Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ~anna~
Laten we a.u.b. Energique niet de schuld geven het gaat hier om een in eerste instantie brokken hond die pas later Energique kreeg.
Kan zo aan Sandra het tel.nummer geven van een fokker van Witte herders in Friesland die al jaren Energique voert.
Mijn Witte herder teef nu 14 maanden is met Energique opgegroeid zelfs de verschillende Da's vonden haar geweldig eruit zien.
Ze hebben hier een aantal maanden Duck gehad omdat ik het makkelijker vond te bergen in de vriezer ben inmiddels weer terug op Energique.
Gisteren ben ik met mijn witte herdertje begonnen met behendigheid ze is daar eerst voor goedgekeurd.
Grote honden dus ook de Witte herders mogen daar meestal tegenwoordig pas met 18 maanden aan beginnen.
Door Peet
...precies... ???....Volgens mij hopen we juist allemaal dat het nu juist beter moet gaan op de energique dan voorheen op de brokken... ::).....
Door nancy-j
Lizzy schreef: Glucosamine en Chondroitine schijnt ook te helpen bij groeipijn.
Hi, ik ben de bazin van Kyra de witte herder met groeipijn. Bedankt voor de belangstelling voor kyra's probleem. Ik ben wel geinteriseerd in gebruik van glucosamine en chondroitine. Is het al bewezen dat het werkzaam is tegen groeipijn? Hoe zou je het moeten doseren en waar koop je het? Ik heb ook gelezen van het gebruik van vit c in periodes van snelle groei.
Iemand vroeg hoe oud Kyra is: 10 oktober wordt ze een jaar Ze woog bijna een pond bij geboorte en nu +/- 26 kilo.
Door nancy-j
balupa schreef: Laten we a.u.b. Energique niet de schuld geven het gaat hier om een in eerste instantie brokken hond die pas later Energique kreeg.
Kan zo aan Sandra het tel.nummer geven van een fokker van Witte herders in Friesland die al jaren Energique voert.
Mijn Witte herder teef nu 14 maanden is met Energique opgegroeid zelfs de verschillende Da's vonden haar geweldig eruit zien.
Ze hebben hier een aantal maanden Duck gehad omdat ik het makkelijker vond te bergen in de vriezer ben inmiddels weer terug op Energique.
Gisteren ben ik met mijn witte herdertje begonnen met behendigheid ze is daar eerst voor goedgekeurd.
Grote honden dus ook de Witte herders mogen daar meestal tegenwoordig pas met 18 maanden aan beginnen.

Heel toevallig maar mijn witte herder komt van een nest van een fokker uit Bakkeveen. Die raade mij aan Energique te geven en dat heb ik ook gedaan!
Door Lizzy
Hoi Nancy,

Energique is ook een prima merk! En vers, dus dat kan niet beter. Ik denk ook beslist niet dat het daaraan ligt. Maar, mocht je problemen houden, dan zou je altijd tijdelijk even een ander merk kunnen proberen om e.e.a. uit te sluiten (denk dus ook niet dat dat gaat werken).

Over Glucosamine en Chondroitine: Dit zegt Atjo Westerhuis van Chondroitine en Glucosamine:

Chondroïtine sulfaat zorgt voor de binding van water en dus een goede veerkracht van het kraakbeen. Bovendien remt het destructieve processen in kraakbeen en gewrichtsvloeistof.
Verlies van in het bijzonder chondroïtine sulfaat vindt al in een vroeg stadium plaats van arthrose. Het is bovendien gebleken, dat chondroïtine sulfaat een ontstekingsremmend en pijnstillend effect heeft (note Lizzy: en pijn heeft jouw hond zeker! Middelen als Rimadyl en Metacam: ben ik persoonlijk niet kapot van).

en

Glucosamine is een bestanddeel van alle GAGs. Glucosamine en chondroïtine sulfaat versterken elkaar. Samen hebben ze een beter effect op kraakbeen, bindweefsel (gewrichtskapsel en gewrichtsbanden) en gewrichtsvloeistof.

En meer op: http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-voedingssupp.html

En in het Engels is er meer te vinden over Glucosamine/Chondroitine en groeipijn op:

http://www.outdoorsite.com/site/go.cfm/ ... 04F6689852

http://www.labradornet.com/ddyspla.html

Aangezien dat de werkzaamheid van de middelen uberhaubt nauwelijks bewezen is, zal het moeilijk zijn om sluitend bewijs te vinden dat het helpt bij groeipijn. Maar ik heb absoluut goede ervaringen ermee.

Ook heb ik goede ervaringen met homeopathische middelen.

Vitamine C: tja, heeft zich vooral bewezen bij HD. Ik zou zelf nooit dagelijks vitamine C toedienen (ivm de stop van natuurlijke aanmaak), maar het kan beslist geen kwaad om eens een week of 3 hoge doseringen (van 1000 mg a 2000 mg per dag - tot de hond diarree krijgt) te geven.

Groetjes, Lizzy
Door Eidos
Dos had ook groeipijn vroeger ( ja brokken :-\ :-X ) en ook dit is door middel van het voelen op de gevoelige plaatsen en een rontgenfoto vastgesteld. Hij kreeg daat toen homeophatische pilletjes voor ( waren net kleine witte balletjes ), weet alleen de naam niet meer, maar als ze belangstelling heeft zou ik dat kunnen uitzoeken voor haar. Bij dos hielp het destijds best goed.
Door Peet
Eidos schreef: Dos had ook groeipijn vroeger ( ja brokken :-\ :-X ) en ook dit is door middel van het voelen op de gevoelige plaatsen en een rontgenfoto vastgesteld. Hij kreeg daat toen homeophatische pilletjes voor ( waren net kleine witte balletjes ), weet alleen de naam niet meer, maar als ze belangstelling heeft zou ik dat kunnen uitzoeken voor haar. Bij dos hielp het destijds best goed.
Ik denk dat dat eerder een constitutiemiddel was, Bar....Bijvoorbeeld Natrium Muriaticum....dat zijn van die witte bolletjes. Maar het kan heel goed ook een andere geweest zijn. Dit wordt specifiek op het homeopatische type van de hond gegeven. Het is dus geen algemeen middel voor groeipijnen...
Door nancy-j
Hi Lizzy,
heel erg bedankt voor de verwijzingen naar artikelen over glucosamine en groeipijnen bij grote rassen. Het is heel geruststellend om te weten dat het veel voorkomt en meestal vanzelf weer overgaat. Vooral die artikel van de outdoorsite beschrijft precies hoe het met mijn hond gaat.
Nou wil ik het gaan proberen met glucosamine, maar weet iemand waar je dat kunt kopen in nederland of zal ik het toch uit duitsland moeten bestellen??
groetjes, nancy-j
Door Eidos
Peet schreef:

Ik denk dat dat eerder een constitutiemiddel was, Bar....Bijvoorbeeld Natrium Muriaticum....dat zijn van die witte bolletjes. Maar het kan heel goed ook een andere geweest zijn. Dit wordt specifiek op het homeopatische type van de hond gegeven. Het is dus geen algemeen middel voor groeipijnen...
Euh hij heeft niet specifiek gekeken naar wat voor type hond Eidos was qua karakter enzo .. dit was een van de homeophatische middelen wat hij bij groeipijn in deze vorm voorschreef...
Door Lizzy
nancy-j schreef: Hi Lizzy,
heel erg bedankt voor de verwijzingen naar artikelen over glucosamine en groeipijnen bij grote rassen. Het is heel geruststellend om te weten dat het veel voorkomt en meestal vanzelf weer overgaat. Vooral die artikel van de outdoorsite beschrijft precies hoe het met mijn hond gaat.
Nou wil ik het gaan proberen met glucosamine, maar weet iemand waar je dat kunt kopen in nederland of zal ik het toch uit duitsland moeten bestellen??
groetjes, nancy-j
Oh, je kunt het letterlijk overal kopen! Bij de meeste dierenartsen maar ook bij de meeste drogisten. Etos heeft een eigen merk en De Tuinen hebben ook een eigen merk. Ik zou wel een glucosamine nemen waar ook chondroïtine sulfaat in zit.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door