Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door qyan
ik wil qyan eigenlijk helemaal niet maar laten enten, ontwormen, etc, maar hij heeft natuurlijk alleen nog de puppycocktail gehad.
moet hij die enting met zijn eerste jaar nu echt hebben of maakt dat niet uit?

de da heeft inderdaad totaal geen andere mogelijkheden geopperd, want de grootte van de lymfeklieren zei genoeg voor hem.
toch heb ik woensdag ook aan gegeven dat qyan zijn reuk kwijt was, niest ook erg veel, wordt nu iets minder (speuren gaat erg goed en hij is al aardig spoorvast, maar hij kon vorige week het spoor niet eens vinden em dus ook niet volgen en de dagen van hte speuren ook niet eten. normaal als zijn vlees staat te ontdooien loopt hij met zijn neus in de lucht, deed hij ook niet), ik het idee had dat hij met een oorontsteking loopt, ontstoken ogen (inmiddels dan niet meer) maar daar is verder niet naar geluisterd.
ook is er niet in de bek gekeken, niet naar zijn tanden, noem het maar op, terwijl ook is gemeld dat het tandvlees wat aan de dikke kant is bij de achterste kies links.
heb het idee dat daar nog een melkkiesje zit, mijn vader zegt van niet, maar vindt hem best klein.
kan natuurlijk ook dat de kies nog door aan het komen is, want qyan is niet zo snel geweest met wisselen.
een oorontsteking was ik de week daarvoor al voor langs geweest, maar hij kon niets ontdekken.
toch krabbelde hij, en nu nog steeds, constant aan zijn oren en blijft maar met zijn kop slaan.
toch kan ik ook geen vuil ontdekken, de oren zijn wel heel licht rood, maar ook niet super rood.
vandaar dat ik eerst ook zei dat de da het misschien iets anders had moeten formuleren en/ of in ieder geval naar bovenstaande had moeten luisteren.
uiteraard natuurlijk wel goed dat hij meteen een biopt heeft genomen en een bloedafname, maar de conclusie had hij beter iets meer in het midden kunnen laten.
want eerlijk is eerlijk, je schrikt je kapot op die reactie.
en niet meteen de ergste conclusie had moeten trekken.
ik houd het wel in mijn hoofd hoor, want met qyan kan alles en weet je het toch niet, maar zijn reactie was zo duidelijk als wat.
misschien dat hij het niet op die manier hefet willen zeggen, maar dat het door een schrik reactie kwam, ook hij leek nogal aangeslagen.
de week daarvoor was ik ook terug gegaan voor een bloedonderzoek, heeft hij niet gedaan, mede omdat zijn ontlasting goed was en omdat hij voor ontstekingen toch geen abtibiotica meer kon geven. misschien voelde die zich daar ook ene beetje schuldig over.
ik weet het niet, maar dus inderdaad geen andere mogelijkheden gegeven.

ik weet in ieder geval wel dat als de uitslag wel goed is, en ze bijv weinig kunnen vinden dat ik me door laat verwijzen naar utrecht.
een vriendin van me heeft dat ook gedaan met haar dober, moest 2 of 3 nachten blijven, maar na een jaar aanmodderen wist ze wel eindelijk wat.
want hier wordt ik ook knettergek van en ik kom geen steek verder zo.
Door chooky
Ik denk dat je hier duidelijk een verschil ziet tussen hoe een "normale" dierenarts naar zijn patient kijkt en hoe een holistisch of homeopathisch dierenarts er naar zou kijken.
De "gewone" dierenarts focust zich op een bepaald symptoom en heeft geen oog voor de rest, terwijl een holistisch of homeopathisch dierenarts vanuit zijn opleiding direct naar het geheel zou kijken en al de andere verschijnselen juist zeer belangrijk zou vinden.
Keel, neus en oren staan in een direct verband in het lichaam (in ieder geval is dat zo bij mensen dus ik neem aan dat het zo ook werkt bij honden). Als een van de drie iets heeft reageren de andere twee ook (ik spreek uit ervaring. Had altijd last van keelpijn, oorpijn en snotneus tegelijk). Als er niets in de oren te zien is, zou er dus ook iets met zijn keel of met zijn neusholte kunnen zijn.
Opgezette klieren en roodheid in de oren lijken mij te wijzen op een ontsteking. Als die niet in de oren zit, zou ik ook de andere twee (keel en neusholte) na laten kijken.
Ik ben geen dierenarts of "mensenarts", maar heb me altijd zeer geïnteresseerd voor geneeskunde. Mijn moeder is verpleegkundige dus er waren altijd voldoende boeken die tot mijn beschikking stonden. En dan kan ik ook nog spreken uit ervaring. Mijn klachten zijn trouwens (samen met eczeem) al jaren volledig verdwenen sinds ik bij een klassiek homeopathe onder behandeling ben geweesd.
Ik wens jou en qyan ontzettend veel sterkte en ik hoop dat het inderdaad een ontsteking in het een of ander is.
Door Lizzy
Hoi Wendy, over die vaccinatie: met wat voor soort vaccines is jouw hond als pup ingeent? Levend verzwakt of geinactiveerd?

Dan even over de lymfe: Ik wil jou nu niet een beter gevoel geven (want we mogen onze koppen inderdaad niet in het zand steken), maar toen wij met Brutus bij de dierenarts kwamen voor die tennisballen in zijn nek, vroeg de dierenarts dus:

Heeft hij koorts?
Heeft hij ergens pijn?
Heeft hij ergens een ontsteking dat jullie weten?

De dierenarts heeft onze Brutus wel degelijk in zijn bek gekeken, zijn oren nagekeken, etc.

Omdat wij en hij verder geen symptomen konden vinden, vond hij dit een buitengewoon slecht teken en vermoede dus kanker. Het staat mij nog heel helder voor de geest, maar juist het ontbreken van andere symptomen vond hij een slecht teken.....

Ik wil hiermee niet suggereren dat jouw dierenarts het niet goed heeft gedaan, maar ik ben wel lichterlijk verbaast over het niet aanbrengen van nuances in zijn diagnose.... Hoewel ik aan de andere kant blijf zeggen dat lymfeklierkanker wel degelijk best vaak voorkomt bij honden....

Ik kan me voorstellen dat je zoveel mogelijk wilt horen dat jouw lieve Qyan geen kanker kan hebben... Ik zou willen dat ik jou dit bericht ook zonder meer kon geven...! Maar helaas Wendy, ik weet inmiddels ook dat het leven wreed is en je een uitslag zou kUnnen krijgen waar nIEmand op zit te wachten....  

Ik vrees dat jou niets anders te doen staat dan de uitslag van het biopt af te wachten... Mocht de uitslag goed zijn (en heeft hij dus GEEN kanker - waar ik me helemaal blauwe duimen voor duim!), dan zou ik zelf toch ook overwegen om, naast onderzoeken in Utrecht, door te gaan met behandelingen van een homeopathisch dierenarts. Want, terugkijkend naar alle ellende die je met hem gehad hebt, moeten we helaas constateren dat hij lang/vaak niet goed in zijn vel zit en behoorlijk ontstekingsreactie gevoelig is.... Naar mijn mening moet jouw hond (mocht de uitslag dus goed zijn) als totaal-beeld onderzocht worden door een supergoede homeopathisch arts..... En, misschien moet je, in overleg met deze arts, toch ook wel beslissen om Qyan niet meer te vaccineren...

Groetjes, Lizzy
Door qyan
Hoi Wendy, over die vaccinatie: met wat voor soort vaccines is jouw hond als pup ingeent? Levend verzwakt of geinactiveerd?

Dan even over de lymfe: Ik wil jou nu niet een beter gevoel geven (want we mogen onze koppen inderdaad niet in het zand steken), maar toen wij met Brutus bij de dierenarts kwamen voor die tennisballen in zijn nek, vroeg de dierenarts dus:

Heeft hij koorts?
Heeft hij ergens pijn?
Heeft hij ergens een ontsteking dat jullie weten?

De dierenarts heeft onze Brutus wel degelijk in zijn bek gekeken, zijn oren nagekeken, etc.  

Omdat wij en hij verder geen symptomen konden vinden, vond hij dit een buitengewoon slecht teken en vermoede dus kanker. Het staat mij nog heel helder voor de geest, maar juist het ontbreken van andere symptomen vond hij een slecht teken.....

Ik wil hiermee niet suggereren dat jouw dierenarts het niet goed heeft gedaan, maar ik ben wel lichterlijk verbaast over het niet aanbrengen van nuances in zijn diagnose.... Hoewel ik aan de andere kant blijf zeggen dat lymfeklierkanker wel degelijk best vaak voorkomt bij honden....

Ik kan me voorstellen dat je zoveel mogelijk wilt horen dat jouw lieve Qyan geen kanker kan hebben... Ik zou willen dat ik jou dit bericht ook zonder meer kon geven...! Maar helaas Wendy, ik weet inmiddels ook dat het leven wreed is en je een uitslag zou kUnnen krijgen waar nIEmand op zit te wachten....  

Ik vrees dat jou niets anders te doen staat dan de uitslag van het biopt af te wachten... Mocht de uitslag goed zijn (en heeft hij dus GEEN kanker - waar ik me helemaal blauwe duimen voor duim!), dan zou ik zelf toch ook overwegen om, naast onderzoeken in Utrecht, door te gaan met behandelingen van een homeopathisch dierenarts. Want, terugkijkend naar alle ellende die je met hem gehad hebt, moeten we helaas constateren dat hij lang/vaak niet goed in zijn vel zit en behoorlijk ontstekingsreactie gevoelig is.... Naar mijn mening moet jouw hond (mocht de uitslag dus goed zijn) als totaal-beeld onderzocht worden door een supergoede homeopathisch arts..... En, misschien moet je, in overleg met deze arts, toch ook wel beslissen om Qyan niet meer te vaccineren...

Groetjes, Lizzy  

mijn kop in het zand steken doe ik echt niet hoor, ben me er helaas maar al te bewust van dat de mogelijkheid daar is.

maar de vaccinaties:
MET 6 WEKEN:  NOBI-VAC PUPPY DP, MYCROFARM
-hondenziekte (pupenting)
-parvo (geinactiveerd)
-parvo levend (verzwakt)

MET 9 WEKEN: VANGUARD CPV-L
-parvo levend (verzwakt)
-leptospirose

MET 10 WEKEN: PNEUMODOG
-kennelhoest (bordetella: levend/geinactiveerd)

MET 12 WEKEN: PNEUMODOG/ VANGUARD 7, CPV-LEPTO
-parvo levend (verzwakt)
-hondenziekte (vanaf 12 weken)
-leverziekte (HCC, CAV-2 virus)
-leptospirose
-kennelhoest (para-influenza: levend/geinactiveerd)
-kennelhoest (bordetella: levend/geinactiveerd)

aardig vaccinatieschema he!

ik ben dus niet lichterlijk verbaasd dat hij niets anders heeft onderzocht, maar erg verbaasd, en het blijft natuurlijk afwachten en ik blijf ondanks mijn hoop ook wel realistisch dat de kans wel degelijk bestaat.
Door Lizzy
Hoi Wendy, ik vind dat jij er zeer realistisch naar kijkt. Waarvoor eigenlijk niets anders als mijn complimenten en bewondering! Ik vind dat je het erg knap doet!!

Over het vaccinatie schema: tja, die ziet er eigenlijk uit zoals ik ze gewend ben. Ik denk zelf dat je moet overleggen met een goed homeopathisch dierenarts die OOK nog eens verstand heeft van Nosodes. Want, volgens mij kan het beslist geen kwaad om HEEEEEEL bewust en HEEEEEL weinig (tot niet) te vaccineren bij Qyan. De kans dat dit meer kwaad doet dan goed, is een aanwezig.

Het enige echte problematische is de Parvo enting. Want, Black & Tan honden zijn veel gevoeliger voor Parvo dan niet Black & Tan honden. Hoe dat komt; geen idee, maar het is een feit. In overleg met de (hom.) DA zou ik een maal per twee jaar enten (en dat wel liever met een geinactiveerde vaccin dan een levend verzwakt vaccin! Waarschijnlijk moet je dan over op een vaccin dat niet van Nobivac is) of nosodes gaan gebruiken.

Ik zou zelf (als ik jou was) nooit meer enten tegen Leptospirosis. Dit is een hele gemene enting met veel bijwerkingen. In overleg met de (hom.) DA zou je misschien wel nosodes willen geven, mocht deze ziekte vaak in jouw omgeving voor komen.

Ik zou zelf nooit meer enten tegen kennelhoest of Parainfluenze. Ook zou ik, in ieder geval voorlopig, niet meer enten tegen Leverziekte (HCC). Dit schijnt echt maar heel zelden voor te komen. Het vaccin schijnt trouwens minimaal 3 jaar bescherming te bieden en mogelijk zelfs levenslang. Eventueel met de (hom.) DA overleggen of je nosodes moet gaan geven.

Ik zou zelf voorlopig ook maar even niet meer enten tegen Hondenziekte. Dit schijnt 3 tot 7 jaar tot zelfs levenslang bescherming te bieden. Eventueel overleggen met de DA voor nosodes. Hondenziekte is overigens eigenlijk een puppy ziekte (volgens Don Hamilton - ik raad je aan om anders dit stuk onder Vaccinatie te lezen).

Groetjes, Lizzy
Door qyan
bedankt voor het compliment!
het leven gaat nu eenmaal door en qyan heeft ook wijnig aan een baas die de moed laat zakken.
heeft hij ook nooit gedaan, dus wij zeker niet.

dat van parvo wist ik al, had de fokker het toen ook over inderdaad.
of weil veel bij ons voorkomt, geen idee eigenlijk, heb het wel aan de vorige da gevraagd toen het eerste probleem na de enting op 9 weken kwam (darmontsteking) de da gaf als antwoord, komt niet meer voor, maar dat komt door het enten. en dat was het.
dus met 11 weken kreeg hij darmonsteking en met 12 weken, vlak na de antibiotica vrolijk geent.
over nosodes heb ik de laatste maanden ook al aardig wat gelezen, maar ook daarbij geldt, mits de hond gezond is, dus toch eerst maar gezond worden.
en dan met niet enten eigenlijk het enige probleem: de training, tenzij de da zo vriendelijk is om toch de stikkertjes in het boekje te plakken, zo niet, zal ik waarschijnlijk wel van de vereniging af moeten, maar dat boeit me dan toch niks.
trainen komt toch al niet veel van de laatste maanden en zal gezien de situatie denk ik toch wel mee gestopt worden.
het stuk van don hamilton had ik dacht ik al gelezen, zo ff kijken, weet het niet meer zeker.
de fokker had trouwens ookal gezegd dat ik waarschijnlijk beter niet meer kon laten enten, hij zit er ook aan te denken om het niet meer te doen. heeft het zelfs op zijn eigen msn site geplaatst (aantal amerikaanse onderzoeken dacht ik), vooral omdat hij steeds meer dobers om zich heen slachtoffer ziet worden van de vaccinaties.
Door lobbes
hoi hoi
nosodes voor leptospirose zijn niet afdoende
omdat er heel veel ziektes van weil/leptospirose zijn
en je kan maar 1 soort nosode dan toedienen en je zal dan zien dat je hond dan net de andere krijgt
kijk eens op de site van hilga k
of bel haar voor informatie
ik doe nosoden therapie bij lobbes  maar voor deze ziekte niet  
groetjes ellen
Door Lizzy
Hoi Ellen, eens maar vooral niet eens. Dit geldt namelijk ook voor de vaccins. De vaccins bevatten 1 of 2 bacterieen terwijl er meerdere (dan 1 of 2) Lepto bacterieen zijn. Dat maakt dus totaal geen verschil. Lepto entingen bieden bepaald geen 100% bescherming. Ik durf zelfs te suggereren dat ze minder dan 70% bescherming bieden.
Door qyan
hmm, bij qyan zal het wel nog minder bescherming bieden dan, want die heeft hem niet eens in het voorjaar gehad, maar oktober vorig jaar.

heb net de mensen van die rottweiler over de vloer gehad, ze laten hem volgende week gewoon enten, ondanks wat bij vaccinaties geschreven staat

:'( de klieren zijn weer groter geworden.
maar ja, het is al bijna maandag en dan kunnen we ´s middags bellen voor de uitslag in de hoop dat het er is.
Door Lizzy
hmm, bij qyan zal het wel nog minder bescherming bieden dan, want die heeft hem niet eens in het voorjaar gehad, maar oktober vorig jaar.

heb net de mensen van die rottweiler over de vloer gehad, ze laten hem volgende week gewoon enten, ondanks wat bij vaccinaties geschreven staat

:'( de klieren zijn weer groter geworden.
maar ja, het is al bijna maandag en dan kunnen we ´s middags bellen voor de uitslag in de hoop dat het er is.
Hoi Wendy, de vaccins tegen Weil van Nobivac (en ik durf te wedden dat hij daar mee geent is) geven nu officieel 1 jaar bescherming tegen Weil. Het maakt dus niet meer uit of je precies in het voorjaar de enting geeft. Oktober is ook prima.

Mmmmm, wat balen om te horen dat de klieren groter zijn geworden... Heeft hij ook weer meer klachten aan zijn koppie (niesen, jeuk, krabben, schudden, etc.)?

Over de entingen van de Rottweiler: tja, je kunt nog zo hard roepen, voor de hond z'n bestwil, dat ze dit niet moeten doen: mensen die toch willen enten, kun je niet tegen houden. Ik vind een DA die toch ent (wanneer een hond ziek is) bijna misdadig.... Maar, da's mijn mening....

Groetjes, Lizzy
Door qyan
aha, weer wat wijzer.

tsja, mijn vader had ze nog expres mee naar mijn huis genomen, odat ze zelf geen internet thuis hebben.
mocht niet baten, maar we hebben nog tot vrijdag ;)

nou, nog een kleine 15 minuten, dan hebben we de uitslag!
moest om 11.45 terug bellen.
iedereen zijn duimen al paars.
de klieren zijn nu weer kleiner geworden, rechts ook eindelijk ??? :)
Door Lizzy
OH WENDY! Ik zit me hier helemaal twee blauwe duimen te duimen!!! Ik heb er gewoon buikpijn van..., kun je nagaan hoe jij je voelt...

STERKTE Wendy, nog 8 minuten.....

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door