artuvetrin. Dat viel allemaal mee, van spuiten zetten tot zijn reactie erop.
Het heeft helaas maar een beetje wat gedaan. Niet zo veel als gehoopt. Toch zijn er honden waarbij het heel goed helpt. Ieder geval is anders. Dus het is zeker de moeite waard om het te proberen.

Maar ik dacht dat je laatst zei dat apoquel niet werkte toen ie iets in het bos had gegeten?

Maci had in het begin van zijn leverdieet (met granen!) dus ook veel reactie. Ik heb hem 4 dagen apoquel gegeven, toen is het weggegaan en tot nu toe onder controle, dwz acceptabel (af en toe wat pijn aan voetkussens, af en toe wat kleine plekjes met wat jeuk). De verandering is wel dat ik alfalfa weggelaten heb. Maar soms denk ik ook dat hij aan de rest van de verandering "gewend" is geraakt. Dat dus de rijst, havermout ed niet meer vreemd zijn voor zijn lichaam. Of klinkt dat gek?
Wij hebben Dali deze week 2 jaar. Toen hij bij ons kwam waren de jeuk en de wonden en ontstekingen vreselijk. Het heeft even geduurd voordat ik wist waar hij allergisch voor was, maar wij zijn in maart 2015 ben begonnen met een hyposensibilisatie kuur. De kuur duurde een half jaar (tot september 2015) en sindsdien heb ik hem 2x bijgeprikt. In februari en in september vorig jaar. En ik denk dat hij er weer bijna aan toe is. Maar het lijkt het er op dat hij een onderhoudsdosis van 2x per jaar nodig heeft om hem ´goed´ te houden.
Hiermee heeft hij nog minimaal jeuk/huidklachten/niesen.
Meestal krijg ik een terugval wel weer goed met een keer wassen en paar dagen quercetine.
Hij krijgt standaard dagelijks visolie, Puur allergie en dezelfde luchtwegkruiden als die Nelson ook neemt.
Quercetine geef ik alleen nog als hij meer niest of krabt of als we op bezoek gaan (huisstofmijt.....). Wassen idem dito; alleen bij klachten, verder niet.

Wat mij betreft is de kuur geslaagd.
Door Hope
Kaio schreef:Welke spuiten ga je hem geven? Artuvetrin oid?

Maci heb ik destijds ook lange tijd, ongeveer een jaar, gespoten met artuvetrin. Dat viel allemaal mee, van spuiten zetten tot zijn reactie erop.
Het heeft helaas maar een beetje wat gedaan. Niet zo veel als gehoopt. Toch zijn er honden waarbij het heel goed helpt. Ieder geval is anders. Dus het is zeker de moeite waard om het te proberen.

Maar ik dacht dat je laatst zei dat apoquel niet werkte toen ie iets in het bos had gegeten?

Maci had in het begin van zijn leverdieet (met granen!) dus ook veel reactie. Ik heb hem 4 dagen apoquel gegeven, toen is het weggegaan en tot nu toe onder controle, dwz acceptabel (af en toe wat pijn aan voetkussens, af en toe wat kleine plekjes met wat jeuk). De verandering is wel dat ik alfalfa weggelaten heb. Maar soms denk ik ook dat hij aan de rest van de verandering "gewend" is geraakt. Dat dus de rijst, havermout ed niet meer vreemd zijn voor zijn lichaam. Of klinkt dat gek?

Het merk heb ik niet opgeschreven :-\

Apoquel werkt over het algemeen meer dan geweldig voor hem. 1 tablet en na een uur of 12 is de jeuk weg. Alleen brood, daar is hij zó vreselijk allergisch voor, daar doet het niets bij. Maar dat hoeft feitelijk ook niet, hij eet tenslotte niet iedere week per ongeluk brood (thank god!)

Ik moet nu iedere daf bijvoorbeeld zijn poten wassen met kokosolie en tea-tree. Doe ik dat niet, knaagt hij ze tot bloedens toe open. Maar van iedere dag pootjebaden worden zijn voetkussentjes heel week en dat is ook weer niet ideaal.
Spikkelneus schreef:Wij hebben Dali deze week 2 jaar. Toen hij bij ons kwam waren de jeuk en de wonden en ontstekingen vreselijk. Het heeft even geduurd voordat ik wist waar hij allergisch voor was, maar wij zijn in maart 2015 ben begonnen met een hyposensibilisatie kuur. De kuur duurde een half jaar (tot september 2015) en sindsdien heb ik hem 2x bijgeprikt. In februari en in september vorig jaar. En ik denk dat hij er weer bijna aan toe is. Maar het lijkt het er op dat hij een onderhoudsdosis van 2x per jaar nodig heeft om hem ´goed´ te houden.
Hiermee heeft hij nog minimaal jeuk/huidklachten/niesen.
Meestal krijg ik een terugval wel weer goed met een keer wassen en paar dagen quercetine.
Hij krijgt standaard dagelijks visolie, Puur allergie en dezelfde luchtwegkruiden als die Nelson ook neemt.
Quercetine geef ik alleen nog als hij meer niest of krabt of als we op bezoek gaan (huisstofmijt.....). Wassen idem dito; alleen bij klachten, verder niet.

Wat mij betreft is de kuur geslaagd.
Klinkt goed! En je geeft dan echt maar 2x een injectie per jaar? Dat vind ik echt fantastisch klinken!
Visolie krijgt mijn meneer ook. Maar wassen moet ik dus echt doen om klachten te voorkomen, zonder wassen houd ik hem echt niet goed.

Omdat Vroom verwacht dat de jeuk de eerste tijd zal toenemen adviseerd ze hem op apoquel te zetten, omdat we nu echt alles al doen om het onder controle te houden.
Door doranto
Wij zijn met Harrie ook bij Margreet en doen de immuuntherapie (Artuvetrin). Wij moesten beginnen met om de 2 weken een hele lage dosis en dan iedere keer een heel klein beetje ophogen tot max 0,5 ml. (Wij moeten voor Harrie een maximum aanhouden van ongeveer 1 ml. per maand.)
Als wij zouden merken dat Harrie vlak ná het spuiten meer jeuk zou krijgen, moesten we iets terug gaan in de dosis en die dan aanhouden. Ook moesten we de periode in de gaten houden wanneer hij voor ons gevoel weer wat meer jeuk kreeg. Als dat bijvoorbeeld na 13 dagen was, moesten we de volgende keer de 12de dag een spuitje geven. Wij moesten op die manier een beetje spelen met de termijn en de dosis om uit te vinden wat voor Harrie optimaal is. Na het eerste flesje zijn wij gestopt, om te kijken of het nu wél of niet iets deed, want ik twijfelde daaraan. Harrie kreeg echter duidelijk meer jeuk, dus zijn we er weer mee door gegaan. Harrie heeft een lange tijd op 1/2 dosis apoquel gestaan, maar sinds enkele weken krijgt hij helemaal geen apoquel meer. Dat de jeuk nu minder is kan aan de tijd van het jaar liggen, maar het kan natuurlijk ook aan de spuitjes liggen. Dat blijft altijd moeilijk te bepalen vind ik. We zitten op dit moment op 0,5 ml. per 12 dgn.
Het spuiten op zich stelt trouwens helemaal niets voor. Zelfs bij een super hyper hond als Harrie soms kan zijn is het heel erg goed te doen. Je krijgt duidelijk uitleg hoe je moet spuiten (in een huidplooi achter in zijn nekvel) en het is werkelijk een fluitje van een cent. De naalden zijn zó ontzettend dun, dat hij er helemaal niets van voelt. Hij vind het zelfs leuk, omdat er op tafel (duidelijk zichtbaar) iets lekkers voor hem klaar ligt. ;)
Door doranto
Spikkelneus schreef:Dat laatste doe ik ook altijd, prikje = koekje. Dat maakt het een stuk makkelijker!
Harrie gaat er altijd heel braaf voor zitten, zonder dat iemand hem vast hoeft te houden ofzo. Knappe hond :smitten:
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door