ja je deed het niet express he maar het was wel even balen :-/
Oh Chips! Dat meen je niet? Jeetje, wat knudde! SORRY SYLVIA!!!!!!!!!!!!
Moderator: Lizzy
ja je deed het niet express he maar het was wel even balen :-/
Oh Chips! Dat meen je niet? Jeetje, wat knudde! SORRY SYLVIA!!!!!!!!!!!!
JUIST Paul!!precies en hetzelfde gebeurd met de farmacie en de dierenartsen iedereen heeft ontdekt dat mensen bereidt zijn heel veel geld aan hun huisdier uit te geven,en die lui willen graag de laatste sou die er nog in de voering van je winterjas zit.
En toen die gasten van Iams en Jeukanuba en Pedigree Pal door kregen dat er veel (heeeeel veel) poen te verdienen was met hun rommel, zijn ze een hersenspoel actie gaan inzetten. Met succes
Feitelijk hebben jullie gelijk, brokken wawawa ... maar ik lees het anders.Maar je bent er wel zelf bij als een dierenarts met zoiets komt. En zijn wij het niet die geen afscheid kunnen of willen nemen? Het dier wil vaak al lang. Je kan de dierenarts, de industrie en weet ik wie de schuld geven, maar ze doen niets anders dan onze behoeften vervullen. Ze hebben die behoeften niet gekweekt, dat heeft marketing al jaren geleden geleerd: behoeften kweek je niet, je moet alleen op het juiste moment met het juiste produkt komen. Dachten jullie echt dat Rodi, Bibi, Carnibest, alleen maar uit idealisme bezig zijn? Dat alle homeopatische middelen en Bachremedies die op de markt worden gebracht, niet commercieel zijn? Als er geen markt voor is, dan hoef je een produkt niet te maken. En die markt creëren wij, niet de industrie en de dierenartsen.
Voor mij is de crux van het verhaal: hoe ver gaan we?
Steekwoord (wantrouw degenen die met deze term komen) is voor mij: euthanasie.
Zowel voor mensen als voor dieren. Geloof me, ik spreek uit ervaring. "Ik wil toch nog wel even een chemootje proberen". "Met een beetje mazzel gaat het een paar maanden goed."
DAT is voor mij de rode draad van dit verhaal. Daar waar 'vroeger' de dieren nog een lange lijdensweg zoals dat zo mooi heet bespaard bleef, hebben de dames en heren geleerden een nieuw gat in de markt gevonden: rekken van het leven. Dondert niet hoe dat leven er uit ziet. En DAT vind ik een kwalijke zaak. Of het nou om mensen of om dieren gaat.
Deze discussie gaat zo lekker de kant op "wie was er eerder, het kip of het ei". Wie was er eerder, onze behoefte of de behoefte van multinationals om geld te verdienen? Wat denk je nou zelf? Toen brokken nog niet bestonden, zat niemand te wachten op kant-en-klare, smerige, gortdroge brokken. Maar, er was afval, er was een manier om van de afval af te komen en TOCH geld te verdienen en TOEN ging men brokken maken. En TOEN werd ons uitgelegd dat wij geen eten voor onze honden konden samenstellen. En toen gingen we brokken voeren. Punt.
Maar je bent er wel zelf bij als een dierenarts met zoiets komt. En zijn wij het niet die geen afscheid kunnen of willen nemen? Het dier wil vaak al lang. Je kan de dierenarts, de industrie en weet ik wie de schuld geven, maar ze doen niets anders dan onze behoeften vervullen. Ze hebben die behoeften niet gekweekt, dat heeft marketing al jaren geleden geleerd: behoeften kweek je niet, je moet alleen op het juiste moment met het juiste produkt komen. Dachten jullie echt dat Rodi, Bibi, Carnibest, alleen maar uit idealisme bezig zijn? Dat alle homeopatische middelen en Bachremedies die op de markt worden gebracht, niet commercieel zijn? Als er geen markt voor is, dan hoef je een produkt niet te maken. En die markt creëren wij, niet de industrie en de dierenartsen.
En weet niet wie hier beweert, dat honden vroeger ouder werden, maar het is gewoon niet waar. Ja, er zijn uitzonderingen, maar die had je ook onder mensen. Veel honden stierven juist veel jonger: zo gauw de hond niet voldeed: spuitje, zo gauw hij geld ging kosten of extra zorg: spuitje. Een nestje zonder moederhond: het werd gewoon verzopen.
Wij hebben er voor gekozen het anders te willen en de industrie en de dierenartsen hebben slechts gereageerd met 'men vraagt en wij draaien'. Of het nu brokkenfabrikanten, versvoer fabrikanten of reguliere dierenartsen of homeopathen zijn.
<< maar als ze vervolgens niet commercieel worden, dan is hun bedrijfje geen lang leven beschoren.<<Kleine ambachtelijke bedrijven hoeven geen reclame te maken stel je. Nou, als dat zo was, dan hadden ze ook geen internetsite. Daarnaast is er nog een verschijnsel dat Fauconnier (Belgische professor in de communicatiewetenschappen, waarschijnlijk al met emeritaat) het 'paddenstoelen effect' noemt. Paddenstoelen hebben heel veel onder de grond zitten, de zgn. zwamdraden, als je je biologieles nog herinnert. Nou met produkten gebeurt ook zoiets, zowel negatief of positief: één persoon die door zijn omgeving zonder meer wordt geloogd, zegt iets positiefs of negatiefs over een produkt en hup iedereen gaat het kopen of houdt daar juist mee op. Dat effect is bewezen veel groter dan van de reclame die je dan als de paddenstoel moet zien.
Kleine tot middelgrote ambachtelijke bedrijven met een kwatiteitsvol , eerlijk produkt hoeven geen mega commerciele reklamekampagnes zoals oa. een hills of bv. pedigree pal.
Hun produkten verkopen zichzelf door hun kwaliteit, niet door mega investeringen in TV en krantenreklame.
<<Mensen gaan niet iets doen door de reclame. <<
Dat geloof je toch zelf niet? Waarom dan al die dure reklamespots !
>> Dus een vleesvoerder gaat geen brokken voeren door reclame >>
Uiteraard niet, eenmaal je realiseerd dat je hond geen brokkeneter is en je vlees gegeven hebt , en gezien hebt hoe je hond erop reageerd, niet enkel fysiek maar ook geestelijk kan je doodgewoon niet meer terug.
<<Daar heb ik dus een heel negatieve ervaring mee opgedaan.<<
Vertel eens !
<<De medische kennis is uiteraard toegenomen, vandaar ook chemokuren voor honden en katten en weet ik wat al. Maar de dierenartsen krijgen dat de mensen alleen verkocht, omdat de mensen het willen en er het geld voor hebben.<<
Natuurlijk willen de mensen dat, anders waren ze hun dieren niet waard.
Maar die chemokuren zijn totaal naast de kwestie.
<< De mensen zelf kopen toch ook steeds meer kant-en-klaar maaltijden. <<
Mis, vergelijk geen kant en klare maaltijden voor mensen met brokken.
Kant en klare maaltijden moet je vergelijken met datgenen wat de versvoerfabrikanten aan te bieden hebben, en er zijn prachtige kant en klare maaltijden , zowel voor mens als dier maar dan wel evolutionair geschikt.
En dat is in geen geval brok.
Zou jij brokken eten als er straks een fabrikant op de markt kwam die brokken voor mensen maakt?
Waarom geef je het dat aan je huisdier, je beste vriend ,,, ??? ??? ???
Gr.
Roger.