Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#984605
Ik heb wampie laten castreren, gelijk alles weggehaald, de baarmoeder en de eierstokken. Ze heeft nooit ergens last van gehad. Geen gedragsverandering en tot haar 10 jaar goed speels. Ik zelf vind als je niet gaat fokken met een hondje, waarom haar loops laten worden.
Ze hebben er dan alleen last van. En ookal kan een hond met sterlisatie niet meer zwanger worden, ze blijven dan ook nog lekker ruiken voor de reutjes.
Tevens kunnen ze geen baarmoederkanker of eierstokkanker meer krijgen.

Bij Wampie is alles weggehaald, naar haar tweede loopsheid. De regels veranderen ten opzichte hiervan steeds.

Bentie wordt nog steeds loops, maar dit komt omdat ik een nestje pups met haar wil hebben. Ze is al getest. Had ik ook met Wampie gewild, maar ik vind dat je met kruizingen niet moet fokken. Hoe lief ze ook zijn.
Laatst gewijzigd door ilovegoldenretrievers op za 14 jun 2008, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Henk en Donja
#984754
Angelique schreef: Steriliseren is enkel onvruchtbaar maken, maar de teef produceert dan nog wel hormonen en wordt nog steeds loops. Zodra je voortplantingsorganen gaat verwijderen of dat nu enkel eierstokken zijn of eierstokken plus de baarmoeder dan praat je over castratie.
Ah ok, beetje vreemd van mn DA dan, maargoed. Het was in ieder geval duidelijk dat we er niet omheen konden na de eerste loopsheid van Donja, we kregen erfhonden op bezoek, niet eentje maar wel tien  :o

Moet je ook maar net aan denken als je een hond aanschaft, die boeren bleken hier allemaal een intacte monster reu te hebben......  :-\
Door Lizzy
#984757
Linga wordt ook laparoscopisch gecastreerd. In Naaldwijk. Door kliniek Het Westland. Aangezien het voor Leo en mij geen probleem is om het naar september te verplaatsen, ga ik proberen de afspraak te verzetten. Zekerheidshalve. Kwaad kan het ook niet, om wat uit te stellen.
Door zworq
#984793
Verzetten is natuurlijk het simpelst. Naaldwijk en Bussum zijn dezelfde mennekes dus dan heb je in ieder geval Durex.
Fingers crossed in het kader van ongewenste gedragsveranderingen  ;).
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#984796
Ink schreef: Verzetten is natuurlijk het simpelst. Naaldwijk en Bussum zijn dezelfde mennekes dus dan heb je in ieder geval Durex.
Fingers crossed in het kader van ongewenste gedragsveranderingen  ;).
Ik snap niet zo goed wat de chirurg of operatietechniek van doen heeft met ongewenste gedragsveranderingen ???
Door Lizzy
#984799
*Dorothea* schreef: Ik snap niet zo goed wat de chirurg of operatietechniek van doen heeft met ongewenste gedragsveranderingen ???
Dat heeft het ook niet. Maar ongewenste gedragsveranderingen is voor mij DE reden waarom ik helemaaaaal niet zit te wachten op de castratie van Linga. Vandaar.
Door Fynn
#985114
Hitam schreef: Het lastige is dat ze hormonaal gezien nog schijnzwanger kan zijn, zonder dat je dat aan de buitenkant kunt aflezen. Tot twee maanden na de loopsheid blijft het progesterongehalte hoog. Als je dan castreert dan heb je een hond die heel lang schijnzwanger blijft. Dat moet je zien te voorkomen. Dat is waar het om gaat.
En met drie maanden na de 1e dag van loopsheid zal je doorgaans wel goed zitten. Maar het is veiliger om het nog even iets later te doen.
Is het dan geen optie om het progesterongehalte te laten nakijken.
En aan de hand van die uitslag een beslissing te nemen wanneer te laten castreren.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door zworq
#985127
Dorothea schreef:Ik snap niet zo goed wat de chirurg of operatietechniek van doen heeft met ongewenste gedragsveranderingen  ???
Grappig dat je die 2 zinnen aan elkaar knoopt. Had nog zo braaf punten en hoofdletters enzo gebruikt  :).

Lizzy schreef:Dat heeft het ook niet. Maar ongewenste gedragsveranderingen is voor mij DE reden waarom ik helemaaaaal niet zit te wachten op de castratie van Linga. Vandaar.
Ja precies dat bedoelde ik. Als je een watje zoals Chuen hebt dat een tikkie pittiger wordt is het niet zo heel erg maar als een bitch nog een tikkie bitcheriger wordt is dat toch knap vervelend.
Door Henk en Donja
#985460
Now we er toch over talken;

Mijn DA zei dat het beter was om een hond te castreren voordat ze loops worden ivm borstkanker. Ik had toen overigens besloten Donja niet te castreren voordat ze loops werd, dus das ook maar achteraf gezeur natuurlijk.

Iemand hier een mening over?
Door Lizzy
#985884
Henk en Donja schreef: Now we er toch over talken;

Mijn DA zei dat het beter was om een hond te castreren voordat ze loops worden ivm borstkanker. Ik had toen overigens besloten Donja niet te castreren voordat ze loops werd, dus das ook maar achteraf gezeur natuurlijk.

Iemand hier een mening over?
Ja, ik. Ik vind het castreren van een pup (want dat vind ik een teef die nog nooit loops is geweest) een zeer slecht idee. Gelukkig heb ik een DA die dat ook vindt. Hij weigerd zelfs pups te castreren. Na de 1ste loopsheid castreren is ook nog vroeg genoeg.

De exacte cijfers:

"Ongeveer 20% van alle ongecastreerde teefjes ontwikkeld gedurende het leven kwaadaardige mammatumoren. Voor het 2de levensjaar komt het weinig voor. De kans op kwaadaardige mammatumoren neemt vanaf het 4de levensjaar toe en stijgt in grotere mate tussen het 6de en 10de levensjaar. Castreren voor het 2,5 levensjaar reduceert de kans op kwaadaardige mammatumoren (bij het stijgen van de leeftijd neemt de 'postieve invloed' van castratie wel steeds af). Wanneer ongecastreerde teefjes op latere leeftijd mammatumoren krijgen is het aan te bevelen om de teef, wanneer de tumor wordt verwijderd, eveneens te castreren aangezien dit de kans op kleine goedaardige tumoren verkleint.

Exacte cijfers:

De kans op kwaadaardige mammatumoren bij honden gecastreerd voor de eerste loopsheid: 0,05%
De kans op kwaadaardige mammatumoren bij honden gecastreerd na de eerste loopsheid: 8%
De kans op kwaaraardige mammatumoren bij honden gecastreerd na de tweede loopsheid: 26% en verder opklimmend. Gecastreerd na de vierde loopsheid geeft geen verschil meer met ongecastreerde honden.

Bron: Small Animal Clinical Oncology"

En, vergeet niet dat castreren vOOr de eerste loopsheid de kans op botkanker vergroot. In mijn ogen schiet je jezelf dus enorm in de voet met een vroegcastratie (voor de eerste loopsheid). Bovendien is castreren voor de eerste loopsheid sowieso zeer slecht voor de ontwikkeling van het skelet. Meer daarover in de medische bieb van Barfplaats.
Door Henk en Donja
#986541
Lizzy schreef: En, vergeet niet dat castreren vOOr de eerste loopsheid de kans op botkanker vergroot. In mijn ogen schiet je jezelf dus enorm in de voet met een vroegcastratie (voor de eerste loopsheid). Bovendien is castreren voor de eerste loopsheid sowieso zeer slecht voor de ontwikkeling van het skelet. Meer daarover in de medische bieb van Barfplaats.
Bedankt voor de info Lizzy,

En dan nog vind ik dat een teefje ingrijpend verandert als ze een keer loops is geworden en dus pup af is. Donja is toen ook zonder meer een stuk rustiger en vooral evenwichtiger geworden, dit is ook na haar castratie zo gebleven. Misschien een heel subjectief argument, maar ik zou het nu nooit anders hebben gedaan!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door