Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Timmy
Verantwoord fokken moet toch met gezonde honden gebeuren. Als je bewust ziektes in een ras gaat fokken omdat er anders geen honden van dat ras meer over zijn, dan is dat niet echt verantwoord fokken.
Bovendien, wat heb je aan zieke honden? Je houdt dan wel een ras in stand, maar dat ras is wel ziek, met het gevolg dat er steeds vaker, steeds jongere honden overlijden.
Lijkt mij toch geen fijn vooruitzicht voor een ras.

Gr.
Linda
Door Borke
Epilepsie is een rotaandoening en gelukkig hoor je er niet heel vel over in de Stabij populatie, maar als familie van jouw hond het heeft, dan voelt dat niet erg geruststellend.

Alle nesten die via de RV gefokt worden worden (o.a.) gecheckt op de kans op epilepsie en ik heb me laten vertellen dat het voorkomen zo teruggedrongen is.
Het is maar een klein ras, wat op een handje vol fokkers in Scandinavie eigenlijk alleen in Nederland wordt gefokt.

Toen de RV ging selecteren op HD en daarop honden voor de fok ging uitsluiten was dat een verlies van 40%...
Ik heb wel de indruk dat de RV heel zorgvuldig omgaat met het fokbeleid, de Stabij is doorgaans een heel gezond ras!
Door Do
deze hond komt van de RV
en was verzekerd dat het een gezonde combi was

mijn vriendin heeft al een hele slechte ervaring met haar vorige stabij
HD D(of E weet ik niet zeker meer)
Door Borke
Do schreef: deze hond komt van de RV
en was verzekerd dat het een gezonde combi was

mijn vriendin heeft al een hele slechte ervaring met haar vorige stabij
HD D(of E weet ik niet zeker meer)
Dat is wel heel triest 2x achter elkaar zulke pech.
Garanderen dat het een gezonde combi was, dat doen ze nooit. Ze kunnen het goedkeuren omdat ze inschatten dat er - net de beschikbare informatie - geen problemen bekend zijn.

Erfelijkheid is geen eenvoudige kwestie, je kunt de RV niet verwijten dat honden epilepsie krijgen en ook de fokker niet...
Door Do
bij de vader is er nu bekend dat hij epilepsie vererft dus
Door Borke
Do schreef: bij de vader is er nu bekend dat hij epilepsie vererft dus
Tja dat is waardeloos, dat je er alleen maar zo achter kunt komen, kon het maar via een gentest, maar die optie is blijkbaar niet onderzocht/betaalbaar zoals dat voor zoveel erfelijke aandoeningen gaat.
Door Do
AstridStraver schreef: Tja dat is waardeloos, dat je er alleen maar zo achter kunt komen, kon het maar via een gentest, maar die optie is blijkbaar niet onderzocht/betaalbaar zoals dat voor zoveel erfelijke aandoeningen gaat.
kan de erfelijkheid van epilepsie onderzocht worden?
ik bedoel het is bekend bij de friese dat er epilepsie eerst kan dat bij de ouders getest worden of ze dat met zich mee dragen?
Door Erna
Do schreef: kan de erfelijkheid van epilepsie onderzocht worden?
ik bedoel het is bekend bij de friese dat er epilepsie eerst kan dat bij de ouders getest worden of ze dat met zich mee dragen?
Nee volgens mij niet .De DNA testen zijn nog niet zover. Het is ook zo dat bij ieder ras er waarschijnlijk verschillende factoren meespelen waardoor het moeilijk is om de markers te vinden en DNA testen te ontwikkelen.
Door Timmy
In Amerika zijn ze bezig met DNA-testen. Het gen voor epilepsie is inmiddels gevonden, maar voordat zulke testen hier in Nederland beschikbaar zijn, zal nog wel even duren.
Door Do
de grote vraag dus,
wat mag ze wel en wat mag ze niet met een hondje die uit zo een nest komt?
hondje eet al vers
hoe zit met entingen

hoe groot zou de kans kunnen zijn dat ze het ook gaat kregen?
3 zijn al dood
Door Borke
Nadeel van een klein Nederlands ras is dat er veel minder geld beschikbaar is dan voor een groot ras wat over de hele wereld gefokt wordt.

Over de hond van jouw vriendin Do valt weinig te zeggen, het beste kan je vriendin zich richten tot de voorzitter van de Fok en Advies Commissie, zij is zelf dierenarts.
Door 202Spots
Wanneer je 'n pup neemt en van te voren weet dat er epilepsy in de famiiy voorkomt,dan neem je zelf het risico dat je nieuwe pup het ook kan hebben.
Wanneer je 'n hond uit 't asiel adopt, dan kan dat OOK gebeuren.
Alleen wanneer je zeker weet dat er GEEN epilepy in de lijn zit, dan zit je goed.
En om bewust door te fokken met epilepsy in de lijn, is totaal onverantwoord.
Ik ben het met Linda eens...dan liever geen ras meer, dan 'n ras met epilepsy.
Niemand die 'n pup koopt,vraagd erom om 'n pup met epilespy te krijgen.

HIer is wat research:
http://www.canine-epilepsy.net/cerc.html
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 24 okt 2007, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door