Jacquemine schreef: ik heb ook zo'n smakelijke eter. Misty heeft vanaf pup poep gegeten. Haar oudere vriend Remy is er gelukkig nooit aan begonnen. Ik heb ook van alles geprobeerd om er vanaf te komen. Ze is lichamelijk onderzocht op tekorten (alles was oke), heb haar heel streng aangepakt, veel aan de lijn gehouden en met schrikeffecten (blikje met knikkers) gewerkt. Echter iedere drol die ze kon krijgen was van haar. Nu doet ze het nog heel af en toe, maar het is echt de uitzondering op de regel (9 van de 10 x ruikt ze alleen maar en loopt vervolgens door). Een hondetrainer uit Duitsland vertelde mij dat honden (die lichamelijk niets mankereren) vaak ontlasting van andere honden eten wanneer ze zich onzeker voelen in hun territorium. Door alle "markeringsstellen" op te eten of erover heen te plassen voelt een onzekere hond zich veiliger (soms ook dominanter). Hij heeft mij vele tips gegeven hoe ik de relatie met mijn honden zodanig kan veranderen zodat ik "leider" van ons roedel ben en niet Misty (want die rol, die ze helemaal niet aankon, had ik haar door mijn gedrag opgedrongen). Ik heb zijn raad opgevolgd en ben nog steeds dagelijks bezig om mijn honden de veiligheid, zekerheid en leiderschap te geven die ze zo nodig hebben. Beide honden zijn veel meer op mij georienteerd en met name Misty is tot rust gekomen. Haar dagen van nonstop poep eten zijn voorbij. Het heeft dus aan mij gelegen en niet aan de hond. Misty hoefde niet te veranderen. Ik moest veranderen in iemand die zij ten alle tijden als roedelhoogste kon vertrouwen.Interessant!!!
Ik weet niet of als deze theorie klopt het ook voor mijn hond zou gelden. Balou smult gewoon van poep. Ze ziet het als snackje. Verder denk ik dat ze mij heel duidelijk ziet als ranghoogste.
Maar leuk om een heel andere invalshoek te horen!!!