Hoi Alma, ik geef toe, ik ben niet echt duidelijk...

.
Wat ik bedoel te zeggen is: stel, je geeft in totaal 6 kilo voer per week aan je hond (vlees+botten+groente+eieren+yoghurt, etc.). Nou, ongeveer 50% a 60% moet bestaan uit rauwe vleesbotten. Deze vleesbotten moeten dan weer bestaan uit 50% bot en 50% vlees.
60% rauwe vleesbotten op 6 kilo voer is 3600 gram vleesbotten (die dus voor 50% uit vlees en voor 50% uit bot bestaan. Dus, van die 60% rauwe vlees botten geef je dus de helft bot en de helft vlees. Dus, je geeft ongeveer 30% bot (en 30% vlees). En die 30% bot is dan wel het maximum wat je aan je hond moet geven. Ik geef liever 20% a 25% bot (dus alleen bot - dit is dus 40% a 50% rauwe vleesbotten).
Met andere woorden, wanneer je 6 kilo voer geeft in 1 week, dan geef je maximaal 60% daarvan aan rauwe vleesbotten = 3600 gram. En dat is dan weer 1800 gram bot en 1800 gram vlees.
Volg je het nog? Ik ben ZO slecht in het uitleggen van dit soort dingen!
Nou, er zijn nog wel meer botten die 50% bot en 50% vlees bevatten. Maar, vaak bevatten botten inderdaad minder vlees. Of meer vlees. Maar dat is geen probleem. Want, als je ongeveer 30% bot zou willen voeren, dan moet je dus ongeveer 1800 gram bot voeren in 1 week. Je doet dit dan gewoon op gewicht. Dus als je een kaal bot hebt, dan geef je gewoon eerst een lekkere prak vlees + groente en daarna een bot.
OK, da's 1. Ik hoop dat je bovenstaande kunt volgen.... (met mijn gebrekkige uitleg).
Maar....., ik ga het NOG ingewikkelder maken. Een heel prooidier bestaat voor ongeveer 15% uit botten. De rest is vlees, haren, vel, orgaanvlees, darmen en maag+inhoud. Dit geldt voor een muis. En dit geldt voor een olifant. Meer dan 15% bot zal een prooidier niet bevatten. En, een wolf leeft normalitair van hele prooidieren (of hij deelt ze met zijn groepsgenoten). Een wolf eet dus ongeveer 15% bot. En meer niet. Want, een wolf zal ook niet gauw de poten en andere harde botten van zijn grote prooidieren op eten. Zoals je misschien weet is Tom Lonsdale een groot voorstander van het voeren van (denkbeeldige) hele prooidieren aan onze honden. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of ik dit een (voor mij) prettige manier van voeren vind. Maar, door het hele prooidier-principe denk ik dus zelf dat je niet snel veel te weinig botten voert.
Als je overigens naar mijn menu kijkt, dan zie je dat ik ongeveer 20% a 25% bot voer (40% a 50% rauwe vleesbotten). In de praktijk betekent dit dat ik ze bijna iedere dag wel iets met bot voer. 's Morgens krijgen ze kippenkarkas (en soms vleugel) of eendenkarkas of parelhoenkarkas (6 maal per week). Dit bevat wel allemaal meer vlees als bot. En 's avonds krijgen ze 1 en soms 2 maal hele vissen (met graat) en 1 maal een kalfswervelbot (dat zijn grote botten) en 1 maal lams of geitenribben. Soms zijn de kalfsbotten zo groot dat ik ze halverwege afneem en de volgende dag weer aanbied. Anders hebben ze de volgende dag teveel last met poepen (teveel bot).
Maar goed, ik weet niet hoeveel bot jij geeft dus ik kan moeilijk/niet bepalen of je genoeg bot geeft. Maar ik zou zo zeggen dat als je tussen de 15% en 30% bot zit (dus 30% a 60% rauwe vleesbotten) dat dat voor een volwassen hond prima is.