Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door maddoc
hoi,

weet je ook wat de creatinine waarde is? of is die niet bepaald? want die vertelt je nl hoe goed of hoe slecht de nieren zijn, bij een te hoog ureumgehalte zijn er te veel afvalstoffen in het bloed aanwezig en dat kan meerdere oorzaken hebben (wo dus slecht werkende nieren).
en was Gunnar nuchter of niet toen er bloed werd afgenomen? bij niet nuchter is het gehalte ook hoger.
ook bij honden die vers gevoerd worden hoeft het ureum niet hoog of te hoog te zijn. Gina heb ik pas nuchter ureum geprikt en het stripje liep zelfs helemaal niet op, dus 0 streepjes = 3mmol.

gr anne
Door Nynke
De da heeft het alleen gehad over de ureumwaarde en over alle andere waarden zeize dat deze goed waren.

Nee Angelique, ik ga niet volledig zelf samenstellen. Ik ga voor Gunnar wat meer afwisselen met gevogelte en pens, zoals ik ook al geschreven heb.

Ik heb de Solidago en de brandnetel gekocht.
Door Lizzy
Nynke F schreef: De da heeft het alleen gehad over de ureumwaarde en over alle andere waarden zeize dat deze goed waren.

Nee Angelique, ik ga niet volledig zelf samenstellen. Ik ga voor Gunnar wat meer afwisselen met gevogelte en pens, zoals ik ook al geschreven heb.

Ik heb de Solidago en de brandnetel gekocht.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat dat erg zinvol is. Het hele idee achter dit dieet is dat je de verhoudingen aanpast. Door wat gevogelte en pens te voeren, verander je in mijn ogen echt te weinig. Het percentage groente in Carnibest bijv: is (bij mijn weten) heel laag. Dat moet o.a. ook omhoog om fosfor te reduceren.

Wat ik in dat verhaal ook al schrijf en even hier neer zet:
Goed, ik zou zelf gaan samenstellen. Want je kunt het dieet exact aanpassen aan dat van een nierpatient. Je weet exact wat je geeft en in welke hoeveelheden. En dat is bij nierproblemen dus wel zo prettig. Aangezien je dan ook fosfor kunt beperken en eiwit in bepaalde zin kunt beperken.
Dan zijn dit dus de percentages waar je naar moet streven:
Dus, 20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten (vlees vet en visolie. Geen plantaardige olie!), 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes.

Ik denk dat je percentages orgaanvlees in versvlees (elk merk) te hoog is en het percentage groente te laag.
Door Nynke
Groente geef ik nu inderdaad ook meer, dat was ik vergeten te melden.

Ik zie het alleen niet zitten om volledig Barf te voeren, ik heb er te weinig inzicht in om dat verantwoord te kunnen :-[

Ik hoop door meer gevogelte en groente te voeren en dus in verhouding minder CB met daarnaast nog de Solidago en brandnetel dat de ureumwaarde omlaag gaat. Doils visolie geef ik al een tijd, daar ga ik dus ook mee door.

Bedankt voor je advies Lizzy !!
Door Angelique
Nynke F schreef: Groente geef ik nu inderdaad ook meer, dat was ik vergeten te melden.

Ik zie het alleen niet zitten om volledig Barf te voeren, ik heb er te weinig inzicht in om dat verantwoord te kunnen :-[

Ik hoop door meer gevogelte en groente te voeren en dus in verhouding minder CB met daarnaast nog de Solidago en brandnetel dat de ureumwaarde omlaag gaat. Doils visolie geef ik al een tijd, daar ga ik dus ook mee door.

Bedankt voor je advies Lizzy !!
Met alle respect Nynke, maar is dit: 20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes.  nou zo moeilijk?
Door Nynke
Ik was er al bang boor dat je zo zou reageren Angelique :-X. :-\
ik denk dat het heel logisch staat opgeschreven: 20% vleesbot, 25% groentes, 20% pens, 5% andere organen zoals hart en nier en lever, 5% vetten, 20% spiervlees, 5% eieren en zuivel en eventueel gezonde tafelrestjes.
Maar Gunnar eet maar ongeveer 2,5 ons per dag.

Dat zou dus neerkomen op per dag 50 gram vleesbot, 62 gram groente, 50 gram pens, 12 gram andere organen, 12 gram vet, 50 gram spiervlees, 12 gram eieren. Eventuele gezonde teafelrestjes laat ik er even buiten.    Klopt dat ?? 

En dat moet dan gedeeld worden door 3 maaltijden volgens die link van Dory, meerdere maaltijden per dag zijn daar aangegeven als zijnde beter dan 1 keer per dag voeren.  Nu voerde ik altijd al 2 keer per dag, dit ook i.v.m. Gunnar's hartmedicijnen.
Door Dian
Je hoeft niet per dag of per maaltijd alles te geven Nynke, als hij over bijvoorbeeld een hele week maar zoveel procent van alles binnen krijgt.
Door Dian
Nynke F schreef: Dank jullie wel Dian en Flin !! Ik ga het proberen !!
Voor een hele week heb je bij deze percentages nodig (uitgaande van ca 250 gr per dag):
350 gr bot
440 gr groente
350 gr pens
90 gr ov. orgaan
90 gr vetten
350 gr spiervlees
90 gr eieren, zuivel etc.

De ene dag geef je dan bijvoorbeeld iets van bot (nekken of karkas) en een andere dag is spiervlees weer een groter bestanddeel van de maaltijd. Als je in een week maar komt op deze totalen.
Door Hitam
Hoi Nynke, sorry dat ik zo laat reageer. Ik had twee dagen cursus.

Als er bloed is afgenomen en de creatinine gewoon goed is, dan is er niets met zijn nieren aan de hand. Dus dan hoef je ook niets aan te passen.
Een verhoogd ureum kan komen doordat hij net gegeten heeft of doordat hij op dat moment een beetje uitgedroogd is. Maar de creatinine zegt het meest over de nieren.
Door Anneke en Petal
Hallo Nynke, hier schrik ik van. Natuurlijk ben ik gelijk op internet gaan zoeken om te kijken of ik iets voor je kon vinden. Wat ik echter begrijp, is dat het best een ingewikkeld probleem is. De eiwitten moeten minder, het fosforgehalte moet omlaag. Er is eigenlijk maar een raad die ik je kan geven. Neem contact op met Tannetje Koning in Amsterdam. Zij heeft een hollistische dierenpraktijk, is afgestudeerd als dierenarts en kan je misschien goede adviezen geven. Ik hoop echt dat je wat kunt vinden. gr. Anneke
Door Lizzy
Anneke en Petal schreef: Hallo Nynke, hier schrik ik van. Natuurlijk ben ik gelijk op internet gaan zoeken om te kijken of ik iets voor je kon vinden. Wat ik echter begrijp, is dat het best een ingewikkeld probleem is. De eiwitten moeten minder, het fosforgehalte moet omlaag. Er is eigenlijk maar een raad die ik je kan geven. Neem contact op met Tannetje Koning in Amsterdam. Zij heeft een hollistische dierenpraktijk, is afgestudeerd als dierenarts en kan je misschien goede adviezen geven. Ik hoop echt dat je wat kunt vinden. gr. Anneke
Hitam hierboven = Tannetje Koning :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door