Hoi Barbara,
Ik begrijp je dilemma, wat betreft Eidos, regelmatig wordt hier onze mening gevraagd door de klanten of ze hun hond moeten laten castreren of niet, het advies is in dat geval makkelijker omdat wij de hond in kwestie goed kennen, de ene keer raad je het aan en de andere keer raad je het weer af.
Castreren (oftewel er af met die extra hersenen) veranderd een hond zal ik ook niet ontkennen, voordat je het dan ook laat doen (en dat zeg ik tegen iedereen) moet je alle voors een tegens tegen elkaar afwegen, is een reu van zichzelf vrij verlegen raad ik het af, heel vaak zie je die honden erg onzeker worden, daar en tegen bij de macho's die knokkerig zijn en het gedrag inderdaad vanuit de hormonen komt die zijn er wel degelijk ontvankelijk voor.
Vanavond is een loge opgehaald echt voor zijn operatie was het al een scheet van een hond maar vechterig en ruzie zoeken om een teef met andere reuen en de dames tot kotsen aan toe lastig vallen, hij ging ook regelmatig met een gat in zijn pens (ja de dames honden hebben hier geen handtas om mee te slaan

maar wel een bek vol tanden

) naar huis, hij is een aantal keren compleet hier geweest (en bij vertrek een heilig kruis na

), eind vorig jaar hebben zijn eigenaars hem laten castreren, deze hond is hier heel erg van op geknapt, zoekt geen ruzie meer en speelt vrolijk, zijn bazen zeiden me vanavond dat hij nog liever was geworden, ze waren blij dat ze het gedaan hadden, ze kunnen hem nu weer los laten lopen in het park zonder dat meneer meteen de kuierlatten neemt.
En wat anderen ook zeggen je neemt zelf de beslissing en je moet er dan ook voor de volle 100% achterstaan.
Het is allemaal makkelijk gezegd alleen maar aan de lijn houden en apart met hem gaan lopen zeg maar de strijd aanbinden maar zo kan er ook een op haren en snaren situatie gecreëerd worden niet leuk voor de hond en niet leuk voor de baas, minder sociale contacten met andere eigenaren en honden, een hond in huis die niet al zijn energie kwijt kan, en als je er dan ook nog reuma bij hebt (ik weet waar ik over praat) dan kan dat allemaal wel teveel worden, je hebt gewoon veel minder incasserings vermogen en dat verdienen jij en Eidos niet.
Het is goed om alle voors en tegens te horen, probeer de tips die je wel ziet zitten eerst uit en neem dan de beslissing wel of niet castreren, en het zijn altijd de mannen die het hardst ageren tegen castratie. (kennelijk bang dat zij de volgende zijn

)
Groeten Fritz.