Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Netty
hoi

misschien een gerustelling :D, ik kraak zolang ik me heug en dat is al 50 jaar.
als kind schaamde ik me dood, iedereen vroeg wat of dat voor raar geluid was >:(
maar ik loop nog steeds, ik buk nog steeds, ik rij paard en ik kraak nog steeds.
het kraken is vooral als ik "door mijn knieen ga"
als het zou stoppen zou ik erg ongerust zijn ;D ;)
en krakende wagens rijden het langst
groetjes Netty
Door casangio
Hoi Netty,

Dan hoop ik dat die twee wagens hier nog lang zullen rijden ;D ;D ;D :D :D :D

groetjes, alma
Door Lizzy
CaSanGio schreef: Hoi Lizzy,

Ik heb Duck moeten vervangen omdat er teveel pens in zat, Santos krabde zich voortdurend. Ik geef ze nu eenmaal in de week pens en dat gaat wel. Het is een verse pens van het schaap nu en vroeger gaf ik ze pens van rodi. De pens heb ik vorige week al gevoerd, dus daar kan het ook niet van zijn, maar Santos is wel degelijk gevoelig voor pens.

Ze hebben de laatste tijd nogal wat teken gehad, zou daar misschien de oorzaak kunnen liggen.

Of etherische olien die ik op ze heb gespoten voor het ongedierte????? Ik heb jouw samensteling gebruikt behalve juist die olie voor speciaal voor teken zit er nog niet in.
Het lijkt me niet van de teken komen. Het kan absoluut wel van de etherische olie komen. Maar ik dacht dat ze op Duck nergens last van hadden? Maar ze hadden toch wel last? Last van de pens in de Duck? Ik geloof dat ik het niet helemaal meer begrijp.... :-[
Met huidtoestanden is het altijd gissen, ook voor een da tenzij het goed herkenbaar i.v.m slecht werkende schildklier of zo, maar dat is het nu niet. Ik probeer nu eerst even de borage olie iedere dag te geven. Misschien dat dit de oplossing is.
Het is altijd een goed idee om even met alles te stoppen dat eventueel problemen kAn geven. Dus lijnzaadolie, pens, maar ook waar je pas mee begonnen bent zoals etherische olie.

Wat de botten betreft bij de site van http://www.holistischedierenartsen.nl raden ze aan om de honden een paar keer per week tabletten te geven die vrouwen slikken voor osteoporose, wat vind je daarvan??????
Waar staat dat dan? Ik kan het niet vinden.... Alleen honden die geen botten eten zou ik calciumtabletten geven. Honden die wel botten eten, zou ik dat zeker niet geven.
Wat de botten betreft. Ik zal de vraag eens anders stellen nl. "'Hoeveel gram of kg bot moet een hond van 40 kg per dag of per week naar binnen krijgen, wil ie genoeg krijgen??????
Deze vraag is niet te beantwoorden op deze manier. Je moet uit gaan van het totaal dat de hond per week eet. En van dit totaal moet ongeveer tussen de 20% en 30% (max) bestaan uit bot (kaal). Dus stel je geeft 6 kilo voer in de week, dan moet 20% tot 30% van die 6 kilo bot zijn (kaal) en ongeveer 40% tot 60% rauwe vleesbotten (en deze bestaan dan voor ongeveer 50% uit bot en 50% uit vlees).
Alvast bedankt, groetjes, alma
Groetjes, Lizzy
Door casangio
Lizzy schreef: Maar ik dacht dat ze op Duck nergens last van hadden? Maar ze hadden toch wel last? Last van de pens in de Duck? Ik geloof dat ik het niet helemaal meer begrijp.... :-[

[quote
Mijn ervaring is met Duck dat de inhoud nog wel eens varieert. Er zitten soms grote zwarte punten in en dat is pens, je ruikt het ook. Ik bedoel dan de lam en rijst, want het andere durfde ik nooit te kopen, dus voor de goede orde ik heb het over lam en rijst van Duck. Er was ook lsoms lam en rijst waar niet veel pens in zat en dat ging dan nog wel. Maar Duck geef ik mijn honden al meer dan een jaar niet meer.

Wat holistisch betreft dat staat op:

http://www.holistischedierenartsen.nl

dat is van De Oase.
Zij geven een beschrijving voor mensen die hun dieren zelf willen gaan voeren. De link doet het niet, maar als je het gewoon intikt kom je wel op de site.
groetjes, alma
Laatst gewijzigd door casangio op wo 14 apr 2004, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door casangio
Hoi Lizzy,

Dit snap ik niet:

dan moet 20% tot 30% van die 6 kilo bot zijn (kaal) en ongeveer 40% tot 60% rauwe vleesbotten (en deze bestaan dan voor ongeveer 50% uit bot en 50% uit vlees.

Uit twee verschillende soorten bot dan????? Geef eens een voorbeeld s.v.p. (Ik hoop dat ik het je niet te moeilijk maak) Zit het zo: 50%vlees en 50% bot (dat zijn dan toch alleen kippevleugels) Of zit ik er naast en kale botten zijn dat de ribben van de groene weg die ik koop waar ook maar geen reepje vlees meer aan zit??

Ik koop ook ribben bij de Islamiet en daar zit heel veel vlees aan en vooral ook veel vet.
Zoals je ziet ik zit steeds maar te klungelen met die calcium

groetjes, alma
Laatst gewijzigd door casangio op wo 14 apr 2004, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
Hoi Alma, ik geef toe, ik ben niet echt duidelijk... :-[.

Wat ik bedoel te zeggen is: stel, je geeft in totaal 6 kilo voer per week aan je hond (vlees+botten+groente+eieren+yoghurt, etc.). Nou, ongeveer 50% a 60% moet bestaan uit rauwe vleesbotten. Deze vleesbotten moeten dan weer bestaan uit 50% bot en 50% vlees.

60% rauwe vleesbotten op 6 kilo voer is 3600 gram vleesbotten (die dus voor 50% uit vlees en voor 50% uit bot bestaan. Dus, van die 60% rauwe vlees botten geef je dus de helft bot en de helft vlees. Dus, je geeft ongeveer 30% bot (en 30% vlees). En die 30% bot is dan wel het maximum wat je aan je hond moet geven. Ik geef liever 20% a 25% bot (dus alleen bot - dit is dus 40% a 50% rauwe vleesbotten).

Met andere woorden, wanneer je 6 kilo voer geeft in 1 week, dan geef je maximaal 60% daarvan aan rauwe vleesbotten = 3600 gram. En dat is dan weer 1800 gram bot en 1800 gram vlees.

Volg je het nog? Ik ben ZO slecht in het uitleggen van dit soort dingen!

Nou, er zijn nog wel meer botten die 50% bot en 50% vlees bevatten. Maar, vaak bevatten botten inderdaad minder vlees. Of meer vlees. Maar dat is geen probleem. Want, als je ongeveer 30% bot zou willen voeren, dan moet je dus ongeveer 1800 gram bot voeren in 1 week. Je doet dit dan gewoon op gewicht. Dus als je een kaal bot hebt, dan geef je gewoon eerst een lekkere prak vlees + groente en daarna een bot.

OK, da's 1. Ik hoop dat je bovenstaande kunt volgen.... (met mijn gebrekkige uitleg).

Maar....., ik ga het NOG ingewikkelder maken. Een heel prooidier bestaat voor ongeveer 15% uit botten. De rest is vlees, haren, vel, orgaanvlees, darmen en maag+inhoud. Dit geldt voor een muis. En dit geldt voor een olifant. Meer dan 15% bot zal een prooidier niet bevatten. En, een wolf leeft normalitair van hele prooidieren (of hij deelt ze met zijn groepsgenoten). Een wolf eet dus ongeveer 15% bot. En meer niet. Want, een wolf zal ook niet gauw de poten en andere harde botten van zijn grote prooidieren op eten. Zoals je misschien weet is Tom Lonsdale een groot voorstander van het voeren van (denkbeeldige) hele prooidieren aan onze honden. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of ik dit een (voor mij) prettige manier van voeren vind. Maar, door het hele prooidier-principe denk ik dus zelf dat je niet snel veel te weinig botten voert.

Als je overigens naar mijn menu kijkt, dan zie je dat ik ongeveer 20% a 25% bot voer (40% a 50% rauwe vleesbotten). In de praktijk betekent dit dat ik ze bijna iedere dag wel iets met bot voer. 's Morgens krijgen ze kippenkarkas (en soms vleugel) of eendenkarkas of parelhoenkarkas (6 maal per week). Dit bevat wel allemaal meer vlees als bot. En 's avonds krijgen ze 1 en soms 2 maal hele vissen (met graat) en 1 maal een kalfswervelbot (dat zijn grote botten) en 1 maal lams of geitenribben. Soms zijn de kalfsbotten zo groot dat ik ze halverwege afneem en de volgende dag weer aanbied. Anders hebben ze de volgende dag teveel last met poepen (teveel bot).

Maar goed, ik weet niet hoeveel bot jij geeft dus ik kan moeilijk/niet bepalen of je genoeg bot geeft. Maar ik zou zo zeggen dat als je tussen de 15% en 30% bot zit (dus 30% a 60% rauwe vleesbotten) dat dat voor een volwassen hond prima is.
Door casangio
Lizzy schreef: Hoi Alma, ik geef toe, ik ben niet echt duidelijk... :-[.

Wat ik bedoel te zeggen is: stel, je geeft in totaal 6 kilo voer per week aan je hond (vlees+botten+groente+eieren+yoghurt, etc.). Nou, ongeveer 50% a 60% moet bestaan uit rauwe vleesbotten. Deze vleesbotten moeten dan weer bestaan uit 50% bot en 50% vlees.

60% rauwe vleesbotten op 6 kilo voer is 3600 gram vleesbotten (die dus voor 50% uit vlees en voor 50% uit bot bestaan. Dus, van die 60% rauwe vlees botten geef je dus de helft bot en de helft vlees. Dus, je geeft ongeveer 30% bot (en 30% vlees). En die 30% bot is dan wel het maximum wat je aan je hond moet geven. Ik geef liever 20% a 25% bot (dus alleen bot - dit is dus 40% a 50% rauwe vleesbotten).

Met andere woorden, wanneer je 6 kilo voer geeft in 1 week, dan geef je maximaal 60% daarvan aan rauwe vleesbotten = 3600 gram. En dat is dan weer 1800 gram bot en 1800 gram vlees.

Volg je het nog? Ik ben ZO slecht in het uitleggen van dit soort dingen!

Nou, er zijn nog wel meer botten die 50% bot en 50% vlees bevatten. Maar, vaak bevatten botten inderdaad minder vlees. Of meer vlees. Maar dat is geen probleem. Want, als je ongeveer 30% bot zou willen voeren, dan moet je dus ongeveer 1800 gram bot voeren in 1 week. Je doet dit dan gewoon op gewicht. Dus als je een kaal bot hebt, dan geef je gewoon eerst een lekkere prak vlees + groente en daarna een bot.

OK, da's 1. Ik hoop dat je bovenstaande kunt volgen.... (met mijn gebrekkige uitleg).

Maar....., ik ga het NOG ingewikkelder maken. Een heel prooidier bestaat voor ongeveer 15% uit botten. De rest is vlees, haren, vel, orgaanvlees, darmen en maag+inhoud. Dit geldt voor een muis. En dit geldt voor een olifant. Meer dan 15% bot zal een prooidier niet bevatten. En, een wolf leeft normalitair van hele prooidieren (of hij deelt ze met zijn groepsgenoten). Een wolf eet dus ongeveer 15% bot. En meer niet. Want, een wolf zal ook niet gauw de poten en andere harde botten van zijn grote prooidieren op eten. Zoals je misschien weet is Tom Lonsdale een groot voorstander van het voeren van (denkbeeldige) hele prooidieren aan onze honden. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of ik dit een (voor mij) prettige manier van voeren vind. Maar, door het hele prooidier-principe denk ik dus zelf dat je niet snel veel te weinig botten voert.

Als je overigens naar mijn menu kijkt, dan zie je dat ik ongeveer 20% a 25% bot voer (40% a 50% rauwe vleesbotten). In de praktijk betekent dit dat ik ze bijna iedere dag wel iets met bot voer. 's Morgens krijgen ze kippenkarkas (en soms vleugel) of eendenkarkas of parelhoenkarkas (6 maal per week). Dit bevat wel allemaal meer vlees als bot. En 's avonds krijgen ze 1 en soms 2 maal hele vissen (met graat) en 1 maal een kalfswervelbot (dat zijn grote botten) en 1 maal lams of geitenribben. Soms zijn de kalfsbotten zo groot dat ik ze halverwege afneem en de volgende dag weer aanbied. Anders hebben ze de volgende dag teveel last met poepen (teveel bot).

Maar goed, ik weet niet hoeveel bot jij geeft dus ik kan moeilijk/niet bepalen of je genoeg bot geeft. Maar ik zou zo zeggen dat als je tussen de 15% en 30% bot zit (dus 30% a 60% rauwe vleesbotten) dat dat voor een volwassen hond prima is.

Hoi Lizzy,

Ja, nu snap ik het met die botten! Bedankt voor de moeite.

Gebrekkige uitleg... nee hoor. Ik denk dat er bij mij hierboven een knup in zit ;D ;D ;D

groetjes, alma
Laatst gewijzigd door casangio op do 15 apr 2004, 08:13, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door