Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ~Joke~
Bedankt dat je het even hebt gewogen! Dan is het schepje idd heel klein!
Wat ik niet snap is dat je van het IJslands zeewier waar plaque off van is gemaakt een theelepel =3 gram per dag mag geven.
Ik hou het voor mijn honden dan maar op een mespuntje zeewier per dag
Door Femke
~Joke~ schreef: Bedankt dat je het even hebt gewogen! Dan is het schepje idd heel klein!
Wat ik niet snap is dat je van het IJslands zeewier waar plaque off van is gemaakt een theelepel =3 gram per dag mag geven.
Ik hou het voor mijn honden dan maar op een mespuntje zeewier per dag
3 gram zou dan 10 schepjes van de prozym zijn. Maar misschien hebben ze maar 0,3 nodig als middel tegen de tandplak, en heb je voor andere 'functies' meer nodig?
Nog even over zout en jodium: het zout dat je los in de winkel koopt is idd niet meer gejodeerd. Bakkerszout, dat in brood gaat, daarentegen wel. Als je dus regelmatig brood eet krijg je meestal al wel een dosis jodium binnen. Dit is ingevoerd omdat in Nederland vroeger veel struma (krop) voorkwam, dus opgezette schildklier, als gevolg van jodiumtekort. Ter voorkoming hiervan werd niet alleen het tafelzout maar ook het broodzout gejodeerd, en dat laatste is nog steeds zo. Als je dus zelf je brood bakt wordt aangeraden om bakkerszout te gebruiken.
Door pike
~Joke~ schreef: Volgens mij gooit de plaque off de grammen en de miligrammen door de war. Op mijn dieet weegschaaltje weegt een theelepel gedroogd zeewier 3 gr. Als ik het goed inschat zal hun lepeltje 3.4 gr bevatten ipv 0.34mg. Ook al omdat  ze zeggen dat 0.34 gram  0,2mg jodium bevat. Volgens mij klopt dit niet 0.34 gram is toch mg? . 0.34 miligram is een derde van een gram, dus bijna niets. Als je daar een kleine hond ook nog eens de helft van moet geven blijft er niets over  :o :o. Is er iemand die de inhoud van een lepeltje plaque off kan wegen?
nee nee 0,34 milligram (ofwel 1/3 milligram) is niet gelijk aan 1/3 gram
1 milligram is 1/1000 van een gram (mille=duizend), dus 0,001 gram
0,34 milligram (1/3 milligram) is dan 0,00034 gram, dus dat is toch effe wat minder dan een derde  :D
As het klopt wat zij zeggen, (dat je 4 maanden met het potje van 40 gram doet als je elke dag een half theelepeltje geeft) moet er dus 0,33 gram ofwel 1/3 gram op liggen. Poeder weegt toch niet zo veel dus dat getalletje zal wel kloppen.

Kruimel schreef: Nog even over zout en jodium: het zout dat je los in de winkel koopt is idd niet meer gejodeerd. Bakkerszout, dat in brood gaat, daarentegen wel. Als je dus regelmatig brood eet krijg je meestal al wel een dosis jodium binnen. Dit is ingevoerd omdat in Nederland vroeger veel struma (krop) voorkwam, dus opgezette schildklier, als gevolg van jodiumtekort. Ter voorkoming hiervan werd niet alleen het tafelzout maar ook het broodzout gejodeerd, en dat laatste is nog steeds zo. Als je dus zelf je brood bakt wordt aangeraden om bakkerszout te gebruiken.
yep ik doe altijd gejodeerd zout in het brood  ;)
Door 202Spots
Ik denk dat je niet te gauw 'n overdose zal geven..
kweet niet of dit helpt??? is wel op droogvoer gebaseerd

Daily iodine requirements
Dogs should receive 0.7 mg of iodine daily for every pound of dog food they eat (on a dry matter basis).
http://www.peteducation.com/article.cfm ... icleid=674

~~~~~~~~~~~~~~~
Current AAFCO Dog Food Nutrient Profiles

For Adult Maintenance
Unless otherwise listed, all values are minimum requirements:

Protein.........18%
Fat..............5%
Calcium......0.6% (maximum 2.5%)
Phosphorus...0.5% (maximum 1.6%)
Potassium.....0.6%
Sodium........0.06%
Chloride.......0.09%
Magnesium.....0.04% (maximum 0.3%)
Iron............80 mg/kg (maximum 3,000 mg/kg)
Copper.........7.3 mg/kg (maximum 250 mg/kg)
Manganese........5 mg/kg
Zinc...........120 mg/kg (maximum 1000 mg/kg)
Iodine.........1.5 mg/kg (maximum 50 mg/kg)
Selenium......0.11 mg/kg (maximum 2 mg/kg)
Vitamin A.....5000 IU/kg (maximum 250,000 IU/kg)
Vitamin D......500 IU/kg (maximum 5000 IU/kg)
Vitamin E.......50 IU/kg (maximum 1000 IU/kg)
Thiamine.........1 mg/kg
Riboflavin.....2.2 mg/kg
Pantothenic Acid..10 mg/kg
Niacin..........11.4 mg/kg
Pyridoxine.........1 mg/kg
Folic Acid......0.18 mg/kg
Vitamin B12.....0.022 mg/kg
Choline.........1200 mg/kg
http://www.petplace.com/dogs/dietary-re ... page1.aspx
Door Femke
Kruimel schreef: Nog even over zout en jodium: het zout dat je los in de winkel koopt is idd niet meer gejodeerd. Bakkerszout, dat in brood gaat, daarentegen wel. Als je dus regelmatig brood eet krijg je meestal al wel een dosis jodium binnen. Dit is ingevoerd omdat in Nederland vroeger veel struma (krop) voorkwam, dus opgezette schildklier, als gevolg van jodiumtekort. Ter voorkoming hiervan werd niet alleen het tafelzout maar ook het broodzout gejodeerd, en dat laatste is nog steeds zo. Als je dus zelf je brood bakt wordt aangeraden om bakkerszout te gebruiken.

maar als je Jozo koopt, dan zit daar toch nog wel gewoon jodium in?
Door pike
202spots schreef: Ik denk dat je niet te gauw 'n overdose zal geven..
kweet niet of dit helpt??? is wel op droogvoer gebaseerd

Daily iodine requirements
Dogs should receive 0.7 mg of iodine daily for every pound of dog food they eat (on a dry matter basis).
http://www.peteducation.com/article.cfm ... icleid=674

~~~~~~~~~~~~~~~
Current AAFCO Dog Food Nutrient Profiles

For Adult Maintenance
Unless otherwise listed, all values are minimum requirements:

Protein.........18%
Fat..............5%
Calcium......0.6% (maximum 2.5%)
Phosphorus...0.5% (maximum 1.6%)
Potassium.....0.6%
Sodium........0.06%
Chloride.......0.09%
Magnesium.....0.04% (maximum 0.3%)
Iron............80 mg/kg (maximum 3,000 mg/kg)
Copper.........7.3 mg/kg (maximum 250 mg/kg)
Manganese........5 mg/kg
Zinc...........120 mg/kg (maximum 1000 mg/kg)
Iodine.........1.5 mg/kg (maximum 50 mg/kg)
Selenium......0.11 mg/kg (maximum 2 mg/kg)
Vitamin A.....5000 IU/kg (maximum 250,000 IU/kg)
Vitamin D......500 IU/kg (maximum 5000 IU/kg)
Vitamin E.......50 IU/kg (maximum 1000 IU/kg)
Thiamine.........1 mg/kg
Riboflavin.....2.2 mg/kg
Pantothenic Acid..10 mg/kg
Niacin..........11.4 mg/kg
Pyridoxine.........1 mg/kg
Folic Acid......0.18 mg/kg
Vitamin B12.....0.022 mg/kg
Choline.........1200 mg/kg
http://www.petplace.com/dogs/dietary-re ... page1.aspx
Tjemig

enerzijds:
0,7 mg op een  engels pond (450 gram) droogvoer
voor PIke zou dat neerkomen op zo'n 0,3 mg (vroeger at hij nl. 180 gram droogvoer)

anderzijds:
minimumbehoefte 1,5 mg per kg met een maximum van 50 mg
voor Pike zou dat neerkomen op 24 mg

dus weer zo'n groot verschil  ??? :-\

inmiddels geloof ik dat we gerust lekker zeewier kunnen geven
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door